خراسان‌جنوبی، سپر بلای کشور

بهروزی فر

چهارشنبه هفته گذشته و طی مراسمی ۹ تن انواع مواد مخدر شامل تریاک، حشیش، هروئین فشرده، هروئین پودری و بیش از یک تن شیشه و مواد مخدر صنعتی در استان امحا شد. طبق اطلاعات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و فرماندهی نیروی انتظامی، از ابتدای امسال تاکنون قریب به ۱۱ تن مواد مخدر در استان امحا شده و این دومین امحای مواد مخدری بود که صورت می گرفت. بر اساس گزارش های رسمی، با توجه به این که بیش از ٩٠ درصد تریاک سراسر جهان در افغانستان تولید می شود،  ایران یکی از بهترین مسیرهای موجود برای قاچاق، ترانزیت، توزیع و فروش مواد مخدری است که در مرزهای کشور همسایه تولید می شود. آمارهای اخیر نشان می دهد ایران به تنهایی بیش از ۷۵ درصد کشفیات تریاک و نزدیک به ۳۰ درصد کشفیات جهانی هروئین و مرفین را به خود اختصاص داده و بیش از ۷۴ درصد کشفیات مواد مخدر مربوط به استان‌های شرق و حاشیه شرق است و مابقی در دیگر شهرها سلب می شوند. ایران از نظر جغرافیای سیاسی در گذرگاهی حساس و بسیار حیاتی قرار گرفته که برای قاچاقچیان مواد مخدر، مسیری پرسود است، به گونه ای که بیش از ۶۰ درصد مواد مخدر دنیا از مرزهای شرقی ایران وارد کشور می شوند تا از طریق دیگر مرزها به دیگر مناطق دنیا ترانزیت شوند. رویکرد ایران از بدو انقلاب تاکنون برخورد جدی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر بوده و هیچ گونه مماشات و چشم پوشی و سهل انگاری در این زمینه نداشته است . با این وجود ترانزیت مواد مخدر افغانستان از مسیر ایران، عامل مهمی در افزایش مصرف، توزیع، قاچاق و اعتیاد به مواد مخدر در داخل کشور است، و از طرفی حدود ۲ هزار نهاد در زمینه مبارزه با قاچاق و ارائه خدمات به معتادان در داخل کشور فعال هستند، حدود ۶ هزار مرکز درمان معتادان و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد توسط بخش غیردولتی به جامعه هدف خود خدمات می دهند، اعتیاد عامل ۶۵ درصد از همسر آزاری ها، ۵۵ درصد طلاق ها، ٣٠ درصد کودک آزاری ها، ٢۵ درصد قتل ها، ٢٠ درصد جرائم مالی و منکراتی و ۷۱ درصد جرائم زندانیان می باشد و نیز طبق آمار پزشکی قانونی، روزانه ٨ ایرانی بر اثر استفاده بیش از حد و یا سوء استفاده از مواد مخدر جان خود را از دست می دهند،  مواد مخدر سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر می زند و… که همه این ها هزینه های گزافی را برای کشور به همراه دارند. علاوه بر این، سه هزار و ۸۹۰ شهید و ۱۲ هزار مجروح و جانباز در حوزه مقابله و مبارزه با مواد مخدر در طول چهل سال، تنها بخشی از هزینه‌های جبران‌ ناپذیر جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با پدیده شوم مبارزه با موادمخدر است.
موضوع مواد مخدر در دنیا یکی از جرایم سازمان یافته و خانمانسوز است که با وجود گردش مالی سالانه ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد دلاری باعث شده بعد از قاچاق سلاح، دومین عامل سودمند برای قاچاقچیان به شمار رود. آن چه در این میان حائز اهمیت است این می باشد که استان های مرزی همچون خراسان‌ جنوبی، سپر بلای دیگر مناطق کشور می شوند تا این کالای ریشه سوز، به داخل رسوخ نکند و در اختیار جوانان و نوجوانانی که آینده ساز کشور هستند، قرار نگیرد. این که هراز گاه خبری دال بر کشف، امحا و  معدوم کردن حجم زیادی از انواع مواد مخدر یا از بین بردن پاتوق های آلوده بر فضای رسانه ای استان حاکم می شود، ضمن این که نشان از تلاش و جدیت حوزه های متولی در انهدام باندهای کوچک و بزرگ دارد، می تواند نمایانگر این واقعیت تلخ باشد که علیرغم همه کوشش هایی که صورت گرفته و خون هایی که در این راه ریخته شده اند، هنوز آمار معتادان استان به تبعیت از کشور، قابل توجه و تأمل است. به عبارتی با وجود آمار تکان دهنده و قابل توجه کشفیات در کشور و در استان خراسان جنوبی، باز هم بخش قابل ملاحظه ای از دید تیز مرزبانان و کاشفین و پلیس مواد مخدر دور می ماند و متأسفانه توزیع می شود.
از همه این ها که بگذریم، بر این نکته نمی توان چشم پوشید که به هر اندازی میزان کشفیات و ضبط مواد مخدر در مرزهای استان بیشتر باشد، میزان توزیع این مواد در کشور کمتر شده، دسترسی مصرف کنندگان سخت تر می شود و در نتیجه می توان امیدوار بود که مافیای مواد مخدر در به نتیجه رسیدن اهداف شومش ناکام تر می شود. پس لازم است دستمریزاد و خسته نباشیدی جانانه نثار کنیم به همه آن هایی که برای سد شدن در مقابل گروه های خطرناکی که برای شان جان و مال و آبروی مردم هیچ مفهومی ندارد و به تنها چیزی که فکر می کنند درآمدی سرشار است که بتواند رفاه دنیایی شان را تأمین کند.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷  اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت