یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

تلاش برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در استان

استاندار خراسان جنوبی، خام فروشی را بزرگترین آسیب برای ظرفیتهای موجود عنوان کرد و گفت: با خام فروشی، ذخایر و داشتههای استان ارزش افزودهای عاید منطقه نمیشود و با اندک تغییر و تبدیل آن به مصنوعات خاص ارزش واقعی آن محصول کسب خواهد شد. به گزارش تسنیم، حمید ملانوری پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط مقیاس واقع در شهرک صنعتی بیرجند اظهار کرد: خراسان جنوبی به لحاظ تعدد معادن و استعدادهای معدنی و واحدهای تولیدی صنعتی جزو استانهای ویژه است. وی ادامه داد: با وجود امنیت سرمایه گذاری، مرز فعال و مزیتهای منحصر به فرد استان، اقدامات انجام شده کافی نیست و باید ادامه پیدا کند. استاندار خراسان جنوبی، حضور سرمایه گذاران در حوزه اقتصادی استان را ارزشمند خواند و گفت: اینکه جوانانی تحصیل کرده و فعال وارد میدان شده و زمینههای ایجاد اشتغال خوبی را هم فراهم کردهاند، جای تشکر دارد. ملانوری خاطرنشان کرد: باید با معرفی هرچه بیشتر مزیتهای نسبی استان، نسبت به جذب سرمایه گذارانی برای بهرهبرداری از این پتانسیلها تلاش کنیم. وی افزود: حضور هر چه بیشتر سرمایه گذاران، ضمن ایجاد رونق و جهش در تولید استان، ارزش افزوده فراوانی را هم به همراه دارد. استاندار خراسان جنوبی، خام فروشی را بزرگترین آسیب برای ظرفیتهای موجود عنوان کرد و اظهار کرد: با خام فروشی، ذخایر و داشتههای استان ارزش افزودهای عاید منطقه نمیشود در حالی که با اندک تغییر و تبدیل آن به مصنوعات خاص، ارزش واقعی آن محصول کسب خواهد شد. ملانوری متذکر شد: در جریان فرآوری هر محصول از مرحله استحصال تا تولید مصنوعات مرتبط، واحدهای تولیدی کوچکی فعال میشوند که در اشتغالزایی و ایجاد درآمد سهم بسزایی دارند. وی تأکید کرد: وجود مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی متعدد با حدود 50 هزار دانشجو و جوانان تحصیلکرده و توانمند و با انگیزه، ظرفیتهای خوبی هستند که میتوانند در راستای بهرهبرداری از پتانسیلهای استان و ایجاد ارزش افزوده به کمک ما بیایند. استاندار خراسان جنوبی در جریان حضور در شهرک صنعتی بیرجند از 5 واحد تولیدی فعال بازدید کرد.

بازدید استاندار خراسان جنوبی از واحد تولید ماسک

همچنین یک شرکت تولیدی ماسک که از واحدهای تولیدی فعال در شهرک صنعتی بیرجند است امروز مورد بازدید استاندار واقع شد.این واحد تولیدی که با زیربنایی به میزان یک هزار و 500 متر مربع در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع احداث شده، سالانه 45 میلیون عدد ماسک یکبار مصرف پزشکی تولید میکند.این شرکت تولیدی در مردادماه امسال و صرفاً به جهت رفع نیاز استان به ماسک پزشکی در جریان شیوع ویروس کرونا به بهرهبرداری رسید. سرمایه گذاری 16 میلیارد ریالی و ایجاد اشتغال برای 16 نفر از دیگر ویژگیهای این واحد تولیدی است که در شمار واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان است. استاندار خراسان جنوبی همچنین در جریان بازدید از یک شرکت دیگر وضعیت اشتغالزایی این واحد تولیدی را جویا شد.این شرکت در شمار واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان است که در بهمن ماه سال 1386 به بهرهبرداری رسیده و تاکنون به طور متوسط در هر 50 روز فعالیت، یک نفر از جوانان استان را جذب کرده است.این واحد تولیدی در زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع و با سرمایهگذاری اولیه 300 میلیارد ریال افتتاح شده و به تولید انواع لوله و اتصالات یو پی وی سی جهت مصرف در فاضلاب ساختمانها پرداخته است وظرفیت تولید سالانه این کارخانه 9 هزار و 500 تن است.این شرکت در این بخش از واحد تولیدی خود که 6 هزار مترمربع زیربنا دارد، زمینه اشتغال 80 نفر را فراهم کرده است. در فاز توسعه این شرکت که آماده بهرهبرداری است نیز سالانه 3 هزار و 600 تن لوله تولید خواهد شد.این شرکت برای فعال شدن این بخش، احداث بنا و خرید تجهیزات و ماشین آلات لازم یک صد میلیارد ریال هزینه کرده و پیشبینی میشود با فعال شدن تمام این بخش، زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای 40 نفر نیز فراهم شود. استاندار خراسان جنوبی در جریان حضور در شهرک صنعتی بیرجند از یک شرکت صنایع سنگ نیز بازدید کرد. این واحد تولیدی با ظرفیت تولید سالانه 40 هزار تن، زمینه اشتغال 55 نفر را ایجاد کرده است.این واحد تولیدی با زیربنای 2 هزار و 386 مترمربع در زمینی به مساحت 24 هزار و 500 مترمربع، در زمینه برش انواع سنگ مرمریت فعالیت میکند.

بازدید از واحد تولید آرد سفید

استاندار خراسان جنوبی از واحد تولید آرد سفید در شهرک صنعتی بیرجند بازدید کرد.این واحد تولیدی که از اسفند ماه سال 1384 در شهرک صنعتی بیرجند فعال شده، زمینه اشتغال 40 نفر را فراهم کرده است.این کارخانه با تولید سالانه 150 هزار تن آرد گندم والسی، بخش عمدهای از نیاز نانواییهای استان را برطرف میکند.سرمایه گذار بخش خصوصی برای راهاندازی این واحد تولیدی، 3 هزار میلیارد ریال هزینه کرده است.این واحد با زیربنایی به میزان 8 هزار و 600 متر مربع در زمینی به مساحت 24 هزار مترمربع احداث شده است.

جزیرهای عمل کردن مدیران باعث غفلت از مشکلات مردم میشود
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: جزیرهای عمل کردن مدیران باعث غفلت از مشکلات مردم میشود و امروز نیاز اول کشور وحدت و همدلی بین مسئولان است. به گزارش تسنیم، حسین خسروی اسفزار در دیدار اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف خراسان جنوبی با تشکر از همراهی خوب اصناف در موضوع مقابله با کرونا و کمکهای مومنانه اظهار کرد: اصناف در موضوع کرونا و همدلی مومنانه همانند گذشته خوش درخشیدند. وی با اشاره به نقش مهم اصناف در پیروزی انقلاب و بعد از آن در پشتیبانی از جبهههای 8 سال دفاع مقدس، گفت: اصناف در 8 سال دفاع مقدس با خون و مال خود از انقلاب و نظام دفاع کردند. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان باید در راستای رفع مشکلات اصناف و مردم قدم بردارد افزود: برخی از مشکلات ربطی به استان ندارد و باید در تهران و در وزارتخانه پیگیری شود که این همت مسئولان را میطلبد، نمایندگان استان در مجلس هم آمادگی کامل برای همراهی با مدیران در پیگیری مشکلات مردم در تهران را دارند. خسروی با تاکید بر لزوم شکل گیری جلسات هم افزایی بین مدیران استان برای بررسی و رفع مشکلات مردم افزود: جزیرهای عمل کردن باعث غفلت از مشکلات مردم میشود. وی عنوان کرد: طبق گزارش برخی از اصناف اقلام تنظیم بازار گاهاً از آنچه در بازار است گرانتر ارائه میشود که این موضوع باید از سوی مسئولان صمت پیگیری و نظارتها جدیتر باشد.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز نیاز اول کشور وحدت و همدلی بین مسئولان است افزود: آنچه از مسئولان در ذهن مردم باقی خواهد ماند کار و تلاش صادقانه است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اعضای هیئت رئیسه اصناف استان نیز در این جلسه به بیان برخی مشکلات و موانع پیش روی اصناف به ویژه در دوران سخت کرونا پرداختند. مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان نیز در این دیدار با بیان اینکه در استان 33 هزار واحد صنفی داریم که از این تعداد 9 هزار واحد مشکلات اقتصادی دارند گفت: مجلس باید مصوب کند که همان بندهایی که برای تسهیلات رونق اقتصادی و رفع موانع تولید است شامل وامهای کرونایی اصناف هم بشود تا همه اصناف بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.عباس جرجانی بیان کرد: سهم خراسان جنوبی از تسهیلات کرونایی 280 میلیارد تومان بوده که به دلیل شرایط سخت دادن این تسهیلات، تنها 57 میلیارد از این مبلغ جذب شده است.وی دلیل عدم جذب این تسهیلات را کم بودن رقم تسهیلات و نرخ بالای 12 درصد و مدت بازپرداخت دو ساله بود که هیج دردی از اصناف دوا نمیکرد. علیزاده رئیس اتاق اصناف بیرجند نیز در این دیدار با بیان اینکه اصناف در هر اموری که متولیان تصمیم گرفتند تاکنون همراه بودند گفت: اصناف خراسان جنوبی که در بحث کرونا هم خوش درخشیدند.وی با بیان اینکه علیرغم اینکه اصناف در بحث کرونا گوش به فرمان مسئولان ستاد کرونا بودند و حتی بیشتر از آنچه که ستاد مصوب میکرد همکاری داشتند اما از سوی مسئولان مربوطه هیچ حمایتی نشدند افزود: وام 10 میلیونی که دولت برای اصناف در نظر گرفت 12 درصد کارمزد داشت که هیچ گرهی از اصناف نه تنها باز نمیکند بلکه خود مشکل ساز است. رئیس اتحادیه پوشاک استان نیز با بیان اینکه دولت باید بیمه بیکاری را برای واحدهای صنفی در نظر بگیرد گفت: دولت در اوضاع کرونایی حق بیمه را 10 درصد افزایش داد که این نشان از عدم حمایت دولت از اصناف دارد.اسماعیل زاده با بیان اینکه در تعطیلی اصناف هیچ مشورت و نظرخواهی با اصناف نمیشود گفت: بنده به عنوان رئیس اتحادیه پوشاک از صدا و سیما شنیدم که قرار است واحدهای صنفی از فردا (همان روز اول شروع تعطیلات) تعطیل شوند. وی گفت: با وجود تعطیل کردن اصناف اما ادارات دولتی در دوران کرونا بیشترین صف و شلوغی را دارند که هیچ نظارتی روی آنها نیست.

استاندار: تغییر رنگ استان مرهون همراهی مردم است
گروه خبر- تغییر رنگ استان از قرمز به نارنجی، مرهون همدلی و همراهی مثال زدنی مردم با ستاد مدیریت بیماری کروناست. استاندار در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا، تغییر رنگ استان از قرمز به نارنجی (به استثناء شهرستان طبس) را مرهون همدلی و همراهی مثال زدنی مردم با ستاد مدیریت بیماری کرونا دانست. ملانوری با بیان این مطلب به مبحث مهم عادی انگاری مردم در مبارزه با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: بعد از کسب موفقیت بزرگ استان در تغییر رنگ از قرمز به نارنجی، بزرگترین آسیب به آن، عادی انگاری این بیماری از طرف مردم است که می تواند باعث از بین رفتن تمامی زحمات هفته های اخیر باشد. وی با اشاره به در پیش رو بودن مراسم سنتی شب یلدا گفت: برگزاری شب نشینی های شبانه و دورهمی ها بویژه شب یلدا می تواند پاشنه آشیل همه تلاش های صورت گرفته باشد، لذا از مردم می خواهیم همچون گذشته با رعایت پروتکلهای بهداشتی به بهبود وضعیت استان در مبارزه با ویروس کرونا کمک نمایند. استاندار به آمار 98 درصدی استفاده کارکنان ادارات،96 درصدی (صنوف) و 96 درصدی مراجعین استان از ماسک اشاره کرد و گفت: فرمانداران سراسر استان به منظور بهبود بیش از پیش آمار استفاده کنندگان از ماسک، با ادارات مکاتبه نمایند. وی به استمرار اعمال محدودیت های کرونایی و تردد شبانه در شهرستان های بالای 200 هزار نفر جمعیت با وضعیت نارنجی اشاره کرد و گفت: بر همین اساس تردد های شبانه در بیرجند و طبس از ساعت 21 تا 4 صبح همچنان ممنوع می باشد.

ایجاد 38هزار شغل در کشور با راه اندازی صندوقهای قرض الحسنه مردم یار
گروه خبر- رئیس سازمان بسیج سازندگی کشورگفت: صندوقهای قرض الحسنه مردم یار این نهاد، تاکنون با پرداخت تسهیلات، 38هزار نفر را در کشور صاحب شغل کرده اند. سردار زهرایی در نشست خبری، راه اندازی این صندوقها را از مهمترین فعالیتهای بسیج سازندگی در چند سال اخیر اعلام کرد و گفت: هم اکنون 23هزار صندوق قرض الحسنه در کشور فعالند که با استقبال خوب مردم، بیش از یک میلیون نفر عضو دارند.وی کیفی سازی و پایدارسازی صندوقها را از اولویتهای امسال بسیج سازندگی دانست و افزود: این صندوقها باید به سمت تشکیل تعاونی و فعالیت در رسته شغلی مزیت داری بروند تا زمینه ساز ایجاد اشتغال بیشتری شوند.

370 پروژه محرومیت زدایی در خراسانجنوبی افتتاح میشود
مسئول بسیج سازندگی استان هم گفت: 370 پروژه محرومیت زدایی با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در خراسانجنوبی افتتاح می شود. سردار مهدی هنری اظهار کرد: 17 آذرماه 370 پروژه محرومیت زدایی با اعتبار 174 میلیارد ریال با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و رئیس سازمان بسیج سازندگی در خراسانجنوبی افتتاح میشود.وی بیانکرد: به نمایندگی از این 370 پروژه، پروژه مجموعه ورزشی روستای افین افتتاح میشود که در ابتدای سال با 700 میلیون تومان اعتبار تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. هنری ادامهداد: با همت جهادی جهادگران بعد از پنج ماه این پروژه با اعتبار دو میلیارد و 100 میلیون تومان به پایان رسید که یک میلیارد و 100 میلیون را دستگاه اجرایی و یک میلیارد نیز توسط بسیج سازندگی تأمین شد.وی افزود: همچنین 452 کارگاه اشتغالزایی با محوریت صندوقهای قرضالحسنه نیز افتتاح میشود که به نمایندگی تعدادی از کارگاهها در آرین شهر افتتاح خواهد شد. مسئول بسیج سازندگی استان با بیان اینکه برای این کارگاهها سه میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است، گفت: عملیات اجرای 522 پروژه دیگر با اعتبار 19 میلیارد و 500 میلیون تومان نیز فردا با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین افتتاح میشود.

حمایت کمیته امداد از 990 دانشجوی خراسان جنوبی
ایرنا – مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: اکنون 990 دانشجوی مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و حوزوی از خدمات آموزشی و تحصیلی این نهاد در استان بهرهمند هستند. سلمآبادی افزود: این نهاد به منظور رفع مشکلات و تسهیل شرایط ادامه تحصیل مددجویان با تامین نیازمندیهای دانشجویان تحت حمایت در حال تحصیل، اقدام به تامین شهریه دانشجویان و کمک هزینه تحصیلی آنان از محل کمکهای بلاعوض کرده است.وی با اشاره به میزان سقف سرانه پرداخت وام دانشجویی گفت: دانشجویان مقطع کارشناسی و طلاب علوم دینی سطح 2 مبلغ پنج میلیون تومان، دانشجویان کارشناسی ارشد و طلاب علوم دینی سطح سه مبلغ 10 میلیون تومان و دانشجویان مقطع دکترا و طلاب علوم دینی سطح چهار میتوانند مبلغ 20 میلیون تومان وام دانشجویی دریافت کنند. وی اظهار کرد: کمیته امداد با توجه به تامین بخشی از شهریه دانشجویان دانشگاههای غیردولتی (پیام نور،آزاد، علمی کاربردی، غیرانتفاعی، پردیس و شبانه)، با هدف پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشگاههای دولتی و طلاب علوم دینی، هر ترم مبلغ 500 هزار تومان به مقطع کاردانی، مبلغ 750 هزار تومان در مقطع کارشناسی، یک میلیون تومان در مقطع کارشناسی ارشد و یک میلیون و 500 هزار تومان در مقطع دکترا به صورت بلاعوض در هر ترم برای دانشجویان تحت حمایت این نهاد واریز میکند.

هزینه کرد 70 درصد بودجه شهرداری در شمال شهر بیرجند

خیرآبادی- شهردار و اعضا شورای اسلامی شهر با نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس دیدار کردند. جاوید، شهردار بیرجند در این جلسه با بیان اینکه بودجه شهرداری از 56 میلیارد تومان در سال 96، اکنون به 180 میلیارد تومان افزایش یافته است، بیان کرد: مبنای کار شهرداری تمرکز بیشتر نسبت به مناطق کمتر برخوردار است. خسروی اسفزار ، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس نیز با ابراز خوشحالی از ایجاد توازن خدمات شهرداری در مناطق شهری بیرجند اظهار کرد: مردم خصوصا اقشار مستضعف پایه انقلاب هستند و من از اینکه بودجه چشمگیری در شمال شهر در راستای ایجاد رفاه و آسایش مردم هزینه شده بسیار خوشحال شدم زیرا بار انقلاب همیشه بر دوش مردم بوده است. در پایان به بیان مطالبات مردم در حوزه های مختلف از جمله کوی زعفرانیه، اراضی پادگان 04 و … اشاره نمودند.

امام جمعه بیرجند: تلاش دانشجویان انقلابی سبب تحقق آرمانهای جمهوری اسلامی میشود

تسنیم-نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش بدون پرورش باعث تربیت افرادی میشود که دنیا را نا امن کرده است گفت: با همت و تلاش دانشجویان انقلابی به آرمانهای جمهوری اسلامی ایران خواهیم رسید. حجت الاسلام والمسلمین عبادی در دیدار با رئیس و جمعی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند به مناسبت روز دانشجو اظهار کرد: آموزش به تنهایی نباید مدنظر قرار گیرد چرا که در جهان افرادی که باعث ناامن شدن و خونریزی در زمین شدند افراد بی سواد نیستند و آموزش بالایی دارند. در ابتدای این دیدار، رئیس دانشگاه و نمایندگان تشکل های بسیج دانشجویی و انجمن صنفی این دانشگاه به نمایندگی از دانشجو معلمان به ارائه نظرات، مطالبات و دغدغههای دانشجویی پرداختند.

ایجاد وحدت رویه برای جذب سهمیه مسکن اقشار کم درآمد استان

کاوش- استاندار بر ایجاد وحدت رویه در دستگاه های متولی برای جذب صددرصدی سهمیه مسکن اقشار کم درآمد استان تأکید کرد. ملانوری با تأکید بر این مطلب در جلسه کمیته راهبری تأمین مسکن اقشار کم درآمد استان خاطرنشان کرد: زمان تعیین شده برای تکمیل 2 هزار و 500 واحد از مجموع 6 هزار واحد مسکن شهری استان 15 دی ماه است که باید برای افزایش این بازه زمانی و تعیین مهلت تا پایان سال، رایزنی و مکاتبه لازم صورت گیرد. استاندار همچنین در نشست هماندیشی مدیرکل امور عشایر استان و هیات همراه مدیران امور عشایر را مکلف به بروزرسانی «سند توسعه جامعه عشایری» کرد تا از طریق آن ورود سرمایهگذاران به این حوزه تسهیل و موجبات توسعه بیش از پیش استان مهیا شود.

کاهش محسوس دما از روز سهشنبه

ایرنا- نخعی کارشناس اداره کل هواشناسی استان از کاهش 8 تا 12 درجه دما در این مدت خبر داد و گفت: روزهای پایانی هفته سرما و یخبندان شبانه در استان گسترش مییابد و لازم است مردم به ویژه کشاورزان تمهیدات لازم را به کار گیرند. در پی هشدار هواشناسی و تشدید فعالیت سامانه بارشی 174 تیم امدادی و عملیاتی در خراسان جنوبی به حالت آمادهباش درآمدند

افتتاح تعداد 43 واحد مسکن معلولان

کاری – روز گذشته با حضور دکتر عرب نژاد مدیرکل بهزیستی استان، معاونین و تعدادی از مسئولین استانی و همچنین با رعایت دستورالعمل ها و نکات بهداشتی یک واحد مسکن معلولین به نمایندگی از 43 واحد مسکونی در خراسان جنوبی افتتاح شد. مدیر کل بهزیستی با گفت: این واحدها در چهارمین روز ازهفته ی جهانی افراد دارای معلولیت در استان به صورت ویدئوکنفرانس کشوری و با حضور دکتر قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور به بهره برداری رسید. وی یادآور شد: در مجموع هزار و 943 واحد مسکن معلولین به مناسبت هفته جهانی افراد دارای معلولیت در کشور افتتاح شد.

شناسایی 53 بیمارجدید کرونا و فوت 3 نفر دیگر

صداوسیما- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در 24 ساعت گذشته از 108 آزمایش انجام شده 53 بیمار شناسایی شدندکه از این تعداد 8 نفر از بیرجند، 2 نفر از فردوس، 7 نفر از قاین، 8 نفر از طبس، 3 نفر از درمیان، 1 نفر از سربیشه و 24 نفر از زیرکوه بودند و موردی در شهرستانهای خوسف، سرایان، بشرویه و نهبندان شناسایی نشد.دکتر مهدی زاده افزود: همچنین با ثبت 3 مورد فوت جدید ناشی از بیماری کرونا ، تعداد قربانیان این بیماری در خراسان جنوبی به 642 نفر رسید.

گازسوز شدن 950 دستگاه خودروی عمومی در خراسان جنوبی

950 دستگاه خودروی عمومی در خراسان جنوبی به صورت کاملا رایگان دوگانه سوز شدند. مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: طرح گازسوز کردن رایگان خودروهای عمومی از ابتدای خرداد امسال در خراسان جنوبی آغاز شد که هزار و 240 دستگاه خودرو ثبت نام کردند. مردانی افزود:این طرح شامل خودروهای عمومی (وانت و تاکسی) است و متقاضیان برای ثبت نام باید به سامانه gcr.niopdc.ir مراجعه کنند. اولویت تبدیل رایگان با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت