دخالتی در انتخاب رئیس مجلس نداریم

دخالتی در انتخاب رئیس مجلس نداریم

سخنگوی دولت درخصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر دخالت دولت در انتخابات رئیس و‌ اعضای هیئت رئیسه مجلس یازدهم گفت : این انتخاب به خود مجلس مربوط است؛ من تاکید می‌کنم دولت هیچ‌گونه دخالتی در مجلس نداشته و ندارد و بنا بر همکاری در بالاترین سطح با مجلس آینده است.وی افزود: هر ترکیبی که مجلس انتخاب کند برای ما محترم است؛ هر خبری درباره دخالت معاون رئیس‌جمهور در تشکیل ترکیب مجلس را رد می‌کنیم. اگر کسی گفته معاونی دخالت کرده با نام و نشان اعلام کند؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم از چنین شایعه‌ای بی‌اطلاع بودند.

زاکانی از نامزدی ریاست مجلس کنار کشید

زاکانی در توییتی نوشت: ایجاد تحول و کارآمد سازی مجلس، اهداف مهمی است که لزوما با ریاست مجلس به دست نمی آید. ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام در نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را ان شاء ا… در همکاری با فرد فرد نمایندگان دنبال خواهم نمود.

جهانگیری در انتخابات هم با اقبال مردم مواجه شد، ولی روحانی به او ضربه زد

علی صوفی، فعال اصلاح طلب و عضو کابینه دولت اصلاحات گفت : «جهانگیری در انتخابات ۹۶ هم که حضور یافت مردم بلافاصله به ایشان گرایش مثبت نشان دادند و به همین واسطه حتی قدری برای روحانی هم احساس خطر شد». وی در ادامه شانس معاون اول روحانی برای موفقیت در انتخابات ۱۴۰۰ را به میزان هنر وی در اعلام برائت از دولت روحانی مرتبط دانسته، چرا که حضورش در دولت به جایگاه وی لطمه زده است.

نیکزاد: جلسه نامزدهای ریاست مجلس، نشست تقسیم غنائم نبود

علی نیکزاد منتخب مجلس یازدهم و وزیر مسکن احمدی نژاد در توئیترش نوشت: «جلسه اخیر نامزدهای ریاست مجلس یازدهم، نشست تقسیم غنائم و مناصب نبود. گفتگویی انتقادی و البته سازنده بین طرفین بود. بر آن عهدی که بستم ،هستم. عزت ما در صداقت و نوکری مردم است و آن را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم.»

حمله داماد روحانی به عارف

کامبیز مهدی‌زاده داماد رئیس جمهور در مطلبی در روزنامه آرمان نوشت: « محمدرضا عارف قبل از اینکه بخواهد در عرصه جدیدی وارد شود باید به این پرسش مهم و تاریخی پاسخ دهد؛ چرا نماینده مجلس شد و چه استراتژی‌ را در این سال‌ها در مجلس دنبال کرد؟ کدام سخنرانی آتشین و نطق ماندگار را در مجلس انجام داد؟ حرف دل مردم را پشت کدام تریبون فریاد زد؟ وی در کارنامه خود معاون اول رئیس‌جمهور را که مسئولیت مهم اجرایی و راهبردی است با خود یدک می‌کشید، اما نتوانست مثل یک لیدر مؤثر رفتار کند و به عبارتی عارف در مجلس عالیجناب سکوت بود.»

ا…‌کرم می‌توانست تریلیاردر شود

صادق زیباکلام گفت: مستقل کسی است که هم شاه‌پرست‌ها، هم حزب‌اللهی‌ها می‌خواهند سر به تن او نباشد، مثل خود من. در اصولگراها آقای احمد توکلی را من یک فرد مستقل می‌دانم، در اصلاح‌طلبان هم کم نیستند افرادی که من آنها را مستقل می‌بینم، مثلا آقایان سعید لیلاز، کرباسچی، حسین مرعشی مستقل هستند. در این میان یکی از دلایلی که من پشت سر آقای ا…‌کرم نماز می‌خوانم این است که ایشان هنوز اتومبیل سواری ندارد و با موتور تردد می‌کند. این برای من ارزشمند است، چون من می‌دانم که ایشان می‌توانستند در این مملکت تریلیاردر باشند .

آمادگی چین برای درگیری نظامی با آمریکا

یک نهاد رسمی چین هشدار داده دولت این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا باید برای وقوع بدترین سناریو یعنی درگیری احتمالی با آمریکا آماده باشد. افراد مطلع در گفتگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند این گزارش را وزارت امنیت کشور چین تدوین کرده و آن را به رهبران این کشور از جمله «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین ارائه کرده‌اند. گزارش یک نهاد دولتی چین هشدار داده که موج فزاینده لفاظی‌های خصمانه علیه پکن به دلیل شیوع کرونا ممکن است رابطه این کشور با ایالات متحده را به سمت درگیری نظامی سوق دهد.

خطر بزرگ قمار آخر ترامپ با ایران

وبسایت War on the Rocks نوشت : ترامپ گفته که قصد دارد از ایران به دلیل نقض برجام به شورای امنیت شکایت برده و تحریم‌های بیشتری اعمال کند، غافل از اینکه او هم مثل جانسون نمی‌تواند خر و خرما را با هم داشته باشد. بدتر از همه، ترامپ با این اقدام می‌تواند ایران را از هرگونه محدودیت هسته‌ای آزاد، آمریکا را در شورای امنیت تضعیف، شرکای اروپایی را از واشنگتن دور و به اعتبار آمریکا برای مدت طولانی آسیب برساند.

توصیه گاردین به ایران وآمریکا

روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی به ایران و امریکا توصیه کرده که یک خط تماس اضطراری برقرار کنند. در این گزارش با اشاره به ماجرای نزدیکی قایق‌های تندرو سپاه به ناو امریکایی در خلیج فارس آمده است: این تنش‌ها برای نخستین بار نیست که رخ می‌دهد، اما در شرایط فعلی که دو کشور درگیر مبارزه با کووید۱۹ هستند اگر واقعاً تمایلی به درگیری ناخواسته با یکدیگر ندارند باید هر چه سریع‌تر یک خط تماس اضطراری بین هم ایجاد کنند.در بخش دیگری از این مطلب آمده: اگر نیاز به وجود یک میانجی باشد، عمان گزینه اول خواهد بود. مسقط پیش از این نیز ارتباط امریکا و ایران را تسهیل کرده و هر دو طرف معمولاً آن را به‌عنوان یک کارگزار صادق به رسمیت می‌شناسند. شاید این امکان وجود داشته باشد که مثلاً یک ژنرال فرماندهی مرکزی امریکا سنتکام از طریق تلفن با یک ژنرال عمانی ارتباط برقرار کند و بعد از طریق یک خط تلفن جداگانه به همتای ایرانی خود وصل شود.

قوچانی : حمایت کارگزاران نبود، خاتمی رئیس جمهور نمی‌شد

محمد قوچانی عضو شورای مرکزی کارگزاران در سرمقاله روزنامه سازندگی نوشت، حتی اگر رئیس‌ جمهور آینده اصلاح‌طلب باشد تا مرز میان اصلاح‌طلبی با فرصت‌طلبی و مرز اصلاح‌طلبی با قدرت‌طلبی روشن نشود، ملت به اصلاحات رای نمی‌دهد. وی گریزی به نقش حسن روحانی در موفقیت خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ زده و خاطر نشان کرده است:“ اگر به آرشیو روزنامه‌های سال ۱۳۷۶ رجوع کنید نام بوروکرات‌هایی مانند دکتر محمدرضا عارف را به راحتی می‌توانید در گمانه‌زنی روزنامه‌نگاران از کابینه‌های آقایان خاتمی و ناطق نوری ببینید. اما همان زمان رجال سیاسی مانند حسن روحانی و حسن حبیبی با وجود فاصله داشتن از جناح چپ با خودداری از نامزدی و عدم حمایت از رقیب سیدمحمد خاتمی نقش محوری در پیروزی اصلاحات داشتند و در مبانی تئوریک اصلاحات، به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر بودند تا اصولگرایان”.

کارگزاران به سمت ائتلاف با بخشی از قدرت بیرون از جبهه اصلاحات حرکت می‌کند

علیرضا علوی‌تبار روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی نوشت :
تحول نگاه کارگزاران فقط به تحول در گرایش‌های نظری آن‌ها محدود نمی‌شود. به نظر می‌رسد کشمکش و تنش سیاسی طولانی مدت در کشور و پیدایش جریانی قدرتمند و اثر‌گذار در عرصه سیاسی ایران که هم از قدرت غیرمتعارف امنیتی و قضایی برخوردارند و هم بر تشکل‌های شبه نظامی تکیه می‌کنند، تحلیل آن‌ها از وضع موجود را هم تغییر داده است. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برای جلوگیری از فرسودگی نظام اجتماعی و نیرو‌های سیاسی در اثر کشمکش مداوم، باید جریان قدرتمندی که در صحنه سیاسی ایران حضور دارد به رسمیت بشناسند و به تقسیم محدوده حکمرانی با آن‌ها رضایت دهند. برای کارکردی شدن این دوگانگی جلب رضایت مسئولین درجه اول کشور نیز ضروری است. بازسازی اعتماد و نشان دادن همراهی و همدلی با مسئولین درجه اول کشور از الزامات این نگاه جدید است. اینک کم‌و‌بیش می‌توان از «انتخاب راهبردی» آغاز سخن، تصویری روشن داشت؛ حزب کارگزاران سازندگی به سوی ائتلاف با بخشی از قدرت که بیرون از جبهه اصلاحات قرار دارد، حرکت می‌کند. بخشی که کنترل نهاد‌های اقتصادی عمومی غیردولتی را در اختیار دارد، هدایت سیاست خارجی کشور در منطقه را در اختیار دارد، از اعتماد هسته اصلی قدرت در ایران برخوردار است و برای در اختیار گرفتن قدرت در نهاد‌های انتخابی خیز برداشته است.

مطهری: به شورای نگهبان چه ربطی دارد نماینده چه می‌گوید

مطهری نماینده تهران گفت: رد صلاحیت در این دوره از انتخابات به دلیل اظهارنظر نمایندگان چیز جدیدی بود، در حالی که چنین چیزی در قانون اساسی وجود ندارد و اصلاً این موضوع به هیچ‌کس ربطی ندارد که به نماینده بگوید این حرف را نباید می‌گفتی و این حرف را باید می‌گفتی. وی همچنین به اصلاح قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: در این کار اصولگرا و اصلاح‌طلب و رد صلاحیت شده و رد صلاحیت نشده تلاش زیادی کردند تا این موضوع به سرانجام برسد. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس تأکید کرد: عملکرد شورای نگهبان در انتخابات اخیر دچار نُقصان‌های زیادی بود؛ اعتراض نمایندگان و رفتار شورای نگهبان جنبه شخصی ندارد و این اعتراض به دلیل رد‌صلاحیت خودشان نبوده است، آنها نگران آینده انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی هستند که می‌تواند منجر به اختناق، خفقان و کاهش سرمایه اجتماعی شود. مطهری همچنین از هیئت‌رئیسه مجلس درباره استیضاح‌ها و مصلحت‌سنجی‌ها انتقاد کرد و افزود: وزیر کشور مقصر اصلی در حوادث آبان‌ماه بود که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان‌مان شد، اما بنده و تعدادی از نمایندگان مجلس درخواست استیضاح وزیر کشور را داشتیم و این موضوع را هم تا آخر پیگیری کردیم، حتی این موضوع از حدنصاب هم نیفتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


اصغری- حامد اکبرپور جانشین ستاد دیه استان اعلام نمود این مادر که بابت بدهی مالی

بیشتر

کاری- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به دو اقدامات تحولی ویژه

بیشتر

نسرین کاری- اصفهک از روستاهای قدیمی شهرستان طبس است، که به روستای خشت و آب

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت