یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

در جستجوی ماسک!

کاری- رجب زاده- این روزها وقتی به داروخانه های استان برای تهیه مواد شوینده می رویم ، انواع ضد عفونی کننده ها روی پیش خوان بسیاری از این مراکز چیده شده و بدون مشکل به افراد تحویل می شود. اما ماسک همچنان بازار عجیب و غریبی دارد. داروخانه ها معمولا پاسخ «ماسک نداریم» را تحویل مان می دهند. اما مشکل را که با دوست و آشنا مطرح می کنی ، برای خرید ماسک از این سوپر مارکت و آن مرکز خرید آدرس می دهند. با این حال خرید ماسک از مراکز معتبر مثل داروخانه ها همچنان با مشکلاتی مواجه است. درحالی که خبرهایی مبتنی برتهیه و تولید ماسک در برخی کارگاه های تولیدی مثل کارگاه های زیرنظر بسیج سازندگی و هنرستان ها منتشر می شود . به عنوان مثال آموزش و پرورش استان در خبری ، تولید روزانه یک هزار و ۸۰۰ عدد از ملزومات بهداشتی و بیمارستانی برای مبارزه با ویروس کرونا رادر هنرستان ها توسط هنرآموزان اعلام کرده است. هنرستان‌های کوثر بیرجند، قدسیه اسفدن، عقیله بنی هاشم(س) و حکمت قاین این کار را انجام داده و ماسک ها پس از آماده شدن در مراحل بعدی در اختیار ستاد مرکزی مبارزه با کرونای استان قرار گرفته است تا در مراکز مورد نیاز توزیع شود.

بسیج برای تولید ماسک
همچنین مسئول بسیج سازندگی استان هم در اسفند ماه اعلام کرد که برای تولید ماسک پای کار آمدند و روزانه ۲۰ هزار ماسک در کارگاه‌های استان تولید می کنند. مهدی هنری در حاشیه بازدید از کارگاه تولید ماسک در حاشیه شهر بیرجند گفت: در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان بسیج سازندگی پیگیری‌های لازم را برای تغییرکاربری کارگاه‌هایی که در بحث تولید لباس بسیجیان فعال بود با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد و مجوز تولید ماسک سه لایه فیلتردار که مورد تایید این معاونت بوده صادر شد.وی با بیان اینکه کار تولید ماسک در این کارگاه آغاز شده و ظرفیت روزانه تولید 5 هزار ماسک را دارد بیان کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات پیش روی ما برای تولید ماسک فیلتر داری که مورد تایید غذا و دارو است، تامین پارچه مناسب است. مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با رایزنی‌هایی که با دستگاه‌های مختلف انجام شد بخشی از پارچه مورد نیاز تامین شده است، اظهار کرد: پارچه اولیه برای تولید 40 هزار ماسک در استان تامین شده که امیدواریم طی هفته آینده ماسک تولید شود.هنری با اشاره به اینکه در حال رایزنی هستیم که پارچه مورد نیاز برای تولید ماسک در سراسر استان تولید شود افزود: در حال حاضر حدود 15 کارگاه تولید ماسک در شهرستان‌های خراسان‌جنوبی راه‌اندازی شده که در حال تدبیر برای تولید ماسک فیلتر‌دار نیز هستیم که امید است به محض تامین پارچه مورد نیاز بعد از ایام عید در استان بحث تولید ماسک فیلتردار فعال خواهد شد. وی اظهار کرد: حدود 200 خیاط استان به صورت جهادی برای تهیه ماسک اعلام آمادگی کردند که در حال حاضر بیش از 100 نفر خیاط در کارگاه‌های بسیج سازندگی فعال هستند و مابقی به کارگاه‌های دیگر تولید ماسک که در استان فعال هستند، معرفی شدند. هنری خاطرنشان کرد: در این کارگاه تولید ماسک با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی از محل نیات واقفین 20 میلیون تومان اعتبار بابت تامین مواد اولیه در نظر گرفته شده است.

اولویت با کادر درمان
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با آوا با بیان اینکه درخصوص تهیه ماسک با کمبود روبرو هستیم همچنان تاکید دارد که اولویت توزیع ماسک برای کادر درمان و بهداشت است. آهنی با بیان اینکه قرار بر این است در صورت تامین، ماسکها از طریق شرکتهای پخش، توزیع شود، افزود: تاکید می کنم، اولویت توزیع ماسک با کسانی است که در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا مانند بیمارستانها، اورژانسها و مراکز بهداشتی درمانی هستند که واقعا دچار مشکل می باشند بنابراین اگر ماسکی هم موجود باشد در ابتدا اولویت با این مراکز است و سپس اگر به اندازه کافی این اقلام تهیه و تأمین شود می توانیم در خدمت مردم استان باشیم. معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای رهایی از این بحران همان قرنطینه است، ادامه داد: چرخه کرونا قطع نخواهد شد مگر اینکه همه مردم در کنار کادر درمان بمانند و با رعایت اصول بهداشتی و درخانه ماندن آن را کنترل کنیم. وی خاطر نشان کرد: همانطور که قبلا هم اعلام شد تمامی کسانی که آمادگی تهیه و توزیع ماسک را دارند می‌توانند به معاونت غذا و دارو دانشگاه مراجعه کرده و و ما می‌توانیم مجوز لازم در این خصوص را برای افراد ذیصلاح صادر کنیم.وی با بیان اینکه مواد ضد عفونی کننده به اندازه کافی در داروخانه های استان فراهم است، افزود: به طور میانگین روزانه سه هزار اسپری ضد عفونی دست در داروخانه های استان و همچنین ژل های ضد عفونی کننده نیز از طریق شرکت های پخش ژل توزیع می شود. عنوان کرد: درخصوص مواد ضد عفونی کننده کمبودی نداریم ولی ممکن است داروخانه ای مایل به تامین آن نباشد و در آن مکان ژل و مواد ضد عفونی کننده نداشته باشد که همشهریان می توانند به داروخانه های دیگر مراجعه کنند و دراین زمینه مشکلی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت