تلاطم کرونا در زندگی معلولان استان

کاری – قابل انکار نیست که شیوع کرونا، چندین ماه است که زندگی را برای همه افراد جامعه سخت‌تر کرده است اما شیوع این ویروس برای برخی از گروه‌های خاص سختی‌ها و اضطراب بیشتری به همراه داشته است و آنها را بیش از بقیه در معرض خطر قرار داده یا خانه نشین کرده است. معلولان هم از این قاعده مستثنی نبودند به ویژه اینکه در این گروه درصد اشتغال از سایر افراد پایین‌تر است و با این وجود که در کشور ما قانونی به نام ۳ درصد، دستگاه‌های دولتی را ملزم می‌داند که ۳ درصد استخدام‌های خود را از معلولان انجام دهند، معمولا نه تنها در دستگاه‌های دولتی که در شرکت‌های خصوصی هم به این نسبت توجهی نمی‌شود.
از طرف دیگر خوداشتغالی هم با مشکلاتی مانند نبود امکانات و سرمایه‌های کافی برای راه اندازی یک حرفه کار را برای معلولان در این روزهای کرونایی سخت تر می کند .

کرونا مشکلات معلولان را کهنه
و خاک خورده‌تر کرده است

طی گفتگو با چند نفر از معلولان استان مهمترین مشکل آنها در این روزها علاوه بر مشکلات قبلی نداشتن یک درآمد کافی و ایاب و ذهاب است چرا که اشتغال برای معلولان در منزل تعریف نشده و از طرفی امکان رفت و آمد در شهر هم نیست. امین می گوید: قبلا در یک اداره به عنوان نیروی تلفنچی کار می کردم اما از روزی که کرونا آمد و من هم علایمی داشتم عذر مرا خواستند و گفتند فعلا بروید در خانه استراحت کنید من خرج زن و بچه ام را از کجا بیاورم! مادر یکی از دانش آموزان بیماران خاص هم عنوان می کند: فرزندم علاقه زیادی به تحصیل دارد اما چون مدارس تعطیل شده و ما هم چندان آشنایی با شبکه شاد نداریم در درس هایش افت کرده است مخصوصا که زمانی که تکرار نباشد یادگیریهای قبلی هم فراموش می شود.

تردد حداقلی با رعایت پروتکل ها

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی و مدرس مراکز آموزش عالی دانشگاههای بیرجند، عنوان می کند؛ در این اوضاع بیماری اسفناک، پیشنهاد می کنم تردد حداقلی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برای معلولان در نظر گرفته شود.
سنگری آبیز با بیان اینکه وقتی از بحران کرونا صحبت می کنیم در واقع اشاره به موضوع معیشت افراد معلول است و می خواهم نظرها و توجهات را به سمت بیکاری غیر رسمی بسیاری از معلولان معطوف کنم، می افزاید: بسیاری از افراد از این بحران دچار آسیب شدند اما برخی از معلولانی که به دلایلی نتوانسته اند تحصیلاتی داشته و اشتغال رسمی در سازمان دولتی پیدا بکنند، بشدت دچار مشکلات اقتصادی می شوند. مدرس رشته جامعه شناسی در دانشگاه های بیرجند با بیان اینکه شهرداری ها، فرهنگ و ارشاد اسلامی باید امکانات ویژه برای معلولان فراهم کنند، تاکید
می کند: البته همه این ها در قانون حمایت از حقوق معلولان پیش‌بینی شده است؛ اما در روزهای سخت این بیماری نیاز است که سازمانها و نهادها شرایط را برای آنها ویژه تر ببینند. سنگری آبیز خاطر نشان می کند: از دیگر مسایل که معلولان با آن روبرو هستند افسردگی است او بیان می کند: خانه نشینی و کم شدن حضور در اجتماع مشکل آنان را دو چندان می کند که خانواده و مسئولان باید به آن توجه خاص کنند.

شناسایی بیش از ۲۰ هزار معلول در استان خراسان جنوبی

مدیرکل امور اجتماعی استانداری نیز می گوید: در استان حدود ۲۰ هزار معلول شناسایی شده اند و بیشتر آنها در بیرجند هستند. بهاری با بیان اینکه در حال حاضر بدلیل شیوع بیماری کرونا اکثر مردم دچار مشکل شده اند و این عارضه برای افراد دارای معلولیت حادتر هم است، می افزاید: مشکل اساسی درخصوص معلولان با بیماری های زمینه ای است که نیاز به مددکار دارند. وی خاطر نشان می کند: با همکاری بهزیستی برای این معلولان مددکار و پرستار در نظر گرفته شده است اما ترس از ابتلا باعث شده بسیاری از خانواده ها و حتی پرستاران از پذیرش خودداری کنند.

درگیری ۸۰ معلول به بیماری کرونا

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی حدود ۸۰ معلول با بیماری کرونا درگیر شدند که خوشبختانه با پیگیری های بهزیستی تحت درمان قرار گرفتند، ادامه می دهد : طبیعی است که سیاست سازمان بهزیستی و استانداری مراقبت در خانه و دوری از حضور در جامعه است.بهاری با بیان اینکه معلولان نابینا و ناشنوا در این دوران با مشکلات بیشتری روبرو هستند یادآور می شود، این افراد برای برقراری ارتباط و لب خوانی نیاز به برداشتن ماسک هستند که خطر کرونا را برای آنها دوچندان می کند. بهاری می افزاید: همچنین دانشجویان و دانش آموزان ناشنوا و نابینا بیشتر از سایر افراد در آموزش و استفاده از نرم افزارهای آموزشی مشکلاتی دارند که امیدواریم با پیگیری ها آموزش و پرورش و صدا و سیمای استان خدمات ویژه به آنها بدهد. وی با اشاره به اینکه برطبق مصوبات حمایت از معلولان و پیگیری های انجام شده مناسب سازی اماکن در دستور کار قرار گرفته است، خاطر نشان می کند: اکنون بواسطه ویروس کرونا استفاده از ایاب و ذهاب عمومی خطرآفرین بوده و نیاز است برای معلولان استان در جهت رفت و آمد طرحی در نظر گرفته شود.

امکان تحصیل دانش آموزان در شبکه شاد فراهم است

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی نیز با اشاره به تمهیدات آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در سال تحصیلی ، می گوید: این دانش آموزان خاص و استثنایی امکان تحصیل در شبکه شاد را دارا هستند و معلمان به صورت ویژه به آنها خدمات می دهند. مرضیه بااطمینان با اشاره به اینکه اکنون تعداد هزار و ۴۱۶ نفر دانش آموز استثنایی در استان مشغول به تحصیل هستند می افزاید: اولویت آموزش و پرورش، آموزش حضوری و چهره به چهره است اما به دلیل اهمیت سلامت معلمان و دانش آموزان ناچار به استفاده از روش‌های مکمل آموزشی هستیم. وی عنوان می کند: تعداد ۲۷۰ نفر از دانش آموزان استثنایی استان در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان تحصیل می کنند. وی یادآور می شود: برای دانش آموزان محروم که امکان تهیه گوشی هوشمند و تبلت ندارند نیز امکان آموزشی انفرادی لحاظ شده است که کافی نیست و نیاز به همت همکاری خیرین و مسئولان دارد. رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه برای دانش آموزان نابینا و ناشنوا هم تمهیدات ویژه در نظر گرفته شده است، خاطر نشان می کند: آموزش های تصویری و صوتی مختص این دانش آموزان فراهم شده و معلمان با توجه به نظارت‌هایی که انجام می‌دهند بسته‌های مکمل را به این محتواهای آموزشی اضافه می‌کنند.

کلاس های حضوری در مناطق روستایی با رعایت فاصله گذاری

بااطمینان اظهار می کند: می توان در مناطق روستایی نیز به دلیل جمعیت کم دانش آموزان استثنایی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌توان کلاس حضوری را تشکیل داد. وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی والدین این دانش آموزان از سواد مجازی کمی برخوردار هستند، تاکید می کند: قطعا آموزش حضوری برای دانش آموزان بسیار مفیدتر است اما با شرایط موجود حفظ سلامت دانش آموزان که اکثرا بیماری زمینه ای هم دارند در اولویت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت