دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳

رزرو به وقت تباهی

کاری – با شیوع ویروس کرونا نه فقط صنعت گردشگری صدمه دید بلکه به گفته فعالان این حوزه، گردشگری خراسان جنوبی که پیش از آن هم رونقی نداشت ضربه سهمگینی خورد. جمعی از هتلداران استان مهمان روزنامه آوا شدند تا از روزهای کرونایی و مشکلات این بخش صحبت کنند.  رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی با بیان اینکه مراکز اقامتی ویترین فرهنگ و هویت یک شهر هستند می گوید:  مسافران و مراجعان که به  شهر و استان می آیند اولین خواسته ی  آنها در آن شهر هتل است، پس هتل ها پیشانی تمام نمای وضعیت فرهنگ یک شهر و ساز و کار اداری آن شهر را تشکیل می دهند. دکتر سید محمد آذرکار با بیان اینکه هتل ها ناچارا باید خدماتی بهداشتی و امنیتی استاندارد و قابل قبول ارائه دهند می افزاید: از طرفی 11 دستگاه نظارتی مستقیما بر هتل ها نظارت دارند، اما متاسفانه حتی یک دستگاه حمایتی در حد مطلوب نداریم .

توصیه فرهنگ و مذهب به مهمان و مسافر

وی با بیان اینکه بارها در فرهنگ و مذهب ما به اهمیت مهمان توصیه شده است، عنوان می کند: قطعا مسافر و مهمانی که به شهر ما  می آید برای تجارت یا یک امور  فرهنگی و اجتماعی قصد سفر کرده، پس باید بهترین مکان را در اختیارش بگذاریم که  خوشبختانه جامعه هتل داری ما به بهترین نحو این کار را انجام می دهند. وی با اشاره به اینکه یکسال از شیوع ویروس کرونا گذشته و درآمد مراکز اقامتی تقریبا در این مدت صفر بوده است، ادامه می دهد: جامعه هتلداران نه تنها حمایت نشده اند بلکه بین خسارت تحمیل شده و حمایت های وعده شده هیچ تناسبی وجود ندارد. آذرکار با بیان اینکه خوشبختانه میراث فرهنگی نگاه مسئولانه و مدبرانه به صنعت گردشگری دارد؛ ادامه می دهد: اما تنها حمایت این نهاد کفایت نمی کند و بخش های مختلف مثل استانداری، دارایی، بانک ها و تامین اجتماعی و باقی نهادها هم باید پای کار بیایند.

با تعطیلی یک هتل حداقل 40 نفر بیکار می شوند

وی با بیان اینکه زمانی که یک هتل سه تا چهار ستاره تعطیل می شود در واقع 30-40 نفر از کار بی کار می شوند؛ خاطر نشان می کند: با بیکار شدن هر نفر در واقع یک خانواده دچاره بحران شده و از نظر روانی و اقتصادی دچار چالش جدی می شود. وی با بیان اینکه برخی مشکلات به صورت مقطعی حل می شود و برخی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است، بیان می کند: باید یک سند توسعه گردشگری برای توسعه مراکز اقامتی تدوین شود.آذرکار با اشاره به اینکه راه اندازی اولیه یک هتل حداقل 50 میلیارد تومان هزینه بر است، تاکید می کند: یک سرمایه گذار زمانی که همچین سرمایه هنگفتی را پای کار می آورد باید حمایت شود تا رغبت برای ادامه کار داشته باشد.

از دست دادن نیروی متخصص و آموزش دیده

رئیس جامعه هتلداران استان عنوان می کند: چالش بعدی که با آن روبرو هستیم از دست دادن نیروی متخصص و آموزش دیده است که سال ها برای آموزش او هزینه و وقت گذاشته شده است. وی عنوان می کند: یک راه حل مطمئن برای رفع مشکلات عدم سخت گیری های اداره مالیات، اداره کار، تامین اجتماعی و بانک هاست. وی با اشاره به اینکه بسیاری از اداره ها،  بانک ها،  سوئیت و مکانی برای مسافر دارند می افزاید: طبق قانون این خلاف است ، ضمن اینکه این مراکز در  شان مسافران عالی رتبه نیست چرا که باید  بهترین ها را برای مهمان فراهم کنند.

چالش روشنایی  و جاده غیر استاندارد  امیر شاه

مدیر هتل کوهستان بیرجند نیز بیان می کند: از مهمترین مشکلاتی که ما در منطقه گردشگری امیر شاه داریم عدم روشنایی جاده با وجود پیچ های خطرناک آن است. سید علی اکبر ذوالفقاری با اشاره به اینکه مسئولان باید نقشه و برنامه گردشگری را برای ده سال آینده ترسیم کنند؛ ادامه می دهد:  در خراسان جنوبی با داشتن پتانسیل های عالی و بی نظیر گردشگری هیچگونه امکان سنجی در رابطه با برنامه آینده نشده است.  وی عنوان می کند: متاسفانه بی برنامه و بدون زیر ساخت هر روز مجوز ساخت مرکز اقامتی و بومگردی داده می شود. وی با اشاره به اینکه ما از مرکز کشور  و پایتخت خیلی دوریم، ادامه می دهد: برای شناساندن امکانات و ظرفیت های گردشگری تبلیغ مناسبی در صدا و سیماهای مختلف  و اپ و سایت های گردشگری انجام نشده است. نایب رئیس جامعه هتلداران استان و رئیس کارگروه گردشگری استان یادآور می شود: در دوران کرونا هتل کوهستان رونقی نداشت و ماه های اولیه تقریبا تعطیل بودیم  و برخی هتل ها هنوز هم تعطیل می باشند.

ظرفیت پذیرش 50 درصد توجیه اقتصادی ندارد

وی با اشاره به اینکه طبق اعلامیه ستاد پیشگیری از  کرونا مقرر شده که هتل داران با 50 درصد ظرفیت کار کنند، ادامه می دهد یک هتل سه ستاره  با کلی هزینه اگر بالای 50 درصد ظرفیت مهمان نداشته باشد به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و ضرر آن بیشتر است.وی ادامه می دهد: استانداری و شهرداری برای زیر ساخت های گردشگری مخصوصا  منطقه بند دره زحمات زیادی کشیده است اما بند امیر شاه با بیش از 60 سال قدمت هنوز بازسازی نشده و پر از شن است. با توجه به اینکه متاسفانه هر ماه شاهد حادثه ای در این جاده هستیم.وی با بیان اینکه در این منطقه گردشگری بیش از 20 روستا وجود دارد و 80 درصد چایخانه های بیرجند در بند امیر شاه فعال هستند، می افزاید: عبور و مرور در جلگه ماژان خیلی زیاد است و رسیدگی به آن باید در اولویت باشد. ذوالفقاری با اشاره به اینکه در استان ما هتل های استان قبل از کرونا هم چندان سودی نداشت، ادامه می دهد: در این زمان که دیگر چیزی جز ضرر نداشته اند. وی تاکید می کند: یکی از دلایل رونق نداشتن هتل ها وجود مهمانسراهای ادارات است که متاسفانه غیرقانونی پذیرای مهمانان اداری خود می باشند.

پارک آزادی نازیبا و در دست باسازی

رسته مقدم مدیر هتل مقدم بیرجند نیز عنوان می کند: پدر من اولین هتل در بیرجند را راه اندازی کرد در زمانی که چندان مسافری به شهر نمی آمد و عنوان پدر هتل داری استان را دارد.وی با اشاره به مشکلات پارک آزادی ادامه می دهد: این پارک قدیمی ترین و بزرگترین پارک بیرجند است اما چند سال است که همانطور در دست بازسازی مانده است و کاری برای آن نمی شود. وی خاطر نشان می کند: زمانی که مسافری به هتل ما می آید و برای گردش به این پارک که ورودی شهر هم هست می رود با فضایی بدون روشنایی و بدون امکانات روبرو می شود که در شان ما نیست. رسته مقدم با بیان اینکه پیاده رو خیابان جمهوری نیز مشکل دیگر این قسمت از شهر است، ادامه می دهد چرا برای آسفالت و روشنایی آن مثل رحیم آباد و دیگر خیابان ها کاری نمی شود باید توجه داشت که اولین جایی که یک مسافر و گردشگر می بیند ورودی شهر است.

محدودیت هتلداران با وجود رعایت پروتکل ها

رئیس زاده مدیر هتل عماد نظام فردوس نیز در تماس تلفنی می گوید: ما به عنوان یک هتل سنتی با وجود ارائه تسهیلات و خدمات عالی  به مسافران مجبوریم با ظرفیت 50 درصد کار کنیم که واقعا مقرون به صرفه نیست چرا وقتی یک هتل تمام جوانب و پروتکل ها را رعایت می کند باید محدودیت داشته باشد و با یک سوم  پذیرش کند. وی با بیان اینکه چالش دیگر ما با تسهیلات بانکی است، می افزاید: من از یک بانک، وام 200 میلیونی درخواست کردم کلی سنگ اندازی و درخواست ضامن شده است آیا برای ما  با این سرمایه هنگفت همین هتل نمی تواند ضمانت باشد. وی ادامه می دهد: هتل ها با قبض های سرسام آور آب و برق و گاز و تلفن مواجه هستند و گاهی اخطار قطع می آید چقدر خوب است در جهت حمایت از هتلداران آن را اقساطی کنند. وی درخواست می کند: تسهیلات برای هتل داران ویژه در نظر گرفته شود و  با توجه به شرایطی که به ما تحمیل شده اداره مالیات برای ما تخفیف ویژه در نظر بگیرد.

خراسان جنوبی دارای جاذبه گردشگری بکر و نمونه است

مدیر داخلی هتل کوهستان بیرجند و نایب رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان هم می گوید: خراسان جنوبی دارای جاذبه های  گردشگری طبیعی بکر و نمونه است اما مدیریت ناکافی است و برای یک هتلدار با سرمایه چندین میلیاردی  نیازمند حمایت و هماهنگی مدیریتی است. سید علی ذوالفقاری با اشاره  به اینکه مدیریت و خدمات دهی یک هتل در شهری مثل بیرجند با شهرهای بزرگ و توریست پذیر چون تهران و مشهد و اصفهان و شیراز برابری  می کند، می افزاید: اما ظرفیت هتل های ما در بهترین موقعیت با 50 درصد پر می شود ضمن اینکه  بیش از 6 ماه سال هم  مسافری نداریم. وی یادآور می شود  ما یک شهر دانشجویی و سربازی هستیم چقدر خوب است که با تبلیغات خانواده های این عزیزان از خدمات هتل های خوب استفاده کنند.

چالش بزرگ حمل و نقل استان

وی ادامه می دهد: حمل و نقل ما دچار چالش بزرگی است و لازم است پرواز چارتری با بخش خصوصی راه اندازی شود. ذوالفقاری با بیان اینکه کرونا بیشترین آسیب را به جامعه هتل داران و صنعت گردشگری زده است، یادآور می شود: بسیاری از هتل های استان با دستور وزارت بهداشت تعطیل شدند اما این مراکز با بهترین نحو پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند و خوشبختانه حتی یک مورد ابتلا به کرونا در هتل های استان نداشته ایم. وی عنوان می کند: با این وجود شاهد برگزاری جلسات و گردهمایی در سالن های ادارات هستیم که موجب شیوع کرونا می شود چون بیش از ظرفیت استفاده شده یا پروتکل های لازم رعایت نمی شود. امروز صنعت هتل داری استان با توجه به شرایطی که از قبل داشت و بعلاوه ی شرایط سختی که کرونا ایجاد کرده است به راستی تمام سرمایه گذاری مالکان این صنعت را به تباهی رسانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهروزی فر – پرده اول؛ با مهر تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای

بیشتر

چند روز پیش از خیابان حکیم نزاری رد می شدم از ابتدای خیابان درگیر یک

بیشتر

محمدی – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت