جای خالی تفکر توسعه‌ای در خراسان جنوبی

یعقوبی – استاندار خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه تفکر توسعه‌ای در استان ترویج نشده است، گفت: زرشک، زعفران و عناب استان واقعاً مظلوم واقع شده و کشاورز ما از این پتانسیل بهره کافی نمی‌برد. ملانوری در گردهمایی شوراهای اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما در مناطق شهری پوشش صد درصدی شبکه گاز و در روستاها نیز پوشش ۹۶ درصدی این نعمت ارزشمند را در خراسان جنوبی داریم، تصریح کرد: در ابتدای سال جاری به ۴۳۰ روستای خراسان جنوبی آب رسانی سیار صورت ‌گرفت. وی افزود: در همین چند ماه ابتدایی سال ۳۰ شبکه آب رسانی روستایی را افتتاح کردیم و اعتبارات در این زمینه به سرعت جذب شد. استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تمامی درخواست‌های شوراهای شهر را پیگیری خواهم‌کرد، بیان ‌کرد: ما اعتقاد داریم شوراهای اسلامی چکیده خرد هر منطقه‌ای هستند و از این منظر برای شوراها یک پارلمان محلی هستند. ملانوری با تأکید بر اینکه باید وظایف و مسئولیت‌های شورای شهر را به درستی تبیین کنیم، یادآور شد: ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبودها به متولیان و مسئولان ذیربط یکی از این وظایف است که باید دقت کنیم که طرح کمبودها با ارائه پیشنهاد برای رفع آن باید در کنار هم صورت گیرد. استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اینکه بخواهیم تقصیرها را بر گردن یکدیگر بیندازیم مشکلی از مردم حل نمی‌کند بلکه باید با تعامل و مشورت راهکارهایی برای توسعه یافتگی خراسان‌جنوبی بیابیم و از ثروت و پتانسیل خود بهره بگیریم. ملانوری با اشاره به اینکه ۷۶ درصد زغال سنگ کشور در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود و ظرفیت‌های معدنی ارزشمندی داریم، افزود: مرز و فرصت‌های گردشگری چون چهار اثر دارای ثبت جهانی از دیگر ثروت‌های ارزشمند استان ما است. وی با تأکید بر اینکه زرشک، زعفران و عناب ما واقعاً مظلوم واقع شده و کشاورز ما از این پتانسیل بهره کافی نمی‌برد، ادامه داد: البته بر روی محصولات دیگر چون انار و پسته و … نیز باید کار کنیم که در ستاد توسعه خاوران در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است. استاندار خراسان جنوبی با اشاره اینکه نتوانسته‌ایم تفکر توسعه‌ای در خراسان‌جنوبی را ترویج کنیم، یادآور شد: هر چند در زمینه راه‌های خراسان‌جنوبی مشکلاتی داریم ولی طی سال‌های گذشته در زمینه دوبانده شدن جاده‌ها اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است. ملانوری با بیان اینکه یکی از بهترین راهکارها برای رفع این مشکل انتقال آب از خلیج فارس است که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: دوبانده شدن جاده‌ها اقدام بسیار خوبی است، اما کارشناسان معتقدند در کنار دوبانده شدن جاده فرهنگ رانندگی باید اصلاح شود تا شاهد کاهش تصادفات باشیم. وی با بیان اینکه کار ستاد خاوران شکستن بوروکراسی اداری است، یادآور شد: اگر منابع داخلی خود را فعال کنیم بسیاری از زیرساخت‌ها با همین منابع فراهم می‌شود.

شوراها هیچ مسئولیتی در واگذاری زمین ندارند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در جلسه گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی استان به تشریح وظایف و اختیارات شوراها پرداخت و اظهار کرد: اشراف به قانون، کمترین انتظاری است که از اعضای شوراهای اسلامی داریم. فرهادی افزود: اعضای شوراها نباید دستوراتی خارج از عرف، ضابطه و قانون را به شهرداران و دهیاران صادر نمایند و باید هر موضوعی را در صحن علنی شورا مطرح کرده، بعد از تأیید و در چارچوب بودجه مصوب ابلاغ گردد تا اجرایی شود. وی در ادامه شوراها را به پرهیز از حاشیه ها دعوت کرد و گفت: چنانچه درگیر حاشیه ها شوید از اصل کار غافل می شوید که زیبنده نمایندگان مردم در شوراها نیست. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۳۰ شورای شهر با ۱۵۴ عضو در این استان شکل گرفته است و ۶۳ درصد اعضا جدید هستند. فرهادی اظهار داشت: شوراها در شهرهای کوچک و روستاها در زمینه واگذاری زمین هیچ مسئولیتی ندارند و در سال‌های گذشته افرادی ورود کردند که مشکل ایجاد شده است.

ناعدالتی در تخصیص اعتبارات از نظر قانونی ممنوع است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی هم در این گردهمایی با تأکید بر اینکه ناعدالتی در تخصیص اعتبارات از نظر قانونی ممنوع است، گفت: استفاده از خودیاری و تلاش نمایندگان برای تقویت ارتباطات در سطح ملی در جذب اعتبارات استان موثر است. پور عیسی افزود: نوع تفکر در حوزه ظرفیت‌ها باید عوض شود وگرنه تا۵۰ سال آینده هم پروژه‌هایی که آغاز کردیم، تمام نخواهند شد. پورعیسی تصریح کرد: برخی شوراها انتظار دارند مسئولان همه مسائل و مشکلات را حل کنند و اگر اینطور باشد شورا برای چه به وجود آمده است لذا شوراها باید از ظرفیت خود برای گسیل خدمات استفاده کنند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی یادآور شد: طبق قانون در سهمی که به شهرستان‌ها می‌رسد اعتبار و تخصیص باید عادلانه باشد اما اینکه بگوییم سهم شهرستان‌ها ناعادلانه است اینطور نیست چون اعتبارات براساس مبنای خاص توزیع می‌شود.

گلایه از تعیین تکلیف پدرخوانده‌ها برای شوراها

رئیس شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه گفت: افراد انگشت‌شمار می خواهند به عنوان پدرخوانده برای شوراها تعیین تکلیف کنند و چوب لای چرخ فعالیت شوراها می گذارند. محمودی راد افزود: اعضای شوراها نیازمند حمایت مردم و مدیران اجرایی هستند اما افراد انگشت‌شمار می خواهند به عنوان پدرخوانده برای شوراها تعیین تکلیف کنند و برنامه بدهند و چندنفر هم تریبون آنان هستند و متاسفانه شوراها را به چالش می کشند و چوب لای چرخ فعالیت شوراها می گذارند. وی با اشاره به افزایش قیمت های سرسام آور، بیان کرد: هر چند باید برای شهرداری‌ها درآمد پایدار ایجاد کنیم ولی برخی از شهرهای محروم شرایط خاص و ویژه‌ای دارند و نباید آنان را از اعتبارات دولتی بی‌بهره کنیم. رئیس شورای شهر بیرجند بر شایسته سالاری و احترام به نظرات نخبگان تأکید کرد و افزود: کمیته های تخصصی شوراهای مشورتی تشکیل شود تا بتوانیم از دیگاه های نخبگان برای توسعه و اداره شهر استفاده کنیم تا کار به صورت علمی و منطقی پیش برود. وی با بیان اینکه در موضوع انتخاب شهردار بیرجند نیز از نظر نخبگان استفاده کردیم، تصریح کرد: البته هر کاری نواقص و مزایایی دارد اما مهم این است که در انجام کارها تفکر علمی وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت