جزئیات سرمایه گذاری در طرح بزرگ گلخانه ها

گروه خبر- اولویت ها ، نحوه ، شرایط و مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری در طرح بزرگ گلخانه ها در استان تشریح شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در جذب سرمایه گذاران متقاضی برای احداث مجتمع های گلخانه ای،اولویت با نیروهای بومی استان است. عابدی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین بندهای تفاهم نامه بین استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، ایجاد ۸ هزار شغل ثابت و پایدار برای فرزندان این دیار است. وی با تأکید بر این که با گذشت کمتر از ۹ ماه از انعقاد این تفاهم نامه، کار وارد فاز عملیاتی شده، تصریح کرد: دستور اکید استاندار در ابتدای سال جاری بر این بود که کلیه تفاهم نامه ها در کوتاه ترین زمان ممکن عملیاتی شود. به گفته وی؛ در همین راستا در کنار تفاهم نامه هایی همچون هاب شتر، سرمایه گذاری مجموعه های ایمیدرو و ایدرو و دیگر سازمان های توسعه گرا، تفاهم نامه ایجاد هزار هکتار گلخانه در زمان مقرر وارد فاز عملیاتی شد.
معاون استاندار با اشاره به این که در حال حاضر از سیزدهم خرداد ماه فراخوان جذب سرمایه گذار و متقاضی مشارکت در این طرح بزرگ ارائه شده، اظهار کرد: افراد متقاضی به مدت یک ماه تا سیزدهم تیرماه مهلت دارند از طریق سایت سازمان جهاد کشاورزی ثبت نام نمایند. عابدی با بیان این که نتیجه نهایی از طریق شماره تلفن های اعلامی به متقاضیان پیامک خواهد شد، از علاقه مندان به مشارکت در این طرح تقاضا کرد: ثبت درخواست های خود را به روزهای پایانی موکول ننمایند.

شرایط سرمایه گذاری
وی درخصوص شرایط تعیین شده برای ثبت نام افراد متقاضی هم گفت: دانش آموخته ها و متخصصین رشته کشاورزی، افراد دارای گواهینامه های دوره های آموزشی مرتبط، بومیان استان و کسانی که قبلاً در مجموعه گلخانه ها کار کرده اند ، حائز شرایط ثبت نام در این طرح می باشند. به گفته وی؛ هر کدام از شروط تعیین شده برای افراد متقاضی امتیاز آور است.معاون استاندار با اعلام این که در حال حاضر ۱۰۶۲ نقطه برای احداث مجتمع های گلخانه ای در سطح استان شناسایی شده، گفت: این نقاط مستعد توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شناسایی شده و برای انجام بررسی ها و ارزیابی های نهایی به شرکت شهرک های کشاورزی کشور معرفی شده اند. عابدی افزود: از مجموع اراضی مدنظر برای این اَبَرپروژه، بنا به دستور استاندار مبنی بر این که هر میزان زمین که به لحاظ آب و خاک و کیفیت به تأیید مشاورین رسید، به قید فوریت در اختیار متقاضیان قرار گیرد، در حال حاضر شرایط ۳۱۲.۵ هکتار زمین تأیید نهایی شده و در این مرحله به فراخوان گذاشته شده است.
وی ادامه داد: در این مرحله در شهرستان نهبندان ۳۰ هکتار، سربیشه ۳۱ هکتار، سرایان ۴۰ هکتار و زیرکوه ۲۳ هکتار آماده تحویل به متقاضیان است. به گفته وی؛ بعد از نهایی شدن دیگر نقاط و اعلام نظر مشاورین، فراخوان جذب سرمایه گذار برای دیگر شهرستان ها نیز منتشر می شود.وی با تأکید بر این که مطمئناً فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها نیز برای اطلاع رسانی این فراخوان و جذب سرمایه گذاران بومی هر منطقه اهتمام ویژه ای خواهند داشت، متذکر شد: به همه متقاضیان توصیه می شود با برنامه ریزی علمی ورود کنند و از مشاوره کارشناسان جهاد نیز در این راستا استفاده نمایند.عابدی، پرداخت تسهیلات ویژه را یکی از طرح های حمایتی دولت برای متقاضیان احداث گلخانه عنوان کرد و گفت: تسهیلات مربوط به شهرک های کشاورزی، پایین ترین درصد را در وزارت جهاد کشاورزی دارد.

شرایط پرداخت سرمایه
وی ادامه داد: این تسهیلات سال گذشته با کارمزد ۷ درصد به متقاضیان پرداخت شده و امسال نیز رقم کارمزد تسهیلات احتمالاً ۱۰ درصد خواهد بود. به گفته وی؛ درصورت پذیرش نهایی و انعقاد قرارداد با متقاضی، سرمایه گذار باید ۳۰ درصد وجه را به صورت نقدی و بقیه را طی ۶ قسط به صورت ۶ ماه به ۶ ماه یعنی در بازه زمانی ۳۶ ماه بپردازد.معاون استاندار درخصوص قیمت تعیین شده برای اراضی مدنظر نیز گفت: قیمت زمین ها عادلانه است و برابر اعلام نظر کارشناس دادگستری تعیین شده اند. عابدی افزود: اگر قرارداد فرد در قالب اجاره به شرط تملیک باشد، در صورت انجام تعهدات به صورت کامل، سند به نام فرد متقاضی منتقل خواهد شد. وی با تأکید بر این که امکان تغییر کاربری برای این اراضی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این اراضی فقط کاربری گلخانه دارند و فرد نمی تواند در زمینه دیگری از آن بهره برداری کند.
معاون استاندار، میزان زمین تعیین شده برای هر قطعه را ۳ هزار مترمربع عنوان کرد و تصریح کرد: چنانچه فردی متقاضی دریافت قطعات بیشتری باشد، در صورتی که تعداد متقاضیان کمتر از تعداد قطعات تعیین شده باشد، امکان واگذاری هست در غیر این صورت، هر فرد می تواند تنها یک قطعه را در اختیار داشته باشد. عابدی ادامه داد: تسهیلات تعیین شده به افرادی واگذار می شود که حجم آورده آنها ۲۰ درصد قیمت زمین باشد، در این صورت ۸۰ درصد باقیمانده مبلغ را شرکت شهرک های کشاورزی در قالب تسهیلات می پردازد. وی تأکید کرد: همزمان با تحویل زمین به متقاضیان، شرکت شهرک های کشاورزی اقداماتی را در راستای تأمین زیرساخت ها و رفاه بهره برداران لحاظ می کند . به گفته وی؛ از آن جایی که رقم تعیین شده برای سرمایه گذاری در این پروژه بسیار قابل توجه و به میزان ۱۹۰ میلیارد تومان است که ۱۵۰ میلیارد تومان آن توسط شرکت شهرک های کشاورزی و ۴۰ میلیارد تومان هم توسط استان تأمین می شد، لذا کلیه اقدامات انجام شده در این زمینه کاملاً علمی، کارشناسی و اجرایی می باشد.معاون استاندار در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت ارائه خدمات به افرادی که زمین در اختیار دارند، اشاره کرد و گفت: برای افرادی که زمین در اختیار دارند و در حقیقت برای ایجاد شهرک های شخصی، تنها محدودیت موجود، متراژ زمین است که باید ۳ هزار مترمربع باشد و این زمین جزو ۲۰ درصد ابتدایی و سرمایه اولیه فرد لحاظ می شود و تسهیلات هم به این پروژه تعلق می گیرد. عابدی، سرمایه گذاری در این شهرک ها را برای فرد متقاضی بسیار مقرون بصرفه خواند و گفت: ایجاد زیرساخت های لازم برای تأمین آب و برق و گاز به تنهایی هزینه های هنگفتی نیاز دارد که در این مجتمع ها توسط شرکت شهرک های کشاورزی پرداخت می شود و صرفه جویی در هزینه ها را در پی دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر تأمین زیرساخت ها، آن چه در تفاهم نامه ایجاد هزار هکتار گلخانه مورد تأکید است، موضوع تأمین بازار فروش محصولات می باشد و چون قرار است از قِبَل ایجاد گلخانه ها و تولید ۲۸۰ هزار تن محصولات گلخانه ای در حد ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم، قطعاً باید مقدمات لازم برای اجرای همه بخش ها به خوبی فراهم شود. معاون استاندار تأکید کرد: همراهی متقاضیان سبب می شود ۸ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده در این طرح، به خوبی و در کمترین بازه زمانی ممکن محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت‌های معدنی نباید

بیشتر

آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت