یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

جولان میزبانان کرونا در شهر

نگرانی این روزها این است که هرچه از زمان شیوع ویروس کرونا می‌گذرد حساسیت‌ها حتی نسبت به رعایت بهداشت فردی کم ‌شود و با گرم شدن هوا و فرارسیدن فصل تابستان، رفتارها کاملا به حالت عادی بازگردد. جدید ترین آمار مبتلایان به کرونا در استان دوباره دو رقمی شده و این می تواند هشدار جدی در شرایط فعلی باشد. بیم آن می‌رود با ورود برخی شهروندان به بوستان‌ها، پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و مناطق ییلاقی و کویری پس از لغو محدودیت‌ها و بدون رعایت فاصله گذاری هوشمند، آتش زیر خاکستر کرونا دوباره شعله‌ور شود. هرچند رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه روند بیماری کرونا در خراسان جنوبی آهسته آهسته رو به کاهش است که در درجه اول به‌ دلیل مدیریت خوبی است که برای کنترل بیماری در سطح استان صورت گرفته اما یک نگرانی این است که نباید خوش بینانه به این کاهش موارد نگاه کنیم. محمدمهدی گویا افزود: اگر مردم همکاری و توصیه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند احتمالا شاهد همین روند کاهشی موارد بیماری در استان باشیم اما اگر به توصیه‌های بهداشتی عمل نکنند احتمال اینکه این بیماری دوباره شعله‌ور شود، وجود دارد. به گزارش ایرنا یکی از پارکبانان شهر بیرجند گفت: فاصله ‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و عمومی در برخی نقاط شهر به خوبی رعایت می‌شود اما در بعضی مناطق این طور نیست و هنوز برخی شهروندان رعایت نمی‌کنند. حسین احمدی افزود: هنوز برخی کرونا را به شوخی گرفته‌اند و در همین پارک‌ها هم می‌توان این مساله را مشاهده کرد. این پارکبان افزود: درست است که اماکن عمومی مثل پارک‌ها بازگشایی شده اما مردم باید بدانند که وضعیت مانند قبل نیست و باید خیلی از مسائل را برای حفظ سلامتی خود رعایت کنند.

بی تفاوتی حق ‌الناس است

کارشناس مسایل اجتماعی هم گفت: بی‌تفاوتی افراد نسبت به رعایت بهداشت فردی و عمومی به خصوص فاصله ‌گذاری اجتماعی که بعد از شیوع کرونا مطرح شده، نوعی حق ‌الناس است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فواد کاظمی افزود: هرچند با اوج گرفتن ویروس تا حدی شعار در خانه بمانیم رعایت شد و شاهد کاهش ترددها در همه حوزه‌ها بودیم اما متاسفانه روزانه شاهد افزایش تردد عمومی هستیم که گاهی بدون رعایت فاصله گذاری است.

ضرورت تداوم آموزش ها

جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیرجند هم گفت: تداوم آموزش و اطلاع‌رسانی دقیق و تخصصی در دوران شیوع کرونا اقدام مهمی است که اگر به آن توجه نشود شاهد تداوم زنجیره بیماری خواهیم بود. محمدعلی طالبی افزود: باید توجه داشت که کرونا برای مدت طولانی خواهد ماند و باید همزیستی با کرونا را در عین حفظ تداوم نوعدوستی، همگرایی و انسان دوستی داشته باشیم. طالبی گفت: اگر نگرش سیستمی به مساله داشته باشیم هر کدام از ما به عنوان اعضای جامعه مثل اعضای بدن یک تخصص خاص را انجام خواهیم داد و برای حفظ جامعه و مراقبت از آن خواهیم کوشید.

زنگ خطر جدی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم از دور قمی شدن دوباره آمار مبتلایان به کرونا در استان با شناسایی 19 مورد جدید خبر داد و گفت : تعداد مبتلایان در استان به 514 نفر رسیده است.مهدی زاده افزود: تاکنون از ۲ هزار و 452 آزمایش انجام شده، تست هزار و 938 نفر منفی بوده و از میان آمار مبتلایان 447 بیمار از بیمارستان‌ها ترخیص شدند و ۲۵ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند که حال عمومی 2 نفر از این بیماران وخیم است. وی با اشاره به شناسایی 19 مورد جدید گفت: از این تعداد 16 نفر از بیرجند و شهرستان های فردوس، درمیان و سرایان هر کدام یک نفر هستند. وی تعداد فوت شدگان ناشی از ویروس کرونا در خراسان جنوبی را همان ۴۲ نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به مشاهداتی که در روزهای تعطیلی پایان هفته شاهد آن بودیم و تجمع بیش از حد مردم در مراکز تفریحی و تفرجگاه‌ها و رعایت نکردن فاصله مناسب می‌تواند مشکلاتی را در آینده وضعیت ویروس کرونا به وجود آورد. مهدی زاده افزود: امیدواریم با ارتقای آموزش‌ها حساس‌سازی را در جامعه افزایش داده و افراد را به سمت و سویی هدایت کنیم که رعایت نکات بهداشتی همیشه در درجه اول برای خودشان و در مراحل بعدی برای سایر افراد جامعه مفید است. وی گفت: پروتکل‌های بهداشتی طوری طراحی شده که همه مردم اعم از ارباب رجوع، کارمند، کارگر، کاسب و عموم مردم باید بدانند و مطمئن باشند که در محیط کار و بیرون از خانه با رعایت پروتکل‌ها می‌توانند در حد بالایی اطمینان خاطر داشته باشند که از سلامتی برخوردار خواهند بود – گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت