خباز: احتمال دارد ظریف نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود

خباز: احتمال دارد ظریف نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره وزیر خارجه گفت : «این احتمال کاملا وجود دارد که ظریف نامزد ریاست‌جمهوری شود؛ هر چند او در زمان برجام به دلیل فشارهایی که نیروهای تندرو می‌آوردند قسم خورد که در ریاست ‌جمهوری نامزد نشود اما در عالم سیاست هیچ‌چیزی غیرمنتظره نیست». وی در تحلیلی از شرایط فعلی کشور و آمادگی برای حضور مجدد اصلاح طلبان گفت: شرایط کلی سیاسی تغییری نکرده است زیرا قانون اساسی، رویه صداوسیما، بنیان‌های قدرتمند اقتصادی غیردولتی و نهادهای مهم همان روش گذشته را طی می‌کنند و تا زمانی که قانون اساسی اصلاح‌ نشود، نمی‌توان گفت که شرایط سیاسی تغییری کرده است. خباز افزود : ما باید چهره‌های جدیدی را به مردم معرفی کنیم و نگران از رأی‌آوری نداشته باشیم زیرا اگر برنامه وجود داشته باشد و نامزد معرفی‌شده خود را متعهد به برنامه‌های ارائه‌شده بداند، مردم رأی می‌دهند؛ خواه آن نامزد آقای ظریف یا یکی از دیگر عزیزان باشد. وی اظهار کرد: ارائه یک مانیفست روشن باعث می‌شود که مردم بدانند اصلاح‌طلبان قرار است در حوزه‌های سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ چه کار کنند و اگر قرار به رأی ‌دادن باشند، آگاه باشند به چه برنامه‌ای رأی می‌دهند.

حسینی: جمع ما احمدی‌نژادی‌ها در مجلس آینده جمع است

نماینده تنکابن در مجلس یازدهم و وزیر اقتصاد دولت دهم گفت: جمع ما احمدی‌نژادی‌ها در مجلس جمع است؛ ۵۰ نفریم و فراکسیون تشکیل می‌دهیم. شمس الدین حسینی افزود :
اغلب مدیران شاخص دولت نهم و دهم که نامزد انتخابات مجلس شدند رای آوردند. در همین مجلس ۸ عضو کابینه دولت نهم و دهم، ۹ استاندار، تعداد قابل‌توجهی از معاونان وزرا، فرمانداران و مدیران دوره احمدی‌نژاد رای آوردند و از منتخبان مجلس یازدهم هستند. می‌توانم بگویم که بالغ بر ۵۰ نفر هستند. این افراد با هم فصل مشترک دارند و با هم سال‌ها همکاری کرده‌اند. وی افزود: وقتی مردم بعد از گذشت چند سال از پایان کار دولت احمدی‌نژاد آنها را نادیده نگرفتند و به آنها رای دادند، آیا منتخبان باید خودشان را نادیده بگیرند؟ نه. بنابراین ما با هم جلساتی داریم اما آن جلسات فقط محدود به مدیران و وزیران دولت نهم و دهم که برای مجلس انتخاب شده‌اند، نیست و صرفا آمال این افراد نیز دولت نهم و دهم نیست. بخش قابل‌توجهی از نمایندگان منتخب با سنجش سلوک رفتاری و عملکردی مدیران دولت نهم و دهم، نسبت به همکاری و همگرایی ابراز تمایل می‌کنند و ما هم استقبال می‌کنیم. تعداد زیادی از نمایندگان ادوار که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند هم از جمله مدافعان دولت نهم و دهم هستند. حسینی درباره تشکیل فراکسیون توسط نمایندگان طیف خود گفته است: ما جلسات متعددی داشتیم و گفت‌وگو کردیم و این امر دور از ذهن نیست.

مرعشی : انتخابات مجلس را باختیم ،ریاست‌جمهوری را هم می‌بازیم

سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید :با پیش‌بینی شکست، وارد انتخابات مجلس شدیم. حسین مرعشی معتقد است: اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم به خاطر نارضایتی مردم، شکست خواهند خورد. وی گفت: اولین ‌اشکال متوجه دولت است؛ به لحاظ پیام‌های سیاسی که از دولت، چینش کابینه و کمرنگ ‌شدن غیرقابل پیش‌بینی موقعیت جهانگیری در دولت پیش آمد. دوم این‌که اقداماتی که می‌توانست منجر به افزایش خدمت و کارآیی شود، رنگ باخت. وی ضمن ‌اشاره به برخی ناکامی‌های دولت، گفت: بخش دوم که ما لطمه خوردیم از مجلس است. در مجلس دهم واقعیت این بود که نه فراکسیون امید و نه آقای لاریجانی که نمایندۀ اصولگرایان میانه‌رو بود و در انتخابات هم با آقای دکتر روحانی همراهی کرده بود، هیچ‌کدام اکثریت نداشتیم. اگر این دو با هم توافق کرده بودند که ریاست مجلس یک سال در میان جابه‌جا شود امروز شخص عارف و جریانِ عارف حذف نمی‌شد، همچنین شخصِ لاریجانی و جریانِ لاریجانی هم حذف نمی‌شد. وی افزود : براساس پیش‌بینی‌‌ که من دارم اصولگرایان هم ریاست‌جمهوری را خواهند گرفت، هم شوراها و هم مجلس آینده را و تا ۴ سال آینده روی این موج هستند. از نظر من این انتخابات بیش از انتخابات مجلس هفتم اصلاح‌طلبان را در محاق می‌برد.

میرباقری: در پسا کرونا می خواهند مسجد و هیئت را منزوی کنند

حجت الاسلام میرباقری، عضو خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در صفحۀ مجازی خود، احتمال طراحی ویروس منحوس کرونا را از سوی دشمن مطرح کرد و گفت: خطرناک‌ترین پدیده در جهان پساکرونا این است که جامعه بشری را به فضای حکمرانی مجازی ببرند؛ فضایی که حکمرانی آن در دست قدرت‌های بزرگ است. وی در این خصوص گفت: توطئه‌گران جهانی می‌خواهند دین را کمرنگ، زمین‌گیر و استحاله کنند. مسجد و هیئت نباید رخنه‌پوشِ دولت مدرن باشد. فعال عمل کردن معنایش این نیست که اصول بهداشتی مسلم را رعایت نکنیم اما اینکه محافل مذهبی، مساجد و هیئت‌های مذهبی را تعطیل کنیم خطرناک است. آنها می‌خواهند مساجد و هیئت‌ها را منزوی کنند؛ ما باید این پایگاه‌ها و محافل را فعال‌تر کنیم. مسجد باید به کانونی تبدیل شود که روی همه عرصه‌های اجتماعی سایه بیندازد. مسجد باید محور حیات اجتماعی جامعه باشد و ائمه جماعات خودشان را برای کارهای بزرگ آماده کنند. هیچ ضرورتی ندارد که با پروتکل‌های وزارت بهداشت مقابله کنیم اما مسجد باید به نقطه کانونی ارتباط مردم و عرصه‌های اجتماعی تبدیل شود و آرام آرام مدل فرهنگ، اقتصاد، سیاست و… را تحت‌تأثیر قرار دهد.

تحریم‌ها موجب شد ایران تاب‌آوری بهتری مقابل بحران کرونا داشته باشد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌گوید: تحریم اقتصادی به داد ما رسید و اثر کرونا در ایران بسیار کمتر از دیگر کشورها خواهد بود. سعید لیلاز اظهار کرد: ایران بعد از دور دوم تحریم‌ها که یکی از شدیدترین اعمال فشارها در تاریخ معاصر دنیا به حساب می‌آید، به مرز فروپاشی نرسید. این موید این نظریه است که تحریم ضرر رسان است، اما فلج‌کننده نیست. وی می‌افزاید: در اواخر سال ۹۷ پیش‌بینی می‌شد، رشد اقتصاد ایران در سال ۹۸ منفی نخواهد شد که نشد. الان هم با وجود بحران‌هایی که هر کدام‌شان می‌توانند یک حکومت و یک سیستم را از هم بپاشاند، نگاه به آینده اقتصاد ایران نگاهی روشن و امیدوار کننده است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، عملکرد سال ۹۹ مثبت خواهد بود. در سال ۹۸ حدود یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی را در اثر سیل از دست دادیم و کرونا هم حدود یک درصد به اقتصاد ایران ضربه زد، اما رشد اقتصاد غیرنفتی در مجموع مثبت بود. در سال ۹۹ هم کرونا حداقل ۲ تا ۳ درصد تولید ناخالص داخلی را از بین خواهد برد.با این حال قویا اعتقاد دارم، همچنان قادر خواهیم بود رشد اقتصادی‌مان را به مثبت برسانیم یا لااقل به حالت منفی نرسیم. آن هم در شرایطی که بقیه اقتصادهای جهان، به خصوص اقتصادهای پیشرفته یا وابسته همه به وضع فروپاشی نزدیک شده‌اند. وی تصریح کرد: انزوای اقتصادی ایران که ناشی از تحریم‌ها است، در بحران کرونا به داد ما رسیده است. یعنی شدت آسیب‌های اقتصادی کرونا در ایران، کمتر از کشورهایی چون عربستان، امارات متحده عربی، فرانسه یا حتی اسپانیا، ایتالیا و انگلیس خواهد بود.آنها به‌دلیل وابستگیِ بسیار بالایی که به همدیگر و ساختار جهانی اقتصاد دارند، در اثر فروپاشی ارتباطات بین‌المللی ناشی از کرونا رشد اقتصادیشان منفی خواهد شد. به عنوان مثال، زمین‌گیر شدن هواپیمایی امارات با زمین‌گیر شدن هواپیمایی هما به دلیل رابطه اماراتی‌ها با دنیا حتما اثری یکسان نخواهد داشت.
یعنی کار و بهره‌وری و تعداد مسافری که هواپیمایی هما جابه‌جا می‌کند، اصلا قابل مقایسه با هواپیمایی امارات نیست. در بقیه جاها هم همین‌طور، مثلا در اسپانیا سالانه بیش از ۵۰ میلیون، در فرانسه نزدیک به ۸۰ میلیون و در ترکیه حدود ۳۰ میلیون توریست تردد می‌کند. اما در اقتصاد ایران این عدد به زحمت به یک میلیون می‌رسد. اثر کرونا در ایران بسیار کمتر از دنیا خواهد بود.

چرا روحانی مستندات عذرخواهی از دیوان محاسبات را ارائه نمی‌کند؟

فارس نوشت: افکار عمومی منتظر پاسخ به این ۲ سوال است: چرا روحانی به گزارش تفریغ بودجه ۹۷ حمله می‌کند؟ دوم و مهم‌تر اینکه چرا مستندات خود را از عذرخواهی عادل آذر ارائه نمی‌کند؟عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به ادعای عذرخواهی عادل آذر رئیس دیوان محاسبات که از سوی رئیس دولت‌دوازدهم مطرح شده بود، گفت: موضوعی دال بر اینکه دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ را پس گرفته باشد وجود ندارد. هفته گذشته بود که حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: «یک بنده خدایی گزارش اشتباهی داده است که خود مؤلف فهمیده اشتباه کرده و آمده عذرخواهی کرده است اما باز شما دنبال آن اشتباه افتاده‌اید».

پدیده های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در ایران چه کسانی هستند؟

خبرآنلاین نوشت: فضای سیاست گرچه این روزها کرونا زده شده اما این باعث نشده که بازار تحلیل ها و گمانه ها درباره انتخابات ۱۴۰۰ کساد شود. به نظر می رسد مسیر انتخابات آینده برای توجه بیشتر به چهره های تازه ای که سابقا فرصت عرض اندام در انتخابات ریاست جمهوری نداشتند، فراخ تر باشد و در این بین چهره هایی چون محسن هاشمی ، محمدجواد آذری جهرمی ، مهرداد بذرپاش و سورنا ستاری گزینه هایی هستند که می توانند چون امانوئل مکرون رئیس جمهور فعلی فرانسه شانس و اقبال جوانان برای تصدی ریاست جمهوری را امتحان کنند.

خباز: لاریجانی هم مانند روحانی است، برای ۱۴۰۰ با او ائتلاف می‌کنیم

محمد رضا خباز فعال اصلاح طلب در خصوص انتخابات آتی گفت: اگر نامزد قابل رقابت نداشته باشیم، با لاریجانی ائتلاف می‌کنیم، لاریجانی هم مانند روحانی است. وی در خصوص ریاست مجلس نیز گفت: از الان نمی‌توان درباره رئیس مجلس آینده پیش‌بینی کرد اما قالیباف، زاکانی، حاجی‌بابایی و آقاتهرانی در حال تلاش هستند.

آیا جنگی علیه ایران به راه می‌ افتد؟

پایگاه خبری «عربی ۲۱» متعلق به قطر نوشت: با سقوط قیمت‌ نفت، جهان وارد مرحله جدیدی از بحران اقتصادی می‌شود و آمریکا را به سمت انجام یک جنگ احتمالی با چین می برد. به عقیده برخی کارشناسان، برخلاف تبعات جنگ بزرگ و فاجعه بار علیه چین، یک جنگ «حساب شده» علیه ایران هم می‌تواند راه حل دولت آمریکا باشد؛ چرا که در مقایسه با جنگ با چین، پیامد‌های اقتصادی و انسانی کمتری دارد و در صورتی که گسترش درگیری با ایران، بتواند منافع آمریکا را محقق کند، این امر دور از دسترس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرماندار شهرستان زیرکوه نیز به خبرنگاران گفت: تاکنون یک هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه

بیشتر

سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت