در باب سالی که گذشت

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های سال ۱۴۰۲ زدم.سال ۱۴۰۲ پر بود از خبر های متنوعی که برخی اتفاقات شیرینی به خاطرم آورند و برخی خبرهای تلخی بودند که همچنان در پس ذهنمان مانده است.اولین اتفاق خوب ، برگزاری پرشور انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در استان بود که تجلی همراهی همه جانبه مردم است.حضوری که نشان از پای کار بودن و دغدغه مند بودن مردم داشت و وظیفه مسئولان در قبال مردم را هم سنگین تر کرد.از طرفی ورود مستقیم و مساعدت رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در موضوعاتی چون تکمیل شبکه ریلی استان و انتقال آب از دریای عمان بی اغراق بارزترین رخدادهای سال اخیر بود.
در کنار اینها اما اگر بخواهیم بررسی جزئی تری داشته باشیم ، چیزی که بیشتر به چشم می آمد ، خبرهای تکراری و هشدارهای متعددی بود که در چند مورد خاص بارها گفتیم و نوشتیم اما هنوز که هنوز است در بر همان پاشنه سابق می چرخد.
از سهمیه بندی های عجیب و غریب سوخت شروع کنیم! سهیمه هایی که از ابتدای سال صدای اعتراض مردم را منعکس کردیم و بارها و بارها نشست و مصاحبه و تیتر و … زدیم اما همچنان مردم گله دارند.جالب اینکه آخرین جلسه شورای برنامه ریزی استان هم به نقد بی تعارف استاندار و نماینده مردم قائن و زیرکوه از بلاتکلیفی مردم در صف های سوخت گذشت.مشکلی که درست است دلایل ملی هم دارد ، اما به گفته خود استاندار مدیریت سوخت در استان نامطلوب است.
موضوع بعدی ، ریزگردهاست.از ابتدای سال ۱۴۰۲ نفس شهر گرفت و بخاطر خشکسالی های اخیر و پیشروی بیابان ها ، اوضاع از سنوات قبل هم بدتر شد.هرچند شهریور ماه خبر هایی از اختصاص اعتبارات جدید برای معضل ریزگردها آمد و از طرفی به همت اداره کل منابع طبیعی استان طرح های مختلفی مثل درخت کاری و توسعه آبخیزداری در روستاهای استان انجام شد.اما هنوز نتیجه این طرح ها مشخص نیست و باید منتظر بود و دید هوای استان پاک تر می شود یا نه؟!
خشکسالی ، درد همیشگی خراسان جنوبی ها هم امسال خودی نشان داد و برخلاف پیش بینی های اولیه پاییز و زمستان شدیدا کم باران بود.همین باعث شد امید مردم به بارورسازی ابرها بیشتر از هرسالی باشد.خصوصا که وجود ایستگاه های زمینی بارورسازی ابرهای در استان و همچنین تجربه های موفق قبلی و تولیدات بومی در این زمینه ، نوید اتفاقات خوبی میداد.اما به نظر می رسد آنطور که باید این طرح ها عملی نشد.هرچند اواخر سال آسمان مهرش را نصیب ما کرد و بر سر دشت های خشک استان خوب بارید ، اما هنوز زمین استان تشنه مانده است.
معضل کمبود آب و کاهش شدید سطح قنوات و سدهای استان هم مزید بر علت شد تا نگاه مردم به طرح های دیگری چون انتقال آب باشد.خوشبختانه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی رنگ واقعیت به خود گرفته و روز به روز خبرهای امیدوارکننده تری به گوش ما میرسد.شاید بتوان گفت یکی از شیرین ترین اخبار سال هم مسائل مرتبط به همین موضوع بود.اتفاقی که اگر در افق تعیین شده به ثمر بنشیند ، نوید روز های خوبی میدهد.البته بی انصافی است اگر در کنار این نقد ها به مسئولان ، نگوییم مردم استان در مدیریت مصرف آب دقت لازم را ندارند.به طوری که حتی مسئولان مرتبط ابراز نگرانی کرده و همین روزهای پایانی سال ، هشدارهای زیادی دادند و حتی از مردم برای مدیریت مصرف آب خصوصا در خانه تکانی ها درخواست کردند.
دیگر موضوع پررنگ سال ۱۴۰۲ حوزه حمل و نقل در استان بود.شاید تکراری ترین کلمه «کنسلی پرواز» ها بود.موضوعی که طعم تلخش را همه مان چشیده ایم و امیدواریم سال بعد ، فکری برایش شود.امسال که روزها پی در پی گذشت و نتیجه ای حاصل نشد!
با اینحال وعده احداث خطوط ریلی در استان بالاخره عملی شد و ریل گذاری ها در حال انجام است! اتفاقی که قطعا می تواند حوزه حمل و نقل استان را متحول و نقش پررنگی در توسعه استان داشته باشد.
در حمل و نقل جاده ای اما علیرغم تلاش های مسئولان برای بهبود جاده ها و افزایش استراحتگاه ها و … ، معضل تازه ای به نام شوتی ها چنان بر جان و روان مردم تاخت که هر روز منتظر حادثه ای تازه بودیم. شوتی ها همچنان در جاده های استان جولان میدهند و آخرین صحبت ها هم از این قرار بود که باید همتی ملی برای حل این معضل پیدا شود.
شاید یکی از مهمترین اتفاقات سال ۱۴۰۲ ، اجرایی شدن طرح بزرگ مسکن ملی بود که علی رغم اینکه در ابتدا تصور می شد عملی نیست ، اما با همت جهادی و همکاری همه جانبه مسئولان شتاب گرفت و حالا خراسان جنوبی تبدیل به کارگاه بزرگ سازندگی مسکن ملی شده است!
این حجم از خانه سازی برای مردم ، مطمینا تاثیر مطلوبی بر قیمت مسکن در استان و از آن مهمتر خانه دار شدن هم استانی هایمان دارد.امیدواریم این همت همچنان در سال پیش رو هم ادامه داشته و مردم طعم شیرین خدمت را بچشند. موارد ذکر شده تنها چند موضوع پرتکرار و مهم استان در سال گذشته بود.هرچند در بسیاری از مسائل خرد چالشی به نام نبود وفاق ، محسوس است.اما پرداختن به آن در این یادداشت ، از حوصله خارج می شود.مطمینا آینده استان به همت و همدلی مردم و مسئولان گره خورده و موضوعات مختلف کلیدی چون وفاق نیاز دارند. این موضوعات گفته شده هم نگرانی هایی بود که امیدواریم در سال بعد تکرارشان را نبینیم.مردم این استان آنقدر نجیب اند که همواره مطالباتشان را محترمانه به مسئولان می گویند.هرجا هم پای آبروی دولت و نظام وسط بوده ایستاده اند.نمونه آخرش هم حضور پررنگشان در انتخابات؛ همین است که می گوییم انصاف نیست برخی مسائل اینگونه مردم را نگران کنند.امیدوارم سال جدید ، ادامه خدمت مسئولان به مردم را شاهد باشیم و همت والایی از مسئولان ببینیم تا بتوانند عقب ماندگی ها را جبران و در این بزنگاه مهم در سرنوشت استان ، نقش آفرینی درستی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

یادم می آمد که مسئولان ما خوششان آمده بود که هر موضوعی پیش می آمد

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت