جشن گلریزان؛ هدیه لبخند امید و زندگی به کودکان نیازمند

کاری – مردم نوعدوست بیرجند امسال هم همچون سالهای گذشته در سی و دومین گلریزان و با وجود شرایط دشوار اقتصادی بر روی عقیده پاک و مذهبی خود خواهند ایستاد و با اهدای هدایای نقدی و غیرنقدی خود به دانش آموزان نیازمند درس مشترک مهر، احسان و عاطفه را دوباره پاس خواهند کرد. پیشینه آیین گلریزان دانش آموزان نیازمند بیرجند به بیش از ۳۲ سال قبل بر می گردد و این آیین نخستین بار در گود زورخانه امیر عرب و با هدف شادی دانش آموزان نیازمند در شب عید و به همت پهلوانان صاحب نام، کسبه و خیرین آن زمان برگزار شد و همه ساله همچنان در آستانه سال نو برگزار می شود.
ورزشکاران و پهلوانان زورخانه امیر عرب بیرجند به عنوان متولی برگزاری این نشست با الگو گیری از مولایشان حضرت علی (ع)، مردانگی، کمک به فقرا و تنگدستان را همیشه سرلوحه کار خود دارند و امسال هم با برگزاری جشن گلریزان می خواهند که دانش آموزان محروم استانمان با مهربانی خیرین و مردم قامتشان در نوروز، نونوار شود.

مردم خراسان جنوبی
به زلالی و پاکی آب
هر چند خراسان جنوبی از مناطق محروم کشور محسوب شده و خشکسالی های پی در پی نیز به محرومیت آن دامن زده اند اما سخت گیری های مادر طبیعت در این منطقه مردمانی زلال و آیینه صفت پرورش داده است.اینجا مردمانی دارد که در عین رکود بازار تورم و شرایط بد اقتصادی بر روی عقیده پاک و مذهبی خود ایستاده اند پهلوانان بزرگ منشی که در گود زورخانه نه تنها ورزش، که عشق بازی می کنند و هر سال گلریزانشان گلهای لبخند را بر لبان دانش آموزان نیازمندی می کارد که در حسرت لباس دیرتر رسیدن عید را آرزو می کنند.

حضور فعال زنان در جشن گلریزان
برخلاف شکل ظاهری رسم گلریزان که در زورخانه ها و بین پهلوانان رواج داشت، زنان هم حضور فعال در این آئین داشتند. در حقیقت زورخانه ها محلی برای شروع و روشن شدن جرقه ای برای جمع آوری کمک بود و لنگی که از گل و پول، پُر شده بود به خانه ها کشیده می شد و مبالغی هم بانوان به آن اضافه می کردند. ضمن اینکه خانم ها هم برای خود گلریزان داشتند، از جنس سفره های نذری. سفره حضرت ابوالفضل یکی از نذرهایی بود که پای سفره به نوعی گلریزان های کوچک گرفته می شد و در راه حل مشکل صرف می شد. اکنون نیز زنان در مراسم گلریزان مشارکت قوی و پر شوری دارند و گاها در مراسم گلریزان دیده می شود که زنان خیر و نیک اندیش انگشتر، دستبند، النگو و کمک های نقدی خود را برای این کار خیر و انساندوستانه اهدا می کنند.

سال گذشته بیش از ۲ میلیارد تومان در جشن گلریزان جمع آوری شد
دبیر اجرایی گلریزان بیرجند با بیان اینکه ارزش البسه خریداری شده سال گذشته بیش دو میلیارد تومان بود، ادامه داد: مردم خیر و نیک اندیش بیرجندی و خراسان جنوبی همواره پیش قدم در امور خیریه بوده اند. مهدی قمری یادآور شد: ۶۲۰۰ دست لباس دخترانه و پسرانه خرید و بین دانش آموزان در سطح استان توزیع شد. وی هدف از برگزاری جشن مردمی را تهیه لباس و پوشاک برای نیازمندان در آستانه سال نو ذکر کرد و گفت: جامعه هدف با کمک آموزش و پرورش شناسایی می‌شود.دبیر اجرایی جشن گلریزان اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، بخش صنعت، صنوف و مردم در جشن گلریزان کمک کردند وی یادآور شد: در سال گذشته لباس های خریداری شده برای کودکان شهر بیرجند، اطراف و چند شهر استان اهدا شد. قمری گفت: همه ساله در آستانه سال جدید، جشن گلریزان با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای خرید لباس نو برای کودکان نیازمند و کم بضاعت برگزار می‌شود.

شماره حساب برای اهدای واریزهای نقدی خیران به جشن گلریزان
قمری عنوان کرد: سفره جشن گلریزان همچنان پهن است لذا مردم و مسوولان می‌توانند با واریز کمک‌های خود به شماره کارت ۶۰۳۷۶۹۱۹۸۰۰۱۷۰۴۰ نزد بانک صادرات در این کار خداپسندانه مشارکت کنند.مسئول برگزاری جشن مردمی گلریزان بیرجند خواستار مشارکت مردمی در این جشن شد و افزود: خوشبختانه مردم شریف خراسان جنوبی و خیرین در تمام صحنه‌های ملی و مذهبی و کمک به نیازمندان خوش درخشیده‌اند.دبیر اجرایی جشن گلریزان بیرجند توجـه بـه نیازمنـدان را باعـث افتخـار و کمـال انسـان دانســت و بیــان کــرد: جامعـه هــدف ایـن مراسـم بــا کمـک آمـوزش و پـرورش و کمیتـه امـداد اسـتان شناسایی و کمکه‌‌های جمـع‌آوری شـده بیـن آنهـا توزیـع می‌شـود.

مادر یک شهید اولین چراغ
گلریزان امسال را روشن کرد
وی با بیان اینکه اولین چراغ گلریزان امسال توسط مادر یک شهید روشن شد، اضافه کرد: امیدواریم با خیر و برکت دل این مادر بتوانیم یک گلریزان در شان هم استانی ها داشته باشیم.وی یادآور شد: همچنین تا کنون مبلغی توسط بیرجندی های مقیم تهران برای جشن گلریزان اهدا شده است. قمـری تصریـح کــرد: بـا توجـه بــه نوســانات قیمت‌هـا و گرانی‌هـای روزافــزون امـکان خریـد نسـبت بـه سـال گذشـته کاهش یافتـه کـه نیــاز بــه حمایــت مــردم در ایــن زمینــه داریــم. وی یادآور شد: نمونه لباس دخترانه آماده شده و مقرر است که تعدادی از مدیران مدارس برای بازدید تشریف بیاورند تا براساس سلیقه و فرم مدارس برای دختران سفارش کار بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت