تکدی گری در چهارراه های شهر بیرجند

صباغی – این روزها با شیوع بیماری کرونا بساط تکدی گری بیش از پیش پررنگ شده، اگر تا چند وقت پیش پیرمردها و پیرزن ها یا افراد ناتوان را بر سر چهارراه ها در حال تکدی گری بودند، حالا برخی جوانان و نواجوانان را مشاهده می کنید که این چهارراه ها را برای گدایی کردن به قرق خود درآورده اند. این افراد در خیابان‌های شهر موج می‌زنند، نقاط ترافیکی را بسیار خوب شناسایی می کنند، وقتی در صف ترافیک پشت چراغ قرمز ایستاده‌ای به سمتت می‌آیند یا می خواهند شیشه ماشینت را پاک کنند، یا گل می فروشند یا اسپند دود می کنند و تا یک پولی نگیرند ول کن نیستند؛ اینها افراد خارق‌العاده‌ای نیستند؛ فقط سبک جدید گدایان شهر است.

بازی با احساسات مردم

با تاریک شدن هوا در نقاط ترافیکی شهر بساط می کند، شبی در چهارراه غفاری، شبی دیگر در چهارراه صیاد شیرازی، دختری ۱۵ ساله دست خواهرش را گرفته و لباس ژنده ای بر تن دارد. کاسه اش را به طرف خودروها می گیرد، برخی کمک می کنند و تعدادی هم بی تفاوت حتی شیشه خودرو را پایین نمی دهند. زن دیگری نیز با چهره سوخته در چهار راه تامین اجتماعی پاسداران کودک دو ساله اش را در بغل گرفته و نگاهش به چراغ راهنما، با جملات تکراری و نشان دادن نسخه ای احساسات رهگذران را تحریک می کند، چراغ که قرمز می شود کنار خودروها می رود و از پشت شیشه خودرو نسخه ای را نشان می دهد، “فرزندم بیمار است و پول دارو ندارم و …” چند نفری از سر دلسوزی کمک می کنند تا بتواند برای فرزندش دارو بخرد آن طور که یکی از کسبه می گوید:‌ کار هر شبش همین است و با سوءاستفاده از احساسات مردم کاسبی می کند تا بتواند دارویی که در فرهنگ او همان مواد مخدر است را تهیه کند.

تکدی گری با شیوه جدید

شهروند دیگری هم با بیان اینکه با بیان اینکه این روزها متکدیان هم به روز شده اند، گفت: مدتی پیش چند کودک متکدی به راننده خودرویی که پول نقدی همراه خودش نداشت، دستگاه کارتخوان را نشان دادند. وی با بیان اینکه دامنه تکدی گری از خیابان ها و چهارراه ها به فضای مجازی هم رسیده ، افزود: برخی در این فضا با القای حس بدبختی و تحریک احساسات تکدی گری می کنند. به گفته این شهروند بیرجندی ‌ موضوع تکدی گری باید به طور جدی و ریشه ای رفع شودو مسئولان و نهادهای مربوطه به آن به عنوان یک آسیب اجتماعی که چهره شهرمان را نازیبا می کند نگاه کنند.

۱۱ دستگاه مسئول ساماندهی متکدیان

مسئول مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری در این ارتباط گفت: ۱۱ دستگاه بر اساس آئین نامه ساماندهی متکدیان در این باره وظیفه دارند. علی امیرآبادی با بیان اینکه اعتیاد عامل اصلی تکدی گری در شهر بیرجند است، گفت: بیماری، مشکلات خانوادگی، طلاق، مهاجرت به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر از دیگر علل افزایش تکدی گری در خراسان جنوبی به شمار می آید. وی با اشاره به اینکه افراد با مهاجرت از روستاها در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند، افزود: نیروی انتظامی و شهرداری وظیفه شناسایی و جمع‌آوری متکدیان را برعهده دارند و تا زمان تعیین تکلیف در مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری نگهداری می‌شوند.

شناسایی ۱۶۴ متکدی در بیرجند

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه اول سال ۱۶۴ متکدی و آسیب دیده شناسایی شده‌اند، بیان کرد: همه هزینه‌های جمع‌آوری و نگهداری موقت از آنها توسط شهرداری پرداخت می‌شود و البته مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام در تأمین مواد غذایی افراد بی خانمان نیز کمک کرده‌اند.به گفته وی بر اساس نوع آسیب با دادستان مکاتبه می‌شود و با دستور قضائی به نهادهای حمایتی این افراد تحویل داده می‌شوند.

ساماندهی متکدیان بر عهده شهرداری است

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی نیز گفت: در حوزه تکدی گری بهزیستی وظیفه‌ای ندارد و ساماندهی این افراد بر عهده دبیرخانه ساماندهی متکدیان است که مسؤلیت آن با شهرداری است.شهرام شیخانی بیان کرد: بهزیستی به عنوان دستگاه همکار در این باره با دستگاه‌های دیگر همکاری می‌کند و اگر در بین آنها از مددجویان بهزیستی باشد اقدامات لازم را انجام می‌دهد. وی از تحویل ۸۶ نفر در این ارتباط طی ۷ ماهه ۱۴۰۰ به بهزیستی خبر داد و گفت: ۳۰ نفر آنها به دلیل مصرف مواد مخدر تحویل مرکز درمانی و باز توانی اعتیاد شده‌اند.وی عنوان کرد: همچنین ۵۵ نفر به مراکز سالمندان و توانبخشی و یک کودک بد سرپرست در مرکز شبه خانواده بهزیستی نگهداری می‌شود که با احکام دادستانی به بهزیستی معرفی شده‌اند. اگر متولیان با برنامه‌ریزی صحیح و هماهنگی بین دستگاه‌های مربوط اقدامات مورد نیاز برای مقابله با این آسیب اجتماعی را انجام ندهند در ماه‌های آینده شاهد مشکلات بسیاری در این زمینه خواهیم بود که تأثیر بسیاری بر مدیریت شهری خواهد داشت.

برنامه ریزی برای ساماندهی کارتون خواب ها

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم یادآور شد: با توجه به شروع فصل سرما و افزایش کارتن خوابی مسئولان شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی برای ساماندهی متکدیان برنامه ریزی کنند. عباسعلی بهاری با بیان اینکه سال گذشته به دلیل کمبود مکان مشکلاتی در این زمینه داشتیم، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید تلاش کنند تا در آستانه شروع فصل سرما با برنامه‌ریزی مناسب از میزان مشکلات کاسته شود. وی افزود: مسئولان این مرکز باید علاوه بر اعلام نیازهای خود، برای فراهم کردن مکان بیشتر برای ساماندهی متکدیان در فصل سرما هماهنگی لازم را با دیگر دستگاه‌ها باید انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – “اینُو نُونُون نَعنَیِی نَنِی اینُونِه”، سخت است خواندنش اما آنها که این چند

بیشتر

امین جم – فردا ۲۱ اردیبهشت ماه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

آدینه – نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: قصور

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت