خشکسالی شوخی نیست

جم – کیست که نداند خشکسالی خراسان جنوبی واقعیتی انکار نشدنی است.واقعیتی که همواره در سخنان تمام مسئولان استانی و کشوری بوده و بارها و بارها درخصوص آن وعده ها و قول هایی داده اند.به طوری که شما هیچ مسئولی نمیابید که به استان بیاید و از خشکسالی نگوید.از طرفی هیچ شهروندی هم نیست که نداند آب کم است و در بحران بزرگی به سر میبریم.اما بدون تعارف ما در خراسان جنوبی اصلا رعایت نمیکنیم.وقتی میگوییم خشکسالیم ، وقتی میگوییم سفره های آب زیرزمینی آفت شدیدی کرده ، وقتی زمین نشست می کند و … یعنی وضع خیلی خراب است.یعنی هر روز باید مردم مطالبه آب کنند و مسئولان هرروز توصیه های مدیریت مصرف آب را در بیلبورد های شهر نشان دهند.ولی آیا این اتفاق می افتد؟این حساسیت ها هست؟
همین چند روز پیش خبر آمد ۴۰ سال دیگر دشت بیرجند کاملا خشک می شود.برایم جالب بود این خبر هیچ واکنش خاصی از سوی مردم نگرفت.حتی در فضای مجازی که بخاطر چپ کردن یک خودرو از روی سرعتگیر صدها محتوا تولید می شود ، این خبر هیچ بازخوردی نداشت.تلخ تر اینکه بین بازه ۳۵ تا ۴۵ درصد آب شرب در شبکه آب رسانی هدر میرود که بسته به هر شهر متفاوت است.به عنوان مثال فرماندار زیرکوه گفت: میزان هدررفت آب در این شهرستان بسیار بالا بوده به طوری که بالغ بر ۴۰ درصد هدرفت آب وجود دارد یعنی از هر ۱۰۰ لیتر آب، ۴۰ لیتر هدررفت می شود.به ازای هر ۶ لیوان آبی که به دست ما میرسد ، ۴ لیوان آب هدر رفته است!
با اینکه این امار نگران کننده چندسالی است رسانه ای می شود ، هنوز بودجه درست و حسابی برای بهبود زیرساخت های آبی استان نیامده و به نظر میرسد فرسودگی لوله ها به تدریج بدتر هم خواهد شد.
جدای از این ، بسیاری از بیرجندی ها از آب تصفیه شده استفاده میکنند که خود نیز هدررفت آب چشمگیری دارد که باید به این اعداد و ارقام هدررفت آب اضافه کرد! تصور کنید در استانی که تحت شدیدترین بحران های خشسکالی است ، چنین بی حد و اندازه هدررفت آب و عدم مدیریت درست مصرف و … هم داریم! انگار حتی اگر نمیدانستیم خشکسالی است ، بازهم همین رویه را داشتیم!
شاید امروز وقتی شیر آب را باز میکنیم و میبینیم آب می آید ساده انگاری کنیم و بگوییم آب که هست! اما روزی باید پاسخگوی نسلی باشیم که از ما طلبکارند و ما کاری کردیم که این سرزمین برای آنها غیرقابل سکونت باشد.آب یک زیرساخت مثل ریل و فرودگاه و … نیست.آب یک نیاز حیاتی است.کاش یادمان نرود امروز مسئول فردای خود هستیم.فردایی که از حالا درحال تخریبش هستیم. (لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۱۵۵۶۶۵۷۸۲ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت