یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی استان بدون محدودیت

وزیر جهاد کشاورزی در خراسان‌جنوبی گفت: برای تقویت و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی استان، سهمیه قائل نمی شویم و محدودیتی نداریم. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ خاوازی با اعلام این مطلب در جلسه جمع بندی نتایج سفر دو روزه اش به استان خاطرنشان کرد: با توجه به منابع محدود آب استان و کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد، تصمیم گرفته شد برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی سهمیه ای قائل نشویم.
وی ادامه داد: در این راستا، اعتبارات بدون هیچ محدودیتی و تنها بر مبنای تقاضای متقاضیان در نظر گرفته می شود. به گفته وی؛ این امر باعث تقویت سیستم‌های نوین آبیاری شده و به طور گسترده‌ای در سطح استان افزایش می یابد. وزیر جهاد کشاورزی، قنوات را یکی دیگر از موضوعات مهم استان برشمرد و متذکر شد: مقرر شده به منظور جذب اعتباراتی ویژه برای رفع مشکلات لایروبی و احیای قنوات استان، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی پیگیر تفاهم ‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور شوند، آن گاه با کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه در اعتبارات ۱۴۰۰ بحث قنوات به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
خاوازی ادامه داد: توسعه پرورش ماهی آرتمیا و تیلاپیا از دیگر موضوعاتی است که در این سفر مطرح شد و با توجه به ظرفیت بسیار خوب استان در این حوزه مقرر گشت تفاهم‌نامه‌ای بین مؤسسه علوم شیلاتی با استان خراسان جنوبی منعقد شود.
وی گفت: استعداد استان به علت وجود منابع آب شور برای پرورش این ماهی‌ها فوق‌العاده است و درخصوص صدور مجوزها نیز سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کمک خواهد کرد.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در بحث اجرای پروژه های تحقیقاتی نیز مقرر شده یک باغ مادری عناب و زرشک در استان احداث شود و باغی نیز از ذخایر ژنتیکی محصولات زرشک، زعفران و عناب تهیه و حفظ گردد. به گفته وی؛ این باغ ها می توانند منشأ تکثیر رقم‌های مختلف برای توسعه باغبانی صحیح باشند و به ماندگاری این گونه های ارزشمند کمک کنند.
خاوازی تصریح کرد: در حوزه باغبانی و توسعه روستایی نیز مقرر شد شش هزار هکتار از اراضی برای کشت گیاهان دارویی از سهمیه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به استان اختصاص داده شود و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز بذرپاشی گونه‌های مقاوم را در مراتع خراسان جنوبی در دستور کار قرار دهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تکلیف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مبنی بر افزایش سهمیه جذب اعضای هیئت علمی خود اشاره کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، برنامه‌ای را برای توسعه محصولات کم آب بر در دستور کار خود قرار دهند و این سازمان کمک کند تا آزمایشگاه کشت بافت مرکز تحقیقات نیز راه‌اندازی شود.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی؛ مجوز این کار صادر می شود که ژئوپلاسم عناب استان با ژئوپلاسم‌های بخش خصوصی مبادله شده تا ذخایر استان کامل تر شود. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی نیز موظف شد خرید زرشک را به طور جدی در دستور کار قرار دهد، اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار خراسان جنوبی و وزارت جهاد کشاورزی، موضوع تخصیص تسهیلات برای خرید محصول زعفران را در دستور کار قرار می دهند و سهمیه استان را به طور ویژه پیگیری می نمایند.
خاوازی با اشاره به افزایش اعتبارات منابع طبیعی استان به میزان ۱۵ درصد، گفت: در حوزه جنگل، مرتع و آبخیزداری تجهیزاتی در اختیار استان قرار خواهد گرفت و درخصوص تقویت برنامه‌های بیابان زدایی نیز مصوباتی داریم. وی تأکید کرد: رفع مشکل اراضی باقیمانده منطقه باغستان شهر اسلامیه فردوس با مشارکت راه و شهرسازی نیز از دیگر نتایج این سفر است.
به گفته وی؛ با توجه به سنتی بودن بسیاری از واحدهای دامداری، سهم ویژه ای از نهاده‌های دامی نیز به استان اختصاص می یابد. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای این منظور سهمیه ۱۰ هزار تنی جو در مرحله نخست به استان اختصاص می‌یابد و در زمینه درخواستی که استاندار برای تأمین نهاده های دامی در استان داشته‌اند نیز بخشی همراه با این سهمیه به استان اختصاص خواهد یافت. خاوازی یادآور شد: درخصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز در این سفر مقرر شده برای سرمایه‌گذارانی که به استان ورود پیدا می کنند، بانک کشاورزی با اولویت احداث بارگاه زرشک، عناب و سردخانه‌ها و سایر صنایع مرتبط، بدون محدودیت تسهیلات پرداخت شود. وی خاطرنشان کرد: تا پایان دولت ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌ بهره در اختیار متقاضیان طرح ‌های مختلف بخش کشاورزی استان قرار می گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت