دادرسی برای چالش سرقت های خرد در استان

مهدی آبادی- سرقت های خرد و کوچک صدای مردم استان را درآورد و همین مقدمه طوماری شد که اصناف و بازاریان خطاب به مسئولین استان نوشتند و در آن برای دادرسی در خصوص این چالش درخواستی را مطرح کردند . چهارشنبه هفته گذشته در همین رابطه معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ، معاون عملیات پلیس ، رئیس اتاق اصناف و معتمدین محلی در روزنامه آوا برای آسیب شناسی این موضوع گرد هم آمدند و جوانب مختلف این آسیب اجتماعی را بررسی کردند.

ساماندهی مشاغل مالخری

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در این نشست با تاکید بر برخورد با سارقین سابقه دار گفت: شهروندان باید نسبت به محافظت از اموال خویش توجه بیشتر داشته باشند. وحدانی نیا افزود: نصب سیستم های ایمنی مثل دوربین مدار بسته در محل کسب و کار و ساختمان های در حال ساخت باید مورد توجه قرار بگیرید.وی ادامه داد: نصب حفاظ و نرده در املاک و ایجاد انباری در اماکن در حال ساخت نقش زیادی در کاهش سرقت ها دارد. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سرقت های کلانی در استان وجود ندارد، اما همین سرقت های خرد نیز زیبنده نیست، گفت: باید ساماندهی مشاغل مالخری در دستور کار جدی قرار بگیرد تا جلو عرضه اقلام سرقتی گرفته شود. وحدانی نیا با بیان اینکه اصناف و نیروی انتظامی دغدغه های درستی در مورد سرقت دارند، افزود: اما متاسفانه در این زمینه اقدامات مهمی انجام نشده و سارقان اموال را به قیمت بسیار کمتر از ارزش واقعی آنها به فروش می‌رسانند.

سارقان مورد پایش قرار گیرند

وی با اشاره به همجمه های اخیر در اراتباط با آزادسازی سارقان گفت: برخی از دستگاه قضایی این انتقاد را مطرح می کنند که بلافاصله بعد از دستگیری مجرم توسط نیروی انتظامی ان را آزاد می کند. وحدانی نیا افزود: براساس قانون مصوب شده در سال ۹۲ سرقت های زیر ۲۰ میلیون تومان اگر شاکی خصوصی نداشته باشد، قاضی اجازه ورود به این مورد را ندارد. این مقام قضایی تصریح کرد: اگر به سرقت های زیر ۲۰ میلیون ورود کنیم در واقع تخلف کردیم. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بیان کرد: اما این موضوع شامل افراد سابقه دار و سارقان حرفه ای و خشن نمی شود و دستگاه قضایی در این زمینه با جدیت ورود می کند. وحدانی نیا اضافه کرد: از یک سو به دستگاه قضایی می گویند ورودی زندان ها باید کمتر شود و از طرف دیگر این انتقاد را مطرح می کنند که چرا بلافاصله سارق را آزاد کردید. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری افزود: یکی از دغدغه های ما این است که فردی در زندان آزاد می شود به نیروی انتظامی اطلاع داده شود تا مورد پایش قرار گیرد.

لزوم هوشیاری شهروندان

وی در این نشست خواستار تعامل ارگان های دیگر در موضوع سرقت ها شد و بیان کرد: گشت های مردم محور بسیج می تواند در این زمینه به کمک دستگاه های مرتبط با موضوع سرقت ها بیاید. وحدانی نیا در این نشست به برخی از کوتاهی های انجام گرفته نیز اشاره و بیان کرد: رهاسازی مصالح ساختمانی و آهن آلات بدون نگهبانی از آنها یکی از علت های سرقت های خرد است که باید این موارد دقت لازم انجام شود. وحدانی نیا افزود: برای اصلاح قانون سرقت های خرد باید با نمایندگان مجلس نشست هایی برگزار شود تا در این زمینه نیز اقداماتی انجام شود. وحدانی نیا افزود: در سامانه جامع مدیریت پرونده در دادگستری مشخصات سارقان ثبت شده است.

دغدغه امنیتی نداریم

معاونت عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: سرقت های خرد در کشور افزایش یافته است و فقط محدود به خراسان جنوبی نیست. زاهدی پور با بیان اینکه در موضوع فراوانی سرقت های خرد جز استان های آخرکشور هستیم، گفت: جمعیت استان یک درصد کل کشور، اما سهم استان در سرقت ها فقط نیم درصد می باشد. زاهدی پور در این نشست تخصصی یادآور شد: خراسان جنوبی دغدغه امنیتی نداشته و سرقت ها کلان و خشن در استان نداریم. زاهدی پور با بیان اینکه بیشتر سرقت ها در حوزه خرد می باشد، گفت: بیشتر سرقت ها در اماکن خصوصی و به ویژه املاکی که رها شدن رخ می دهد که باید مراقبت بیشتری انجام بگیرد. این مقام انتظامی اضافه کرد: تذکرات لازم به این ساختمان ها باید داده شود که از وقوع سرقت پیشگیری شود. زاهدی پور با بیان اینکه در حوزه سرقت وسایل داخل خودرو روند کاهشی داشتیم، افزود: در این مورد اطلاع رسانی و آموزش هایی انجام شد که تاثیر خودش را بر کاهش سرقت ها گذاشت. وی در این نشست به یکی ازاقدامات پلیس نیز اشاره کرد و گفت: در شبی به طور تصادفی خودروهای پارک شده را بررسی کردیم که نزدیک به ۶۰ خودرو در آن باز و یا شیشه های آنها پایین بود.

افزایش ۱۲ درصدی سرقت ها

وی با بیان اینکه بیشترین سرقت ها در حوزه اماکن خصوصی و در حدود ۳۵ درصد از آمار موجود رخ می دهد، بیان کرد: بسیاری از مردم فقط در آخر هفته به باغ ویلاهایشان می روند که باید مراقبت های لازم برای جلوگیری از سرقت ها مثل ایجاد حفاظ را انجام دهند. وی در این نشست بیان کرد: بلافاصله بعد از اطلاع از وقوع سرقت ماموران انتظامی به محل مورد نظر می روند. زاهدی پور اضافه کرد: در بسیاری از سرقت های خرد تماسی به نیروی انتظامی گرفته نمی شود با اینکه حتی دزدیدن لامپ برای نیروی انتظامی سرقت محسوب می شود و ثبت می شود. این مقام انتظامی بیان کرد: نزدیک به ۲۲ تماس سرقتی در شبانه روز در استان داریم که فقط نصف آن برای بیرجند می باشد. وی به لزوم فرهنگ سازی در این زمینه اشاره و بیان کرد: با آموزش به شهروندان درصد زیادی از این سرقت ها دیگر رخ نمی دهد. معاون عملیات پلیس گفت: در زمینه سرقت ها در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۱۲ درصدی مواجه هستیم که البته عدد بالایی نیست. وی اضافه کرد: در حوزه دستگیری ها با افزایش ۱۵ درصدی مواجه بودیم و ۷۵ درصد سرقت ها نیز کشف می شود. وی در این نشست به موضوع آزادسازی زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که سارق حرفه ای از زندان آزاد می شود به گشت های انتظامی اسم وی اعلام می شود تا مورد رصد اطلاعاتی نیروی انتظامی قرار گیرد. زاهدی پور افزود: سامانه ای در نیروی انتظامی وجود دارد که مشخصات سارق وجود دارد که می تواند کمک کننده به قاضی در این موضوع باشد.

۹۵درصد بازار مجهز به دوربین مداربسته

رئیس اتاق اصناف نیز در این نشست گفت: یکی از استان های امن کشور هستیم که باید از همه دستگاه های تاثیر گزار تقدیر و تشکر شود. علیزاده با بیان اینکه اصناف دغدغه سرقت ها را دارند، افزود: در ماه های گذشته چند سرقت جزیی در بازار داشتیم که با تلاش نیروی انتظامی سارقان دستگیر شدند. وی اضافه کرد: اما کمتر از یک روز همان سارق آزاد و بلافاصه سرقت دیگری را انجام داد. علیزاده گفت: دادگستری استان مکاتباتی انجام دهد تا زمینه برای اصلاح قانون سرقت های خرد فراهم شود. وی اضافه کرد: با همکاری برخی از دستگاه های تاثیر گزار همین سرقت های اندک در خراسان جنوبی می تواند رفع شود. وی به سطح ایمنی بازار نیز اشاره و گفت: ۹۵ درصد بازار مجهز به دوربین مدار بسته است و در طلا فروشی ها از شیشه ضد گلوله استفاده شده است. البته علیزاده به برخی نقاط کور اذعان کرد و گفت: باید در این نقاط نیز دوربین نصب شود.

گشت های بازار افزایش یابد

وی ادامه داد: درخواستی نیز از فرماندهی انتظامی استان داشتیم که در بازار گشت های انتظامی بیشتر شود. علیزاده در این نشست به وجود دوربین های مداربسته قدیمی نیز اشاره و گفت: در این ارتباط جلسات زیادی برگزار شد که نتیجه آن استفاده از دوربین های قوی و با قدرت زوم بالا بود. وی ادامه داد: نتیجه ای تاکنون در این ارتباط حاصل نشد و علت آن این است که دستگاه های دولتی مایل هستند هزینه های این دوربین ها را واحدهای صنفی بدهند. وی اضافه کرد: اما با توجه به اینکه رقم بالایی است اصناف تاکنون این مورد را قبول نکردند اما اتاق اصناف حاضر است سهم اصناف در این ارتباط را بپردازد.

خودتان را جای مالباخته قرار دهید

یکی از معتمدین محلی نیز در این نشست با بیان اینکه باید برای هر قانون، اصلی نیز برای پیشگیری داشته باشیم، گفت: باید برای از بین بردن سرقت ها یا کاهش چشمگیر آن بازدارندگی به وجود بیاید. کریم پور افزود: در برخی از موارد اجرای قانون با چالش هایی مواجه می شود که مردم متحمل ضرر های آن می شوند. به گفته وی برخی از فضاسازی ها در فضای مجازی یکی از چالش های به وجود آمده در این حوزه می باشد. این معتمد محلی در این نشست به حکم سارق چند بسته بادام زمینی که در فضای رسانه ای کشور مطرح شد نیز اشاره کرد و گفت: باید از قاضی مربوطه برای صادر کردن چنین حکمی سوالاتی شود و نباید یک طرفه تحلیل کنیم. کریم پور با طرح این پرسش که در استان به نسبت جمعیت چه تعداد سارق و بدهکار داریم، گفت: چه تعداد از سارقان بعد از آزاد شدن دوباره به سمت سرقت رفتند که این موضوع نیاز به بررسی جامعی دارد. این معتمد محلی در این نشست درخواست مهمی از مسئولان نیز داشت. کریم پور گفت: مسئولان باید خودشان را جای مالباخته بگذارند و این نکته را بدانند یک سرقت کوچک نیز تاثیر زیادی در روح و روان افراد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

یادم می آمد که مسئولان ما خوششان آمده بود که هر موضوعی پیش می آمد

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت