راهکارهای مهندسی روی میز مدیران شهری

جلسه هم اندیشی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با شهردار و اعضای شورای شهر بیرجند برگزار شد. در این جلسه رئیس سازمان نظام مهندسی استان با بیان اینکه باید با تعامل و همکاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری  به سمت شهر ایده ال حرکت کنیم، گفت: سه درخواست مهم  در این جلسه مطرح میکنیم که امیدوارم برای اجرایی شدن آنها به سرعت قدم برداریم.

ساخت و ساز سالم در سایه تعامل

عامری با بیان اینکه ارتباط الکترونیک بین  سازمان نظام مهندسی و شهرداری بیرجند ضرورت دارد، عنوان کرد:  با پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات هرچه شرایط را برای  ارائه خدمات تسهیل کنیم، قطعا رضایت بیشتر مردم و همچنین جامعه مهندسی را در پی خواهد داشت. وی افزود: امکان ارسال گزارشات مرحله ای ساخت توسط مهندسان ناظر باید از طریق سامانه به شهرداری ارائه شود. رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان جنوبی به موضوع تخلفات شهری اشاره و بیان کرد:* زمانی که یک پروژه ساختمانی به دلیل تغییرات ناشی از افزایش زیربنا متوقف میشود میبایست برای ادامه کار، با مراجعه به سازمان نظام مهندسی و دفاتر طراحی کلیه نقشه های ساختمانی را مطابق وضع موجود تهیه نماید تا ناظرین مطابق نقشه های جدید تایید شده بر ادامه کار نظارت کنند.

درآمد جرائم در بودجه شهرداری تاثیرگذار است

وی ادامه داد: در این خصوص با معاونت عمرانی استانداری نیز مکاتبه ای داشته ایم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.عامری  با بیان اینکه باید به یک راه حل منطقی برای تخلفات ساختمانی برسیم، گفت: درآمد حاصل از جرائم تخلفات ساختمانی نزدیک به ۳۵ درصد در بودجه شهرداری تاثیر گزار است و به همین دلیل به راحتی قابل چشم پوشی نیست.

مردم را خلافکار نخوانیم

عامری افزود: این تخلفات باعث  شده که ساختمانها مغایر با  نقشه های مورد تایید   مهندسان نظام مهندسی و کارشناسان شهرداری اجرا شود. رئیس سازمان نظام مهندسی با تاکید بر اینکه لازم است  به نتایجی مطلوب در این ارتباط برسیم، با مخاطب قرار دادن روحانیون عضو شورا ادامه داد: اینکه قریب به اتفاق  سازندگان را خلافکار بنامیم و بعد با دریافت مبلغی، اجازه انجام ادامه خلاف را صادر کنیم از منظر شرعی ایراد دارد.

بودجه شهرداری به سمت منابع پایدار می رود

شهردار بیرجند نیز در این جلسه با بیان اینکه فقط ۱۵ درصد فعالیت شهرداری در حوزه عمران است، گفت: هماهنک کردن مسایل مختلف شهر یکی از مهم ترین وظایف شهرداری است. بهترین ضمن استقبال از پیشنهاد رئیس سازمان نظام مهندسی در موضوع ارتباط الکترونیک، بیان کرد: البته برخی ملاحظات وجود دارد که باید با جلسه و هم اندیشی مرتفع شود.  شهردار یکی از دغدغه های مردم را طولانی شدن روند پرونده ساختمان دانست و ادامه داد: این انتظار وجود دارد که کاهش مجوزها ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی پیگیری شود. بهترین با بیان اینکه باید به سمت کاهش تخلفات حرکت کنیم، افزود: بودجه های شهرداری به سمت منابع پایدار حرکت خواهد کرد و وابستگی بودجه به درامد تخلفات ساختمانی کم خواهد شد. وی افزود: اگر طرح تفصیلی مشکل دارد، باید آن را حل کنیم اما اکنون برای ما فصل الخطاب قانون است. شهردار بیرجند اضافه کرد:  این سازمان به دنبال کاهش ورودی پرونده ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ می باشد و این روند شروع شده است  وی دراین جلسه دو پیشنهاد برای این موضوع ارائه کرد. بهترین گفت: زمین های زیادی در مرکز استان وجود دارد که با سرمایه گذاری انبوه سازان می توان جهشی در این حوزه داشته باشم.  وی ادامه داد: ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در مرکز استان وجود دارد که باید سازمان نظام مهندسی بنیه فکری خود را برای احیا و مرمت این بافت فرسوده به کار گیرد. در پایان  این جلسه برخی از اعضا هیات مدیره نظام مهندسی استان  و شورای شهر بیرجند به بیان نظرات خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: مدیریت بحران در بخش های پیشگیری و آمادگی

بیشتر

محمدی- کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از ورود سامانه جدید بارندگی از اواخر وقت

بیشتر

جم – چند روز پیش خبری از جلسه شورای شهر بیرجند رسانه ای شد که اذهان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت