یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

تشریح عوامل توسعه نیافتگی استان

استاندار خراسان جنوبی از مدیران و مردم این استان خواست برای شکوفایی هر چه بیشتر ظرفیتهای موجود، قدرت ریسک پذیری خود را بالا ببرند. ملانوری در اولین جلسه شورای اداری خود که با حضور مدیران دستگاههای اجرایی به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی برگزار شد گفت: خراسان جنوبی استانی پرثروت است و اگر مشکلی در زمینه محرومیت وجود دارد به علت ضعیف عمل کردن مدیران، نبود قدرت ریسک پذیری و یا قانع بودن مردم است. استاندار گفت: مدیریت ما چه یک روز باشد، چه چند سال، به اندازه همه لحظه هایی که مسئولیت داریم، باید اثرگذار باشیم. وی خاطرنشان کرد: هیچ کس را به این خاطر که در راستای خدمت به مردم و توسعه استان گام برداشته، بازخواست نخواهند کرد اما قانون گریزی و تلف کردن وقت و انرژی مطالبه در پی دارد.

دست باز مدیران برای خدمت

ملانوری حرف هایش را در دو بخش ارائه نمود. استاندار در بخش اول که در قالب تذکرات مطرح شد گفت: همه معاونین استانداری، مدیران کل و فرمانداران، اجازه دارند در هر سطحی که می توانند خدمت به استان بیاورند، در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد، فقط تنها نکته ای که باید مدنظر باشد، این است که این کار با رعایت قانون و ضوابط اداری، صرفه و صلاح استان و هماهنگی با استانداری باشد.به گفته وی؛ مدیران باید از انجام مأموریت های غیرضروری بپرهیزند و سفرهای شان به تهران، در راستای پیگیری مسایل استان بوده و بازتاب و نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد. استاندار از مدیران خواست در زمینه پیگیری مسایل حوزه کاری خود ، با رعایت اصل استقلال قوا، از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی استفاده کنند و ادامه داد: نمایندگان وکلای مردم هستند و ارتباطات خوبی با دستگاه های ملی دارند، لذا ظرفیت مناسبی برای پیگیری مطالبات هستند. ملانوری، همکاری مردم را سرمایه اصلی استان در مسیر توسعه خواند و تصریح نمود: ائمه جمعه و روحانیت، نهادهای اجتماعی، سمن ها، احزاب، شوراهای اسلامی، بانوان، جوانان، گروه های مرجع و … ظرفیت های بزرگی در مسیر خدمت به مردم می باشند که ما را در پیشرفت استان همکاری می کنند. وی افزود: شوراها، پارلمان های منتخب مردم، متشکل از نخبگان و افراد ذی نفوذ جامعه هستند که فعال شده اند تا باری از دوش دولت بردارند. استاندار متذکر شد:یکی از مسایلی که خیلی مورد تأکید است، اطلاع رسانی درست و بموقع اقدامات و برنامه ها می باشد که نشان می دهد مدیر حضور دارد، مشغول کار است و برای رفع مشکلات استان، گام برمی دارد.وی تأکید کرد: در همین راستا، مدیران باید عملکرد ماهانه خود را در قالب گزارش های کوتاه به استانداری نیز ارائه نمایند.

روزمرگی ممنوع

ملانوری در ادامه به مدیران دستگاه ها توصیه کرد؛ مدیرانی که فعالیت می کنند، نتایج کارهای خود را اطلاع رسانی نمایند، آنهایی که دچار روزمرگی هستند باید حوزه کاری خود را فعال تر کنند و اما مدیران بی انگیزه، هیچ دلیلی ندارد در آن سمت بمانند و جامعه را در معرض آسیب قرار دهند، این افراد بهتر است جای خود را به نیروهای جوانِ بانگیزه و توانمند بدهند.
به گفته وی؛ برنامه هایی که قبل از حضور بنده در استان در زمینه رفع مشکلات استان در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار داشته، همچنان با تمام قدرت ادامه پیدا می کند. استاندار سپس به تشریح سیاست ها و برنامه های استان پرداخت و گفت: مدیران باید دقت داشته باشند که ما بر اساس قوانین، وظایف و مسئولیت هایی که می پذیریم باید کار انجام دهیم. ملانوری با تأکید بر این که موازی کاری باعث هدررفت وقت شده و بی انگیزگی به همراه دارد، متذکر شد: مدیران باید از موازی کاری بپرهیزند و با خودداری از جزیره ای عمل کردن، با همدیگر در تعامل باشند. وی با تأکید بر این که مدیران باید از هر اقدام بدون برنامه خودداری کنند چرا که کار بدون برنامه بازخورد مطلوبی ندارد، ادامه داد: برای انجام هر کاری برنامه داشته باشید تا بتوانید بر اساس آن برنامه، عملکرد خود را ارزیابی نمایید. به گفته وی؛ بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب، تعریف پیوست فرهنگی برای انجام هر اقدام و برنامه ای ضروری است و بدون این پیوست فرهنگی، کارهای ما نتیجه نمی دهد.

با پیوست فرهنگی مشکلات را حل کنید

استاندار با اشاره به این که مردم اگر نخواهند از ما خدمات بگیرند، ما موفق نمی شویم، گفت: باید فرهنگ مطالبه گری، استفاده درست از خدمات، تحرک، پویایی، درست کاری، مردم داری، حسن خلق، قرار گرفتن سرمایه ها در مسیر تولید به جای پس انداز و … در بین مردم ترویج شود. ملانوری تأکید کرد: ترویج این فرهنگ ها از طریق پیوست فرهنگی محقق می شود. وی در این جلسه هم به ظرفیت ها و مزیت های استان اشاره کرد و متذکر شد: این که از ظرفیت های استان به درستی استفاده نشده، بخشی به خاطر کوتاهی های ماست، بخشی هم به خاطر نبود روحیه مطالبه گری و نداشتن قدرت ریسک در مردم است که باید اصلاح گردد تا شاهد توسعه و پیشرفت استان باشیم. استاندار از دولت بومی و محلی به عنوان نسخه شفابخش استان یاد کرد و گفت: ما باید بر مدار قانون و بخشنامه ها و دستورالعمل ها حرکت کنیم اما باید اقتضائات استان را هم در نظر داشته باشیم و بر این اساس اقدام نماییم.

افزایش پایگاه های امدادی در خراسان جنوبی ؛ مسئولین استانی پای کار تجهیز پایگاه ها بیایند

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ایجاد پایگاه امدادی کوهستان در بیرجند از جمله ضروریات است، از افزایش پایگاه های امدادی در خراسان جنوبی خبر داد. محمدباقر محمدی، در دیدار با سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی کرد: علی رغم محدودیت منابع در جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، اقدامات رضایت بخشی در ارائه خدمات به جامعه هدف انجام شده است. وی خواستار نگاه ویژه مسئولان استانی به تامین امکانات و تجهیز پایگاههای امدادی شد و گفت: علاوه بر شرایط جادهای خراسان جنوبی، حادثه پذیر بودن استان در حوادث طبیعی میطلبد که تیمهای عملیاتی و امدادی تقویت شوند.

تمرکز نظارت های آخر هفتهروی رونق گردشگری استان

دادرس – استاندار روز جمعه خود را به نظارت میدانی بر زیرساخت ها و اماکن تاریخی در حوزه گردشگری پرداخت و با بازدید میدانی از ظرفیت های گردشگری به بررسی وضعیت بخش خصوص فعال در آن پرداخت. ملانوری در این بازدید که با حضور سرپرست معاونت عمرانی ، مدیر کل میراث فرهنگی و فرمانده انتظامی استان انجام شد از گردشگری به عنوان ظرفیتی بی نظیر برای معرفی استان نام برد. وی خاطر نشان کرد:گردشگری ضمن اینکه می تواند اشتغال خوبی ایجاد نماید، فرصت مطلوبی نیز برای معرفی استان به اقصی نقاط جهان است. استاندار تأکید کرد: تنوع و تعدد جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی به اندازه وسعت و گستره خراسان جنوبی در اقصی نقاط این استان پراکنده اند. ملانوری گفت : در این بازدید، اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در بحث مرمت و احیای بناهای تاریخی هم بررسی شد و درخصوص حمایت هایی که از بخش خصوصی در این زمینه شده نیز مباحثی مطرح گشت. به گفته وی؛ بناهای تاریخی استان، آثاری شگرف، عمیق و غنی هستند که به عنوان ثروتی عظیم در اختیار نسل امروز قرار گرفته اند لذا ما باید از آنها به درستی استفاده کنیم. استاندار، در پایان محدودیت های ایجاد شده به جهت شیوع کرونا را فرصت مناسبی برای همکاران دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی خواند تا در آن، شرایط را به گونه ای مهیا کنند که در آینده نزدیک و با شروع دوباره تردد مسافران و حضور گردشگران به جهت از بین رفتن کرونا، آمادگی کامل برای استقبال از مهمانان داخلی و خارجی را داشته باشند. استاندار در ابتدا از خانه شریف در شهر بیرجند بازدید کرد. . حضور استاندار خراسانجنوبی در بزرگترین اقامتگاه بوم گردی استان در روستای چهارده بیرجند هم برنامه بعدی ملانوری بود . بزرگترین اقامتگاه بوم گردی استان که روز جمعه در روستای چهارده مورد بازدید استاندار قرار گرفت، با سرمایهگذاری بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات اشتغال زایی احداث شده است. این واحد بوم گردی در مساحت تقریبی ۳ هزار متر مربع شامل ۲۵ سوئیت، رستوران سفره خانه سنتی، مسجد و بازارچه فروش صنایع دستی و سوغات محلی می باشد و زمینه اشتغال را برای بیش از ۳۰ نفر فراهم کرده است. استاندار در ادامه بازدیدهایش از جاذبه های گردشگری بیرجند به باغ و عمارت اکبریه هم رفت.

نخستین شبیهساز حریق هواپیما در طبس ساخته شد

ایرنا – رییس فرودگاه طبس گفت: شبیهساز حریق هواپیما نخستین بار در کشور، در فرودگاه طبس ساخته شد و به بهرهبرداری رسید.علیاکبر سیدی افزود: شبیهساز یا سیمیلاتور حریق هواپیما پس از پنج سال تلاش یک تیم 6 نفره در این شهرستان ساخته شد. وی با بیان اینکه برای ساخت این شبیهساز 50 میلیون تومان هزینه شده است گفت: شبیهساز حریق موتور هواپیما نیز پنج سال پیش و برای نخستین بار در کشور در فرودگاه طبس ساخته شد که پس از آن برای برخی فرودگاههای کشور الگوبرداری شد.

رقم عناب ماژان تجاری شد
محمودآبادی – رقم عناب ماژان حاصل 10 سال تحقیق یکی از پژوهشگران برتر استان به مرحله تجاری سازی رسید. چهارشنبه ی گذشته ،مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی به صورت نیمه حضوری در این مرکز برگزار شد. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان به صورت مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس از فعالیت های ارزنده پژوهشگران مرکز قدردانی کرد. مهندس قوسی افزود: طرح یاوران تولید یکی از طرح های نمونه در استان است که توسط محققان این مرکز اجرایی شده و جای تقدیر دارد. رییس مرکز نیز ضمن تبریک هفته پژوهش هدف از برگزاری این مراسم را بزرگداشت هفته پژوهش خواند. مهندس مقری با تقدیر از عملکرد مطلوب همکارانش در این مرکز افزود: طرح یاوران تولید در ارتقای بخش کشاورزی و نظام نوین ترویج بسیار ارزشمند است. وی در ادامه گفت: رقم عنابی که یکی از محققان این مرکز در سال گذشته معرفی کرده بود امسال به مرحله تجاری سازی رسیده است و نوید این را دارد که در آینده ی نه چندان دور این رقم عناب در بسیاری از باغات کشاورز کشت و بهره برداری شود.
دکتر آذری معاون پژوهش و فن آوری مرکز نیز به ارائه فعالیت های یکساله این معاونت پرداخت. در ادامه نمایندگان و پژوهشگران برتر منتخب مرکز درباره طرح ها و پژوهش های انجام شده خویش توضیحاتی ارائه کردند ، در بخش طرح برتر مرکز دکتر زراعتگر، در بخش پژوهشگران عضو هیئت علمی دکتر توکلی، در بخش پژوهشگران غیر هیئت علمی خانم مهندس نخعی، در بخش مولفین کتاب آقای دکتر عزیزی و در بخش مجریان طرح های خاص خانم مهندس الیاسی راد، معرفی شدند. در این مراسم ضمن تقدیر از دبیر محققین معین استان آقای دکتر میرزایی از مهندس آرزمجو و مهندس محمودی به عنوان محققین معین برگزیده تقدیر شد.
در حاشیه ی این جلسه دکتر زراعتگر درباره رقم عنابی که تجاری شده گفت: اثر بخشی یک تحقیق رسیدن آن به مرحله ی ایست که همه ی کشاورزان بتوانند از آن استفاده کنند. هم اکنون رقم عناب ماژان توسط یک شرکت در کرج خریداری شده است. وی ابراز امیدواری کرد. رقم سیوجان این عناب توسط یک شرکت در خراسان جنوبی خریداری و به تولید انبوه برسد.

تخم مرغ فقط ۱۵ هزار تومان
محمودآبادی- قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در استان 15 هزار تومان تعیین شده است و با واحدهای صنفی که این کالا را بیشتر از قیمت مصوب عرضه کنند، برخورد می شود.ماجرای مرغ و تخم مرغ همچنان در استان بر مدار توجه مردم و مسئولان می گذرد تا جایی که هفته ی گذشته قیمت مصوب این کالای پر مصرف هر کیلو 15 هزار تومان تعیین شد. اما گلایه هایی مبنی بر عرضه تخم مرغ بیشتر از این قیمت مطرح بود. پنجشنبه گذشته معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت استان گفت: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در استان 15 هزار تومان تعیین شده است و با واحدهای صنفی که این کالا را بیشتر از قیمت مصوب عرضه کنند، برخورد میشود. علی تهوری افزود: عمده فروشان تخم مرغ موظف هستند، لیست توزیع روزانه خود را برای نظارت بر شبکه توزیع به بازرسان معاونت بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت ارایه کنند.وی بیان کرد: بازرسان این سازمان به صورت ویژه و در قالب تیمهای تخصصی و گشتهای مشترک، واحدهای عمده فروشی و خرده فروشی را مورد رصد و بازرسی قرار میدهند.
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت اظهار کرد: واحدهای خرده فروشی نیز ملزم به ارائه فاکتور خرید به بازرسان و صدور فاکتور یا صورتحساب فروش در صورت درخواست مشتری به مصرف کننده هستند. وی درباره اعلام برخی شهروندان مبنی بر کمبود تخم مرغ در سطح بازار گفت: مسئولیت تولید و تامین تا مرحله عمده فروشی برعهده سازمان جهاد کشاورزی بوده که مراتب به سازمان مربوطه اعلام شده و در حال پیگیری است. تهوری از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه گرانفروشی و عرضه تخم مرغ بیش از 15 هزار تومان مراتب را به سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

مراحل تکمیلی طرح جامع بیرجند روی میز مدیرکل راه و شهرسازی
تاخیر در اجرای طرح جامع بیرجند به دلیل عدم تخصیص اعتبار بوده است. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: وقفه چندین ساله طرح جامع بیرجند به دلیل عدم تخصیص بودجه در سطح کلان به مراجع ذیربط از جمله سازمان نقشه برداری بوده است. به گزارش مهر، وحید داعی افزود: طرحهای توسعه و عمران (جامع)، طرحی راهبردی و غیر اجرایی بوده که تهیه و تصویب آن دارای سلسله مراتبی است. وی با بیان اینکه این طرح صرفاً نقش سیاستگذاری برای توسعه و برنامهریزی شهر در افق حداقل 10 ساله را دارد، افزود: برابر فرایند قانونی تهیه طرحهای توسعه و عمران پس از تصویب طرح جامع به عنوان سند بالادستی توسعه شهر، توسط راه و شهر سازی تهیه و به تصویب کمیسیون طرح تفصیلی (ماده 5 استان) میرسد. داعی بیان کرد: شهر بیرجند هم تابع این قاعده و فرایند بوده و با توجه به اتمام افق طرح جامع تفصیلی، مکاتبات لازم برای شروع فرایند بازنگری طرح جامع انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان به گلایه شورای شهر بیرجند و نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس در خصوص تعلل راه و شهرسازی در زمینه ابلاغ طرح جامع تفصیلی عنوان کرد: مقدمه شروع مطالعات طرح جامع، تهیه و تحویل نقشه پایه به مشاور طرح است و علیرغم انعقاد قرارداد با مشاور به دلیل عدم تخصیص بودجه در سطح کلان و کشوری به مراجع ذیربط از جمله سازمان نقشه برداری کشور، مقدمات تهیه نقشه پایه شهرهای کشور از جمله بیرجند فراهم نشده و وقفهای چند ساله در این زمینه رخ داده است.
داعی ادامه داد: علی رغم عدم وصول نقشههای مذکور، راه و شهرسازی با مساعدت و همکاری سایر نهادها از جمله شهرداری، آب و فاضلاب، گاز، برق و با همکاری مشاور، نقشه پایه قابل استفاده را در سال 1397 برای شروع مطالعات مشاور تهیه کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر جلسه اولیه بررسی مطالعات طرح جامع در استان برگزار شده و اقدامات تکمیلی توسط مشاور جهت ارائه مراحل بعدی طرح جامع در دست اقدام است، گفت: با مساعدت و تعامل دیگر ادارات و نهادها در ارائه اطلاعات برای مطالعات و ارائه راهکارهای سازنده، به زودی در جلسات کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامهریزی و توسعه استان این طرح ارائه خواهد شد.

پیگیری ها برای تسریع در تصویب طرح
داعی در پاسخ به اینکه افزایش محدوده هایی را طی سال های گذشته در شهر بیرجند داشته ایم آیا این برای برنامه ریزی های شهری به دلیل اینکه طرح جامع جدید را نداریم مشکلی ایجاد نمی کند؟ گفت: افزایش محدودههای صورت گرفته به شهر (پس از طرح جامع شهر بیرجند) بر اساس مصوبات شورای عالی از قبیل اراضی 435 هکتاری، سایت اداری، مهر شهر و غیره بعد از طی مراحل بررسی و تأیید آن در استان با حضور و تعامل، مشارکت و موافقت مسئولان وقت اعم از شهرداری و شورای شهر بیرجند، دستگاههای خدمات رسان و موافقت کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامهریزی و توسعه استان بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی افزود: اگر نظر کارشناسی و قانونی دستگاهها و مسئولان در مراحل تهیه طرح محقق نمیشد، طرحهای مذکور هم وارد مراحل بعدی بررسی و تصویب طرح نمیشد.داعی با بیان اینکه پس از طی مراحل قانونی الحاق، شهرداری موظف به صدور پروانه ساختمانی است، افزود: همچنین برابر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، زمانی که طرح جامع جدید مصوب و ابلاغ نشود، طرح مصوب و ملاک عمل قبلی معتبر بوده و صدور پروانه بر اساس آن امکان پذیر است. وی با بیان اینکه طولانی شدن فرایند تهیه طرح جامع، خللی در توسعه و رونق شهر با توجه به الحاقات ایجاد نمیکند، گفت: با توجه به رفع این موانع، تسریع در مراحل بعدی تهیه و تصویب طرح جامع در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

ستاد توسعه خاوران در استان کلید خورد
گروه خبر- ستاد توسعه ی خاوران در استان راه اندازی می شود.استاندار خراسان جنوبی گفت: ستاد توسعه خاوران در راستای تحقق شعار “تدبیر، تلاش و توسعه” هفته آینده به طور رسمی در استان راهاندازی میشود. حمید ملانوری روز پنجشنبه در نشست هماندیشی رییس و اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: ستاد توسعه خاوران متشکل از نمایندگان بخش دولتی و خصوصی در استان آغاز به کار خواهد کرد. وی گفت: مدیران باید تسهیلگر فعالان بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشند زیرا توسعه استان با واگذاری امور به بخش خصوصی که از تفکر توسعهای برخوردارند، محقق میشود.نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی یکی از مهمترین ملاکهای ارزیابی مدیران استان را هنر استفاده از ظرفیت رسانهای این خطه دانست و تاکید کرد: مدیران باید از همه ظرفیتهای رسانهای استان شامل صدا و سیما، روزنامهها، خبرگزاریها، پایگاههای خبری و فضای مجازی برای ارائه گزارش مداوم فعالیتهای دستگاههای اجرایی به مردم بهره ببرند زیرا دلگرمی بیش از پیش مردم استان را به دنبال خواهد داشت.وی افزود: همه ردههای مدیریتی استان از صدر تا ذیل باید خود را مسئول حل مشکلات مردم بدانند و در این راه با افزایش تحرک و پویایی بیشتر، تلاش کنند.

باز هم مسکن از بودجه جا ماند
در لایحه بودجه 1400، بودجه کافی برای بخش مسکن اختصاص نیافته است. رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان اینکه بودجه 1400 تورم زا است، گفت: در لایحه بودجه آسیب های مختلفی مانند اتکای آن به نفت و عدم توجه به بخش مسکن وجود دارد. حسین خسروی اسفزار در گفت و گو با مهر افزود: در لایحه بودجه آسیبهای مختلفی مانند اتکای آن به نفت به چشم میخورد این در حالی است که رهبری عدم اتکای ساختار بودجه به نفت را از سال 77 مطرح کردهاند. وی با بیان اینکه متأسفانه 40 درصد منابع بودجه متکی به نفت است، اظهار کرد: عدم شفافیت ارز ترجیحی (چهار هزار و 200 تومانی) از دیگر مشکلات موجود در لایحه بودجه است.نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس بیان کرد: در لایحه بودجه 1400، بودجه کافی برای بخش مسکن اختصاص نیافته و تنها پنج هزار میلیارد تومان به این مقوله مهم اختصاص پیدا کرده است. وی با بیان اینکه بودجه 1400 تورم زا است، افزود، محل تأمین بودجه و درآمدها مشخص نبوده و 70 درصد درآمد لایحه بودجه قابل تحقق نیست.خسروی اسفزار با بیان اینکه بودجه برای تأمین هزینههای جاری و بالفعل، پرداخت حقوق و عمران است، گفت: تورم بودجه 1400 قریب به 30 تا 40 درصد بوده اما دولت حقوقها را 25 درصد افزایش خواهد داد.وی اظهار کرد: سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه 1400 حدود 29 درصد بوده که این میزان پایینترین سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه سالهای اخیر است. خسروی اسفزار بیان کرد: پیشنهادات بودجهای از سوی مدیران استان در قالب فرمهایی جمع آوری و به کمیسیونهای مجلس ارسال شده است.

توجه به زیرساخت های دولت الکترونیک برای کاهش تردد مردم

کاهش تردد مردم برای جلوگیری از انشار ویروس کرونا وابسته به ارتقای دولت الکترونیک است معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی گفت : مدیران باید برای تقویت ادارات تابعه و نمایندگی های خود در بخش ها، شهرها و حتی شهرستان ها اهتمام بیشتری داشته باشند. حسینی با بیان این مطلب تأکید کرد: کمتر شدن میزان تردد مردم به مرکز استان از دیگر مزایای تقویت نمایندگی ها و ادارات تابعه می باشد. معاون استاندار، تأمین زیرساخت های دولت الکترونیک را یکی دیگر از راه های دسترسی مردم به خدمات دستگاه های اجرایی برشمرد. وی اظهار کرد: پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک در پورتال استان به نشانی portal. sko. ir فعال بوده و بعد از شیوع ویروس کرونا و در پی مکاتباتی از دستگاه های اجرایی خواسته شد تا از این ظرفیت استفاده کرده و تمامی خدمات الکترونیک خود را از طریق این بستر در اختیار مردم قرار دهند.

75 درصد مصوبات سفر استاندار به مرز اجرایی شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: 75 درصد مصوبات سفر استاندار به مرز اجرایی شده است. عابدی با بیان این مطلب در جلسه شورای اداری استان خاطرنشان کرد: در ابتدایی ترین روزهای حضور استاندار در استان و در جریان نخستین سفری که به مرز داشتند، در شورای ساماندهی مبادلات مرزی، مواردی مطرح شد که آقای ملانوری برای رفع شان وعده هایی دادند. وی ادامه داد: از سی ام آبان که این جلسه برگزار شد، تا امروز، به عبارتی ظرف 40 روز، 75 درصد مصوبات اجرایی شده است. معاون استاندار از سفر ملانوری به طبس هم گفت و تصریح نمود: در شورای اداری طبس هم برای حل مشکلات دامداران و کمبود کنسانتره در شهرستان، دستوراتی صادر شد که خوشبختانه به نتیجه رسیده است. عابدی در ادامه به تشریح اقدامات حوزه اقتصادی استان پرداخت و گفت: از ظرفیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کمیسیون های زیر مجموعه این شورا، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، گردشگری و عمران، به خوبی استفاده شده است.

نقد و بررسی پروژه های عمرانی دستگاه ها در شورای فنی استان

پروژه های عمرانی دستگاه های اجرایی در شورای فنی استان مورد نقد و بررسی قرار گرفت. پنجمین جلسه شورای فنی استان امسال به ریاست خوش خبر سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی برگزار شد. در این جلسه پروژه های عمرانی بازدید شده در دانشگاه بیرجند و شرکت آب و فاضلاب استان مورد بحث قرار گرفت و تذکرات لازم در زمینه رفع مشکلات موجود و شتاب بخشی به روند اجرای پروژه ها صادر شد. در ادامه دوره های آموزشی پیشنهادی توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. سپس مقرر گردید جلسه مشترکی با حضور دستگاههای اجرایی مصرف کننده عمده سنگ های ساختمانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت و تولید کنندگان سنگ های ساختمانی برگزار و به مشکلات رسیدگی شود. در ادامه جلسه فهرست بهای سال 99 و اصلاحات پیشنهادی استان مطرح و مقرر گردید جهت تصویب نهایی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال گردد.

عبور تعداد فوتیها از مرز 700 نفر

مجموع فوت در اثر بیماری کرونا در خراسان جنوبی با ثبت 4 مورد فوت جدید به 702 مورد رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در 24 ساعت گذشته 79 آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا 21 بیمار جدید شامل 9 بستری و 12 سرپایی شناسایی شدند. دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد 4 نفر در بیرجند، 3 نفر در فردوس، 9 نفر در قاین، 1 نفر در نهبندان، 1 نفر در سربیشه، 1 نفر در سرایان، 1 نفر در خوسف و 1 نفر در زیرکوه بودند. وی گفت: در حال حاضر 177 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که 84 نفر کرونا مثبتند. مهدی زاده افزود: از این تعداد 23 نفر در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند که حال عمومی 9 نفر وخیم است.وی گفت: در 24 ساعت گذشته 28 بیمار باعلائم تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت 30 بیمار شامل 14 بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با ثبت 4 مورد فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مجموع فوت در اثر این بیماری در استان به 702 مورد رسید. به گفته مهدی زاده تا روز گذشته 33 هزار و 111 آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی 14 هزار و 280 بیمار شد.

پرداخت 366میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به روستائیان

صدا و سیما- 366میلیارد و 527 میلیون ریال تسهیلات برای اجرای طرحهای اشتغالزا در مناطق روستایی خراسان جنوبی به نیازمندان پرداخت شد. معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی استان گفت: این مقدار تسهیلات در 9 ماه گذشته به هزار و 24 طرح اشتغالزا در مناطق روستایی استان پرداخت شد. سیدرضا حسینی افزود: از این تعداد 233 طرح مشاغل خانگی، 781 طرح خوداشتغالی و 10 طرح کارفرمایی است. وی گفت: از این تعداد 661 طرح دامداری، 52 طرح کشاورزی، 72 طرح صنایع دستی، 177 طرح خدمات و 62 طرح صنفی و صنعتی است. حسینی افزود: در این زمینه هزار و 565 نفر در مناطق روستایی آموزشهای مهارتی، مقدماتی و پایدارسازی و توسعه با هزینه 108 میلیون ریال فراگرفتند.

توزیع حدود 9 تن کالای اساسی دراستان

صداوسیما- حدود 9 تن انواع کالای اساسی با هدف تنظیم بازار در 9 ماه گذشته در استان توزیع شد. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان گفت: این کالاها شامل 2 هزار و 745 تن برنج، سه هزار و 190 تن شکر، 810 تن گوشت مرغ، 230 تن گوشت گوساله، هزار و 100 تن میوه و 810 تن روغن خوراکی است. جویبان افزود: 500 تن برنج نیز اکنون در حال توزیع و 270 تن روغن جامد و 192 تن شکر در حال جذب است که به زودی توزیع خواهد شد. وی گفت: همچنین با توجه به کمبود روغن در استان برای تامین 300 تن روغن خوراکی دیگر مورد نیاز خراسان جنوبی، پیگیری لازم از طریق وزارت صمت و شرکت دولتی انجام شده است.جویبان با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز سبب افزایش قیمت کالاهای اساسی شده است افزود: هم اکنون قیمت برنج هندی هر کیسه 185 هزار تومان و شکر هر کیلوگرم 8 هزار و 700 تومان مصوب شده است. وی گفت: همچنین قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد 15 هزار تومان، گوساله 70 هزار تومان و روغن خوراکی پنج کیلوگرمی 61 هزار و 500 تومان تعیین شده است و به فروش میرسد.

10 هزار شاخه گل نرگس به امارات صادر میشود

تسنیم- رایزنی ها برای صادرات گل نرگس به امارات در حال انجام است. مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال پیگیری و رایزنی با چند شرکت دانش بنیان برای فرآوری این گل خوشبو هستیم تا این کار کمک بسیاری به رونق و توسعه بازار این محصول کند گفت: تلاش میشود امسال ده هزار شاخه گل نرگس به امارات صادر شود. وحید ضیائیان احمدی تصریح کرد: امسال ده هزار شاخه گل نرگس از استان به امارات صادر میشود و قیمت خریداری شده گل نرگس بر اساس کیفیت و اندازه بین 600 تا 850 تومان است که تاکنون قسمتی از مطالبات نرگس کاران پرداخت شده است. مدیر تعاون روستایی استان اظهار کرد: در حال حاضر هر مقدار گلی که توسط نرگس کاران به مراکز خرید ارائه شود به طور کامل خریداری میشود و خرید تا اسفند ماه ادامه دارد. وی با بیان اینکه تاکنون 35 هزار شاخه گل نرگس از کشاورزان استان خریداری شده است افزود: امسال قیمت بسیاری از تولیدات کشاورزی به دلیل کاهش تقاضا در اثر شیوع ویروس کرونا کاهش قابل توجهی داشته و کشاورزان بسیاری از بازارهای سال گذشته را از دست دادهاند. وی ادامه داد: تعاون روستایی امسال با عاملیت یکی از تشکلهای خود در خوسف اقدام به اجرای طرح خرید توافقی گل نرگس کرده که این خرید تاکنون حدود 69 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

افزایش شهرستانهای با وضع زرد در خراسان جنوبی

تعداد شهرستانهای با وضع زرد در خراسان جنوبی به 8 شهرستان افزایش یافت. به گزارش صدا وسیما، بر اساس رنگبندی رسمی شهرستانهای کشور؛ شهرستان بشرویه ،خوسف،درمیان، سربیشه، زیرکوه، فردوس، نهبندان و سرایان در وضعیت زرد و بیرجند، طبس و قائنات در وضع نارنجی قرار دارند.هفته گذشته فقط سربیشه، بشرویه درمیان و خوسف زرد بودند و سایر شهرستانها در وضع نارنجی قرار داشتند.تنها با رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی می توانیم به کنترل انتشار این ویروس کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت