دغدغه متولی برق برای گرمای دو هفته پیش رو در استان

مهدی آبادی- افزایش مصرف برق به‌دلیل گرمای بی‌سابقه، کاهش تولید برق به‌دلیل بارش کم و فرسوده بودن نیروگاه‌ها، استخراج رمز ارزها ( بیت کوین) از عمده دلایلی است که سبب شده در سراسر کشور خاموشی اعمال شود. در خراسان جنوبی نیز شرکت‌ توزیع نیروی برق جدول‌های خاموشی برای شهرستان های استان منتشر کرده است تا شهروندان نسبت به قطع برق منطقه خود آمادگی داشته باشند. جمعه در گفتگویی با مهندس دادگر مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی به بررسی وضعیت خاموشی ها در شبکه توزیع برق استان پرداختیم.

از اردیبهشت اطلاع رسانی کردیم

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی در این گفتگو که به طور زنده ازصفحه اینستاگرام روزنامه پخش می شد با بیان اینکه از اوایل اردیبهشت به شهروندان درباره صرفه جویی مصرف برق اطلاع رسانی کردیم، گفت: امسال به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی ظرفیت نیروگاه های برق کشور با چالش اساسی روبه رو شده است. دادگر ادامه داد: ساعات اوج مصرف در فصل گرما از ۱۲ تا ۱۷ و هنگام شب ۱۹ لغایت ۲۲ است که مشترکان برق استان با مدیریت مصرف خود در بخش های کشاورزی، صنعتی، تجاری، عمومی و خانگی، پیک بار را در این ساعات کاهش دهند و از خاموشی های بیشتر جلوگیری کنند. وی افزایش مصرف چاه های کشاورزی، افزایش مصرف بخش صنعتی و خانگی وفعالیت دستگاه استخراج رمز ارزها در استان را از عوامل افزایش مصرف برق نام برد.

رعایت کنند؛ پاداش می گیرند

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با اشاره به افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق در بخش خانگی و ۲۶ درصدی در بخش صنعتی گفت: مشترکان هم استانی مصارف خود را به ساعات غیر اوج مصرف منتقل کنند که در همین باره به صنایع و واحدهایی که همکاری کنند، پاداش نیز پرداخت می‌شود. دادگر با بیان اینکه بخش قابل توجهی از خاموشی‌های اعمال شده در همه استان‌ها مربوط به فعالیت دستگاه‌ها و مزارع غیرمجاز رمز ارزها است گفت: به مشترکانی که رمزارزهای غیرمجاز را شناسایی و به شرکت توزیع برق استان معرفی کنند تا سقف ۱۰ میلیون تومان پاداش پرداخت می‌شود. وی افزود: مردم می‌توانند برای معرفی رمز ارزهای غیرمجاز با شماره ۱۲۱ یا مراکز برق شهرستان‌ها تماس بگیرند. این مقام مسئول اضافه کرد: هر روز از ساعت ۹ صبح از محدوده مجاز مصرف برق استان خارج می‌شویم و وارد محدوده مصرف قرمز و غیرمجاز می‌شویم.

رشد ۲۰ درصدی مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان با بیان اینکه در ده سال گذشته رشد مصرف برق ۱.۸ درصد بود، بیان کرد: اما از سال گذشته بیش از ۲۰ درصد رشد مصرف برق در کشور اتفاق افتاده است که با ظرفیت موجود برق رسانی در کشور، شهروندان باید مدیریت مصرف برق را رعایت کنند. دادگر اضافه کرد: کاهش ظرفیت مخازن سدها باعث پیش گرفتن میزان مصرف از تولید شده است. دادگر به افزایش برق بخش صنعتی استان اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل کرونا در برخی از فواصل زمانی فعالیت این شرکت ها کم تر شد و اکنون به دلیل تعهدات خودشان مصرف برق را افزایش دادند. وی اضافه کرد: یکی دیگر از علل افزایش مصرف برق در بخش صنعتی محدودیت گاز در زمستان بود که اکنون برای جبران آن وضعیت، صاحبان صنعت به افزایش تولید روی آوردند.

پیشنهاداتی برای واحدهای صنعتی

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان در این گفتگو پیشنهادهایی برای کاهش مصرف برق بخش صنعتی نیز داد. دادگر گفت: کاهش بار هماهنگ شده در اوج بار، گنجاندن تعطیلات در بخش صنعتی، تغییر ساعت کاری از پیشنهادات این اداره به صاحبان صنایع برای کاهش مصرف برق می باشد. وی اضافه کرد: بهترین بازه برای صنایع از ساعت ۹شب تا ۹ صبح می باشد که در این زمان مصرف برق استان کم و ذخیره بار روشنایی و سرمایشی در مدار نیستند. وی ادامه داد: با این حال بخش صنعتی حتما مدیریت مصرف برق را در دستور خود قرار دهند و تجهیزات اضطراری را برای بخش صنعتی خود آماده کنند. دادگر اضافه کرد: ۶۰۳ تفاهم نامه در استان با صنایع منعقد کردیم و اگر صنایع نسبت به سال گذشته نیز مصرف خود را کاهش دهند پاداش مدیریت مصرف دریافت می‌کنند. وی با بیان اینکه ۳۰هزار چراغ در بیرجند وجود دارد، افزود: سازمان ها و ادارات دولتی نیز برای کاهش مصرف برق در استان همکاری لازم را انجام می دهند.

دو هفته سخت

داگر با بیان اینکه دو هفته سختی را پیش رو داریم، گفت: دمای هوا در این دو هفته افزایش محسوس خواهد داشت و باید صرفه جویی کنیم وگرنه در استان خاموشی خواهیم داشت. مدیرعامل برق منطقه ای استان اضافه کرد:مصرف برق روزانه رصد و پایایش می شود و اگر مشترکان رعایت کنند، وضعیت برق رسانی کشور نرمال خواهد بود. دادگر با هشدار به مشترکان پر مصرف برق عنوان کرد: اگر مصرف برق این مشترکان کم نشود حتما قطع خواهد شد. مدیرعامل برق منطقه ای استان تصریح کرد: سقف مجاز برق را شرکت توانیر به واحدهای استانی ابلاغ کرده است و با افزایش این میزان برنامه خاموشی اجرا خواهد شد. وی در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره قطع برق سربیشه نیز گفت: مصرف برق در این شهرستان از سقف مجاز خارج شده است و باید شهروندان مدیریت بیشتری داشته باشند. دادگر در پاسخ به این سوال که خراسان جنوبی یکی از استان های تولید کننده برق است و چرا برق این منطقه باید قطع شود، گفت: شبکه برق رسانی سراسری است و این نکته که چون تولید داریم نباید خاموشی داشته باشیم، حرف درستی نیست. وی با مثالی این موضوع را بهتر توضیح داد: در زمستان دو ماه گاز قائن قطع بود و اگر بنا به این رفتارها باشد باید در استان خاموشی می داشتیم. به گفته وی خدمات برق رسانی به طور جزیره ای اداره نمی شود و مدیریت توزیع برق حاکم یکپارچه است.

یک سوم مشترکان پرمصرفند

مدیرعامل برق منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان استان جز مشترکین خوب ارزیابی می شوند، گفت: حدود یک سوم مشترکان برق استان با تعداد ۸۵هزار مشترک جز گروه پر مصرف ها قرار می گیرند که باید مدیریت مصرف برق داشته باشند. وی اضافه کرد: روزانه مصرف برق در استان رصد و پایش می شود و اگر شهرستانی از مصرف مجاز خود پیشی بگیرد در آن شهرستان خاموشی اعمال می شود. به گفته دادگر برنامه خاموشی تابع مصرف استان ها است و اگر رعایت شود نیازی به خاموشی نیست. دادگر تصریح کرد: تعدیل روشنایی معابر شهر، برخورد با رمز ارزهای غیرمجاز، کاهش مصرف برق در ادارات و استفاده از مولدین اضطراری از جمله برنامه‌های مدیریت مصرف برق در استان خراسان جنوبی است.

۱۰برابر مصرف بی رویه سازمان دولتی

مدیرعامل برق منطقه ای خراسان جنوبی با قدردانی از توجه استاندار به موضوع مصرف برق عنوان کرد: تغییر ساعت ادارات در استان با توجه به نظر وزارت کشور برای یکنواختی ساعت کاری ادارات استان‌ها در سراسر کشور لغو شد. دادگر اضافه کرد: اگر این طرح در استان اجرایی شود روزانه ۱۵ مگابایت از حجم خاموشی ها در خراسان جنوبی کمتر خواهد شد. وی ادامه داد: سازمان ها و ادارات دولتی می توانند تا ۵۰ درصد در مصرف برق خودشان صرفه جویی کنند. دادگر اضافه کرد: متاسفانه برخی از سازمان های دولتی مصرف برق را رعایت نمی کنند و سازمانی در استان بیش از ۱۰ برابر مصرف برق را افزایش داده که اگر رعایت نکنند حتما برق آنها قطع خواهد شد. وی به ابلاغیه ممنوعیت استفاده از کولر گازی در ادارات اشاره کرد و ادامه داد: رویکرد دولت صرفه جویی و مدیریت مصرف در سازمان های دولتی می باشد و سپس از مردم درخواست صرفه جویی دارد. وی ادامه داد: روشنایی ساختمان های دولتی پیوسته رصد می شود و اگر رعایت نکنند، تذکر خواهیم داد.

شهروندان صرفه جویی کنند

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی به طرح برق امید نیز پرداخت و ادامه داد: این طرح برای تشویق مردم به صرفه جویی در مصرف برق اجرا شده است . دادگر افزود: ۱۰۴ هزار مشترک در استان از این طرح بهره مند شدند. وی از مشترکان برق استان بار دیگر درخواست کرد با مدیریت مصرف در ساختمان های مسکونی، ادارات، بخش تجاری و اصناف، صنایع، کشاورزی و معابر عمومی، شرکت توزیع برق استان را در توزیع متعادل برق و کاهش هر چه بیشتر خاموشی ها یاری کنند. دادگر افزود: استفاده وسایل برقی پر مصرف در ساعت های کم باری، تنظیم دمای آسایش بر روی ۲۵ درجه و تنظیم کولر های آبی بر روی دور کند از جمله راهکارهای ساده ایست که مشترکین می تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه های خانوار به پایداری شبکه های برق و عبور از پیک بار نیز کمک کنند. دادگر افزود: خاموشی های کنترل شده و برنامه ریزی شده، به مشترکان حساس استان با پیامک و تماس تلفنی اطلاع رسانی می شود و عموم مشترکان نیز می توانند از طریق نرم افزار برق من و مراجعه به سایت شرکت به آدرس WWW.SKEDC.IR از فهرست و زمان خاموشی های منطقه خود مطلع شوند. به گفته وی برشورهایی نیز برای اطلاع رسانی به شهروندان تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت