تغییر وضعیت شیوع کرونا در استان

گروه خبر – طبق آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت و درمان ، دو شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز قرار دارند. شهرهای بیرجند و نهبندان در وضعیت قرمز و شهرستانهای طبس ، قاین، فردوس ، سربیشه، بشرویه ، زیرکوه ، درمیان و سرایان در وضع نارنجی و شهرستانهای خوسف در وضع زرد قرار دارند. براساس اعلام این وزارتخانه احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه های حاد تنفسی در شهرستان ها ممکن است رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با بیان اینکه هم اکنون ۱۳۷ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستانهای استان بستری هستند گفت: از این تعداد ۵۰ نفرمبتلای قطعی بیماری کرونا هستند.دکتر دهقانی افزود: ۱۵ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند که حال عمومی ۶ نفر از بیماران کرونایی بستر در بخش مراقبتهای ویژه وخیم است. وی گفت: متاسفانه با ثبت یک مورد جدید فوت در اثر کرونا ، تعداد فوتیها در اثر بیماری کرونا به ۱۲۲ نفر در خراسان جنوبی رسید.مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ماسک زدن در حال حاضر را بهترین سلاح برای پیشگیری از انتقال کرونا از فردی به فرد دیگر است. اگر تمام افراد جامعه استفاده را از ماسک را به عنوان یک ضرورت و یک امر روزانه انجام دهند، درصد انتقال ویروس کرونا به کمترین حد ممکن کاهش مییابد و سرعت انتشار نیز کندتر میشود. استفاده از ماسک در این شرایط کرونایی، باید تبدیل به یک فرهنگ شود تا سلامت جامعه حفظ شود.
۳۵۰ الگوی معیشتی برای روستاییان استان
ایرنا – جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی گفت: امسال عملیات اجرایی ۳۵۰ واحد الگویی معیشتی (دامپروری) در ۶ دهستان استان آغاز شد . هنری افزود : از ابتدا سال تاکنون کار ۷۰ واحد به اتمام رسید که امروز واحد الگویی معیشتی و واحد بهداشتی دام و طیور روستای جوخواه طبس به نمایندگی از این ۷۰ واحد الگویی افتتاح شد وی در حاشیه افتتاح این واحد الگویی با بیان اینکه از برنامههای قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا (ع) در زمینه اشتغال کمک به بهبود وضع اشتغال، افزایش بهرهوری شغل و ایجاد مشاغل جدید است، افزود: باتوجه به نیازسنجی که در روستاهای جامعه هدف قرارگاه انجام شد در ۶ دهستان استان به صورت الگویی انجام شده است. مهدی هنری ادامه داد: از مهمترین موضوعاتی که در اکثر دهستانها جامعیت دارد بحث دام سبک و سنگین است که در بسیاری از دهستانها جزو مشاغل اصلی خانوار روستایی است.وی با اشاره به اینکه بر این اساس ما شبکههای سبک و سنگین دامی را در این روستاها شکل دادیم، خاطر نشان کرد: از دو سال قبل آموزشهای میدانی را به صورت تیمهای کارشناسی بازدید از واحدهای الگویی در روستاها را پیگیری کردیم.

کمبود دانش فنی
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسانجنوبی با بیان اینکه علاوه بر آموزشهایی که به مردم داده میشود با شناخت نهادهای واسطی که در این حوزه در حال فعالیت هستند، افزود: سعی شده است با ارتباط با مردم بحث کمک به تامین مواد اولیه و سایر موراد را پیگیری شود. وی یادآور شد: مشکل اصلی در اکثر روستاها کمبود دانش فنی روستائیان در حوزه دام و طیور و مشکل فضای بهداشتی نگهداری دام و طیور است. هنری با اشاره به اینکه بر این اساس یک نقشه الگویی برای واحدهای الگویی معیشتی در روستاها تعیین شد، ادامه داد: هم جایگاهی برای نگهداری دام و هم انبار دان، علوفه و سایر مواردی که مورد نیاز مدنظر قرار گرفته شده است.وی با اشاره به اینکه با هماهنگی جهاد کشاورزی در روستاهایی که مشکل فضای بهداشتی برای نگهداری دام دارند و این مسئله باعث بیماری و مشکلاتی برای مردم میشود احداث جایگاه بهداشتی برای نگهداری دام را در برنامه گذاشتیم، بیان کرد: اکنون ۳۵۰ واحد الگویی را در ۶ دهستان طی چند ماه اخیر آغاز به ساخت کردیم. جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان ادامه داد: این کار مشارکتی با مردم است و قرارگاه پیشرفت و آبادانی در بحث تامین مصالح، گروههای جهادی برای اجرای طرح و مشاورههای فنی برای افزایش بهره وری به کمک روستائیان می آید.

افزایش ۲۰ درصدی بهره وری
هنری با بیان اینکه طبق بررسیهایی انجام شده جایگاههای بهداشتی ۲۰ درصد افزایش بهرهوری در حوزه دام را در برداشته است، عنوان کرد: در کنار ساخت جایگاههای بهداشتی، آموزشهای میدانی و اقدامات ضدعفونی فضا که توسط جهادگران با هماهنگی دامپزشکی استان انجام میشود کمک شایانی به مردم روستا کرده است. وی یادآور شد: تاکنون ۶۰۰ نفر از مردم در روستاها به این شبکه بریا دامپروری پیوسته اند و در ۱۵ روستای استان به صورت ویژه تمرکز فعالیت در حوزه اشتغال است. وی افزود: در مرحله بعد به افرادی که برای بحث تامین منابع مالی برای ایجادکارگاههای جدید مشکل دارند با ارتباطی که با دستگاههای مختلف از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد و دستگاههای دیگر انجام شده تسهیلات اعطا می شود.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان با بیان اینکه تسهیلات هدفمند به افرادی داده میشود که آموزش دیده باشند ادامه داد: فضای کار تکمیل شده و امیدواریم به نتیجه مطلوبی که مورد نظر است برسد. هنری با اشاره به اینکه در قرارگاه پیشرفت و آبادانی رکن اصلی در روستاها امام روستا است، عنوان کرد: این شخص حلقه وصل بین ارتباط ما با مردم روستا است و میتواند در بحث آموزش به روستائیان کمک شایانی داشته باشد.

شناسایی ۱۴ زن باردار مبتلا به کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در استان خراسان جنوبی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۷۳ مورد خانم باردار مشکوک یا مبتلا به عفونتهای حاد تنفسی شناسایی شده که از این تعداد ۱۴ مورد مثبت کرونا اعلام شده است. دکتر جلال احمدی افزود: در مدت همهگیری بیماری کرونا در کشور یکی از گروههای درگیر و جزو گروههای پرخطر، مادران باردار هستند. وی گفت: از ابتدای همه گیری بیماری کرونا تاکنون ۱۸ مورد عمل جراحی سزارین و هشت مورد زایمان طبیعی در مادران باردار مبتلا، مشکوک یا دارای علائم تنفسی انجام شده است. وی افزود: از ابتدای بیماری کرونا همچنین سه مورد مرگ مادر باردار در استان داشتهایم که دو نفر در استان و یک نفر از اهالی در مشهد فوت کرده است. وی عنوان کرد: مادران باردار به عنوان یکی از گروههای پرخطر، در معرض بیماری کرونا هستند بنابراین رعایت مسائل بهداشتی و حفاظتی برای این گروه فوقالعاده مهم است. احمدی گفت: زنان باردار بهتر است در خانه بمانند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و حتما از ماسک استفاده کنند و ضروریات لازم را رعایت کنند. وی یادآور شد: مادران باردار برای گرفتن خدمات بایستی به بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند مراجعه کنند چراکه مرکز اصلی بیماریهای زنان و زایمان در استان این بیمارستان است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بین افراد شنیده میشود این بیمارستان به دلیل اینکه بیمارستان مرجع بیماران کرونایی استان است نباید برای زایمان مراجعه کنند لذا مادران یا همراهان بیمار از رفتن به این محل ترس دارند. وی گفت: با قاطعیت و اطمینان میگوییم جداسازیها به روش خوب، دقیق و علمی در این بیمارستان انجام شده است و مردم مطمئن باشند در بخش زنان و زایمان، اتاق عمل و زایشگاه این بیمارستان مسائل حفاظتی و بهداشتی به طور دقیق رعایت میشود. به گفته احمدی بیمارستان ولی عصر (عج) از هر کدام از بیمارستانهای استان مطمئنتر و پاک تر است و احتمال آلودگی در این بیمارستان بسیار پایین است. وی عنوان کرد: مردم با خیال راحت برای گرفتن خدمات زنان و زایمان به این بیمارستان مراجعه داشته باشند و هیچگونه نگرانی بابت ابتلای به بیماری کرونا به خود راه ندهند.

مردم استان پیشتاز دررعایت پروتکلهای بهداشتی

مهر- معاون بهداشتی دانشگاه علوم بیرجند گفت: مردم خراسانجنوبی نسبت به خیلی از استانهای کشور در رعایت پروتکلهای بهداشتی چون استفاده از ماسک پیشتاز هستند.کامبیز مهدیزاده در ستاد عملیات محرم ۱۴۴۲ اظهار کرد: در شرایطی که کرونا مردم را گرفتار کرده، افراد پناهی جز اهل بیت (ع) ندارد و از این جهت مراسم ماه محرم به حفظ سلامت معنوی و روحی مردم کمک میکند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم بیرجند با اشاره به اینکه مراسم ماه محرم باید با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد، بیانکرد: ما در مقطعی روزانه ۵۰ مبتلا در استان داشتیم ولی اکنون وضعیت به نسبت رو به بهبودی داریم که هرچند شکننده است.

۷۵درصد مشمولان مالیاتی اظهارنامه ارسال نکردند

صدا و سیما – سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان گفت: کمتر از ۱۰ روز تا پایان مهلت ارائه اظهارنامه مؤدیان برای برخورداری از هرگونه معافیت و مشوق مالیاتی فرصت باقی مانده است اما هنوز بیش از ۷۵ درصد افراد مشمول در استان نسبت به این امر اقدام نکرده اند. سیدحسن عسکری افزود: درخواست داریم مؤدیان مالیاتی هرچه سریعتر نسبت به ارسال اظهارنامه الکترونیکی خود اقدام کنند.
۲۴ درصد جمعیت خراسان جنوبی جوان هستند

صدا و سیما -مدیرکل ثبت احوال استان گفت: ۲۵ درصد جمعیت جهان و ایران را در حال حاضر جوانان تشکیل میدهند مهرآور افزود: براساس تعاریف بین المللی به افراد در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال جوان اطلاق می شود. وی گفت: در کشور و استان ۵۳ درصد مادرانی که در طول سال ۹۸ صاحب فرزند شده اند نیز از همین جمعیت بوده اند.مهرآور ۸۰ درصد دامادها و ۸۱ درصد عروسها را در استان در سال ۹۸ را جوان اعلام کرد و افزود: این آمار در کشور ۶۴ درصد دامادها و ۷۳ درصد عروسها را شامل می شود.

ذبح دام جلوی دستجات عزاداری جرم است

گروه خبر – مدیر کل دامپزشکی استان گفت : ذبح دام در معابر و خیابانها و جلوی دستجات یک تخلف و جرم محسوب میشود. وی افزود : در عین حال تلاش ما و مجموعه دستگاه قضایی بر این است که این موضوع از طریق فرهنگسازی رفع شود. محمد اصغرزاده با اشاره به ضرورت ذبح بهداشتی دام نذری در ایام محرم گفت: علاقمندان به اهل بیت (ع) توصیه میشود در ذبح دام در این ایام توصیههای بهداشتی را رعایت کنند.

برگزاری آزمون جامع گردشگری جمعه ۲۴مرداد

صدا و سیما – معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از برگزاری آزمون جامع گردشگری در روز جمعه ۲۴ مرداد در شهر بیرجند خبر داد. مرتضی عربی گفت: در سال جاری با رایزنیهای انجام شده و وجود بیماری کووید ۱۹، متقاضیان آزمون جامع گردشگری بصورت غیر متمرکز در استان و در شهر بیرجند برای دریافت کارت راهنمای گردشگری و گواهینامه مدیر فنی به رقابت خواهند پرداخت.
راه اندازی ۷۵۰۰ نیروگاه خورشیدی در روستاهای استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ازایجاد ۷ هزار و ۵۰۰ نیروگاه پنج کیلوواتی در روستاهای استان خبرداد و گفت: این امر به منظور ایجاد اشتغال پایدار برای افراد محروم جامعه اجرایی می شود. مهندس دادگرافزود : در حال حاضر بالغ بر ۲۱ مگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی به شبکه متصل است که این مهم ظرفیت پایداری برای استان به شمار میرود. وی با اشاره به اینکه ۳۲۲ نیروگاه خورشیدی در استان فعال است افزود: استاندار محترم خراسان جنوبی اقدام بزرگ وارزشمندی برای قشر محروم روستایی آغاز کردهاند که قرار است ۷ هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی در روستاهای استان ایجاد شود.
وی گفت: در این راستا متقاضیان میتوانند ازتسهیلات اعطا شده وهمچنین کمک های نهادهای حمایتی استفاده کنند تا بتواند در این کار سرمایه گذار کنند. وی تصریح کرد: با تحقق این مهم ۳۷.۵ مگاوات به ظرفیت خورشیدی استان اضافه میشودو ظرفیت تولید برق خورشیدی استان به ۶۰ مگاوات میرسد . وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از جمله استانهایی است که در بحث انرژیها خورشیدی ظرفیت بسیار بالایی داردخاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت نیروگاههای خورشیدی میتواند در روزهای گرم سال در جلوگیری از اعمال خاموشیها و تولید برق نقش موثری ایفا کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان و تعدادی از روستاهای زیر خط بالای ۵ خانوار از نعمت برق برخوردار هستند. وی با بیان اینکه یک هزار و ۶۳۰ روستا با ۱۸ هزار کیلومتر شبکه از نعمت برق برخوردار هستند،شاخص برخورداری از نعمت برق در سطح روستاها و شهرهای استان را بالاتر از میانگین کشوری توصیف کرد. ادامه داد: باید تلاش شود تا اگر مشکل و معضلی وجود دارد به طور جدی پیگیری و به شکل مناسب اطلاع رسانی گردد تا حجم خدمات گستردهای که برای مردم انجام میشود تحت الشعاع این مسئله قرار نگیرد. وی با اشاره به لزوم مدیریت مصرف برق در تابستانها افزود: خوشبختانه با مشارکت مشترکین تابستان امسال راتاکنون بدون اعمال خاموشی طی کردیم و ازروزهای اوج بار فاصله گرفته ایم. وی تاکید کرد: امید است با همکاری خبرنگاران اطلاع رسانی دقیقی از فعالیتهای حوزه برق داشته باشیم
طرح مشارکت ساخت پروژه مسکن ویژه خبرنگاران
کاری- روز گذشته خانه مطبوعات و رسانه های استان با مهندس داعی مدیرکل راه و شهرسازی نشستی برگزار کرده و به بررسی مشکل مسکن خبرنگاران پرداختند.
مدیر عامل خانه مطبوعات استان با بیان اینکه این دو نهاد می توانند طرح مشارکتی داشته باشند، افزود: ساخت پروژه مسکن ویژه خبرنگاران به صورت تجمیعی نیز می تواند در دستور کار قرار گیرد.
سمانه سالاری افزود: فقط افرادی می توانند در این طرح مشارکت کنند که در سامانه ملی ثبت نام کرده باشند.
مدیر عامل خانه مطبوعات از مدیران رسانه درخواست کرد تا در اسرع وقت لیست همکاران ثبت نام کرده در سامانه را برای خانه مطبوعات ارسال کنند.
وی با بیان اینکه بعد از اخذ استعلام طی یک جلسه نسبت به واگذاری و یا شرایط استفاده از طرح ها با متقاضیان گرفته می شود، یادآور شد: اولویت با افرادی است که زودتر در سامانه ثبت نام کرده و مدارک را نهایی کرده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت