شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

تنها ۷ درصد اهداکنندگان خون در استان بانوان هستند

کاری – مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه بانوان در اهدای خون مشارکت کمتری دارند، اضافه کرد: در خراسان جنوبی فقط۷درصد اهدا کنندگان را بانوان تشکیل می دهند که رتبه پنجم کشور را داریم.کامبیز مهدی‌زاده- مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی- روز گذشته در نشست خبری اهدای خون اظهار کرد: به مناسبت سالگرد تولد کارل لندشتاینر کاشف گروه‌های خونی، ۱۴ ژوئن روز اهدای خون نامگذاری شده و در قرن ۱۷ میلادی این کار برای اولین بار انجام شده و اولین تزریق خون توسط فردی به نام ریچارد لور انجام گرفته است.وی اضافه کرد: خراسان جنوبی هیچ زمانی در تامین فرآورده‌های خونی مراکز درمانی در مضیقه نبوده است. وی با بیان اینکه در سال گذشته 107 مراجعه کننده برای اهدای پلاکت داشته ایم ، ادامه داد: از این تعداد 97 نفر موفق به اهدای خون شده اند که در سال 1402 رشد بسیار خوبی داشته است.به گفته وی 172 نفر مراجعه و 131 نفر موفق به اهدای پلاکت شده اند که نشان از افزایش 35 درصدی دارد.مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی تاکید کرد: نیازمند افزایش تجهیزات در مراکز اهدای خون هستیم، که در این خصوص نیازمند همراهی خیرین هستیم، همچنین عمده مشکل ما نیروی انسانی و استخدامی است.
وی با بیان اینکه بشتر شهرستان های خراسان جنوبی با وجود استقبال از اهدای خون دسترسی برای اهدای خون ندارد، ادامه داد: با این وجود در شهرستان بیرجند از هر هزار نفر 45 نفر خون اهدا می کنند و این شاخص در طبس و قاین بالاتر است.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی یادآور شد: کشور در سال گذشته، 54 درصد اهداکنندگان خون به صورت مستمر اهداء خون داشته اند اما در استان این رقم 58.8 بوده است که رقم خوبی است. مهدی‌زاده با بیان اینکه این افراد تا 60 سال می توانند خون اهدا کنند لذا چون در استان این افراد به سن بازنشستگی نزدیکتر می شوند، ادامه داد: از مردم تقاضا داریم به صورت مستمر خون اهداء داشته باشند. وی با بیان اینکه در سال 1400 تعداد 26 هزار و 148 مراجعه، کننده برای اهدای خون داشته ایم، بیان کرد: تعداد 21 هزار و 416 نفر موفق به اهدای خون شده اند
به گفته وی در سال گذشته نیز از 26 هزار و 602 نفری که مراجعه داشته اند تعداد 22 هزار و 85 نفر اهدای خون داشته اند.مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تجهیزات انتقال خون کمیاب است، ادامه داد: و برخی پایگاه ها همچون پایگاه طبس پلاکت به دلیل نبود تجهیزات تولید نمی کند.
وی خاطر نشان کرد: امسال با پیگیری هایی که انجام شده است تجهیزات مستقر خوهیم کرد تا پلاکت در شهرستان تولید شود. وی با اشاره به استقبال خوب مردم برای اهدای پلاکت خون ، یادآور شد: پیگیری راه اندازی دستگاه های پلاکت فرزیس بیشتر در استان هستیم چراکه مشارکت در این امر خیر، نشان از افزایش 35 درصدی دارد.مهدی زاده با اشاره مشکل دسترسی به پایگاه های اهدای خون در مرکز بیرجند، خاطر نشان کرد: : کانتینری به شمال شهر بیرجند منتقل و در بلوار مسافر راه اندازی خواهد شد تا دسترسی مردم برای اهدای خون بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت