تنظیم بازار به نفع کشاورزان استان

مهدی آبادی- سازمان تعاون روستایی نقش مهمی را در حوزه خرید محصولات کشاورزی و ایجاد شبکه هوشمند تجاری‌سازی محصولات کشاورزی ایفا می کند و امروز به واقع ثابت شده است که این سازمان دارای ظرفیت، پتانسیل و قابلیت‌های فراوانی در جهت ارائه خدمات بیش از پیش به روستائیان کشور دارد. این سازمان با در اختیار داشتن شبکه گسترده تعاونی‌های روستایی وکشاورزی به‌ عنوان بازوی توانمند دولت در راستای تولید محصولات راهبردی کشاورزی و توسعه پایدار بخش روستایی نقش اساسی ایفا نماید. به همین منظور با دعوت از رضوی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی به بررسی وظایف، عملکرد و برنامه های این سازمان در استان پرداختیم.

اتاق اصناف کشاورزان تشکیل می شود

مدیر تعاون روستایی در این گفتگو با بیان اینکه این سازمان شبکه بسیار گسترده ای را در کشور تشکیل می دهد، گفت: بیش از ۲۲۰ تشکل فعال شامل اتحادیه‌های مختلف کشاورزی و روستایی، شرکت‌های سهامی زراعی، تعاونی تولید کشاورزی و شرکت‌های کشاورزی به فعالیت می پردازد. رضوی با بیان اینکه شرکت های تعاونی از دیرباز در جامعه شکل گرفته اند، افزود: یکی از مهم ترین برنامه های این سازمان در سال جاری ایجاد اتاق اصناف کشاورزی در سطح استان می باشد. وی اضافه کرد: در هر شهرستان یک اتاق اصناف کشاورزی در راستای حمایت از حق و حقوق صنفی کشاورزان تشکیل خواهد شد. مدیر تعاون روستایی با بیان اینکه کمیسیون های مربوطه برای ایجاد این تشکل ها برگزار شده است، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال یازده اتاق اصناف کشاورزی در شهرستان‌های خراسان جنوبی تشکیل شود. مدیر تعاون روستایی با بیان اینکه در برخی از شهرستان ها روند شکل گیری این اتاق ها سرعت بیشتری دارد، ادامه داد: پیش بینی این سازمان برای شکل گیری اتاق اصناف مرکز استان در ۳ ماه آینده می باشد.

وظایف سازمان تعاون روستایی

مدیر تعاون روستایی با بیان اینکه وظایف متعددی برعهده سازمان تعاون روستایی گذاشته شده است، گفت: بیش ‌از ۱۹۷ هزار نفر از جمعیت روستایی استان عضو این تشکل‌ها هستند که درصد بالایی می باشد. رضوی به مهم ترین برنامه این سازمان اشاره و عنوان کرد: مهم‌ترین وظیفه تعاون روستایی بحث سیاست‌گذاری در حوزه روستایی، کشاورزی و نظارت، هدایت و حمایت از تشکل های کشاورزی می باشد. وی افزود: در بحث نظارتی برگزاری مجامع این تشکل‌ها و نظارت برگزاری آن‌ها، حسابرسی حساب‌های مالی این تشکل‌ها به‌صورت سالیانه توسط اداره تعاون روستایی انجام می‌شود. رضوی با اشاره به هدایت و حمایت از تشکل ها نیز بیان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی، بازدیدهای آموزشی، کارگاه‌های آموزشی، نظرات مشورتی به کشاورزان و تشکل های مربوطه داده می‌شود. به گفته این مقام مسئول، در حوزه مسائل فنی تامین نقدینگی تسهیلات مورد نیاز برای مسائل مختلف‌ شبکه تعاون روستایی خدمات خوبی را به روستائیان ارائه می‌کند.

پرداخت ۹۵ درصد مطالبات گندم کاران

مدیر تعاون روستایی با اشاره به خرید تضمینی گندم از کشاورزان، گفت: در سال گذشته ۲۴۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز را توسط ۱۵ مرکز خرید این سازمان جمع‌آوری کردیم و در پنج‌ ماهه سال جاری حدود ۸۹۰۰ تن گندم که حدود ۴ برابر سال گذشته‌ می باشد، از کشاورزان خریداری و جمع آوری شده است. به گفته رضوی، بیش ‌از ۹۵ درصد مطالبات امسال کشاورزان تاکنون پرداخت‌ و مابقی نیز به زودی داده خواهد شد. رضوی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث رغبت کشاورزان برای فروش گندم به سازمان تعاون روستایی شده است، گفت: منطقی شدن قیمت خرید، افزایش تولید کشاورزان از مهم ترین دلایل این موضوع می باشد. وی به جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد و گفت: این جنگ باعث شد کشاورزان منافع ملی را بر منافع فردی اولویت دهند و مراکز خرید این سازمان نیز تسهیلات خوبی در این خصوص ارائه کرد. مدیر تعاون روستایی با بیان اینکه هرچه مراکز تولید به مراکز خرید گندم نزدیک‌تر باشد جذب گندم توسط دولت افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: امیدواریم با برنامه ریزی علاوه بر تقویت مراکز خرید موجود، تعداد این مراکز را نیز افزایش دهیم.

خدمات در جهت افزایش تولید

مدیر تعاون روستایی با اشاره به تلاش های این اداره برای تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان، خاطرنشان کرد: همه تلاش ما برای فراهم شدن مواد لازم مانند سموم، ماشین آلات و… است تا کشاورزان کشت مناسبی را انجام دهند. رضوی با بیان اینکه مشاوره های فنی نیز توسط کارشناسان این اداره به کشاورزان داده خواهد شد، گفت: همه این فعالیت ها در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی است. وی با اشار به دغدغه کشاورزان برای فروش محصولات عنوان کرد: اگر فروش به‌موقع انجام نشود، همه تلاش های شبانه روزی کشاورزان به هدر خواهد رفت. مدیر تعاون روستایی با بیان اینکه این اداره از شروع فرایند تولید محصول در کنار کشاورزان قرار دارد، بیان کرد: سازمان تعاون روستایی نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای شیمیایی و سموم مورد نیاز و بذرهای اصلاح‌شده یارانه‌ای را در اختیار کشاورزان قرار می دهد. وی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات مورد نیاز فرایند تولید محصول کشاورزان و بازار یابی و خرید محصولات توسط این اداره و تشکل های مربوطه انجام می شود، بنابراین حمایت از تعاون روستایی باید پر رنگ تر شود.

خرید توافقی بهتر از خرید تضمینی

مدیر تعاون روستایی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد گندم را شبکه تعاون روستایی جذب می کند، اما بسیاری از محصولات مزیت دار استان مانند زرشک، زعفران، عناب، انار و پسته جزو خریدهای تضمینی نیست که باعث دغدغه کشاورزان شده است. رضوی با بیان اینکه خرید تضمینی همیشه به نفع جامعه نیست، ادامه داد: اقتصاد پایدار باید براساس میزان مقدار تقاضا و عرضه باشد تا به ثبات پایدار برسد. وی افزود: در خریدهای تضمینی دولت متحمل بار مالی فراوانی می‌شود که تأمین این عدد همیشه برای دولت مقدور نیست. رضوی اضافه کرد: اما اگر خرید توافقی در جامعه رواج پیدا کند، نه فقط دولت متحمل بار مالی زیاد نمی شود، بلکه بازار پایداری نیز برای کشاورزان ایجاد خواهد شد.مدیرتعاون روستایی در پاسخ به این سوال که نفع کشاورز در کدام نوع خرید است، گفت: اگر کشاورز محصول با کیفیتی تولید کند در بلندمدت خرید توافقی به نفعش خواهد بود. وی با اشاره به خریدهای حمایتی دولت، گفت: در اینگونه خریدها دولت کف قیمت را مشخص می کند که شاید در برخی از موارد کم تر هزینه تولید محصول کشاورز باشد. وی اضافه کرد: اما در خرید توافقی سقفی وجود ندارد و اگر محصول باکیفیت باشد، کشاورز نگرانی برای فروش ندارد و با بهترین قیمت ممکن آن محصول را می فروشد.مدیر تعاون روستایی بیان کرد: فضای عادلانه برای خرید محصول کشاورزان وجود دارد و اینگونه نیست که حتما این خریدها توسط تشکل های تعاون روستایی انجام شود،بنابراین این موضوع باعث رقابت و در نهایت منفعت بیشتر کشاورز می شود.

شیر و عناب بیشترین محصول خرید توافقی

وی اضافه کرد: در خرید توافقی تنها کمک دولت اختصاص تسهیلات کم بهره برای تشکل های خرید می باشد که این تشکل ها نقدینگی لازم را برای خرید محصول داشته باشد. رضوی با بیان اینکه بنابراین این عمل بار مالی خاصی ندارد و آن تسهیلات خودش را هم پس می‌گیرد، گفت: پس از مدتی نیز بازار به قیمت تعادلی می رسد و کشاورز محصول خود را به قیمت عادلانه ای می فروشد. مدیر تعاون روستایی اضافه کرد: برای خرید زرشک نیز جلساتی برگزار شده و تشکل های تعاون روستایی آمادگی لازم برای کاهش نگرانی کشاورزان را دارند. مدیر تعاون روستایی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار تن محصول در قالب خرید توافقی سال گذشته انجام شده، بیان کرد: در شهرستان سرایان شرکت تعاونی وابسته به این سازمان برای خرید محصول پسته ورود و ۸۰ تن پسته سبز با ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان از کشاورز خریداری کرد. به گفته وی، شرکت های تعاونی در خرید شیر نیز ورود کرد تا باعث کاهش دغدغه دامدارن استان شود. به گفته وی، شیر و عناب بیشترین محصول خرید توافقی شرکت های تعاونی بوده است.

به حوزه بازاریابی ورود کردیم

مدیر تعاون روستایی با بیان اینکه تولید عناب در استان افزایش داشته است، گفت: تشکل های تعاون روستایی عناب را به قیمت مناسبی خریداری و در چند استان دیگر به فروش رساند. رضوی با بیان اینکه در حوزه بازاریابی محصولات نیز ورود کرده ایم، گفت: تشکل های تعاون روستایی با پیدا کردن بازارهای هدف، محصولات را در این بازارها به فروش می رساند. وی افزود: اتحادیه ما در میدان تره بار تهران غرفه هایی را برای فروش محصولات در نظر گرفته تا محصولات را به طور مستقیم به فروش برساند. به گفته وی، در شهرهای بزرگ برای زرشک تازه استان اقبال خوبی وجود دارد و تشکل های تعاون روستایی با بسته بندی مناسب به عرضه این محصول می پردازد. وی با بیان اینکه با شرکت های دانش بنیان نیز تعاملاتی برقرار کردیم، تصریح کرد: این جلسات به منظور گرفتن ایده های تجاری و فرآوری محصولات به ویژه زرشک انجام شده است. وی در پاسخ به این سوال که برای آگاهی بخشی کشاورزان نیز قدم هایی برداشته شده است یا خیر، گفت: بله. برای محصولات کشاورزی مثل زرشک تحقیقات خوبی در حوزه بسته بندی و نگه داری این محصول انجام شده و برخی از این ایده ها به مرحله اجرا درآمده است. وی اضافه کرد: به طور مثال دستگاه دان کن زرشک در بسیج سازندگی طراحی شده و به تولید انبوه رسیده است. رضوی بیان کرد: اما با اینحال کشاورز به دلیل بالا بودن ماندگاری زرشک در شاخه ها، دون کردن را جلوی چشم مشتری انجام می دهد تا مسائل بهداشتی آن به وضوح برای مشتری نشان داده شود.

زرشک سال گذشته را با زرشک امسال مخلوط نخواهیم کرد

مدیر تعاون روستایی درباره خرید توافقی عناب نیز بیان کرد: امسال در شرکت تعاونی مالک‌اشتر (قطب تولید عناب) درخوست خرید توافقی شروع شده است، اما به خاطر برخی از حساسیت ها کشاورزان از فروش محصول امتناع می کنند.مدیر تعاون روستایی با بیان اینکه به هیچ وجه زرشک سال گذشته را با زرشک امسال مخلوط نخواهیم کرد، گفت: تشکل های وابسته به سازمان تعاون روستایی کیفیت زرشک ها را بررسی کرده و در بازارهای هدف به فروش خواهد رساند. وی با اشاره به در پیش بودن جشنواره ملی زرشک، گفت: این مراسم مطمئنا به معرفی محصول زرشک در کشور کمک شایانی خواهد کرد. مدیر تعاون روستایی درباره حمایت از کشاورزان خُرد زرشک، گفت: ورود تشکل های تعاون روستایی در حوزه خرید باعث تعدیل قیمت می شود که موجب عالانه تر شدن قیمت خواهد شد. رضوی اضافه کرد: به همین علت اگر زرشک شرکت های ما خرید نکنند باز هم کشاورزان خرد ضرری نمی کنند. وی به تفاهم نامه با شرکت پست اشاره و گفت: در این حوزه کالاهای اساسی با ارزان ترین قیمت و حداقل سود به مردم تحویل داده می شود. وی با بیان اینکه در این کار فقط خدمت مطرح است، افزود: در مرکز استان و شهرستان قاین این طرح درحال انجام است و به مرور زمان در سایر شهرستان نیز اجرا خواهد شد. وی در پایان به برخی از خدمات این سازمان اشاره کرد و گفت: توزیع ۲۴ هزار تن آرد در روستاها، توزیع ۷ میلیون لیتر سوخت در مناطق روستایی و دور افتاده، توزیع ۲۱ هزار تن کود شیمیایی، توزیع ۵ هزار لیتر انواع سموم، توزیع ۱۵۰ هزار تن نهاده های دامی، جمع آوری ۲۳ هزار تن شیر از دامداران، بخش دیگری از خدمات سازمان تعاون روستایی و تشکل های وابسته آن به مردم شریف خراسان جنوبی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

یادم می آمد که مسئولان ما خوششان آمده بود که هر موضوعی پیش می آمد

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت