جهادگران پا به پای مدافعان سلامت

این روزها و همزمان با موج پنجم کرونا شماری از جهادگران در بیرجند برای انجام آزمایش تشخیص کرونا به کمک کادر درمان شتافتند تا با افزایش سرعت‌ نمونه‌گیری به کنترل و مدیریت بیماری کمک شود. اعضای گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با موافقت این دانشگاه در آزمایشگاه تشخیص کرونای قدس بیرجند برای گرفتن نمونه کرونا و تسریع در استخراج نمونه‌ها حضور یافتند که این اقدام باعث شتاب‌بخشی به نمونه‌گیری و کاهش تراکم جمعیت در این مرکز شد.درباره جهادگران همین بس که هر جا به حضور و خدمات‌رسانی آنان نیاز باشد، بی‌ادعا و منت در خدمت مردم قرار می‌گیرند و قطعا این روزها خواهد گذشت اما تاریخ این مشارکت مردمی و مجاهدت‌ها را ثبت خواهد کرد. سال‌هاست که گروه‌های جهادی برای کمک به محرومان و رفع نیازهای آنان به مناطق کم‌برخوردار می‌روند و با فعالیت عمرانی، بهداشتی و آموزشی از جمله ساخت‌ خانه، مسجد، مرمت قنوات و حمام گرفته تا آموزش مشاغل زودبازده و ویزیت رایگان بیماران در کاهش و رفع مشکلات ساکنان این مناطق تلاش می‌کنند. طی یک سال و نیم اخیر با شیوع ویروس کرونا، جهادگران وارد عرصه بهداشت و سلامت شدند و از همان روزهای نخست با ضد عفونی کردن معابر و اماکن عمومی، کمک به غربالگری‌ همچنین تولید ماسک، گان و شیلد و مشارکت در اجرای طرح شهید سلیمانی نشان دادند که برای حفظ سلامت مردم هم از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. اما این همه ماجرا نبود و در هفته‌های اخیر و در خیز پنجم شیوع کرونا که اکثر شهرهای خراسان جنوبی وارد وضعیت قرمز شد و آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی به خصوص در بیرجند برای انجام نمونه‌گیری کرونا افزایش یافت، گروهی از جهادگران گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام آمادگی کردند. حضور در مناطق محروم برای کمک به نیازمندان و خانواده‌های بی‌بضاعت، تجربه بزرگی در جهت خودشناسی و خودسازی جهادگران است اما خدمات‌رسانی در عرصه بهداشت و سلامت و حضور در دل خطر که هر لحظه امکان ابتلا به کرونا وجود دارد، کار هر کسی نیست و هدف آنان کمک به مدافعان سلامت در این شرایط سخت است.

باری از دوش کادر درمان برداریم

یکی از این جهادگران که هم‌پای کادر سلامت در زمینه گرفتن تست کرونا در مرکز نمونه‌گیری قدس بیرجند فعالیت دارد، گفت: هدف اصلی ما از این فعالیت جهادی این است که کمک کار کادر درمان باشیم و در حد توان باری را از دوش آنان که حدود یک سال و نیم بی‌وقفه در تلاش هستند، برداریم. مهدی عابدیان افزود: در پیک پنجم کرونا مراکز نمونه‌گیری کرونا در مرکز استان خیلی شلوغ بود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در زمینه گرفتن تست کرونا با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کنیم تا کارها سرعت بیشتری بگیرد. وی اظهار داشت: از طرفی تراکم زیاد جمعیت در مراکز نمونه‌گیری باعث می‌شود که افراد مشکوک به کرونا هم به دلیل شلوغی مراکز مبتلا شوند و بیماری گسترش یابد. این جهادگر گفت: با ورود جهادگران و افزایش ساعت فعالیت مرکز نمونه‌گیری قدس، تراکم جمعیت در این مرکز کمتر شده است. وی اظهار داشت: کادر درمان شرایط سختی را از لحاظ روحی و روانی تحمل می‌کنند لذا از مردم می‌خواهیم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند. عابدیان افزود: قدردانی از زحمات کادر درمان همراهی مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. وی با اشاره به اینکه برخی افراد به هر دلیل از تزریق واکسن کرونا خودداری می‌کنند گفت: واکسیناسیون در کاهش تلفات کرونا تاثیرگذار است، پس مردم از واکسن زدن امتناع نکنند.

کاهش مراجعه‌کنندگان به مراکز سرپایی

یکی دیگر از جهادگران گفت: در حال حاضر نسبت به دو هفته گذشته افراد مراجعه‌کننده به مراکز نمونه‌گیری کاهش یافته و امیدواریم با ادامه این روند کاهشی موج پنجم را پشت سر بگذاریم. علی مسافر افزود: حضور و فعالیت گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی باعث شده که نمونه‌گیری سرعت بگیرد و این کار کمک بزرگی به بیماران و کادر درمان بوده است. وی اظهار داشت: از مردم درخواست داریم واقعا در این شرایطی که کادر درمان خسته هستند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. مسئول گروه جهادی فاطمه‌ الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: گروه جهادی دانشگاه برای کمک به کادر درمان اقدام به نمونه‌گیری از بیماران کرونایی می‌کند و پا به پای کادر سلامت در تلاش است. حسین شیرمهنجی افزود: با توجه به آغاز پیک پنجم و شیوع گسترده ویروس کرونا، گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) تصمیم گرفت برای کمک به کادر درمان و همکاری در زمینه نمونه‌گیری از مبتلایان وارد میدان شود. وی اظهار داشت: در تعامل با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، برای نمونه‌گیری اعلام آمادگی کردیم که درخواست و پیشنهاد گروه جهادی برای همکاری در این زمینه در ستاد استانی کرونا مطرح و مصوب شد. این جهادگر گفت: پس از موافقت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ۱۶ نفر جهادگر برای فعالیت و همکاری با کادر درمان در زمینه گرفتن تست کرونا اعلام آمادگی کردند و از سوم شهریور ماه جاری گروه جهادگران بسیجی فعالیت خود را آغاز کردند که تاکنون نمونه‌گیری برای بیش از ۴۰۰ نفر را انجام داده‌اند. وی عنوان کرد: هر روز یک تیم ۱۰ نفره از جهادگران یک شفیت کاری در عصر را در مرکز نمونه‌گیری قدس بیرجند برعهده دارند و روزانه توسط این گروه جهادی بیش از ۶۰ تست کرونا گرفته می‌شود. شیرمهنجی افزود: قبل از فعالیت این گروه جهادی شیفت عصر مرکز نمونه‌گیری قدس تعطیل بود به همین خاطر به میدان آمدیم تا با همکاری کادر درمان فعالیت نمونه‌گیری سرعت گیرد و مشکل مردم رفع شود.

فعالیت گروه جهادی ادامه دارد

وی گفت: این گروه جهادی تا اواخر شهریور ماه همکاری خود را با کادر سلامت ادامه می‌دهد اما اگر قبل از این زمان مراجعه برای نمونه‌گیری کاهش داشته باشد و به تشخیص دانشگاه نیاز به همکاری گروه جهادی نباشد، همکاری جهادگران به پایان خواهد رسید. مسئول گروه جهادی فاطمه‌ الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: جهاد گران همیشه برای کمک به مردم پای کار هستند و این بار توفیق شد که کمک کار کادر درمان در موج پنجم کرونا باشیم. وی با اشاره به اینکه گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حدود ۶ سال است که فعالیت دارد افزود: این گروه جهادی قبل از شیوع کرونا با حضور در مناطق مختلف استان در زمینه پزشکی، فرهنگی و عمرانی فعالیت داشته است. شیرمهنجی گفت: بعد از شیوع کرونا فعالیت گروه جهادی کمتر اما تعطیل نشد و با تعداد کمتر در مرکز استان در زمینه‌های مختلف فعالیت دارد. علاوه بر فعالیت این جهادگران، در حال حاضر حدود ۲۰۰ تیم حمایتی شامل هزار و ۲۰۰ نفر از جهادگران بسیجی در محلات با محوریت مساجد و پایگاه‌های بسیج در اجرای طرح شهید سلیمانی در خراسان جنوبی فعالیت دارند.ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت