شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳

جولان کشورهای عربی برای قاچاق «هوبره»

نسرین کاری – هوبره یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش کشورمان است که براساس قوانین و مقررات ملی به عنوان گونه در معرض خطر انقراض مورد حفاظت قرار می‌گیرد و در مقیاس جهانی به عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر در فهرست سرخ IUCN به ثبت رسیده است.جمعیت هوبره در ۲۰ سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و زنگ خطر انقراض این گونه کمیاب در استان به صدا درآمده است. تعداد بسیار زیادی از هوبره‌ها عمدتا در پاکستان و ایران زنده‌گیری شده و به منظور تربیت شاهین‌ها برای شکار به کشورهای عربی فرستاده می‌شوند که متاسفانه تخریب زیستگاه و تنزل کیفیت آن به افزایش این مشکل دامن زده است. به این بهانه نشستی با سعید ارشادی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برگزار کردیم تا با فرهنگسازی از این آسیب زیست محیطی بکاهیم.

طبق اصل ۵۹ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی
سعید ارشادی در نشست با خبرنگار آوا گفت: رسالت ما در حفاظت از تنوع محیط زیستی استان تعریف می شود که این امر با تعامل با اصحاب رسانه انجام خواهد شد تا محیط زیست سالمی را تحویل نسل آینده دهیم. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه با اشاره اصل ۵۹ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست و سرمایه‌های ملی یک وظیفه عمومی تلقی شده و همه مردم در این خصوص وظیفه‌ای دارند، ادامه داد: باتوجه به وسعت مناطق و گستردگی حوزه محیط ریست شهری و طبیعی، این وظیفه نمی‌تواند فقط توسط سازمان محیط زیست و متولیان محقق شود و قطعا نیاز به کمک مردم و مسئولان داریم.
مناطق شکار ممنوع خراسان جنوبی بیش از ۲ میلیون هکتار است. وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی مجموع مناطق حفاظتی و شکار ممنوع قریب به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است، ادامه داد: علاوه بر این مناطق آزادی داریم که برخی از گونه‌های نادر و کمیاب در آن زیست می‌کنند و ما وظیفه داریم در مقابل جرائم شکار و صید از آن حفاظت کنیم. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: در این راستا اقداماتی در سال‌های اخیر توسط سازمان توسعه حفاظت مشارکتی انجام گرفته که قسمت آموزش این اقدامات بیشتر به چشم می‌آید. ارشادی با بیان اینکه خراسان جنوبی استان پایلوت در طرح آموزش محیط زیستی نیروهای مسلح(نیروهای فرماندهی و نیروها) شناخته شده است، اضافه کرد: از سال گذشته توجه بیشتری در حوزه‌های مرزی آغاز شده و برای حفاظت محیط زیست برنامه های متعددی داشته ایم. وی با بیان اینکه این امر نتایج خوبی به خصوص در مرزها که حوزه زیست پرندگان شکاری است دربرداشت، ادامه داد: از جمله اینکه باند قاچاق هوبره را در منطقه مرزی با کمک پرسنل مرزبانی شهرستان و نیروهای مرزبان متلاشی کردیم.

ازاد سازی ۲۲ قطعه هوبره
از دست شکارچیان غیر مجاز
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد: در این راستا ۲۲ قطعه هوبره از این باند گرفته شد و یک باند نفوذ شکار پرنده‌های شکاری نیز توسط نیروهای انتظامی در شروع کار نیز منهدم شد. ارشادی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار تله هوبره را در طی سال گذشته با همکاری نیروهای انتطامی، منابع طبیعی و نیروهای مردمی در قالب همیار جمع اوری کردیم، اظهار کرد: در این زمان سلاح های غیرمجاز را با کمک نیروهای انتظامی جمع اوری کردیم. ارشادی با بیان اینکه خراسان‌ جنوبی مامن چندین گروه کمیاب جانوری است که در لیست قرمز حفاظت از جانوران قراردارد، ادامه داد: هوبره یوزپلنگ و گربه شنی از جمله آن‌هاست‌ که بسیار در معرض خطر هستند.فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد:در نوار شرق کشور هرسال میزبان جمعیت هوبره و پرندگان خاص هستیم.

«هوبره» به عنوان طعمه
در مسابقات کشورهای عربی
وی با بیان اینکه هوبره پیش از این تنها در شهرستان های مرزی بود، ادامه داد: از سالیان بسیار دور قاچاق هوبره در منطقه خراسان جنوبی شروع شد که به عنوان طعمه در مسابقات کشورهای عربی استفاده می‌شود. ارشادی با اشاره به اینکه در این مسیر درگیری های بسیاری بامتخلفان و قاچاقچیان انجام شد، ادامه داد: پیشگیری مهم تر است و هرکدام از گونه های جانوری جایگاهی در زنجیره غذایی و زیست بودم دارند که اگر آن ها را از دست دهیم ضرری غیرقابل جبران به محیط زیست وارد کرده‌ایم. وی با بیان اینکه هوبره پرنده همه چیزخوار بوده از حشرات مارمولک ها و ملخ ها و تخم ملخ ها تغذیه می‌کند، ادامه داد: آفات مختلف از جمله هجوم ملخ ها در پی قاچاق هوبره و کمیاب شدن این پرنده افزایش یافته است. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه دو نوع جمعیت هوبره داریم، یادآور شد: جمعیت هوبره بومی که دائما در ایران هستند و جمعیتی دیگر با شروع فصل سرما از شمال به ایران می آیند که می‌توانیم از این پرنده تکثیر داشته باشیم.

تعداد هوبره های
پلاک دار افزایش یافته است
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته تعداد هوبره های پلاک دار افزایش یافته است، اظهار کرد: این گونه حساس در فصل سرما و پاییز حساسیت بیشتری دارند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه‌هایی در قالب کارگاه‌های اموزشی و طرح‌ها در این زمینه داریم، ادامه داد: سیستم های پایش انلاین و طرح های ضربتی دوربین دید در شب و کنترل از راه دور و استفاده از پهپاد در برنامه سال‌های اخیر بوده است. ارشادی با اشاره به اینکه آکاهی عمومی و جوامع در این حوزه بسیار مهم است، اضافه کرد: گاهی اوقات جوانان منطقه به دلیل ناآگاهی به سمت قاچاق می‌روند.

جریمه‌ شکار هوبره
به ۱۱۸ میلیون تومان

وی با اشاره به افزایش جریمه‌های بازدارنده قاچاق هوبره، یادآور شد: علاوه بر جرم نگاری برای فرد، جریمه‌ برای شکار هوبره به ۱۱۸ میلیون تومان افزایش یافته است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه جریمه شکار پرنده‌های شکاری ۸۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: با توجه به مصوبه ۲۵ تیرماه سال ۹۸، شورای عالی حفاظت محیط زیست در جلسه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بهای شکار جانواران وحشی از جمله قوچ و کل را حدود ۹۹ میلیون تومان، است.ارشادی با بیان اینکه جریمه شکار یوزپلنگ ۲ میلیارد تومان، پلنک ۴۷۳ میلیون تومان، پرندگان شکاری نزدیک ۸۰۰ میلیون تومان، هوبره، عقاب طلایی و دلیجه کوچک ۱۱۸ میلیون تومان می باشد، یادآور شد: پرندگانی مانند کبک ۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان می باشد که در مورد گونه ماده این گونه‌ها جریمه‌ها دو برابر اعلام شده است. وی عنوان کرد: برای براورد گونه‌های حیات وحش در دو مرحله در طول سال سرشماری انجام می‌گیرد.

آمار کشف و ضبط شکار پرندگان و پستانداران در ۶ ماهه اول سال

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه اول امسال شکار غیر مجاز پرندگان ۱۶ قطعه (کبک، تیهو، کبوتر) بوده است، ادامه داد: شکار غیر مجاز پستانداران ۳۴ راس (قوچ، کل، میش) مورد بوده است.فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه زنده گیری پرندگان از قاچاقچیان با کمک نیروی انتظامی و پلیس امنیت اقتصادی ۲۱۲ مورد بوده است. ادامه داد: همچنین در این مدت نگهداری و خرید و فروش سنجاب یک مورد ، ۵ مورد سلاح غیر مجاز و ۲۶ قبضه سلاح مجاز که برای موارد استفاده غیر مجاز داشته، کشف شده است. ارشادی خاطر نشان کرد: همچنین از ابتدای سال کشف یک فبضه سلاح جنگی و ۵۴۴ عدد ادوات شکار و صید شامل دوربین و تفنگ نیز کشف و ضبط شده است.وی در خصوص فرهنگسازی برای کاهش قاچاق جانوران با اشاره به برگزاری دوره آموزشی برای ۱۴۴۰ نفر ساعت، ادامه داد: در راستای طرح پرچمداری آموزش نیروهای مسلح آموزش در مدارس تحت عنوان یک ساعت با مجیط بان برای دانش آموزان برگزار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: در سال تحصیلی جدید ۹۲ مدرسه ابتدایی

بیشتر

محمدی – رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از شناسایی و دستگیری ۴۵ سارق و مالخر

بیشتر

سربازی – مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مراسم تجلیل از طرحهای برگزیده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت