دوستی استان با محیط زیست

کاری- چندی قبل خانمی حامی محیط زیست به دفتر روزنامه تماس گرفت و از عقابی صحبت کرد که نیاز به تیمار و مداوا داشت و درخواست کرد این پرنده به مشهد منتقل شود. چند درصد از جامعه ما چنین دیدگاه هایی نسبت به حیوانات و پرندگان دارند؟ جالب است بدانید ما مردمان کویر در این فقره نمره ای کامل گرفته ایم.

کمترین آسیب و تخریب محیط زیست در خراسان جنوبی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست و محیط بان خراسان جنوبی در این باره گفت: استان ما خوشبختانه به دلیل اینکه کمترین ورود به مناطق حیات وحش را داشته، کمترین تخریب، تصرف و آسیب به محیط زیست در کشور را داراست. مسعود مستقیم یادآور شد: گونه های جانوری خراسان جنوبی علیرغم کویری بودن بسیار متنوع است و ما دارای ده گونه گربه سان و ۸ گونه گربه شنی و یوز و انواع پرندگان هستیم. وی با اشاره به اینکه استاندارد جهانی برای مناطق حفاظت شده محیط زیست ۱۰ درصد است، افزود: اما ما در خراسان جنوبی ۱۶ و ۸ دهم از مساحت مناطق حفاظت شده داریم که از استاندارد جهانی ۶ و ۸ دهم درصد نیز بیشتر است.

زاغ بور و هوبره دو پرنده منحصر به فرد استان

وی ضمن اشاره به جانوران اندمیک و منحصر به فرد استان یادآور شد: زاغ بور تنها پرنده اندمیک ایران است که اروپایان برای دیدنش حاضرند دلارها خرج کنند و مختص استان ماست، یا هوبره که زیستگاه اصلی اش این منطقه است اما متاسفانه شکار و قاچاق می شود.

کویر در کنار جنگل!

این کارشناس محیط زیست با اشاره به ریگ یلان یادآور شد: بخشی از گرمترین نقطه جهان که جاذبه توریستی و گردشگری هم دارد و هنوز صدف هایی که ماندگار از میلیون ها سال قبل در آن می درخشد نیز در خراسان جنوبی قرار دارد.
مستقیم عنوان کرد: از جاذبه های منحصر به فرد مناطق طبیعی استان نیز می توان به جنگل های بنه تگ احمدشاهی به فاصله ۹۰ کیلومتری کویر لوت اشاره کرد. یعنی کویر در کنار جنگل! وی با بیان اینکه برای حفاظت از زیستگاه حیات وحش شرایط آن باید مهیا باشد، ادامه داد: علیرغم خشکسالی ها به خاطر امنیت ایجاد شده و مشارکت جوامع بومی و محلی حیات وحش در استان رو به افزایش است. وی تاکید کرد: مسئولان، اصحاب رسانه و افراد حامی محیط زیست باید فرهنگسازی را تشدید کنند چرا که حیات وحش با خشکسالی و کمبود غذا می تواند دوام بیاورد اما با تخریب و شکار بی رویه قطعا رو به نابودی خواهد رفت.

حمایت از محیط زیست با کمک جوامع محلی

وی با اشاره به اینکه با افتخار سومین استانی هستیم که کمترین تخریب و نابودی محیط زیست و حیات وحش را داریم، افزود: اما باز هم اصل بر پیشگیری است و با حمایت جوامع محلی و سیستم قضایی از شکار غیر مجاز جلوگیری کنیم.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: در ۷ سال گذشته ۲۰ هزار تله دام هوبره از مناطقه مرزی کشور جمع آوری و معدوم شده است. این محیط بان با اشاره به اینکه متاسفانه قاچاقچیان تاق ها را می شکنند و پوشش گیاهی که مثل طلا در کویر ارشمند است را نابود می کنند، خاطر نشان کرد: هوبره پرنده نایابی است که شکار و زنده گیری می شود و به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می شود. وی یادآور شد: این پرنده نایاب که محل زیستش این منطقه است در شرط بندی ها و برای شکار دیگر حیوانات استفاده می شود و در واقع مورد حیوان آزاری قرار می گیرد.

شکار به موقع برابر با اعتدال چرخه طبیعت

وی با اشاره به اینکه وقتی سلاح در اختیار شکارچی قرار می گیرد باید مدیریت شود، تاکید کرد: شکار به موقع و مجاز به حیات وحش نه تنها آسیبی نمی زند، بلکه طبق قانون طبیعت آن را متعادل می کند. مستقیم خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در فصل جفت گیری، قوچ های پیر با میش های جوان جفت گیری می کنند و باعث می شود ژن ضعیف به متولدین انتقال پیدا کند که اگر قوچ های پیر شکار شوند امکان جفت گیری جوان ترها مهیا می شود و حیات وحش کمتر آسیب می بیند. این محیط بان خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر شکارچیان که برای آنها پروانه شکار صادر شده است با محیط بانان همراه شوند و در فصل پاییز و زمستان شکار به موقع و کافی داشته باشند و جوان ترها در امان باشند قطعا به چرخه محیط زیست و حیات وحش کمک خواهد شد. وی یادآور می شود: گاهی مردم از شکار و حمله حیات وحش به مزارع و آغل های خود شکایت می کنند که دلیل اصلی آن تخریب و نفوذ به زیستگاه حیوانات است که از اقدامات خوب محیط زیست در این زمینه مرمت قنات، فنس کشی و آموزش به جوامع محلی است. فوق لیسانس مهندسی محیط زیست افزود: پایش مناطق، گشت و کنترل و نظارت بر مقررات شکار و صید در مناطق استان خراسان جنوبی به صورت مستمر و منظم و با جدیت کامل در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

تماس با سامانه تلفن گویای ۱۵۴۰ برای تخلفات زیست محیطی

وی از مردم خواست: در صورت مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی بلافاصله موضوع را به فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست استان یا سامانه تلفن گویای ۱۵۴۰ برای اعزام فوری کارکنان یگان حفاظت محیط زیست استان اعلام کنند. وی یادآور می شود: بزرگان گفته اند خوبی آدم ها را از برخورد با حیوانات بشناسید.
انسانیت مرتبه عالی است در شب معراج پیامبر (ص) کسی را دیدند که به خاطر سیراب کردن گربه ای به بهشت وارد شد.
رئیس اداره حقوقی سازمان محیط زیست خراسان جنوبی نیز گفت: جرائم محیط زیستی و حیات وحشی شامل تخریب، شکار غیرمجاز، آلودگی پالایشگاه ها، کارخانه ها و آزار و اذیت حیوانات است. فرشید رفیعی با بیان اینکه شکل گیری جرائم زیست محیطی سیر خاصی دارد، افزود: شکار غیر مجاز، تخریب با گزارش مردم یا دیدن تخلف توسط محیط بان در مناطق تحت نظارت از مهمترین عوامل دستگیری فرد متخلف است. وی با اشاره به اینکه تخلف صورتجلسه می شود، ادامه داد: شاکی یعنی سازمان محیط زیست همراه با فرد متخلف در دادگاه حاضر می شود و براساس جرم مجازات تعیین می شود. وی یادآور شد: در آخرین جلسه شورای محیط زیست با حضور رئیس جمهور قوانین مجازات برای حیوانات وحشی اعلام شد و در روزنامه رسمی درج و لازم الاجراست. وکیل حقوقی سازمان محیط زیست استان با اشاره به اینکه بر اساس بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید حمل، عرضه و صدور اجزای بدن جانوران وحشی زنده یا کشته شده بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است، افزود: افراد قانون‌گریز و سودجو برای رسیدن به منافع اقتصادی و سود مالی دست به چنین اقدامات خلاف قانون می‌ زنند و از طرف دیگر برخی به نگهداری حیوانات خاص روی آورده اند که می تواند آسیب های جدی به حیات وحش وارد کند.

افزایش جریمه شکار گونه های در معرض تهدید

رئیس اداره حقوقی محیط زیست خراسان جنوبی تاکید کرد: جریمه شکار و آزار برای هر حیوانی متفاوت بوده و با توجه به گونه آن متغیر است. میزان جریمه در شکار قوچ و میش و بز که در معرض تهدید زیادی قرار دارند به حدود صددرصد افزایش یافته است. این مقام مسئول در محیط زیست استان با اشاره به اینکه جریمه نقدی برای شکار غیر مجاز گونه های شاخص استان افزایش یافته است، یادآور شد: برای قوچ و گل مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال و برای پرندگانی مثل کبک و تیهو ۳ میلیون ریال در نظر گرفته شده است. رفیعی خاطر نشان کرد: در خصوص هوبره که به خاطر قاچاق در خطر انقراض است و در واقع ذخیره ژنتیکی استان است مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال لحاظ شده است. وی با اشاره به اینکه متاسفانه در شکار و قاچاق این پرنده خاص هیچگاه فرد اصلی دستگیر نمی شود، افزود: یک عده کشاورز و روستایی به واسطه نداری و نیاز طعمه قاچاقچیان قرار می گیرند و اقدام به شکار این حیوانات و قاچاق آنها می کنند.

جریمه سه برابری برای شکار جانور ماده

رئیس اداره حقوقی محیط زیست استان با بیان اینکه در اقدام خوب شورای عالی محیط زیست عنوان شده که اگر شکار ماده باشد مبلغ جریمه سه برابر افزایش می یابد، ادامه داد: همچنین اگر مادر باردار باشد علاوه بر آن مبلغ جریمه ای برای جنین نیز در نظر گرفته می شود. وی با بیان اینکه بهای نابودی تخم پرندگان و لانه آنها یک سوم هزینه خود پرنده است، خاطر نشان کرد: اگر یک پرنده شکاری زنده گیری شود و در منزل حبس شود نیز مجازات در بردارد چرا که این حیوان چون گرفته شده دیگر در طبیعت زنده نمی ماند و بعد از رها سازی تلف می شود.
رفیعی عنوان کرد: برای عقاب طلایی که یک پرنده شکاری منحصر به فرد استان است هم جریمه ۳۰۰ میلیون ریالی احتساب می شود. رئیس اداره حقوقی محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه همیشه جریمه های شکار و آزار حیوانات نقدی نیست، خاطر نشان کرد: گاهی قاضی برای فرهنگ سازی به جرائم جایگزینی مثل نصب تابلوهای محیط زیستی، تهیه علوفه و آبشخور برای حیوانات و تیمار حیات وحش رای می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت