یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

رازهای موفقیت کرونا در استان

محمودآبادی- دو ساعت و نیم،وقت گذاشتند تا بگویند، مردم نگران نباشید ما در کادر درمان تمام تلاشمان را برای بهبودی بیماران کرونایی انجام می دهیم ،خبرنگاران از شایعات گفتند و شنیده ها و درد و دل هایی که از داخل سالن های کرونا به گوش می رسد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شایعات کمبود دارو و مشکل اکسیژن را تکذیب و اعلام کرد. علت افزایش مرگ به دلیل مراجعه ی دیر هنگام بیماران به مراکز درمانی و البته افزایش شیوع به دلیل همه گیری خانوادگی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشست خبری روزگذشته پیرامون آخرین وضعیت شیوع و مقابله با کرونا در استان گفت: روند افزایشی خیلی واضحی را در حال طی کردن هستیم. هر چه در پیک اول و دوم شرایط قابل کنترلی نسبت به دیگر استان ها داشتیم حالا در پیک سوم تمام توان پرسنل درمان را به خود اختصاص داده است. دهقانی فیروزآبادی با اشاره به آمار بالای شیوع و همچنین مرگ بر اثر کرونا در استان افزود: هیچ جای پاکی در استان نداریم. انگار ما رسیده ایم به روزهای اول استان قم و مازندران که شرایطی بسیار پر خطر را تجربه کردند. وی به مشخصه انتقال بالای این ویروس اشاره کرد و افزود: متاسفانه آمار افرادی که علائم ندارند نیز بالا است به همین دلیل میزان سرایت افزایش می یاد و جالب است که بدانید این رشد بیشتر در بین اعضای خانواده ها دیده می شود . یعنی از یک خانواده ممکن است 4 یا بیشتر از این تعداد ناخواسته مبتلا شوند.

بالاتر از میانگین کشوری

وی اضافه کرد: امروز استان هم از نظر تعداد فوتی ها و هم از نظر تعداد بستری از میانگین کشوری بالاتر رفته تا حدی که اوایل تعداد موارد مبتلا به 40 مورد می رسید، اما حالا این تعداد به 300 مورد رسیده است. موارد بستری در بخش های ویژه نیز که 6 تا 10 مورد بود حالا به 50 مورد رسیده است. وی با اشاره به شرایط بحرانی دو هفته ی اخیر نیز اضافه کرد: در کشور نرخ بروز تجمعی از هر 100 هزار نفر 882 نفر است اما در خراسان جنوبی از هر 100 هزار نفر هزار و 247 نفر گزارش شده، نسبت مرگ و میر نیز در کشور نسبت به هر 100 هزار نفر 48.3 دهم درصد است اما در استان به 54.2 درصد رسیده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: میزان شیوع و بروز کرونا در هشت شهرستان استان از میانگین کشوری بالاتر است که نشان دهنده شدت آلودگی در سطح استان است. محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: نرخ بروز بیماری کرونا مرتب در حال تغییر است و از ابتدای آبان در استان وضعیت رو به رشدی داریم. وی بیان کرد: در استان بالاترین نرخ بروز به ترتیب مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه، بیرجند، سرایان، قاینات، فردوس، زیرکوه، درمیان، سربیشه، خوسف و نهبندان است که تا رتبه هشتم ( شهرستان درمیان) نرخ بروز و ابتلا بالاتر از میانگین کشوری است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند اظهار کرد: بعد از شیوع بیماری ناشناخته کرونا که همه دنیا را درگیر کرد از اوایل مهرماه در پیک سوم بیماری هستیم که روند افزایشی واضح مشخصی دارد. وی تاکید کرد: این نشان می‌دهد جا و مکان برای این ویروس مهم نیست و استان خراسان جنوبی به شدت آلوده است و هیچ جای پاک و با آلودگی پایین در استان وجود ندارد که آمارها نشان دهنده همین موضوع است. رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند عنوان کرد: مشخصه این ویروس این است که قدرت سرایت بالایی دارد، در صورتیکه می‌گوییم 80 تا 85 درصد بیماران مبتلا فاقد علائم یا دارای علائم خفیف هستند اما هرچقدر موارد ابتلا افزایش یابد به همان میزان 15 تا 20 درصد مبتلایان علائم شدیدتری دارند در نتیجه میزان افرادی دارای علائم حاد تنفسی، بستری به ویژه در بخش آی سی یو و همچنین میزان مرگ و میر بالا خواهد رفت. دهقانی افزود: در خراسان جنوبی نیز میزان بستری بیماران کرونایی به شدت افزایش پیدا کرد، آمار بیماران حاد تنفسی بستری در استان به 90 تا 100 مورد رسیده بود اما اکنون به بین 400 تا 500 نفر افزایش یافته است که حدود پنج تا 6 برابر قبل رسید. رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند بیان کرد: تا روز گذشته 25 هزار و 614 مورد آزمایش کرونا در استان انجام شده است که از این تعداد 10 هزار و 307 نفر مثبت شناسایی شدند که 9 هزار و 922 نفر بهبود پیدا کردند و تعدادی بستری هستند و مجموع فوتی‌ها به 448 مورد رسیده است. وی ادامه داد: در سه هفته اخیر نرخ بروز موارد جدید روزانه به نسبت جمعیت در کشور 13.2 نفر به ازای 100 هزار نفر و در استان بالای 30 نفر است که 2 تا 3 برابر کشور است.دهقانی گفت: نسبت مرگ و میر به ازای تعداد آزمایش‌های انجام شده مثبت 4.3 فوتی و در کشور 5.5 درصد است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند در ارتباط با بازرسی از اماکن عمومی، اصناف و اعمال محدودیت‌ها در بخش‌های مختلف گفت: در خراسان جنوبی نیز مانند تمام کشور با اعمال محدودیت‌های اصناف گروه یک، دو و سه و عدم فعالیت آنها بعد از ساعت 18، روزهای اول و دوم بخشی از شهرستان‌ها وضعیت خوبی نداشتند و رعایت نمی‌کردند. وی با تاکید بر ضمانت اجرایی مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا افزود: از هفته آینده محدودیت‌های بیشتری در سطح کشور و استان اعمال خواهد شد که ضمانت اجرایی آن مشخص و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
دهقانی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نقش نظارتی بر محدودیت‌ها را بر عهده دارد و بعد از آن مراجع قضایی، نیروی انتظامی و سایر بایستی وارد عمل شده و موضوع را جدی بگیرند. وی بیان کرد: رعایت محدودیت‌ها و ضمانت اجرایی آن مورد درخواست ما از همه شهروندان و مردم است که بایستی این موضوع را جدی بگیرند چراکه این مسیری است که همه دنیا می‌روند و ما نیز ناگزیر هستیم. رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند ادامه داد: با تعطیلی اصناف، این قشر حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، شرایط اقتصادی مردم شرایط خوبی نیست، صنوف وام، قرض و چک دارند که باید فکر اساسی برای آنها بشود تا از تعطیلی‌ها آسیب نبینند و مردم نیز باید رعایت کنند.
وی تصریح کرد: برای مشاغل آسیب دیده از کرونا تسهیلات خوبی برای استان در نظر گرفته شد اما به دلایل مختلف اصناف استقبال خوبی از آن نداشتند. دهقانی در ارتباط با برخی از کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشکوک به کرونا عنوان کرد: مکاتبه‌ای به تمام دستگاه‌ها و ادارات ارسال شده است به این معنا که افرادی که تست آنها مثبت شد باید 14 روز در منزل قرنطینه باشد و افرادی که دارای علائم مشکوک هستند مرخصی استعلاجی داشته باشند. وی ادامه داد: برای آن دسته از کارکنانی که دارای علائم خفیف سرماخوردگی هستند که منجر به انجام تست نشده است ( اکنون آن را بیماری کرونا می‌دانیم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود)، نیز نباید سخت گیری شود و برای مرخصی استعلاجی از فرد گواهی پزشک متخصص یا سی تی اسکن درخواست نشود.
وی در ارتباط با پرداخت کارانه و پاداش پرسنل بهداشت و درمان استان گفت: کارانه و پاداش بر اساس دستورالعمل معاونت درمان به نسبت نیروی پزشک، خدمه، پرستار و سایر در استان توزیع شده و تناسب رعایت شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند افزود: هرچند پرداخت کارانه‌ها به دلیل افزایش هزینه‌ها به میزان قابل توجهی تاخیر افتاده بود اما تا پایان سال 98 تسویه شد و کارانه تمام بیمارستان‌های استان پرداخت شده است. وی بیان کرد: مبلغی به زودی به دانشگاه اختصاص خواهد یافت که کارانه پرسنل تا چهار ماه ابتدای سال جاری نیز به زودی پرداخت می‌شود. دهقانی اظهار کرد: همچنین حق سختی کار نیز مصوب شده است و به حساب پرستارانی که در بخش کرونا مشغول به فعالیت هستند واریز خواهد شد که دستورالعمل‌ آن هنوز به استان‌ها ابلاغ نشده است. وی در ارتباط با جذب نیرو گفت: در چند ماه گذشته 68 مجوز نیرو به استان داده شد که داوطلبان فراخوان شدند که که ۱۵ نفر حاضر به ارائه ی خدمات نشدند.

15 پرستار نیامدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند اظهار کرد: 141 مجوز دیگر نیز به استان اختصاص یافته است که به صورت کشوری توسط سازمان سنجش در آذر یا دی به صورت سراسری آزمون برگزار و نیروها جذب خواهد شد.
وی تصریح کرد: مصوب شد تمام پرستارانی که در نوبت طرح هستند پذیرفته شوند همچنین افرادی در حال گذراندن طرح هستند بعد از اتمام می‌تواند یک مرتبه دیگر طرح را تمدید کنند، حتی افرادی که طرح را گذرانده‌اند و بیکار هستند را نیز فراخوان کردیم و بکار گرفتیم. دهقانی در ارتباط با تجهیزات مورد نیاز استان یادآور شد: دو دستگاه سی تی اسکن توسط وزارت بهداشت تامین و به زودی وارد استان خواهد شد که یک دستگاه مربوط به بیماران معمولی و یک دستگاه مربوط به بیماران کرونایی است. وی گفت: در حال حاضر یک دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان ولی عصر بیرجند وجود دارد که بعد از هر بیمار محیط کاملا گندزدایی می‌شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند افزود: یک دستگاه اکسیژن ساز نیز وارد استان و در بیمارستان ولی عصر بیرجند نصب شده است همچنین یک دستگاه به زودی وارد طبس می‌شود. وی بیان کرد: بیمارستان بشرویه اکنون دستگاه اکسیژن ساز ندارد چون در این مرحله به بیمارستان‌های کوچک دستگاه نمی‌دهند اما با کمک خیران می‌توان دستگاه را تامین کرد، دستگاه فردوس نیز به زودی تامین و ارسال خواهد شد. دهقانی عنوان کرد: سیاست اصلی ما این بود که تنها بیمارستان ولی عصر درگیر بیماران کرونایی شود اما به دلیل اینمه دستگاه اکسیژن ساز با حجم بالای بیماران پاسخگو نبود بخش‌هایی از بیمارستان رازی و میلاد نیز به این بیماران اختصاص یافت. وی در خصوص درمان بیماران کرونایی با طب سنتی گفت: تا زمانیکه مداخلات درمانی طب سنتی در سطح کشور اثبات نشده باشد این اتفاق نمی‌افتد ضمن اینکه یک کلینیک توسط دانشگاه شهید بهشتی افتتاح شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند ادامه داد: از توصیه‌های تغذیه‌ای که کاملا تداخل و ضرری ندارد می‌توان استفاده کرد اما خواهش داریم مردم از توصیه‌های متخصصان طب سنتی استفاده کنند و به هر فردی اطمینان نکنند. استفاده از ظرفیت بسیج و سپاه برای ضدعفونی و مقابله با کرونا، امکان بیمه کردن افراد کرونایی روی تخت بستری، افزایش نمونه گیری، تامین داروهای مورد نیاز بیماران تنها در بیمارستان‌ها و با تشخیص پرشک و تامین اقلام مورد نیاز بیمارستان‌ها و کادر درمانی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

67 درصد موارد جدید
خانوادگی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند نیز در این نشست گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده از ابتدای مهر با شروع پیک سوم کرونا 67.2 درصد موارد جدید ابتلا، انتقال خانوادگی بوده است به این معنا که انتقال در این محیط از دسترس ما خارج است و مردم باید رعایت کنند. کامبیز مهدی زاده افزود: از ابتدای مهر تاکنون 3.8 درصد مبتلایان کرونا دارای سابقه مسافرت، 24 درصد آلودگی در محل کار و 4.9 درصد به دلیل حضور در تجمعات مبتلا شده‌اند. وی بیان کرد: در هفته‌های اخیر بازدیدهای از ادارات و اصناف استان انجام شد که نشان می‌دهد در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت استان از متوسط کشوری مقداری بالاتر و بهتر است.
وی افزود: از پنجم تا نوزدهم آبان 119 مورد بازرسی از ادارات استان انجام شد که بهداشت فردی 95 درصد، پروتکل‌های بهداشتی حدود 90 درصد، استفاده از ماسک توسط کارکنان 96.6 و مراجعین 86.6 درصد رعایت شده بود. وی ادامه داد: همچنین از 12 تا 18 آبان ماه نیز 94 مورد بازدید از ادارات استان انجام شد که نشان داد رعایت بهداشت فردی 97.9 درصد، پروتکل‌های فاصله‌گذاری 84 درصد، استفاده از ماسک 89.4 و مراجعین 90 درصد بوده است. مهدی زاده بیان کرد: از پنجم تا یازدهم آبان 2 هزار و 106 بازدید از اصناف استان انجام شد که رعایت بهداشت فردی 91.2 درصد، فاصله‌گذاری اجتماعی 88.1 درصد، استفاده از ماسک بین کارکنان 88.4 و مراجعین 85.3 درصد گزارش شد.
وی ادامه داد: همچنین از 12 تا 18 آبان نیز 2 هزار و 175 مورد بازدید از اصناف انجام شد که رعایت بهداشت فردی 92.7 درصد، فاصله اجتماعی 88.1 درصد، استفاده از ماسک توسط کارکنان 92.8 درصد و مراجعه کنندگان 86.3 درصد بود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند تصریح کرد: در تمام موارد سرپایی که مثبت شناسایی می‌شود علاوه بر اینکه به تمام خانواده‌ها در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منزل توصیه می‌شود، گندزدایی منازل نیز انجام می‌شود که در این زمینه از 18 تا 24 آبان 324 مورد نظارت بر گندزدایی و 132 نظارت بر دفن اجساد انجام شده است. وی عنوان کرد: از 12 تا 18 آبان، از رستوران‌ها 50 مورد، نانوایی 187 مورد، اماکن عمومی 858 مورد و پایانه‌های درون و برون شهری چهار مورد بازرسی انجام شد که منجر به پلمب 2 باب نانوایی و 15 مورد اماکن عمومی شد.

روند شیوع در استان عمودی است

مهدی زاده تاکید کرد: از آنجاییکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در ادارات، صنوف و امکان عمومی از متوسط کشوری بالاتر است انتظار داشتیم روند شیوع کرونا در استان افقی باشد اما اکنون عمودی است. وی یادآور شد: از افرادی دارای علائم مشکوک به کرونا هستند درخواست داریم در منزل استراحت کرده و رفت و آمد بیجا نداشته باشند همچنین افرادی که قرنطینه خانگی هستند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری به سایر افراد خانواده منتقل نشود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: 30 درصد بیماران کرونایی فاقد هیچگونه علائمی هستند که در جامعه رفت و آمد دارند، موارد مثبت که از هر نفر مثبت در خانه شناسایی شده است بیشتر از دو نفر است. وی در ارتباط با برگزاری مراسم عروسی با حضور گروه‌های موسیقی بیان کرد: این افراد شناسایی شده هستند و پلیس از آنها تعهد گرفته تا در مراسم شرکت نکنند و گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم. مهدی زاده ادامه داد: مراسمی که در منازل برگزار می‌شود از دسترس ما خارج است و خود شهروندان بایستی برای حفظ جان خود و دیگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند همچنین مردم در صورت مشاهده این مراسم بایستی مراتب را به پلیس اطلاع دهد.

برای کارمندان پاسخ تست
قبول است

وی در ارتباط با فعالیت کارکنان مشکوک به کرونا در ادارات و سازمان‌ها تصریح کرد: مکاتبه‌ای در خصوص ضرورت تایید استعلاجی‌های مرتبط با کرونا به تمامی ادارات و سازمان‌ها ارسال شده است که باید جدی گرفته شود و از افراد درخواست سی تی اسکن و تست مثبت نشود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند یادآور شد: بیماری‌ها علایم مختلفی دارد در فصل پاییز و زمستان هر فردی شاید علائم تنفسی یا سرماخوردگی داشته باشد که علائم خفیف نیازی به مراجعه به پزشک و دریافت دارو نیست بلکه باید استراحت در منزل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت قرار بگیرد.
وی ادامه داد: زمانیکه علائم مشکوک به کرونا تشدید شد به ویژه تنگی نفس، افرادی که بیماری زمینه‌ای یا تنفسی دارند باید حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. مهدی زاده با بیان اینکه 15 مرکز برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا در استان تجهیز شده است عنوان کرد: در هر شهرستان حداقل یک مرکز 16 ساعته دو شیفت برای این منظور دیده شده است که افراد مشکوک به کرونا باید به این مراکز مراجعه کنند. وی افزود: در شهرستان بیرجند دو مرکز در مهرشهر و خیابان معلم وجود دارد که از ساعت 7.5 صبح تا 12 شب باز است اما عمده مراجعه مردم بین ساعت 9 تا 12 صبح بوده و این باعث ازدحام جمعیت و بعضا گلایه شهروندان شده است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند در ارتباط با مرکز جامع نجفی گل در خیابان معلم بیرجند که به دلیل ازدحام جمعیت موجب نگرانی شهروندان شده بود گفت: در جوار این مرکز یک سوله بزرگ نیز به مرکز اختصاص یافت تا از ازدحام و شلوغی جمعیت کاسته شود اما به مردم توصیه می‌کنیم در طول روز مراجعه داشته باشند.

مشکل دارو در استان نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم چزشکی بیرجند نیز در این نشست با اعلام اینکه هیچ مشکلی در تامین داروهای بیماران کرونایی در استان نداریم گفت: هر ماه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه ی دارو و تجهیزات در استان می شود. آهنی در پاسخ به اینکه چرا هزینه ی درمان برخی از بیماران حتی تا 10 میلیون تومان هم برآورد شده است اعلام کرد: تعداد زیادی از سازمان های بیمه گر داروهای کرونا را در تعهد خود ندارند.
وی ادامه داد: این سوال را باید سازمان های بیمه گر پاسخ دهند که چرا این داروها را متعهد نشده اند . ما نیز می دانیم که این داروها هزینه زیادی دارد اما کاری از دست کادر درمان ساخته نیست. هزینه ی این داروها باید توسط بیمار پرداخت شود. وی تاکید کرد از نظر دارو نیز هیچ کمبودی نداریم و دغدغه ی ای نباید در این زمینه وجود داشته باشد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه با توجه به اهمیت ذخیره پلاسمای خون ک خون استان اعلام کرد: هرچند این ذخیره به صفر نرسیده است اما متاسفانه آن عده از بیمارانی که بهبود یافته اند تمایلی به اهدای پلاسما ندارند. ارجمندی ادامه داد: با اهدای پلاسما تعداد بیتری از بیماران درمان می شوند. پس از آنهایی که واجد شرایط اهدا هستند تقاضا داریم این اقدام را انجام دهند. به گفته ی وی هر بیمار می تواند بعد از گذشت 28 روز از بهبودی و داشتن شرایط عادی پلاسمای خون خود را اهدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت