دو راهکار ارزشمند برای سیراب کردن کام تشنه استان

بهروزی فر- سال ۹۲ و بعد از این که سیاست ها و خط مشی های دولت یازدهم منتشر شد و موضوع انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس از اولویت ها عنوان گشت، این برنامه به اذعان خیلی از منتقدین! کاملاً ناشدنی و غیرممکن تصور شد. دولت اما، موضوع انتقال آب را از اولویت برنامه ها خارج نکرد و اگر چه اطلاع رسانی وسیع و گسترده ای درخصوص روند اجرای کار و عملیاتی شدن این برنامه، صورت نگرفت، لیکن دستگاه های متولی، وظایف خود را پیش بردند. نمونه اش همین اتفاق اسفند ماه ۹۹ بود که  انتقال آب به هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را با سرمایه گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومانی رسانه ای کرد. بر اساس اخباری که در آن ایام بر روی سایت های خبری قرار گرفت؛ این طرح، طی چهار خط عملیاتی می شود که فاز یک خط اول به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد در آبان گذشته افتتاح شد، آبرسانی به سیرجان، مس سرچشمه و اردکان یزد در فاز دو و سه خط یک قرار داشت، عملیات اجرایی خط دو شامل انتقال آب خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی و همچنین خط سه برای انتقال آب خلیج فارس به استان اصفهان و خط چهار برای انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان نیز در ادامه طراحی شد. طبق این طرح، با تکمیل همه خطوط به طول ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران منتقل شود و به گفته شخص رئیس جمهور،” با این خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران، تنها آب به فلات مرکزی نمی رسد بلکه مهمتر از آن امید است که به این مناطق می رسد و لازم است نام این خط انتقال آب را “خط انتقال امید” بگذاریم”. اگر خبرهای استان را در آن ایام مرور کرده اید، حتماً به خاطر دارید که عملیات اجرایی انتقال آب خلیج‌فارس به استان نیز در همان اسفند ماه کلید خورد و این مهم رسماً آغاز شد. طرح و برنامه بعدی دولت، انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی بود که به گفته رئیس هیئت عامل ایمیدرو به عنوان مجری طرح؛ “ اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی،‌ گامی برای توسعه مناطق شرقی کشور است،‌ارزش نهایی پروژه انتقال آب از دریای عمان که در سه فاز ۲۵۰ میلیون متر مکعبی تعریف شده و در مجموع، سالانه ۷۵۰ میلیون متر معکب آب شیرین را به این مناطق منتقل خواهد کرد، به ۲.۵ میلیارد دلار می رسد. طول کل مسیر انتقال آب از دریای عمان تا خراسان رضوی، یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو این پروژه را هدایت خواهند کرد”. بر اساس اخباری که آذرماه سال ۹۸ و در جریان امضای تفاهم نامه این طرح در چابهار منتشر شد؛” ۶۰ درصد آب انتقالی در این طرح، به مصارف شرب خواهد رسید”. همین پنجشنبه گذشته هم بود که مجری طرح انتقال آب خلیج‌ فارس به استان، به ستاد توسعه خاوران دعوت شد تا از چند و چون کارش بگوید و این که قرار است، آب خلیج‌فارس را از چه مسیری به استان برساند؟! و در ادامه هم بعد از ارزیابی محور های پیشنهادی، بهترین، کم هزینه ترین و سهل الوصول ترین مسیر با همفکری اعضای ستاد، شامل مدیران و نخبگان، تعیین گردد. بر اساس اطلاعاتی که در ستاد توسعه خاوران ارائه گشت، عملیات اجرایی کار از خروجی یزد شروع شده و طبق قانون جدول زمان بندی پیش می رود تا به خراسان جنوبی برسد و کام تشنه صنایع، معادن، گلخانه ها را سیراب کند و از همه مهمتر به جبران کاهش چشمگیر سطح منابع زیرزمینی، بخشی از نیاز آب شرب استان نیز تأمین گردد. به هر صورت به تدبیر دولت و با پیگیری های استان طی دو سال اخیر، پروژه انتقال آب به خراسان جنوبی از دو منشأ کلید خورده طرح های ملی نمک زدایی، شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی و از خلیج فارس به فلات مرکزی کشور، در راستای سازگاری با کم آبی و به منظور مدیریت و تامین آب مصرفی مورد نیاز برای توسعه استان ها در افق بلند مدت، کلید خورده و با سرعت در حال پیش روی است. این طرح ها، اگر چه تا پایان عمر دولت به صورت صددرصدی محقق نمی شوند اما درصورت خارج نشدن از دستورکارهای دولت سیزدهم، به مثابه انقلابی بزرگ، بدون تردید بر توسعه شهری ، ماندگاری جمعیت و به ویژه در ایجاد امنیت پایدار در شرق کشور اثرگذار خواهند بود.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷  اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت