حمل و نقل استان در مسیر توسعه

کاری- رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی مهندسان راه و راه‌آهن خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار آوا با اشاره به موقعیت ژئوپلوتیک ایران گفت:‌ بهره مندی از ظرفیت راه و راه آهن میتواند درآمدی معادل درآمد نفت و حتی بیشتر را برای ایران به همراه داشته باشد. حمیدرضا ربانی نژاد با بیان اینکه راه ها، شامل راه های دریایی، زمینی و هوایی می شوند، یادآور شد: از آن جا که خراسانجنوبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی از راه های دریایی بی نصیب بوده و از نظر خطوط هوایی نیز دارای محدودیت هایی می باشد، ایجاد و تکمیل راه های زمینی از جمله جاده ها و خطوط ریلی در این استان، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

خراسان جنوبی جزء شش استانی است که از شبکه های خطوط ریلی بهره مند نشده است
این مدرس دانشگاه، با اشاره به اهمیت خطوط ریلی در حمل و نقل ایمن و توسعه تجارت، اضافه کرد: خراسان جنوبی جزء ۶ استانی است که از شبکه های خطوط ریلی بهره مند نشده است. وی با بیان اینکه موقعیت خراسان جنوبی از لحاظ قرارگیری در مسیر دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، حائز اهمیت استراتژیک می باشد، ادامه داد: ارتباط با کشورهای آسیای شرقی از طریق مرز افغانستان و پایانه مرزی ماهیرود و از سوی دیگر واقع شدن استان در محور مواصلاتی استان های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و از همه مهم تر قرارگیری این استان در کریدور مواصلاتی بندر شهیدبهشتی چابهار (به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران) به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه، بر اهمیت اتصال استان به خطوط ریلی صحه می گذارد؛ ضمن اینکه این استان در حوزه های نظم و امنیت، دارای شاخص های مثبتی بوده و می تواند در تعریف راه ابریشم جدید، به شاهراه امن ترانزیت کالا و خدمات به بخش های مختلف آسیا، اروپا و افریقا تبدیل گردد.

اشتغال زایی برای حدود ۵ هزار نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم
رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی مهندسان راه و راه‌آهن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۳۵ کیلومتر از ۱۶۴۰ کیلومتر راه آهن چابهار به سرخس از محدوده خراسان جنوبی می گذرد خاطرنشان ساخت: اجرای این عملیات، با سپردن پروژه ها در قالب ده قطعه به پیمانکاران و مشاوران رتبه یک کشوری در دست اقدام بوده, عملیات اجرایی قطعاتی از آن آغاز شده و مابقی قطعات نیز به زودی شروع به کار خواهند کرد و لذا ظرفیت اشتغال قابل توجهی در حدود ۵۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، هم برای مهندسین و متخصصین و هم برای دیگر اقشار سهیم در عملیات ساخت خطوط ریلی، در استان فراهم گردیده است. وی در ارتباط با زمان بهره-برداری از این خطوط ریلی ابراز امیدواری کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه بر بودن این عملیات، انتظار می رود که این استان بتواند دست کم در دهه ی پیش رو از مزایای این شبکه ریلی بهره مند شود. وی خاطرنشان ساخت: احداث هر کیلومتر راه، بالغ بر ۳۰میلیارد تومان و هرکیلومتر راه آهن بالغ بر ۲۰۰میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

ایران در جایگاه هشتادم جهان از لحاظ بهره مندی از شبکه های ریلی
ربانی نژاد با اشاره به اینکه کشور ایران با داشتن ۱۴هزار کیلومتر خطوط ریلی در جایگاه هشتادم جهان از این لحاظ قرار گرفته افزود:‌ امریکا با ۲۵۰هزار کیلومتر، روسیه با ۱۷۵هزار کیلومتر و چین با ۱۲۴هزار کیلومتر، به همراه کشورهای‌ هند، کانادا و آلمان، جمعا ۵۲ درصد خطوط ریلی دنیا را در اختیار دارند. وی در ادامه گفت: وزارت راه و شهرسازی در ایران متولی ساخت و نگهداری از راه و راه آهن می باشد؛ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عهده دار ساخت راه و راه آهن بوده و بهره برداری و تعمیر و نگهداری در بخش راه بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و در بخش راه آهن بر عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران می اشد.
این مهندس راه و ترابری اضافه کرد: باید در نظر داشته باشیم که خطوط ریلی فارغ از بحث حمل و نقل کالا و مسافر، تغییرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عمده ای را در زندگی مردم ایجاد خواهد نمود و فاکتورهایی مثل سرعت، ایمنی، نظم در ساعات رفت و آمد، راحتی، ظرفیت بالا، مصرف انرژی کمتر، آلودگی کمتر محیط و نیاز به حریم کمتر، به عنوان مزایای راه آهن نسبت به دیگر وسایل ترابری به شمار می رود. ضمن اینکه با بهره برداری از خطوط ریلی، به نحو چشمگیری از حجم ترافیک جاده ای و حوادث ناشی از آن کاسته خواهد شد.

خراسان جنوبی اولین استان دارای انجمن صنفی نظام مند در حوزه مهندسان راه و راه آهن
رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی مهندسان راه و راه‌آهن خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۵۰ رشته مهندسی در کشور وجود دارد اما کمتر از ۱۰ رشته، نظام مند هستند، اظهار کرد اولین استانی هستیم که با تشکیل انجمن صنفی مهندسان راه و راه آهن، به سوی نظام مند ساختن این حوزه در بخش های طراحی، نظارت و اجرا گام برداشته ایم و انشاءالله در مسیر تبدیل شدن به یک تشکل فراگیر کشوری در راستای ارتقاء جایگاه صنفی مهندسان و بهبود کیفیت ارائه خدمات به جامعه در حوزه های مهندسی راه و راه آهن، کوشش خواهیم نمود.وی با اشاره به اینکه تنها یک ماه و نیم از ثبت رسمی این انجمن می گذرد، اضافه کرد: پس از تدوین اساسنامه، تشکیل مجمع عمومی و تعیین اعضای هیات رئیسه، اقدامات مهمی از جمله تجهیز دفتر کار، راه اندازی واحدهای فناوری، مالی و اداری، تعیین چارت سازمانی و فعال سازی کمیته ها و کارگروه ها مختلف، در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون کمیته های آموزش، پژوهش و ارتباط با مجامع علمی، روابط کار و حقوق مهندسی، رفاهی و اجتماعی، مشورتی پیشکسوتان، بانوان و روابط عمومی و همچنین کارگروه های فناوری و تولید محتوا، کنترل کیفیت و نقشه برداری، در حال سازمان دهی می باشند.
ربانی نژاد افزود: مهندسین و متخصصین در حوزه های احداث و تعمیر و نگهداری راه و راه آهن، عموما محل سکونت ثابتی نداشته و از شهری به شهر دیگر نقل مکان می کنند و محل اشتغال آن ها اغلب خارج از شهرها می باشد و لذا بیش از دو سوم دوران خدمت خود را به دور از خانواده هایشان سپری می کنند؛ وی اظهار تاسف کرد: علیرغم اینکه این قشر فرهیخته نقش بسیار مهمی در ایجاد بسترهای توسعه و احداث زیربناهای حمل و-نقل دارند، از حقوق و مزایای متناسبی برخوردار نمی باشند؛ و در ادامه خاطرنشان ساخت: باید توجه داشت که پیشرفت کمی و کیفی امور زیربنایی کشور، بی تردید به امنیت شغلی و ارتقاء جایگاه صنفی مهندسین گره خورده است.

پل ارتباطی بین مهندسان راه و راه آهن با مراجع قانون گذاری، قضایی و اجرایی
وی با بیان اینکه این انجمن پل ارتباطی بین کارفرمایان با کارکنان متخصص خواهد بود افزود: با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از آمار و ظرفیت های نیروهای متخصص و کارکنان حاضر در حوزه راه آهن، همزمان با آموزش و ارتقاء مهارت و انتقال تجربه به دانشجویان و دانش آموختگان این حوزه، نیروهای کار متناسب در هر زمینه، به کارفرمایان معرفی خواهند شد. وی با تاکید بر اینکه همواره پیگیر و پشتیبان حقوق صنفی مهندسان خواهیم بود، افزود: با طرح دوره های آموزشی، برگزاری بازدیدهای دانشجویی و همکاری با دانشگاه ها و مجامع علمی و همچنین با مشارکت در تدوین و ویرایش آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی و تشکیل کمیسیون هایی جهت ارائه مشورت به مدیران استانی و کشوری، پل ارتباطی بین مهندسین این حوزه با مراجع قانون گذاری، قضایی و اجرایی خواهیم بود. ضمن اینکه با ایجاد ظرفیت هایی به منظور مساعدت با مراجع حل اختلافات فنی و صنفی مربوط به امور مهندسین، به تسهیل در روابط کار کمک خواهیم نمود.
ربانی نژاد تاکید کرد: انجمن صنفی راه و راه آهن خراسان جنوبی در راستای تحقق اهداف خود، از فعالیت افراد علاقه مند با رزومه های مرتبط استقبال خواهد نمود و اضافه کرد: هم اکنون حدود ۵۰۰ نفر از مهندسان فرهیخته در استان در زمینه راه و راه آهن با ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی همکاری دارند که می-توانند خدمات متقابلی را در ارتباط با این انجمن دریافت و یا ارائه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت