خراسان جنوبی ۱۳۱ هزار نفر بیمه شده فعال دارد

کاری- مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی و به همراه روسای ادارات تخصصی به مناسبت روز تامین اجتماعی در دیدار با مدیر مسئول روزنامه آوای خراسان جنوبی و کارکنان این روزنامه، گزارشی از وضعیت آن سازمان در استان خراسان جنوبی ارایه داد.
سید حسین فراتی در این نشست با بیان اینکه در خراسان جنوبی بیش از ۱۳۱ هزار نفر بیمه شده فعال داریم، ادامه داد: این رقم با افراد تبعی به ۳۶۰ هزار نفر می رسد.وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک مجموعه خدمت رسان بزرگ است که علاوه بر واحد ستاد اداره کل استان ۱۰ شعبه اصلی در استان دارد، ادامه داد: از این تعداد ۲ شعبه در بیرجند و مابقی در شهرستان های طبس، قاین، فردوس، نهبندان، بشرویه،درمیان، سربیشه و عشق آباد فعالیت می کنند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۹۸ نفر پرسنل سازمان تامین اجتماعی مشغول به ارائه خدمات به جامعه هدف هستند افزود: سه واحد کارگزاری نیز در بیرجند، قاین و طبس در حال خدمات رسانی به بیمه شدگان و مستمری بگیران می باشند.

۲۹ هزار مستمری بگیر تحت حمایت سازمان تامین اجتماعی استان
مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۹ هزار و ۷۳ نفرمستمری بگیر شامل ۱۸هزار و ۵۷۶ بازنشسته، ۸۵۰ از کار افتاده و ۹ هزار و ۶۴۷ بازمانده طبق آمار اردیبهشت ماه سال جاری دراستان تحت حمایت سازمان تامین اجتماعی هستند، ادامه داد: با افراد تحت تکفلشان ۵۶ هزار نفر از جمعیت استان را شامل می شوند. وی افزود: با احتساب مجموع بیمه شدگان،مستمری بگیران و افراد تبعی آنان ،جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی استان بیش از ۴۱۶ هزار نفر است . به عبارتی ۵۱ درصد جمعیت استان را تحت پوشش بیمه قرار داده ایم.

رشد ۶۱ درصدی پرداختی به مستمری بگیران
مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه پرداخت حقوق مستمری بگیران جزو اولویتهای سازمان است، اظهار کرد: سال گذشته ۱۹۲۳ میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومان پرداخت حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی را داشته ایم که به نسبت سال ۱۴۰۰، ۶۱ درصد رشد داشته است. فراتی با اشاره به اینکه ۱۳۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه با اعتبار بیش از ۱۵ میلیارد تومان را سال گذشته به بازنشستگان پرداخت کرده ایم، ادامه داد :۵۰ درصد رقم پرداختی بیمه تکمیلی مستمری بگیران را هم سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند. مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رقم پرداخت حقوق مستمری بگیران استان از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون ماهانه به بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان رسید افزود: تا اردیبهشت ۱۴۰۲ تعداد کارگاههای فعال استان هم بیش از ۱۲ هزار کارگاه است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد را نشان می دهد.

شعبه دوم تامین اجتماعی بیرجند با کمبود فضای فیزیکی روبرو است
مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه شعبه دوم تامین اجتماعی بیرجند در سجاد شهر با کمبود فضای فیزیکی روبرو است افزود: در صورت موافقت ستاد مرکز با خرید زمین مناسب، پیگیری فرایند احداث ساختمان برای شعبه جدید در سنوات آتی دنبال خواهد شد.

فعالیت بیش از ۶ هزار کارگر ساختمانی در استان
فراتی در خصوص حق بیمه کارگران ساختمانی گفت: بیمه کارگران ساختمانی شامل ۷ درصد سهم کارگر است که توسط شخص بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و ۲۰ درصد باقیمانده اصل حق بیمه، از محل پرداخت حق بیمه صدور پروانه های ساختمانی تامین می گردد.وی افزود:طبق اصلاحات سال گذشته در ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی،حق بیمه پروانه های ساختمانی برای هر متر مربع زیر بنا در مناطق شهری ۴ درصد و در مناطق روستایی یک درصد حداقل دستمزد ماهانه همان سال تعیین گردیده است.مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان هم اکنون ۶ هزار و ۲۷۳ نفر بیمه ساختمانی داریم، اضافه کرد: در صورتی که در قانون بیمه کارگران ساختمانی تغییری اعمال نشود سایر کارگران ساختمانی بر اساس اولویت بندی و سهمیه تعیین شده از سوی ستاد مرکز برای استان، بیمه خواهند شد.به گفته این مقام مسئول به‌کارگیری کارگران دارای صلاحیت و مدارک تخصصی فنی و حرفه‌ای در صنعت ساختمان از بروز خسارت جبران‌ناپذیر مالی و تلفات انسانی جلوگیری می‌کند.
در محاسبات حق بیمه، ملاک تنظیم صحیح لیست حقوق واقعی بیمه شده و پرداخت به هنگام حق بیمه است
وی عنوان کرد: طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی کارفرما می بایست لیست حق بیمه افراد وحقوق ماهانه کارگران شاغل در کارگاه را تنظیم و به شعبه تامین اجتماعی محدوده کارگاه تحویل نمایند.مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه عنوان شغلی در لیست بیمه و همخوانی آن با کار و پیشه فرد به ویژه در مشاغل سخت و زیان آور مهم است، ادامه داد: در صورت عدم انجام تکالیف قانونی از سوی کارفرما سازمان تامین اجتماعی مکلف است با انجام بازرسی از محل اشتغال کارگر، پس از بررسی و تایید اشتغال ،نسبت به ارائه خدمات مورد تعهد سازمان به بیمه شده اقدام کند. وی افزود : بازرسان سازمان به منظور بررسی وضعیت اشتغال افراد به کار گاهها مراجعه می نمایند و شرایط حقوقی و بیمه ای شاغلین را رسیدگی می کنند.وی تصریح کرد: طبق مواد ۴۰،۱۰۲،۴۷ قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان مکلف به همکاری با بازرسان سازمان هستند و چنانچه بین لیست حق بیمه ارسال شده از سوی کارفرما و بازرسیهای انجام شده در طول دوره محاسبه حق بیمه، مغایرت و اختلافی مشاهده نشود لیست حق بیمه، مبنا و ملاک محاسبه خواهد بود. وی یاد آور شد: ارائه لیست دستمزد واقعی و پرداخت حق بیمه متعلقه در وقت قانونی ، کمک می کند تا سازمان پرداخت تعهدات خود را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهد.وی افزود: در صورت وجود مغایرت و ابلاغ بدهی برآوردی، کارفرمایان طبق ماده ۴۲ قانون تامین اجتماعی می توانند به بدهی قطعی نشده ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ اعتراض نمایند. فراتی تاکید کرد: با توجه به ابلاغهای الکترونیک ، ضروری است کارفرمایان قبل از اتمام یکماه نسبت به ثبت اعتراض خود در سامانه خدمات غیر حضوری سازمان اقدام نمایند. وی گفت :یکی از معضلات و مشکلاتی که بعضاً در زمان ارائه درخواست بازنشستگی بیمه شدگان به وجود می آید، ثبت دستمزدهای غیرواقعی و کمتر از پرداختی صورت گرفته در زمان اشتغال در لیست های حق بیمه ارسالی است .وی افزود : سازمان تامین اجتماعی تعیین کننده میزان حقوق بازنشستگی افراد نیست بلکه مبلغ دستمزد مشمول حق بیمه که در لیست های ارسالی توسط کارفرمایان درج میگردد ملاک محاسبه برای تعیین حقوق بازنشستگی می باشد. از این رو بیمه شدگان و کارگران شریف شاغل باید در سالهای اشتغال بصورت مستمر از ثبت کارکرد ماهانه و میزان دستمزد خود مطلع گردیده و آنرا رصد نمایند .

برقراری مستمری از کار افتادگی با ۶۶ درصد کاهش قدرت کار
وی تاکید کرد: به منظور برخورداری از مستمری ازکارافتادگی ، در ابتدا بیمه شده باید تحت مداوا و نظر پزشک معالج قرار گرفته و مراحل درمانی و خدمات توانبخشی مرتبط با بهبودی را طی کند.پس از طی روند کامل درمان و عدم بهبودی کامل پزشک معالج با تکمیل فرم بیمه شده را به کمسیون معرفی می نماید.شعبه مربوطه تامین اجتماعی معرفی نامه بیمه شده را به همراه مستندات روند درمانی و پرونده تامین اجتماعی به کمسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی ارجاع می دهد.کمسیون پزشکی مزبور طبق مقررات و ضوابط مربوطه بیمه شده را معاینه و در خصوص از کار افتادگی وی نظر می دهد. اگر طبق نظریه کمیسیونهای پزشکی سازمان تامین اجتماعی فرد حداقل ۶۶ درصد توانائی خود را ازدست داده و نتواند با اشتغال به کار قبلی و یا کار دیگری بیش ازیک سوم از درآمد قبلی خود را به دست آورد می تواند براساس گواهی پزشک و رای تایید شده از مستمری از کارافتادگی استفاده کند.وی با اشاره به اینکه طبق ماده ۶۷ قانون تامین اجتماعی تنها به مادران بارداری مرخصی زایمان تعلق می گیرد که ظرف یکسال قبل از زایمان حداقل حق بیمه ۶۰ روز برای آن ها پرداخت شده باشد، ادامه داد: بر اساس همین ماده، میزان کمک‌ هزینه بارداری، معادل دوسوم آخرین مزد یا حقوق بیمه‌شده است که با در نظر گرفتن روزهای استراحت پرداخت می شود.مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: استفاده از معافیت شرط سنی برای مشاغل سخت و زیان‌آور، منوط به آن است که بیمه‌شده حداقل ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب پرداخت حق‌بیمه را در مشاغل سخت و زیان‌آور داشته باشد. در چنین شرایطی، بیمه‌شده با توجه به سوابق ارفاقی که حداکثر آن ده سال است، بدون شرط سنی می‌تواند بازنشسته شود.فراتی با اشاره به اینکه اداره کل تامین اجتماعی استان آمادگی برگزاری کلاس های آموزشی در خصوص قوانین بیمه را برای مجموعه های کارفرمایی و کارگری دارد، اضافه کرد : بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی می توانند با تماس به شماره ۱۴۲۰ و انتخاب گزینه ۳ و وارد کردن کد ملی یا شناسه اتباع خارجی، در زمینه برخورداری از حمایت های درمانی خود اطلاع حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر- عصر شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه خبری تلخ، مردم ایران و جهان را در

بیشتر

خبر شهادت آیت الله رئیسی همه ما را شوکه کرد.رئیس جمهوری که الحق مردمی بود

بیشتر

در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.بالگرد حامل

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت