راه آهن در فصل اجرا

برآورد ۱۵۰ میلیاردی برنامه امسال خط آهن بیرجند- یونسی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: آغاز عملیات اجرایی قطعه ۱۷ راه آهن بیرجند – یونسی به طول ۴۲ کیلومتر و با برآوردی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از برنامه‌های سال ۹۹ است.

نگاهی به سابقه پروژه راه‌آهن بیرجند

طبق بررسی‌ها، خواسته مردم جنوب خراسان قدیم و خراسان‌جنوبی فعلی در زمینه راه‌آهن برای اولین بار در سال ۸۰ توسط نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان در مجلس به رئیس جمهور وقت ارائه و بعد از آن تقاضا به وزارت خانه مربوطه ارجاع شد. اما کار تا به مرحله اجرا برسد، سال‌ها طول کشید. استانداران مختلف و معاونان آنان بارها از این پروژه سخن گفتند ولی مردم در عمل چیزی را مشاهده نمی‌کردند. در نهایت قطعه زاهدان تا بیرجند – گناباد و ایستگاه یونسی به طول ۷۶۰ کیلومتر در سال ۹۳ تصویب شد اما این ۲ قطعه به دلیل اعتبارات بسیار اندک پیشرفت کندی داشته که زمینه گلایه‌های متعدد مردم را به همراه داشت و بارها از مسئولان چرایی عدم پیشرفت منطقی و برنامه‌ریزی شده این پروژه را می‌پرسیدند.تا اینکه در تابستان ۹۸ در جلسه هیأت وزیران، به منظور تأمین هزینه‌های اجرایی پروژه اتصال بیرجند به راه‌آهن بافق – مشهد به طول حدود ۲۷۱ کیلومتر، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان نماینده وزارت خانه برای انعقاد قرارداد با شرکت احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی (به سهامداری شرکت‌های تیراژ، آرادان، اس دی ام، توچال و توسار) تعیین و به دنبال آن نیز با انعقاد قرارداد و تخصیص اعتبار چراغ عملیات اجرایی این پروژه روشن شد.اما با توجه به پیشینه این پروژه هنوز سوالات زیادی در افکار عمومی جامعه در این زمینه وجود دارد. اهالی خراسان‌جنوبی می‌خواهند بدانند این پروژه در حال حاضر در چه وضعیتی است و آیا پیشرفت رضایت بخشی دارد. وحید داعی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: امروزه استفاده از حمل و نقل ریلی در زمینه انتقال مسافر و کالا در دنیا به دلیل مزیت‌های آن بسیار محبوب و رو به توسعه است.

پیگیری‌هایی که به نتیجه رسید

داعی اظهار کرد: با تلاش استاندار خراسان‌جنوبی و پیگیری‌های مکرر وی، توجه مسئولین کشوری با توجه به کاهش طول ترانزیت چابهار از طریق کریدور زاهدان- بیرجند- مشهد بیشتر متوجه این موضوع شد به طوری که این خط به عنوان اصلی‌ترین کریدور ترانزیت بندر مهم چابهار به آسیای میانه مورد پیگیری و در دستور کار مسئولین کشوری قرار گرفت. وی بیان‌کرد: بر همین اساس سرعت احداث پروژه ریلی احداث خط آهن بندر چابهار-زاهدان-بیرجند و اتصال به محور بافق – مشهد به طول هزار و ۵۱۱ کیلومتر با هدف افزایش نقش ویژه بندر چابهار در ترانزیت کالا و حمل و نقل بین‌المللی با استفاده از شبکه ریلی، افزایش ظرفیت شبکه ریلی کشور، پاسخگویی به تقاضای ایجاد شده حمل بار و مسافر تا پایان افق سال ۱۴۰۴ و کمک به افزایش امنیت شرق کشور افزایش یافت.

دو مصوبه تعیین کننده

داعی اظهار کرد: همچنین با أخذ مصوبه هیأت وزیران اختصاص اختصاص ۴۰,۰۰۰ میلیارد ریال در قالب فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه آهن زاهدان به بیرجند صورت گرفت. وی با اشاره به اینکه بیرجند به عنوان آخرین مرکز استان در کشور به خط ریلی سراسری متصل می‌شود، گفت: با احداث این خط راه‌آهن به طول ۹۰۱ کیلومتر می‌توان شاهد کاهش فاصله ترانزیتی کشورهای آسیای میانه تا بندر چابهار به میزان ۳۴۵ کیلومتر و اتصال ریلی کشورهای افغانستان و جمهوری‌های آسیای میانه (به خصوص جمهوری ترکمنستان) به آب‌های آزاد جنوب بود. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تخصیص پروژه راه‌آهن زاهدان – بیرجند – یونسی در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۳.۶ میلیارد ریال جهت مطالعه پروژه بوده که با پیگیری‌های استاندار تخصیص پروژه در سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت. داعی بیان‌کرد: علاوه بر اجرای خط ریلی مزبور، عملیات اجرایی راه آهن آنتنی فردوس از ایستگاه جزین و به طول ۷۱ کیلومتر در سال ۱۳۹۸ آغاز شد که با احتساب این دو خط ریلی، هم اکنون ۱۰۳ کیلومتر راه آهن با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان‌جنوبی در دست اجرا است.

محدودیت تردد در «دیهوک – راور» با دستور قضایی

رئیس پلیس‌ راه از اعمال محدودیت تردد ناوگان باربری در محور دیهوک – راور با ابلاغ مراجع قضایی خبر داد. رضایی گفت: با توجه به عدم تناسب زیرساخت‌های موجود (عرض کم، وجود پیچ‌های پی ‌در پی و تند، طولانی بودن مسیر، نبود استراحتگاه بین‌راهی و آب‌نماهای متعدد) این محدودیت برای تردد خودروهای سنگین تا پایان شهریور از ساعت ۲۳ تا ۵ صبح حد فاصل دیهوک تا دیگ رستم اعمال خواهد شد – ایرنا

استان رکورددار نرخ تورم

خراسان جنوبی با ۳۹.۱ درصد، جزو رکوردداران نرخ تورم در سال ۹۸ بود. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، استان‌های محروم‌تر نرخ تورم بالاتری را در سال گذشته تحمل کرده‌اند.بیشترین نرخ تورم خانوار‌های کشور در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام با نرخ ۴۲ درصد، لرستان با نرخ ۴۰.۲ درصد و خراسان جنوبی با ۳۹.۱ درصد بوده است.

آرایشگاه ها ی استان باز شد

رئیس اتاق اصناف گفت: آرایشگاه‌های زنانه و مردانه در استان از امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می شود. علیزاده افزود: آرایشگرانی که پس از بازگشایی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و کد بهداشتی نداشته باشند، نسبت به پلمپ مغازه آنها اقدام می‌شود. هما چمنی رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه استان هم گفت: بازگشایی آرایشگاه‌ها منوط به اخذ پیامک از سوی اتحادیه است و اگر آرایشگاهی قبل از اخذ پیامک بازگشایی شود، متخلف خواهد بود – ایرنا

تندباد در راه است

هواشناسی برای امروز وزش تندباد گاهی با گرد و خاک در استان پیش بینی کرد.کارشناس هواشناسی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی ، فردا علاوه بر افزایش ابر ، افزایش سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک قابل پیش بینی است.

توزیع الکترونیکی فرآورده‌های نفتی

مدیر منطقه خراسان جنوبی از اجرای طرح توزیع الکترونیکی فرآورده‌های نفتی در آینده نزدیک در منطقه خبر داد. مردانی گفت: در آینده نزدیک تمام مشترکان نفت سفید، گاز مایع و همچنین مصرف‌کنندگان جزء نفتگاز شامل ماشین‌آلات کشاورزی، دامداری‌ها، صنایع کوچک و تمامی مصرف‌کنندگان نفتگاز و نفت سفید که ماهانه مصرف آن‌ها کمتر از شش هزار لیتر است، مشمول این طرح خواهند شد.

آغاز مرحله دوم رزمایش مواسات در خراسان جنوبی

مرحله دوم رزمایش مواسات و کمک‌های مومنانه در خراسان جنوبی از امروز ۲۰ اردیبهشت مصادف با ۱۵رمضان آغاز می‌شود. فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) استان گفت: در مرحله دوم رزمایش مواسات ۵۸ هزار و ۲۱۷ بسته حمایتی از ۱۵تا ۲۳ ماه مبارک رمضان بین افراد شناسایی شده آسیب دیده از ویروس کرونا و محرومان جامعه توزیع می‌شود. سردار قاسمی ارزش این تعداد بسته‌ حمایتی تهیه شده را ۱۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: هر بسته حمایتی به ارزش ۲۵۰ هزار تومان است – صدا و سیما

بند دره مجهز به پایگاه امداد و نجات می شود

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: امسال ساخت پنج پایگاه امداد و نجات در نقاط مختلف استان آغاز و پایگاه امداد و نجات کوهستان بند دره بیرجند راه‌اندازی می‌شود. به گزارش ایرنا، رضایی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر افزود: ۲ پایگاه در شهرستان طبس، ۲ پایگاه در شهرستان نهبندان و یک پایگاه در شهرستان بشرویه خواهد بود. وی آموزش را مهمترین رکن این جمعیت دانست و اظهار کرد: اگر بتوانیم آموزش‌های عمومی و تخصصی را به جامعه هدف ارائه کنیم، اقدام بزرگی صورت گرفته و تکیه در سال ۹۹ بر آموزش خودامدادی است. وی گفت: خراسان جنوبی جزو ۱۰ استان حادثه‌خیز کشور است که هر ۱۰ سال زلزله‌های بالای هفت ریشتر را تجربه کرده و نگاه در این دوره تصمیم‌گیری مدیریتی بر آموزش و خودامدادی است. رضایی اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا جمعیت هلال احمر در غربالگری و تب سنجی فعال بود که در این مدت ۲۷۶ هزار و ۵۱۰ نفر در مبادی ورودی استان تست سلامت شدند. وی گفت: شیوع کرونا از لحاظ معیشتی تعداد زیادی از خانوارهای استان را تحت تاثیر قرار داده که برای کاهش آلام نیازمندان در این مدت هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی با اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان هزینه شده است. سرپرست جمعیت هلال احمر استان خراسان جنوبی از توزیع هزار بسته غذایی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر خبر داد و افزود: این بسته‌ها به زودی در شهرستان‌ها بین نیازمندان توزیع می‌شود. وی اهدای خون، دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و استاندار، غبار روبی مزار شهدا، توزیع اقلام بهداشتی توسط داوطلبان در ۱۰ شهرستان استان، مراسم غمگساری از خانواده‌های جانباختگان و تقدیر از حافظان سلامت را از مهمترین برنامه‌های هلال احمر به مناسبت روز صلیب سرخ عنوان کرد. وی رونمایی از پروژه‌های داوطلبی کارآفرینی شعب بیرجند با فعالیت‌های حوله‌بافی و پرورش شترمرغ، رونمایی از تفاهم نامه آموزش امدادی عشایر استان، تقدیر از کادر پزشکی و پرستاران و رژه موتوری را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد. رضایی افزود: با توجه به اینکه در تمامی شهرستان‌های استان جمعیت هلال احمر وجود دارد ۲۳ پایگاه امداد و نجات نیز در سطح جاده‌های مواصلاتی استان فعالیت می‌کنند. وی همچنین با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۷۱۱ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط شرکت در مجامع انتخابات هلال احمر هستند، گفت: در حال حاضر تعداد افراد بررسی شده و در یک هفته گذشته ثبت‌نام برای افراد انجام شده است. وی به انتخابات جمعیت هلال احمر برای تشکیل مجامع شهرستانی اشاره کرد و افزود: انتخابات جمعیت هلال احمر برای تشکیل مجامع شهرستانی ۲۳ خرداد در سراسر کشور برگزار می‌شود.

امکان تغییر وضعیت کرونایی در برخی نقاط استان

مدیر کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت بیماری کرونا خراسان جنوبی گفت: در صورت رعایت نشدن پروتکل‌ها امکان تغییر وضعیت از منطقه کم خطر به خطر متوسط یا پرخطر وجود دارد لذا همچنان باید موارد بهداشت فردی، فاصله گذاری‌های اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.ناصر نبی‌زاده با بیان اینکه میزان بهبودی بیماران در کشور ۸۰ درصد است و ما نسبت به سایر کشورها جایگاه بهتری داریم، ادامه داد: این آمار نشانگر سطح بالای توانمندی‌های حوزه درمانی و کوشش فراوان کادر درمانی کشور است که جای قدردانی دارد – ایرنا

به دلیل رفع قرنطینه از اواخر اردیبهشت احتمال وقوع موج دوم کرونا متصور است

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: درصد کشندگی ویروس کرونا یا به عبارتی آمار فوتی‌ها، میزان آمادگی کشورها برای کنترل این بیماری را نشان می‌دهد؛ به طوری که شاهدیم برخی اقدامات کشورها مانند اجرای مناسب قرنطینه، درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش داده است.جزایری اظهار کرد: به دلیل رفع قرنطینه از اواخر اردیبهشت احتمال شروع موجی از همه گیری یا موج دوم کووید ۱۹ متصور است. طبیعتا بعد از این زمان باید شاهد اوج گیری مجدد بیماری در سطح جامعه باشیم. اگر چه این پیش بینی قطعی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – “اینُو نُونُون نَعنَیِی نَنِی اینُونِه”، سخت است خواندنش اما آنها که این چند

بیشتر

امین جم – فردا ۲۱ اردیبهشت ماه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

آدینه – نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: قصور

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت