تنهایی باشگاه‌های ورزشی در جنگ با کرونا

صباغی – شیوع ویروس کرونا، مشاغل بسیاری را تحت تاثیر قرار داد و باعث تعطیلی و دورکاری بسیاری از اصناف شد. در این میان باشگاه‌های ورزشی از زمان شیوع کرونا، خسارت‌های مالی زیادی را متحمل شدند و درآمد مالکان این باشگاه‌ها و مربیان ورزشی به شدت کاهش یافت. سایه سنگین کرونا و بلاتکلیفی باشگاه های ورزشی برای شروع فعالیت ها هنوز ادامه دارد و استمرار تعطیلی باشگاه داران خصوصی، هر روز ضرر و زیان تازه ای را برای این قشر ایجاد می کند، به گونه ای که در این روزهای تلخ «آه» از نهاد آنان برخاسته است.

باشگاه ورزشی یعنی ایستگاه سلامت

رفعت عظیمی که سالهاست هدایت باشگاه پیوند سبز را بر عهده دارد می‌گوید: باشگاه های ورزشی ایستگاه سلامت هستند چرا که در واقع سلامت جامعه را پشتیبانی می کنند. وی با بیان اینکه باشگاه ها تهدید کننده سلامت جامعه نیستند، می افزاید: پزشکان و متخصصان متفق القول هستند که استرس و نگرانی و پایین آمدن سیستم ایمنی خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد اما در باشگاه شادی نقش موثری دارد. مدیر باشگاه پیوند سبز با بیان اینکه در باشگاه های ورزشی تنفس صحیح حرف اول را می زند، ادامه می دهد: بنابراین این ایستگاه سلامت یک محل امن برای تقویت سیستم تنفسی و بالا بردن سیستم ایمنی بدن است. عظیمی خاطرنشان می کند: متاسفانه شاهد هستیم روزانه بیش از ۶۰۰ نفر از هموطنان مان براثر کرونا فوت می کنند اما ورزشکاران کمی در این لیست هستند چرا که با ورزش بیشترین اکسیژن را دریافت می کنند.عظیمی می افزاید: متاسفانه با تعطیلی های پی در پی برخی از باشگاه داران مجبور به فروش وسایل ورزشی حتی باشگاه خود شدند. این باشگاه‌دار بیرجندی با بیان اینکه بیش از دوسال است که باشگاه ها تعطیل است، اضافه می کند: اما اخطار قطع آب و برق و مخابرات هر ماه به طور مرتب می آید. وی با بیان انتقاد از عدم حمایت از باشگاه داران، خاطر نشان می کند: حمایت فقط در حد وام ۸۰ میلیونی با قسط ۴ میلیونی و بهره ۱۸ درصد است که باشگاه دار و مربی را به چالش می کشاند!

وعده های توخالی اداره کل ورزش و جوانان

الهه امینی، موسس باشگاه اکباتان نیز در این نشست با بیان اینکه کسی به گلایه باشگاه داران توجه نمی کند، می گوید: راهکار و اظهار نظر در این شرایط فایده ای ندارد، چرا که هیچ جوابی از سوی مسئولان داده نمی شود. وی ادامه می دهد: وام ۸۰ میلیونی با منت داده شده که اگر اقساط آن یک روز تاخیر داشته باشد، بلافاصله اخطار می دهند. وی با اشاره به باز بودن اکثر اصناف، خاطر نشان می کند: دانشمندان و متخصصان، ورزش و ماساژ را برای کرونا مفید دانسته اند اما مسئولان تیر خلاص به سوی ورزشکاران شلیک می کنند و باشگاه های ورزشی را تعطیل می کنند. این بانوی ورزشکار با ناامیدی به همه تلاش های به ثمر نرسیده اش اشاره می کند و اضافه می کند: چرا اداره کل ورزش و جوانان از باشگاه ها حمایت نمی کند؟ و در در این دوسال چه کاری برای باشگاه داران انجام داده اند! به گفته امینی قول هایی برای حمایت از باشگاه داران مطرح شده اما تاکنون اجرایی نشده است و وعده های مسئولان ورزش استان فقط در حد حرف بوده است.

پلمپ باشگاه چاره کار نیست

مریم بهدانی، مدیر باشگاه بانوی سالم با اعتراض به پلمپ شدن باشگاه اش می گوید: این رویه اصلا چاره کار نیست و باید در این خصوص تجدید نظر شود. وی با اشاره به نحوه پلمپ شدن باشگاهش، می افزاید: بدون هیچگونه اطلاعی ساعت ۷ صبح باشگاه را پلمپ کردند که کار بسیاری ناپسندی بود. وی با انتقاد از تعطیلی باشگاه ها، می افزاید: بلافاصله بعد از بالارفتن آمار مبتلایان به کرونا، باشگاه های ورزشی را تعطیل می کنند وی ادامه می دهد: چرا مانند سایر مشاغل برای باشگاه های ورزشی نیز شیوه نامه های بهداشتی مشخص نمی شود تا براساس آن باشگاه ها فعالیت کنند.مدیر باشگاه بانوی سالم می‌گوید: می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی مناسب با توجه به وسعت فضا و با رعایت پروتکل های بهداشتی در هر ساعت اجازه ورود تعداد محدودی از افراد را در باشگاه بدهیم. به گفته وی این روند از تعطیلی چند ماهه باشگاه های ورزشی مناسب تر است.

مظلومیت باشگاه داران ورزشی

زهره کارگر، مدیر مجموعه باشگاه های اکسیژن در بیرجند نیز در این نشست می گوید: متاسفانه باشگاه های ورزشی مظلوم واقع شدند و هیچکس از آنها حمایت نمی کند. وی با اشاره به چالش های باشگاه داران استان عنوان می کند: امسال فقط ۲۰ درصد به نرخ نامه باشگاه های ورزشی اضافه شده، در حالی که سایر هزینه ها روز به روز افزایش دارد. کارگر با بیان اینکه عاشق حرفه ام هستم، ادامه می دهد: این باعث ماندگاری ام در حوزه باشگاه داری شده است و همه چالش ها را تحمل می کنم. مدیر مجموعه باشگاه های اکسیژن با بیان اینکه باید پروتکل های بهداشتی دقیقی برای باشگاه های استان تهیه شود، می افزاید: با این کار شهروندان از پاکیزه بودن محیط بهداشتی اطمینان حاصل می کنند.

لزوم ایجاد اتاق فکر و بررسی مشکلات

طیبه صباغی، موسس باشگاه آرشام نیز در این جلسه با اشاره به تلاش هایش برای ایجاد اتحادیه باشگاه داران، می گوید: سنگ اندازی های برخی در استان باعث شد این کار به سرانجام نرسد. وی اضافه می کند: اداره کل ورزش و جوانان استان می گوید اگر این اتحادیه تشکیل شود، نظارتشان کمتر خواهد شد. وی با بیان اینکه این اداره کل اصلا از ورزشکاران و باشگاه داران حمایت نمی کند، عنوان کرد: متاسفانه اداره کل ورزش و جوانان فقط برای همایش ها و کسب رتبه ها ما را می شناسند! این بانوی ورزشکار ضمن تاکید بر لزوم بیمه شدن ورزشکاران و باشگاه داران، تاکید می کند: یک مربی و باشگاه دار زمانی که بیمار شود چون بیمه ندارد باید کلی هزینه تست و آزمایش بدهد اما در زمان گرفتن مجوز باید بیمه مسئولیت باشگاه داشته باشیم! موسس باشگاه آرشام ضمن اشاره به هزینه بالای برق، آب و اجاره باشگاه ها، خاطر نشان می کند: حتی برای گرفتن مجوز، ملک باید حتما تجاری باشد و ویژگی های امنیتی و سلامت کاملا رعایت شده باشد.

انتقاد از عدم واکسیناسیون باشگاه‌داران

صباغی با انتقاد از عدم واکسیناسیون مربیان و باشگاه داران می افزاید: اگر باشگاه و باشگاه داران جزو مشاغل چر خطر است چرا نادیده گرفته می شوند و برای ایمن سازی و واکسن در اولویت قرار نمی گیرند. این باشگاه دار با بیان اینکه درمان بسیاری از مریضی ها سردرد ها ،چربی خون، دیابت و اضافه وزن ورزش است، بیان می کند: نتیجه اینکه مربی کمتر از کادر درمان در پیشگیری از مریضی ها دخیل نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت