تمام بازارچه های استان فعال شود

َمهدی آبادی- رئیس جمهوری در سفر یک روزه خود به خراسان جنوبی در جمع نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان حضور یافت. در این دیدار که در محل فرهنگسرای بیرجند برگزار شد، نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان مطالبات خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

انتظارات با امکانات کشور همسان باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای خراسان جنوبی با رئیس جمهوری که در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، گفت: اینکه مسئولان متعهد و متخصص این دولت را در چه شرایطی تحویل گرفته‌اند به صورت علمی، مستند و کارشناسی در رسانه‌های مکتوب، رسانه ملی و فضای مجازی تببین شود تا انتظارات همسان با امکانات دولت باشد. حجت الاسلام عبادی گفت: مردم خراسان جنوبی ۱۵ سال قبل با بصیرت این تشخیص را دادند و در انتخابات ۱۴۰۰ هم بالاترین شرکت و بالاترین رای را در سطح کشور داشتند که این موضوع هم جای تبریک دارد.

لزوم راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در خراسان جنوبی

نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار گفت: یکی از درخواست‌های مردم خراسان جنوبی راه‌اندازی و تشکیل منطقه آزاد تجاری است چراکه برخی استان‌ها حتی دو منطقه دارند و این استان از ظرفیت مناطق آزاد بی‌بهره مانده است. وی اظهار داشت: یکی از درخواست‌های عشایر و مرزنشینان استان این است که شعاع مرزنشینی که اکنون ۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده به ۵۰ کیلومتر افزایش یابد و استان خراسان جنوبی در این زمینه استثنا دیده شود. افضلی از کمبود آب به عنوان درد پرغصه استان خراسان جنوبی یاد و عنوان کرد: برای تشکیل ستاد احیای قنوات در مجلس زیاد داد زدم.

عقب‌ماندگی خراسان جنوبی در شاخص‌های ملی

مدیرعامل شرکت کویرتایر بیرجند هم گفت: خراسان جنوبی در اکثر حوزه‌ها نسبت به شاخص‌های ملی عقب است و نیاز به سرمایه‌گذار جدید در اکثر حوزه‌ها دارد. سید محمدحسین زینلی افزود: انتظار داریم با روی کار آمدن دولت جدید، بخش خصوصی به میدان آمده و کار را در دست گیرد. نماینده دامداران خراسان جنوبی هم در این دیدار با اشاره به مشکلات دامداران گفت: در حال حاضر گرانی نهاده‌های دامی از مهمترین این مشکلات است. حجت‌الاسلام سید محمود موسوی رستگار افزود: با توجه به وجود کارخانه خوراک دام در استان انتظار می‌رود که در راه‌اندازی کارخانه فرآوری شیر هم استان حمایت شود. همسر اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی در این دیدار گفت: جایگاه شغلی زنان و مردان نباید با هم مقایسه شوند و ایجاد موقعیتی برابر بین زنان و مردان نیازمند تغییری اساسی و نگاهی حقیقی به این موضوع است.

تغییر شرایط به نفع مردم

رئیس جمهور پس از شنیدن صحبت های نمایندگان در جایگاه سخنرانی قرار گرفت و گفت: هدف و تصمیم ما در این دوره، کار و فعالیت و تلاش است تا شرایط به نفع مردم و سفره آنان تغییر کند. رئیسی افزود: باید وضع موجود را برای مردم ترسیم کنیم لذا از فرهیختگان، صاحبنظران به ویژه اقتصاددانان که خودشان شرایط را درک می‌کنند و وضع اقتصادی را می‌بینند درخواست می‌کنم که حتماً این شرایط را در سخنان خود و تریبون‌ها برای مردم تبیین کنند. وی بیان کرد: باید شرایط را به نفع مردم تغییر دهیم.

آب مشکل اساسی خراسان جنوبی

رئیس جمهوری گفت: خراسان جنوبی علیرغم کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، این استان آباد می‌شود. رئیسی با اشاره به محصولات استراتژیک کشاورزی خراسان جنوبی گفت: باید در این خصوص پژوهشکده‌ها فعال شود و ما هم از این موضوع برای استفاده بهتر از این محصولات خوب و ارزشمندی که در خراسان جنوبی وجود دارد، حمایت خواهیم کرد. وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این استان از جمله کارهایی است که باید در عمل دنبال شود اضافه کرد: باید کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به استان جذب شوند و این استان سرمایه‌گذاران خوبی می‌تواند داشته باشد. رئیسی تامین آب را جمله مسائل اساسی خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: این موضوع باید از طریق انتقال از دریای عمان به عنوان یک کار ضروری دنبال شود و وزیر نیرو موضوع انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی را دنبال می‌کند. رئیسی گفت: مسئله دیگر در خراسان جنوبی ستاد احیای قنوات در این استان است و باید این ستاد فعال شود و مسئولان دولتی هم از این ستاد حمایت مالی کنند. رئیس دولت سیزدهم با اشاره به مشکل نهاده‌های دامی که توسط یکی از تولیدکنندگان در این نشست مطرح شد، گفت: اینکه ارز ترجیحی چه میزان به سفره مردم آمد، بحث قابل توجهی است اینها را بررسی و کارشناسی کردیم و میزان ارز ترجیحی برای اینکه مردم در سفره خود دچار مشکل نشوند، اختصاص داده شد اما چون نظارت درستی نشد به جای اینکه سهولتی در زندگی مردم ایجاد کند به دست دلالان افتاد لذا دلالان سود بردند اما مردم سودی نبردند.

ستاد احیای قنوات در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

رئیس جمهور پس از این دیدار در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی با حضور مسئولان اجرایی استان حضور یافت. استاندار خراسان جنوبی در این جلسه گفت: با توجه به خشکسالی بی‌سابقه در این استان ستاد احیای قنوات به پیشنهاد رئیس جمهوری تشکیل می‌شود. ملانوری افزود : خراسان جنوبی از محورها و پیشران‎‌های توسعه‌ای به خوبی بهره‌مند است و کشاورزی یکی از چهار محور توسعه‌ای خراسان جنوبی است. ملانوری با بیان اینکه در حوزه معدن ۴۸ نوع کانی معدنی با عیار خوب و بالا در خراسان جنوبی داریم گفت: انواع معدن غنی با ظرفیت بالا را داریم که می‌تواند به عنوان محور مهم توسعه اقتصادی استان باشد. وی گفت: در حوزه گردشگری نیز سه اثر ثبت جهانی و ۹۴۰ اثر ثبت ملی داریم و در مناطق مختلف خراسان جنوبی، ظرفیت‌های گردشگری خوبی داریم که زیرساخت‌ها از جمله خانه‌های بومگردی هم ایجاد شده که به این بخش می‌تواند کمک کند. مقام عالی دولت در استان با اشاره به ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و چهار گذرگاه مرزی در خراسان جنوبی گفت: از مرز ماهیرود صادرات خوبی داریم و سایر مرزها به دلیل عدم موافقت افغانستان تعطیل بودند که در حال حاضر با حمایت حضرتعالی و وزیر کشور تلاش کردیم که معابر دیگر را فعال کنیم استاندار خراسان جنوبی افزود: در ستاد توسعه خاوران در همین بازه زمانی کوتاه، پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان رقم خورده است.

ساختار توزیع اعتبارات نیازمند اصلاح است

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس نیز در این جلسه گفت: ساختارهای توزیع اعتبارات باید در راستای عدالت محوری در کشور اصلاح شود. نصیرایی افزود: بخشی زیادی از منابع براساس شاخص جمعیت تخصیص می‌یابد و خراسان جنوبی به دلیل جمعیت کم با این روند، پیشرفت محسوسی نخواهد داشت. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس هم گفت: مسائل و مشکلات خراسان جنوبی باید اولویت‌بندی شود و برای هر مسئله زمان‌بندی مشخص صورت گیرد.خسروی افزود: از مسئولان درخواست داریم برای اجرای پروژه‌ها به نمایندگان و رسانه‌ها زمان معین اعلام کنند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

طرح انتقال آب نیازمند بروز رسانی است

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس هم گفت: انتقال آب از دریای عمان یا خلیج فارس به خراسان جنوبی می‌خواهد اتفاق بیفتد که باید متناسب با خواسته‌های مردم و قابلیت‌های استان تغییر، تدوین و مجدد بروز رسانی و اجرا شود. نخعی با بیان اینکه موضوع آب بزرگترین چالش حال حاضر و آینده استان است؛ ادامه داد: مسیر فعلی آب که از طریق خلیج فارس برای استان در نظر گرفته شده، بیشتر شبیه مزاح است و هیچ تناسبی با ظرفیت‌های استان و خواسته‌های مردم ندارد.

درخواست تثبیت فعالیت بازارچه‌های مرزی

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بازارچه مرزی یزدان با حمایت‌های رئیس جمهوری و تلاش‌ها و پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی اخیرا باز شد و مردم استان به خصوص شهرستان مرزی زیرکوه دعاگوی شما هستند. اسحاقی افزود: تثبیت پایانه مرزی یزدان یکی از خواسته‌های کشوری بود که به لطف خدا محقق شد و در حوزه بین‌الملل امروز شاهد این هستیم که شروط شما را می‌پذیرند. اسحاقی با بیان اینکه تنها کارخانه شیر خراسان جنوبی در قاین حدود دو سال تعطیل شده است گفت: مسئولان استان از نبود کارخانه شیر در استان گلایه دارند در حالی که این واحد تعطیل است.

گفته های مدیران اجرایی استان

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به طرح توسعه نهضت گلخانه ای در خراسان جنوبی گفت: زیرساخت های این مجتمع ها در تمامی شهرستان ها در حال تکمیل شدن است، لذا باید تسهیلات کم بهره برای احداث سازه ها در اختیار جوانان قرار گیرد تا مشغول بکار شوند. رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سیلیس در نهبندان با عیار ۹۹ درصد وجود دارد، گفت: برای استفاده از این ظرفیت و پتانسیل درخواست داریم تا واحد فرآوری شیشه در این شهرستان جهت کمک به توسعه اقتصاد احداث شود. مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی گفت: در بخش راه ۵۵۰ کیلومتر در خراسان جنوبی در دست اجرا است که برای تکمیل آن دو هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. داعی افزود: در ابتدای سال ۹۹ تعداد قراردادهای ما در حوزه باندهای دوم هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که الان به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و اکنون ۵۵۰ کیلومتر باند دوم با پیشرفت ۳۵ درصدی در دست اجرا داریم. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی گفت: مطالبات پیمانکاران راه استان ۲۵۰ میلیارد تومان است که درخواست داریم به صورت اورژانسی سریعتر پرداخت شود.

توزیع منابع باید عادلانه باشد

رئیس جمهوری در جلسه شورای اداری استان پس از شنیدن صحبت های مدیران اجرایی و نمایندگان استان گفت: توزیع منابع در کشور باید به صورت عادلانه انجام شود و بهترین راه برای توزیع عادلانه منابع، بودجه‌ریزی براساس آمایش سرزمینی است.رئیسی افزود: مطالعاتی که انجام شده در حوزه آمایش سرزمینی بستری است که می‌تواند توزیع منابع، اولویت‌ها و ضرورت‌ها براساس آن باشد. رئیس جمهوری اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۰ که گذشت اما سازمان برنامه و بودجه در بودجه ۱۴۰۱ بر این اساس تصمیم‌گیری خواهد کرد و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها هم باید بر این اساس برنامه‌ریزی و پیشنهاد کنند. رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه براساس اولویت‌ها تخصیص منابع اعتباری را خواهیم داشت اضافه کرد: پروژه‌های نیمه فعال در استان باید در راستای اشتغالزایی فعال شود و برخی پروژه‌ها مشکل کمبود اعتبار دارند که با تزریق بودجه گره آن باز خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه توسعه نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی کار بسیار ارزشمندی است گفت: کار گلخانه با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان کشاورزی، اقدام بسیار ارزشمندی است. رئیسی افزود: باید اعتبار و تسهیلات این گلخانه‌ها با توجه به صرفه آبی و اقتصادی آن در نظر گرفته شود و اختصاص یابد. وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، عناب و زعفران گفت: فرآوری این محصولات ارزش افزوده بالایی دارد و کارهایی در استان انجام شده اما ناقص است و این فرآیند باید تکمیل شود.

پرداخت مطالبات پیمانکاران در اولویت است

رئیسی اظهار داشت: راه‌های استان باید توسعه یابد اما در گام نخست باید طلب پیمانکاران پرداخت شود. وی گفت: متاسفانه دولت بدهکاری بسیاری به تامین اجتماعی، نظام بانکی، بانک مرکزی و پیمانکاران دارد و اگر بخواهیم عدد و رقم را اعلام کنیم در سطح کشور بدهکاری بالا است و نمایندگان مجلس هم اطلاع دارند اما با همه این ضرورت پرداخت بدهی‌هایی که دولت دارد، مسئله پرداخت به پیمانکاران اولویت دارد. رئیسی افزود: نسبت به کریدور ریلی استان و نیازی که بیان شده هم با محوریت وزیر راه و شهرسازی و دعوت بانک‌های عامل مشکلات موجود بررسی و به شکلی حل شود لذا میزان اعتباراتی که باید برای جاده‌های مواصلاتی به ویژه ریل پرداخت شود در دستور کار قرار گیرد. رئیسی با بیان اینکه با زمان‌بندی برای همه پروژه‌ها موافق است گفت: زمان‌بندی در هر پروژه‌ای هم باعث نظارت مردم و بخش‌های نظارتی و هم باعث مسئولیت برای کسانی می‌شود که پروژه را اجرا می‌کنند. وی افزود: زمان‌بندی برای پروژه‌ها اقدام مثبت خوبی است که احساس مسئولیت بیشتری به مسئولان می‌دهد.

تمام بازارچه های استان فعال شود

وی با بیان اینکه ۷۶ درصد زغالسنگ کشور در طبس تولید می‌شود ادامه داد: در این صورت چرا باید واردات زغالسنگ داشته باشیم و این میزان می‌تواند تمام نیاز کشور را تامین کند لذا این موضوع باید دنبال شود. رئیسی گفت: معادن بسیار ارزشمند و سنگ‌های تزئینی زیادی در استان خراسان جنوبی وجود دارد و اینکه برای ۵۰ معدن مجوز بهره‌برداری صادر شده اما اقدامی نشده باید پیگیری شود و مشکل آنها حل و فصل شود. وی درخصوص فعال کردن همه بازارچه‌های مرزی استان اظهار داشت: باید تمامی بازارچه‌های استان فعال شوند و بخش‌های مختلف هم با تشکیل دفتر و نمایندگی بر صادرات و واردات نظارت داشته باشند.

تشکیل ستاد توسعه خاوران اقدام درست و قابل تقدیر است

رئیسی گفت: جاذبه‌های کلی در این استان‌ها وجود دارد و باید جاذبه‌های خاص هم تعریف شود که تشکیل ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی برای تسهیل سرمایه‌گذاری کار قابل تشکر، مبارک و درستی است. وی بیان کرد: در هر صورت باید سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی برای سرمایه‌گذاری در استان تشویق شود و بداند خراسان جنوبی جای بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است و بتواند از سرمایه خود استفاده لازم را ببرد. رئیس جمهوری در پایان سفر یک روزه به استان خراسان جنوبی جمعه شب، بیرجند را به مقصد تهران ترک کرد. وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری، آیت ا… رئیسی را در سومین سفر استانی همراهی کردند. دیدار با مردم طبس در حرم امامزاده حسین(ع)، بازدید از معدن پروده طبس، دیدار با نمایندگان اقشار مردم،ایثارگران،نخبگان و علما در محل فرهنگسرای شهر بیرجند، بازدید سرزده از محله کاظمیه شهر بیرجند و حضور در نشست شورای اداری از جمله برنامه‌های سفر رئیس جمهوری به خراسان جنوبی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت