دغدغه های زرشکی استان

جشنواره یاقوت‌های سرخ قهستان با حمایت بنیاد مستضعفان و توسط نهاد پیشرفت و آبادی بنیاد علوی درمیان در خانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی  در جشنواره “یاقوت سرخ قهستان” که با هدف معرفی زرشک و فرآورده‌های آن در شهرستان درمیان برگزار شد، گفت: رئیس جمهوری در سفر به خراسان جنوبی یکی از اولویت‌ها را تمام کردن پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و به اعتقاد ما محصول زرشک یک پروژه نیمه‌تمام است. خسروی افزود: امروز برخی افراد برای دریافت تسهیلات به منظور تعمیر و تکمیل کارخانه فرآوری خود مانده‌اند و همه جا سردخانه و بارگاه زرشک نیست که این موضوع باید جزو اولویت‌های ستاد توسعه خاوران باشد. وی با اشاره به اینکه در زمینه معرفی محصولات کشاورزی خراسان جنوبی کار نشده است گفت: مسئولان در ستاد توسعه خاوران با تشکیل یک کارگروه ویژه در زمینه زرشک ورود پیدا کنند و باید زرشک به دنیا معرفی شود. خسروی افزود: در خرید تضمینی زرشک باید دولت به‌موقع و به‌اندازه خریداری محصول را انجام دهد همچنین پول کشاورز به‌موقع پرداخت شود تا مزد دسترنج خود را بچشد و باید کار رسانه‌ای هم در این زمینه صورت گیرد. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید قیمت زرشک در داخل استان تعیین شود افزود: در کارگروه ستاد توسعه خاوران باید دقت شود که محصول زرشک هنوز به کیفیت مطلوب نرسیده نباید از استان خارج شود. خسروی با بیان اینکه چرا باید کشاورز ما در این زمینه ضرر کند افزود: بازارهای میوه و تره بار تهران و مشهد نباید قمیت محصول زرشک ما را تعیین کنند بلکه باید در استان تعیین شود.

مسئولان با همدیگر تعارف دارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در این جشنواره گفت: در کشور ما دلالی، قاچاق و خام‌فروشی رونق دارد و مسئولان در زمینه حمایت از کشاورزی با همدیگر تعارف دارند. ایزدخواه افزود: اگر به دنبال ایجاد مزیت پایدار در خصوص محصول زرشک استان هستیم باید به سمت فرآوری این محصول برویم. وی با اشاره به اینکه اگر زرشک فرآوری شود چند صد رقم محصول از آن حاصل می‌شود، بیان داشت: باید مزیت خام محصول زرشک استان را تبدیل به مزیت اقتصادی، رقابتی و پایدار کنیم.  نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: دانش و مهارت تولید زرشک در نزد اهالی این منطقه وجود دارد اما باید دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و دستگاه‌های صنعتی و علمی برای تحقق این مهم (برندسازی و اعطای گواهی کیفیت) کمک کنند زیرا این کار تنها از عهده کشاورز بر نمی‌آید. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به نهادهای حمایتی، متذکر شد: نهادهای حمایتی فراموش نکنند که جوانان باید حمایت شوند تا به روستاها بازگردنند و اقتصاد روستایی را فعال کنند. ایزدخواه کشور ایران را بسیار ثروتمند و مسیرها را برای ایجاد تحول و توسعه واقعی فراهم دانست و گفت: اگر قرار است محصولات کشاورزی به دنیا صادر شود باید کشاورز هم در ارزش افزوده محصول و سهام شرکت تعاونی‌ها مختلف در این زمینه سهیم باشد. وی با بیان اینکه تحول نه در تهران بلکه در بطن جامعه سنتی رخ می‌دهد اضافه کرد: کسانی که اسمشان را تکنوکرات گذاشتیم و سال‌ه مدیریت کشور دستشان بود، اعتقادی به روستا نداشتند و سیاست روستای صفر را دنبال می‌کردند. ایزدخواه افزود: همین جوانان زرشکار خراسان جنوبی آیا نمی‌توانند در زمینه اقتصاد کشاورزی و فرآوری زرشک وارد میدان شوند و با برندسازی و فرآوری در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی محصول خود را به فروش برسانند که البته این موضوع امکانپذیر است.

قیمت زرشک دراستان مدیریت شود

رئیس انجمن مواد غذایی آسیا  هم در این جشنواره یکی از راه‌های معرفی زرشک را نام‌گذاری یک روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز جمع‌آوری زرشک ذکر کرد و گفت: این مهم موجب معرفی زرشک در عرصه جهانی می‌شود. هاشم با اشاره به مزیت‌ها و فواید بیشمار زرشک، تأکید کرد: باید نرخ جهانی زرشک را ایران و خراسان‌جنوبی مدیریت کند. وی با اعلام اینکه کانادا بیشترین وارد کننده زرشک در دنیا است، مطرح کرد: نیاز است تحقیقات کلی روی استفاده زرشک در کشورهای مختلف انجام شود که چه کشورهایی به چه صورت از این محصول استفاده می‌کنند و نتایج این تحقیق در صادرات و بسته‌بندی آن مورد توجه قرار گیرد.

حمایت از طرح های معرفی زرشک

مدیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان هم گفت: جشنواره “یاقوت سرخ قهستان” با مشارکت بنیاد علوی، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی در شهرستان درمیان برگزار شد. حجت الاسلام سعید پورمهدوی با بیان اینکه نشست‌های تخصصی محصول زرشک در این چند روز برگزار شده است گفت: بیش از ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود که امیدواریم این جشنواره آغازی برای هم‌افزایی بیشتر برای خدمت به کشاورزان و به نفع این قشر زحمتکش باشد. وی افزود: ناشناخته ماندن این محصول ارزشمند و استراتژیک در بازارهای جهانی و حتی در داخل کشور ضعف بزرگی است که باید برطرف شود. مدیر نهاد پیشرفت و آبادانی شهرستان درمیان اظهار داشت: از هر طرح و برنامه کارشناسی که به نفع مردم و برای معرفی محصول زرشک باشد، حمایت می‌کنیم. وی گفت: سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش برای خرید زرشک از کشاورزان پرداخت شد همچنین برای ایجاد سردخانه نیز کمک تسهیلاتی انجام دادیم.

اصغری مقدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرماندار شهرستان زیرکوه نیز به خبرنگاران گفت: تاکنون یک هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه

بیشتر

سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت