ردپای مطالبات مردم در نتایج جشنواره شهید رجایی

بهروزی فر

سه شنبه ۱۸ شهریور، روزی به یاد ماندنی برای ۱۸ مدیری بود که در بیست و سومین جشنواره شهید رجایی روی سن تالار شهید رجایی استانداری رفتند تا به پاس خدمات ارزنده خود، لوح تقدیر و تندیسی ماندگار را دریافت نمایند. آن روز، ۱۸ دستگاه اجرایی تجلیل شدند که از آزمون ارزیابی عملکرد سال ۹۸ روسفید خارج شده بودند. واقعیت این است که ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی فرآیندی است که هر ساله با عنوان”جشنواره شهید رجایی” انجام شده و با اعلام اسامی دستگاه های برتر اغلب در ایام هفته دولت، رسانه ای می شود. این جشنواره در کنار شناسایی، معرفی و تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌و مردم ، چند هدف عمده و اساسی به عهده دارد.
توسعه و ترویج فرهنگ عدالت گستری، مهرورزی و خدمت به مردم در نظام اداری، توسعه و ترویج فرهنگ کار تیمی به جای فرهنگ کار فردی، ارتقاء کارآمدی، بهره وری، آگاهی مردم از وضعیت عملکرد دستگاه ها و بالاخره پاسخگویی و شفافیت عملکرد دستگاه های اجرایی از مهمترین اهداف این جشنواره است که در نهایت افزایش اعتماد عمومی، نظام مند کردن فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه های اجرایی، تقویت وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، روحیه کار جهادی، کارآفرینی و درستکاری، تشویق و ترغیب مدیران و کارمندان به ارائه خدمات بهتر و سریع تر به ارباب رجوع را به همراه دارد. دولت در فرآیند برگزاری این جشنواره، ضمن ارزیابی عملکرد کلیه دستگاه ها در همه سطوح، جایگاه ویژه ای هم برای میزان رضایت مندی مردم از خدمات، تکریم ارباب رجوع و همچنین نحوه پاسخگویی مدیران به مطالبات مردمی لحاظ کرده که همین یک بخش به ظاهر کوچک، نقش مهمی در امتیاز آوری دستگاه ها در این آزمون دارد.
بر اساس آن چه همواره شنیده ایم؛ مردم، ولی نعمتان نظام اند و احترام به مردم، اولین و مهمترین انتظاری است که از مدیران می رود. مردم توقع دارند مطالبات شان به درستی پیگیری شود و مشکلات شان رفع و رجوع گردد، و بدون شک نتیجه این کار را در کارنامه نظام مقدس جمهوری اسلامی ثبت و ضبط می کنند.
مرور عملکرد دستگاه هایی که در بیست و سومین جشنواره استانی شهید رجایی به عنوان حوزه های برتر معرفی شدند، به خوبی نشانگر جایگاه این مهم -مطالبات مردمی- در ارزیابی مدیران است. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، راه و شهرسازی، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی، علوم پزشکی، شرکت های گاز و برق، صدا و سیما و…. حوزه هایی هستند که طی دو سال گذشته، بر اساس سیاست های تدوینی استان و طرح و برنامه های در دستور کار نماینده عالی دولت در خراسان‌جنوبی، اقدامات درخور توجهی در راستای رفع مشکلات مردم انجام داده اند.
اگر چه حمایت های کم سابقه و پیگیری های مجدانه استاندار و همچنین تلاش وی در جذب اعتبارات ملی در این موفقیت ها به خوبی مشهود است، اما در سایه جدیت این مدیران برجسته، طی دو سال گذشته، ۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی به همت دو حوزه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بنا شد، شبکه های گاز به صعب العبور ترین مناطق روستایی استان رسید، دورترین روستاها هم برق رسانی شدند، کیفیت راه های برون شهری ارتقاء یافت، سطح خدمات و تجهیزات بهداشتی و درمانی گسترش پیدا کرد، ایجاد بندهای خاکی به قنات ها جان دوباره بخشید و رونق را به روستاها برگرداند، شاخص های استان در برخورداری از ضریب نفوذ دیجیتال را به شکل غیرقابل تصوری تکان داد، چتر حمایت های ویژه از کشاورزان و دامداران بازتر شد و میزان فزاینده اشتغال ایجاد شده در این دو حوزه، درآمدزایی برای خانواده ها را به همراه داشت، و….
چنانچه این تلاش مضاعف بی سابقه در مدیران استان نهادینه شود و چونان که در برخی حوزه ها عیان است تنها به پشتوانه پیگیری های دیگران! و اعتبارتی که از راه می رسند! و هل دادن های مکرر! نباشد، بدون تردید! می توان روزهای خوشی را برای این شرقی ترین منطقه، سومین استان پهناور کشور، سرزمین ناشناخته های فراوان، خراسان جنوبی انتظار داشت، به امید آن روز قطعاً نزدیک!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون عمرانی استاندار گفت: اجرای هیچ یک از قطعات راه آهن استان نباید معطل بماند

بیشتر

امین جم – جلسه گرامیداشت هفته کار و گارکر و تجلیل از کارگران نمونه زنجیره

بیشتر

بهروزی فر – شمارش معکوس لحظه های برزخی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت