خدمات توانبخشی معلولان؛ ظرفیت فراموش شده گردشگری سلامت

کاری- مقاله مراکز خدمات توانبخشی ظرفیتی مهم در گردشگری سلامت (برنامه های بازدید دانشگاهیان از مراکز نگهداری مددجویان و ضرورتش جهت شناساندن و کمک به آنها و تلطیف معنوی و روحی جامعه موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند و ارائه خدمات متنوع در استان خراسان جنوبی) به عنوان مقاله برتر به هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی و ظرفیتهای گردشگری ایران در دانشگاه تبریز راه یافت، هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران در تاریخ ۹ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می شود. این مقاله به همت استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند دکتر فرهود گل محمدی و همکاری و ویراستاری آقایان: محمد نعمتی، وحید امیری راد و مجید صالحی فراهم شده است

خراسان جنوبی بیشترین تعداد معلول ذهنی را داراست
دکترای تخصصی رشته ترویج و آموزش کشاورزی، و استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در چکیده این مطلب عنوان می کند: در کشور ایران ابوعلی سینا خدمات سلامت را به ۳ دسته آسایشگاه معنوی، چشمه های درمانی و آب های گرم تقسیم بندی نموده است. یکی از دغدغه های خانواده های مدد جویان و کودکان معلول ذهنی مشکلات مرتبط با سلامت و درمان های مورد نیاز این کودکان می باشد. دکتر فرهود گل محمدی در ادامه یادآور می شود: خراسان جنوبی در بین استان‌های کشور بیشترین تعداد معلول در شاخه عقب ماندگی ذهنی را داراست. ۵ هزار و ۷۹۲ معلول عقب مانده ذهنی در خراسان جنوبی وجود دارند و این معلولیت دومین رتبه را در بین معلولیت‌های استان دارد.

توابخشی علی اکبر (ع)
بزرگترین مرکز نگهداری و توانبخشی معلولین در شرق کشور
موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند در فاصله سالهای ۱۳۷۶ – ۱۳۷۲ با پیگیریهای رئیس وقت بهزیستی شهرستان وحمایت خیر مرحوم امیر علم خزیمه با واگذاری زمینی به مساحت ۵۰۰۰۰ متر مربع و مساعدت رئیس بهزیستی کشور، به عنوان بزرگترین مرکز نگهداری و توانبخشی معلولین در شرق کشور با هزینه ساخت و تجهیز شش میلیارد ریال به بهره برداری رسید. در نهایت این موسسه عظیم در شهریور ماه ۱۳۷۶ به همت والای تعدادی از خیرین و بهزیستی شهرستان بیرجند و در شهرک شهید مفتح (معصومیه) بنیاد گذاشته شد. امروز این مرکز که در نوع خود بزرگترین موسسه مجهز بخش خصوصی جهت نگهداری و توانبخشی معلولان و سالمندان در شرق کشور است در فضایی به وسعت ۵۱۵۰۰ متر مربع و زیربنایی با ظرفیت نهایی ۳۷۰ نفر در تمامی زمینه های نگهداری سالمندان، زنان و دختران- حرفه آموزی- آرتروز و پرتوز- توانبخش- درمانگاه تخصص دندانپزشکی و کلینیک درمانی و امور متکدیان در حال خدمات رسانی می باشد.

معرفی بخش های مختلف توانبخشی علی اکبر (ع)
در این بخش تعداد ۱۷۰ مددجوی عقب مانده ذهنی در دو بخش ایزوله و تربیت پذیر در ۱۰ سالن نگهداری می شوند و تعداد مددیاران و کارکنان خدمات در شیفتها ۳۶ نفربوده که شبانه روزی می باشند و کلیه خدمات بهداشتی و تغذیه ای مددجویان توسط این قشر زحمتکش انجام می شود. البسه اهدایی در این بخشها پس از تفکیک و ضدعفونی شدن مورد استفاده قرار می گیرند. منابع مالی این مرکز از کمکهای افراد خیر (نقدی و غیر نقدی)، کمکهای غیر نقدی، و دادن یارانه مدد جویان توسط بهزیستی استان که کمتر از ۳۰ درصد کل هزینه ها می باشد تأمین می شود. قابل به ذکر است دفتر مشارکت های مردمی توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) واقع در مرکز آن می باشد که در تکمیل پروژها و تکریم نیات آماده دریافت کمک های نقدی و غیر نقدی خیرین عزیز می باشد. مدد جویان موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند تا کنون نسبت به توانایی هوش و توانایی جسمی، حرکتی آنها پیشرفت بسیار خوبی را داشته اند و بعضی از آنها مراحل تکمیلی تر را آموزش می بینند. تولیدات و فعالیت های این بخش به صورت صنایع دستی مددجویان معلولین ذهنی مرکز توانبخشی در چندین نمایشگاه مانند نمایشگاه هفته بهزیستی سازمان میراث فرهنگی و دانشگاهها شرکت نموده و هرسال نیز نمایشگاه ویژه خود مرکز نیز جهت معرفی بیشتر مرکز و عرضه محصولات آن ارائه می شود. در این مقاله پس از بیان ضرورت تأسیس و ویژگی های منحصر به فرد و عالی این موسسه توانبخشی و بر اساس بازدیدهای میدانی، تجارب، مشاهدات و عکسهای میدانی نویسنده مقاله و آمار واطلاعات دریافتی از مسوولین مربوطه می باشد.

اهمیت روز افزون گردشگری سلامت
نویسنده این مقاله دکتر فرهود گل محمدی در گفتگو با خبرنگار آوا می گوید: این مقاله برای معرفی مراکز توابخشی و جایگاه آن در گردشگری سلامت ارائه شد و توانست به هفتمین کنگره بین المللی کشاورزی سلامت و گردشگری ایران در دانشگاه هنر تبریز راه یافت. استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت ادامه می دهد: با بازدید قشر دانشگاهی و افراد خیر و نیک اندیش از مراکز توانبخشی می توان این موسسات را شناساند و باعث رشد روز افزون گردشگری سلامت شد. وی خاطر نشان می کند: توانبخشی علی اکبر(ع) بیرجند محیط پویا و زنده است که با تلطیف معنوی حاکم بر آن و خدمات متنوعی که دارد یک نقطه مثبت در توانبخشی های کشور می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با بیان اینکه گردشگری سلامت نوعی از توریسم سلامت است، اضافه کرد: گردشگری سلامت در سلامت روان موثر خواهد بود و موجب اثربخشی موثر روان در مددجویان می شود.

آماده سازی مقاله ۵۶ صفحه ای در بازه یک ماهه
گل محمدی با بیان اینکه این مقاله ۵۶ صفحه است و آماده سازی آن بیش از یک ماه طول کشید، ادامه می دهد: هدف از این مقاله تطبیق مطالعاتی و مقایسه مرکز توانبخشی علی اکبر (ع) با سایر مراکز توانبخشی کشور بود.وی اظهار می کند: موسسه توانبخشی علی اکبر بیرجند (ع) محیطی جذاب است که کارکنان آن نسبت به بسیاری از مراکز توانبخشی کشور بهتر و دلسوزتر می باشند.نویسنده مقاله با اشاره به اینکه در موسسه توانبخشی علی اکبر (ع) همه قشر و گروه در کنار هم زندگی می کنند، ادامه می دهد: در این مکان پیرمرد، پیرزن، کودک، پسر و دختر جوان و پیر در کنار هم هستند و با خدمات متنوعی که ارائه می شود نور امید و شادی در مجموعه به خوبی مشاهده می شود تا جایی که افراد دور از خانواده نیز احساس غربت نمی کنند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با بیان اینکه آذر ۱۳۷۷ پایان نامه ارشد خود را در دانشگاه تربیت مدرس تهران دفاع کردم، یادآور می شود: آن زمان دانشگاه آزاد بیرجند فراخوان برای سرباز معلم گذاشته بود که به پیشنهاد پدرم که فرهنگی بود به شهر بیرجند آمدم.وی خاطر نشان می کند: آن زمان شرایط سختی بود چرا که بیرجند هنوز مرکز استان نشده و امکانات رفاهی و تفریحی اندگی داشت.

خدمت بیش از ۲۵ سال در دانشگاه ازاد اسلامی بیرجند
وی با بیان اینکه حدود ۲۵ سال است که در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند خدمت می کنم ادامه می دهد: علیرغم سختی و دوری از اقوام شهر فرهنگی بیرجند را دوست دارم و ۶ سال دیگر بازنشست می شوم .وی یادآور می شود: براساس کتابهای تاریخی که درباره بیرجند خوانده ام می توان این شهر را فرهنگی دانست که حاکمان از گذشته دور به مدرسه و آموزش و پرورش اهمیت می دادند و مدرسه شوکتیه نماد و دلیل آن است.این استاد دانشگاه که در حوزه محیط زیست نیز فعال است، یاد آور می شود: چندین مقاله در حوزه محیط زیست نیز داشته ام و همچنین در یک همایش محیط زیست پارک پردیسان تهران سخنران بودم. وی خاطر نشان می کند: همچنین در فصل ۱۵ کتاب اسلام و محیط زیست نیز مقاله من به چاپ رسیده که از کتابهای معروف در محیط زیست می باشد. گل محمدی با اشاره به اینکه در همایش بحران های زیست محیطی سال ۸۷ دوره قبل سال ۸۵ در جزیره کیش سخنران بودم، ادامه داد: طی سالها تدریس بارها در همایش های محیط زیستی شرکت کرده ام.

ابعاد زیست محیطی و نقش تفرجگاهی کاجستان بیرجند
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با اشاره به اینکه همچنین در حال گردآوری مقاله ای درباره کاجستان بیرجند می باشم،‌ادامه می دهد: این مقاله درباره ابعاد زیست محیطی و نقش تفرجگاهی کاجستان بیرجند است.وی خاطر نشان می کند: توسعه و پیشرفت کاجستان بیرجند باعث بهبود اقلیم، تلطیف روحیه مردم شهر بیرجند و حتی رانندگانی عبوری خواهد شد.وی اظهار می کند: ارائه راهکارهای زیست محیطی برای خراسان جنوبی ، فرونشست زمین و اهمیت جنگلداری از اهداف مقاله پارک جنگلی کاجستان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت