جاذبه های بکری که مردم از آن بی خبرند

مهدی آبادی- امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای رشد اقتصادی و ارزآوری برای کشورهاست. کشور‌های مختلف جهان برای پیشبرد صنعت گردشگری خود دست به اقدامات گوناگونی می‌زنند و از این طریق موجب رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌شوند. در کشور ما نیز صنعت گردشگری مورد توجه مسئولان قرار گرفته و استان های کشور سرمایه گذاری زیادی را در این حوزه داشته اند. اما در استان ما وضعیت این صنعت سود آور چگونه است؟ آیا به اندازه کافی به آن توجه شده است؟ آیا شهروندان خراسان جنوبی از مناطق گردشگری و آثار باستانی و تفریحی استان باخبر هستند؟ و… در پاسخ به این سوالات باید جانب احتیاط را رعایت کرده و جواب صریحی ندهیم اما به همین بهانه در صحبت با شهروندان و فعالان حوزه گردشگری به این موارد پرداختیم.

مناطق گردشگری استان را نمی دانم
یکی از شهروندان در پاسخ به این سوال که مناطق گردشگری استان را می دانید یا خیر، گفت: جز مکان های گردشگری بیرجند و طبس از سایر مناطق گردشگری استان باخبر نیستیم. حسنی افزود: متاسفانه با اینکه در دین ما نسبت به سفر و گردش توصیه های فراوانی شده، اما بسیاری از شهروندان حتی از وجود داشتن چنین مکان هایی بی خبرند. وی اضافه کرد: همین عامل باعث شده خراسان جنوبی در حوزه صنعت گردشگری توفیق چندانی نداشته باشد که باعث گلایه استاندار نیز شد. این شهروند با بیان اینکه روستاهای استان مکان های بکر گردشگری است، عنوان کرد: طبیعتا با ایجاد اقامتگاه های بومگردی می توانیم جمعیت زیادی را به این روستاها جذب کنیم. حسنی، با طرح این پرسش که دلیل ضعف ایران در صنعت گردشگری با وجود ظرفیت‌های بالقوه بسیار زیاد چیست، عنوان کرد: باید مسئولان گردشگری استان نسبت به این موضوع به طور جدی ورود کنند. وی با بیان اینکه یکی از عوامل ناشناخته بودن خراسان جنوبی در کشور ضعف زیرساخت های ارتباطی است، تصریح کرد: امیدوارم در این دولت و با تلاش همه مسئولان پرونده راه آهن استان بسته شود و اقدامات موثری در حوزه هوایی و لغو پروازها برداشته شود.

کمبود زیرساخت ها در مناطق گردشگری استان
یکی دیگر از شهروندان نیز نبود امکانات رفاهی را از دلایل مهم ناشناخته بودن مکان های گردشگری دانست و اضافه کرد: اگر شما به یکی از مکان های گردشگری شهرستان های استان سفر کنید، متوجه می شوید حتی یک سرویس بهداشتی مناسب در آن مکان ها وجود ندارد. محمدی ادامه داد: در سفر چند روز پیش به شهرستان مرزی زیرکوه به کویر همت آباد رفتم و با چشمان خودم دیدم که حتی یک سرویس بهداشتی مناسب ندارد. وی افزود: این بسیار خجالت آور است! ایجاد و تقویت این امکانات نیز هزینه‌ زیادی ندارد که امید است مسئولان مربوطه به آن توجه لازم را داشته باشند. وی با طرح این پرسش که چه تعداد از مردم استان از وجود همین مناطق گردشگری خبر دارند، گفت: متاسفانه حتی در خود استان نسبت به مناطق گردشگری کم لطفی انجام گرفته و مردم از وجود داشتن مناطق بکر گردشگری بی خبر هستند. به گفته وی، به دلیل اینکه سرمایه گذاری در این مناطق انجام نگرفته، امکانات زیرساختی بسیار ضعیفی دارد.

رسانه ها مناطق گردشگری استان را معرفی کند
یکی دیگر از شهروندان ضعف رسانه ای را در عدم شناخت مناطق گردشگری استان مطرح کرد و گفت: متولیان این امر با استفاده از رسانه‌های داخلی جاذبه‌های استان را به مردم معرفی کنند. عباسی مشکلات معیشتی مردم را یکی دیگر از عوامل کم فروغ بودن گردشگری در استان دانست و تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از خانواده‌های خراسان جنوبی توانایی سفر به دیگر نقاط استان را ندارند که در این باره تلاش‌های مسئولان برای رفع مشکلات معیشتی مردم باید تشدید شود. این شهروند اضافه کرد: همچنین مردم باید با مطالبه گری صحیح از مسئولان مربوطه به تقویت گردشگری مناطق خودشان بپردازند، مسئولان نیز باید از تجربه دیگر استان های
کشور استفاده کنند.

باید نقشه گردشگری استان تدوین شود
مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان‌جنوبی نیز در این ارتباط به خبرنگار آوا گفت: متاسفانه بسیاری از مردم استان از مکان های گردشگری و تولیدات صنایع دستی و آثار تاریخی استان خبر ندارند و حتی بسیاری از ساکنان بومی نیز از مناطق گردشگری منطقه خود بی خبر هستند. کاشانی افزود: متاسفانه جاذبه ها، توانمندی ها و ظرفیت مناطق گردشگری استان تاکنون به درستی برای مردم معرفی نشده است. وی با بیان اینکه برای معرفی این حوزه تاکنون کار خاصی نیز انجام نشده، بیان کرد: باید در حوزه گردشگری سرمایه گذاری مناسبی انجام شود. مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: باید نقشه گردشگری استان تهیه شود تا مسیرهای گردشگری در این نقشه برای عموم به نمایش گذاشته شود. کاشانی با اشاره به مزیت های این نقشه گردشگری ادامه داد: انواع حوزه های گردشگری مانند گردشگری تاریخی، مذهبی، طبیعت گردی، مزرعه، سلامت، خوراک و… در این نقشه گردشگری تهیه شود.

نیاز به تولیدات محتوایی قوی داریم
وی افزود: در مرحله بعدی باید برای مناطق گردشگری و تاریخی استان تولیدات محتوایی مناسبی همچون تهیه کلیپ های تبلیغاتی ایجاد شود تا شهروندان استان با دیدن آنها از وجود چنین مناطق و راه های دسترسی به آن ها باخبر شوند. به گفته کاشانی، در این کلیپ های تبلیغاتی می توان مسیرها، اقامتگاه ها، وجود یا عدم وجود امکانات رفاهی، شهرها و روستاهای در راه رسیدن به مکان مورد نظر و… را به مردم نشان داد. این فعال گردشگری استان با بیان اینکه نباید مکان های گردشگری و تاریخی استان در گمنامی باقی بماند، افزود: معرفی این مکان ها به طور پیوسته از شبکه خاوران باید انجام شود. مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان‌جنوبی، با تاکید بر اینکه باید بانک اطلاعاتی قوی در حوزه گردشگری تدوین شود، خاطرنشان کرد: در غیر
این صورت مکان های گردشگری، تفریحی، تاریخی و طبیعی استان برای شهروندان خودمان نیز گمنام باقی خواهد ماند.

گوشه ای از جاذبه های بکر استان
کاشانی در این گفتگو مثال های متعددی از مکان های منحصر به فرد استان بازگو کرد. وی گفت: مسجد جامع تاریخی شهرستان قائن دارای دو قبله و بیش از ۷۰۰ سال سابقه دارد اما تاکنون چند نفر از شهروندان استان از آن بازدید کردند؟ وی اضافه کرد: یکی از بهترین خرماهای جهان در دهسلم نهبندان تولید می شود که فیبر بسیاری دارد اما بسیاری از مردم از آن بی خبر هستند. کاشانی با طرح این سوال که چند نفر از مردم استان از بافت تاریخی شهرستان بشرویه دیدن کردند، افزود: خانه های بسیاری قدیمی در دوره های تاریخی در این شهرستان ساخته شده که زیبایی خاصی به شهر داده است.
به گفته کاشانی، مرتفع‌ترین تپه ها یا هرم های ماسه‌ای دنیا با ارتفاع بالغ بر ۴۰۰ متر در بیابان لوت است. وی به روستای زیبای چنشت سربیشه هم اشاره کرد و گفت: لباس زنان آنها که در نوع خود یک جاذبه است، از رنگ‌های شاد و متنوع تشکیل شده و پشت هر رنگ این لباس ها افسانه هایی نهفته است. کاشانی در این گفتگو به ویژگی های منحصر به فرد روستای هریوند، قنات تاریخی بلده فردوس، ویژگی های ژئوپارک طبس و… نیز اشاره کرد. به گفته این فعال گردشگری، برای معرفی هرکدام از این مناطق به کار رسانه ای و تولیدات محتوایی قویی نیاز داریم تا مردم کشو و حتی جهان را از جاذبه های بکر گردشگری استان باخبر سازیم.

منتظر تخصیص بودجه برای معرفی مناطق گردشگری هستیم
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز درخصوص معرفی آثار و مناطق گردشگری استان گفت: در این حوزه در اعتبارات سال جاری ردیفی مشخص شده که منتظر تخصیص این مبالغ توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هستیم. شاه وردی افزود: با تخصیص این اعتبار فعالیت های مناسبی از جمله تولید محتوای مجازی، بروشورها، کتابچه و معرفی به سایت های مد نظر را انجام خواهیم داد. وی با بیان اینکه آقای استاندار هم در این حوزه کمک هایی انجام دادند، عنوان کرد:
ان شاء ا… از این محل مبالغی برای معرفی آثار و مناطق گردشگری انجام می دهیم. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره نداشتن تابلوهای معرفی مناطق گردشگری استان نیز بیان کرد: بخشی از این مناطق جزو آثار جهانی است که ردیف بودجه ملی دارد، این اداره کل پیگیر تخصیص این اعتبارات هست. شاه وردی افزود: آثار ملی نیز از اعتبارات جاذبه های گردشگری می توان در شهرستان ها تابلو تهیه کنیم، اما نیازمند توجه فرمانداران در این حوزه هستیم.

با همین امکانات محدود کار خودمان را انجام می دهیم
به گفته وی، این اداره کل با همین اعتبارات محدود نیز کار خود را به نحو احسن انجام می دهد. شاه وردی، با اشاره به اقدامات این اداره کل درخصوص افزایش گردشگر به استان بیان کرد: برگزاری رویدادها و جشنواره ها در استان را در برنامه کاری خودمان داریم تا باعث ورود علاقه مندان این حوزه به استان شویم. این مقام مسئول اضافه کرد: استاندارد سازی تاسیسات، بازگشایی دائم اماکن تاریخی، تغییر ساعات بازدید موزه ها و… از دیگر برنامه های این اداره کل برای این حوزه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: اقبال همشهریان از موزه ها و مناطق گردشگری استان خوب بوده است.
با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و استان تقویت صنعت گردشگری نیز باید با تلاش بیشتری صورت پذیرد و مسئولان باید تلاش خودشان را در این راستا تشدید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت