یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

تزریق تفکر توسعه ای، مهمترین عامل توسعه پایدار در استان

جم- استاندار خراسان جنوبی از تزریق تفکر توسعه ای به عنوان مهمترین عامل توسعه پایدار در استان نام برد. ملانوری با بیان این مطلب در نشست هم اندیشی بازرس کل استان و هیئت همراه گفت: همیشه در گفتمان رایج در کنار اشاره به ثروت های بی بدیل خطه زرخیز استان، به کم بر خوردار بودن آن نیز اشاره می شود، این در حالی است که خراسان جنوبی از همه ظرفیت های لازم شامل؛ نیروی انسانی ، منابع غنی طبیعی، (معادن، جاذبه های گردشگری، تاریخی و توریستی، وجود محصولات استراتژیک کشاورزی) مرز و… برخوردار است. به گفته وی؛ این که با وجود توانمندی های بیشمار، از محرومیت استان گفته می شود، به دلیل عدم وجود تفکر توسعه ای است. وی افزود: عدم وجود قدرت ریسک پذیری، حرکت رو به رشد استان را متوقف می نماید.ملانوری همچنین به حرکت روبه رشد و مثبت سازمان بازرسی اشاره کرد و گفت: باید با بی قانونی، قانون گریزی و فساد مقابله نماییم و با افرادی که به هر نحو از بیت المال سوء استفاده می کنند و یا به نوعی حق الناس را هدر می دهند، شرعاً و قانوناً برخورد شود.

استاندار: عواید موقوفات و شرکت های سرمایه گذاری هلال احمر مورد بررسی قرار گیرد
ملانوری همچنین شامگاه دوشنبه در جلسه شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد با تأکید بر وضعیت فعالیت موقوفات و شرکت های سرمایه گذاری هلال گفت: طی چند سال گذشته، ریالی از درآمدهای این دو حوزه، عاید هلال احمر نشده که این موضوع باید در شورای عالی به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.وی گفت: اجرای طرح ها و پروژه های شرکت های سرمایه گذاری هلال به جهت تولید ثروت و سرمایه برای هزینه در راستای اهداف هلال احمر، اقدام خوبی است. وی با بیان این که در پروژه های عمرانی نیز باید صرفه و صلاح هلال احمر لحاظ گردد، گفت: برای اجرای پروژه ها، بازه زمانی تعریف شود و برنامه ریزی و هماهنگی های لتزم با سایر دستگاههای مرتبط انجام شود تا کارهای عملیاتی با شتاب پیش برود و معطل نماند.

در بحث اقامه نماز، به دنبال کارهای خلاقانه باشیم
استاندار همچنین در جلسه شورای اقامه نماز استان گفت: در بحث اقامه نماز در مساجد و ادارات، باید به دنبال کارهای خلاقانه و ابتکاری باشیم. ملانوری تأکید کرد: به جای این که به دنبال عملیاتی کردن بخشنامه ها و کارهای تکراری باشیم باید به تناسب شرایط استان، فعالیت هایی جدید در دستور کار خود قرار دهیم. شایان ذکر است: در این جلسه که با حضور کلیه اعضا برگزار شد، دستورالعمل نحوه اجرای نماز در مساجد و نمازخانه های ادارات مطرح و مورد نقد و بررسی قرار گرفت که با تأکید استاندار مقرر شد این دستورالعمل در ستاد مدیریت بیماری کرونای استان نیز مطرح شود و بعد از تصویب نهایی به مساجد و ادارات ابلاغ گردد.

تقدیر استاندار از پرستاران بیمارستان ولیعصر
استاندار همچنین روز گذشته در آستانه هفته پرستار و سالروز میلاد حضرت زینب (س) با حضور در جمع پرستاران بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند از آنان تقدیر کرد. ملانوری در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند حضور یافت و در نشست صمیمی هیئت مدیرههای نظام پرستاری استان شرکت کرد. گفت و گو با پرستاران حاضر و اطلاع از وضعیت موجود و مشکلات آنان از پیامدهای حضور وی در بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی در مرکز استان بود.

اهتمام جدی برای جلوگیری از اجحاف به مصرف کنندگان
گروه خبر- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بر اهتمام جدی متولیان امر برای جلوگیری از اجحاف به مصرف کنندگان تأکید کرد.عابدی با تأکید بر این مطلب در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان خاطرنشان کرد: تمامی مسئولین نهایت اهتمام و مدیریت را داشته باشند که به مصرف کننده اجحافی وارد نشود. عابدی بر تلاش تمامی دستگاه های ذیربط در تأمین اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تأکید کرد. وی با اشاره به نوسانات قیمت برخی کالاها در کشور و بالطبع در استان ،خواستار نظارت بیش از پیش بر بازار شد.
معاون استاندار با تأکید بر اقدامات صورت گرفته در راستای اعمال محدودیت های اجتماعی، از تلاش های سازمان صمت ، نیروی انتظامی و اصناف استان در این مدت تقدیر و تشکر کرد.در این جلسه به اقلام توزیع شده در راستای تنظیم بازار استان اشاره شد. تخصیص سهمیه ماهانه 385 تن شکر از ابتدای آبان امسال تا خرداد ماه سال آینده به قیمت 8700 تومان در بسته بندی های یک کیلویی، توزیع 760 تن انواع روغن از نوع جامد و مایع طی چند ماه گذشته و پیگیری برای جذب 269 تن روغن ویژه واحدهای صنفی و صنعتی در آینده نزدیک، توزیع 2 هزار و 245 تن برنج، 750 تن گوشت مرغ منجمد و 229 تن گوشت گوساله منجمد از جمله این اقدامات بود.

حمل و نقل جاده ای در خراسان جنوبی 35درصد کاهش یافت
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گفت: جابه جایی مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی استان به واسطه کرونا حدود 35 درصد کاهش یافت. به گزارش مهر، اسدا… جلالزاده صبح سه شنبه در نشست خبری با اشاره به 26 آذر روز حمل و نقل اظهار کرد: در حال حاضر 17 هزار کیلومتر راه در استان داریم. وی بیانکرد: در 9 ماهه سال 99 نسبت به سال 98 سفرهای انجام شده در پایانه مرزی خراسانجنوبی حدود 45 درصد افزایش داشته که بسیار ارزشمند است. جلالزاده با اشاره به اینکه ترانزیت از پایانه مرزی خراسانجنوبی نیز افزایش داشته است، ادامهداد: این افزایش صورت گرفته نشان از تلاش و همت همه متولیان و مسئولان امر در موضوع صادرات از مرزهای خراسانجنوبی دارد.
وی با بیان اینکه 68 شرکت حمل و نقل نیز در خراسانجنوبی وجود دارد، ادامهداد: حدود 10 هزار راننده زحمتکش نیز در استان در حوزه حمل و نقل فعالیت میکنند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل و نقل جادهای با بیان اینکه در سال 98 بالغ بر پنج هزار و 900 تن آمار تناژ بار جابه جا شده بوده است، گفت: این آمار در سال 99 حدود هفت درصد تغییر داشته است. جلال زاده اظهار کرد: ما در خراسانجنوبی در سال 98 حدود 173 هزار نفر مسافر جابه جا کردهایم که در 9 ماهه سال 99 به واسطه شیوع کرونا و کاهش مسافرتها این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 35.3 درصد کاهش داشته است.وی با اشاره به دوسیل در 9 ماه سال 99 بیانکرد: در این دو سیل در کمترین زمان ممکن راههای مسدود شده بازگشایی شد و میتوانیم با جرأت بگوییم که هیچ جادهای بیش از 12 ساعت مسدود نبوده است که نشان از تلاش همکاران دارد.وی همچنین با بیان اینکه طرح زمستانه راهداری و حمل و نقل جادهای خراسانجنوبی از 20 آذرماه آغاز شده است، ادامهداد: این طرح به طرح ویژه نوروزی متصل شده و تا 25 فروردین ماه 1400 ادامه خواهد داشت. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گفت: در این طرح 33 راهدارخانه در سطح استان با 57 اکیپ راهداری در ایام بارندگی به صورت 100 درصد و در سایر ایام سال به حدأقل پرسنل اقدام به خدمترسانی به مردم خواهند داشت. وی با اشاره به اینکه از قبل 31 نقطه حادثه خیز مصوب در استان داشتیم، اظهار کرد: با توجه به اعتبارات تخصیص یافته مشکلات 17 نقطه رفع و سه نقطه نیز در دست اقدام است و باقیمانده نقاط حادثه خیر نیز بر اساس اعتبارات تخصیص یافته رفع مشکل خواهد شد.

صدور قبض رایگان برای 35 هزار مشترک برق خراسان جنوبی
خیرآبادی- قبض برق 35 هزار مشترک خراسان جنوبی با اجرای طرح برق امید در آبان امسال، رایگان صادر شد. معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: از ابتدای آبان امسال و آغاز طرح برق امید تاکنون، 12 هزار و 354 مشترک روستایی و 23 هزار و 227 مشترک شهری در استان مشمول این طرح شده و از تخفیف صددرصدی برق مصرفی بهرهمند شده اند.بخشایی افزود: این مشترکان تا زمانی که در گروه کم مصرف باقی بماندند از تخفیف صددرصدی برخوردار خواهند شد.وی با اشاره به تعداد 193 هزار و 552 قبض صادر شده از ابتدای آبان گفت: از این تعداد قبض صادر شده برای مشترکان خانگی، 14 هزار و 382 مشترک شامل باغ ویلاها و منازل خالی از سکنه است که مشمول طرح مذکور نمیشوند. معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان افزود: در آبان امسال همچنین از مجموع 35 هزار قبض صادر شده در استان، 105 هزار و 673 قبض مربوط به مشترکان خوش مصرف و 37 هزار و 916 قبض مربوط به مشترکان پر مصرف بوده است. مشترکین خوش مصرف با کاهش مختصر و ورود به دسته کم مصرف ها، امکان بهره مندی از مزایای این طرح را خواهند داشت و مشترکین پر مصرف برق در مناطق مختلف استان لازم است با کاهش میزان مصرف، به دسته مشترکین خوش مصرف یا کم مصرف بپیوندند. در طرح برق امید مشترکان میتوانند با استفاده از نرم افزار “برق من”، ضمن بررسی مقدار مصرف برق خود، از قرار گرفتن در هر یک از دستههای مشترکان کم مصرف، خوش مصرف و پر مصرف مطلع شوند که بر اساس این طرح، بهای برق مشترکان کم مصرف، رایگان حساب میشود. در نرم افزار برق من، مشترکان با ثبت شناسه 13 رقمی قبض برق خود، دهها نوع خدمت از جمله اطلاع از وضعیت مصرف، سوابق مصرف، استعلام برق امید، وضعیت خاموشیها و درخواست انشعاب را دریافت میکنند.

روایت پژوهشهایی که در اجرا به بن بست میرسند
رییس گروه پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مشکلات پژوهش در کشور ما این است که بهترین تحقیقات در حوزه اجرا با چالشهای جدی مواجه میشوند، گفت: عدم اعتقاد مسئولان اجرایی به نتایج طرحهای پژوهشی از معضلات عمده در اجرایی شده طرحهای پژوهشی در همه حوزهها بالاخص در حوزه مدیریت شهری است. وحیده احمدی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: بازار سرمایه به عنوان یکی از بخشهای مهم اقتصادی وظیفه تسهیل تامین مالی مورد نیاز شرکتها از یک سو و وظیفه افزایش نقدشوندگی و تسهیل مبادلات اوراق بهادار بین سرمایه گذاران را از سوی دیگر بر عهده داشته و همچنین به شفافیت مبادلات پولی و مالی کمک شایان توجهی میکند.وی افزود: سطح توسعه بازار سرمایه اغلب به عنوان نمایه توسعه یافتگی اقتصادی کشورها مطرح بوده و حضور و مشارکت مردم در آن از نشانگرهای توسعه اقتصادی تلقی میشود؛ لذا شناسایی عوامل موثر بر مشارکت افراد در بازار سرمایه از قبیل عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل کلان اقتصادی، عوامل سیاسی و قانونی، تاثیر بازارها و نهادهای موازی، تاثیر قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه و.. در راستای ریشه یابی معضلات اصلی بازار سرمایه حائز اهمیت است که این امر تنها از طریق تعاریف مختلف طرحهای پژوهشی و ریشه یابی تاثیر علل و عوامل موثر بر مشارکت افراد امکان پذیر است.
رییس گروه پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: امروزه شهرها در هر اندازه و ابعادی که باشند به مدیریتی بهینه در راستای کاهش مشکلات فرهنگی، اجتماعی، خدماتی، ایجاد آرامش و آسایش، اجرای عدالت شهروندی و تقویت روحیه مشارکت نیازمندند. احمدی ادامه داد: از آن جا که شهرهای بزرگ و کلان جمعیت بالایی دارند و محل تمرکز و تراکم انواع فعالیتها هستند به تبع با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستند؛ شهرهای کوچک و میانی نیز مشکلات خاص خود را دارند از این رو اگر برنامهها و استراتژیهای مناسب و اثربخش در زمینه حل مشکلات مدیریت شهری در تمامی سطوح ملی، منطقهای و محلی اتخاذ نشود این مشکلات همچنان وجود خواهد داشت که این امر ضروت برخورد اندیشمندانه با این مسائل را ضروری میسازد.

پژوهش، نفس مشکلات شهری را میگیرد

وی افزود: لذا اهمیت پژوهش در برنامه ریزی شهری از منظر نگاه علمی و همه جانبه نگر امری غیرقابل انکار به شمار میآید چرا که از این طریق میتوان راهکارهای حل معضلات اساسی مناطق شهری را به منظور مدیریت کارآمد شهری و جلب مشارکت شهروندان در توسعه شهرها شناسایی و به مرحله اجرا درآورد.رییس گروه پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مشکلات پژوهش در کشور ما این است که بهترین تحقیقات در حوزه اجرا با چالشهای جدی مواجه میشوند، تصریح کرد: عدم اعتقاد مسئولان اجرایی به نتایج طرحهای پژوهشی از معضلات عمده در اجرایی شده طرحهای پژوهشی در همه حوزهها بالاخص در حوزه مدیریت شهری است چراکه در این حوزه علاوه بر این که باید این اعتقاد در مدیران اجرایی شهری برای استفاده از نتایج طرحهای پژوهشی ایجاد شود، جلب مشارکت ذی نفعان شهری در امور شهری نیز در راستای تحقق اهداف تعیین شده حائز اهمیت فراوان است لذا بدون هم افزایی این دو بسیاری از طرحهای شهری به نتیجه دلخواه نخواهد رسید. احمدی یادآور شد: نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در ساختار مدیریت شهری از طریق ارتباط موثر دانشگاهها با تصمیم گیرندگان اجرایی در مدیریت امور شهری، ایجاد حس اعتماد بین ساختار مدیریت شهری و ذی نفعان در حوزههای مختلف شهری که منجر به بهبود سرمایه اجتماعی و افزایش همکاری میان آنان میشود، میتواند نقش موثری در کاهش چالشها و معضلات متعددی داشته باشد که امروزه شهرهای ما با آن دست به گریبان هستند.

فوت 4 نفر و شناسایی 67 مبتلای جدید

صداوسیما- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در 24 ساعت گذشته 170 آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجا شد که مجموعا 67 بیمار شناسایی شدند.دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد 19 نفر در بیرجند، 4 نفر در فردوس، 10 نفر در قاین، 5 نفر در طبس، 8 نفر در نهبندان، 8 نفر در درمیان، 2 نفر در سربیشه، 2 نفر در سرایان، 6 نفر در زیرکوه و 3 نفر در خوسف بودند. با ثبت 4 مورد فوت جدبد ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مجموع فوت در اثر این بیماری در استان به 670 مورد رسید.

فرهنگ مطالبه گری از مسئولان در جامعه ترویج شود

مهر- دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان گفت: یکی از رسالت های ستاد امر به معروف و نهی از منکر ترویج فرهنگ مطالبه گری از مسئولان بوده که در این راستا اقداماتی انجام شده است. سردار قاسمی در دیدار با روسای ستاد شهرستان های تابعه استان، بیان کرد: علی رغم کمبود امکانات، فعالیت های ستاد امر به معروف و نهی از منکر هیچگاه متوقف نشده و با جدیت پیش رفته است. وی ادامه داد: انتظار ستاد امر به معروف و نهی از منکر از اداراتی که سطح تعاملشان با مردم بیشتر بوده و وظیفه رسیدگی به کار مردم را دارند، افزایش رضایتمندی ارباب رجوع و پاسخگویی سریع به درخواست های آنان است.

توجه به تخصص گرایی در صدور مجوز سازمان های مردم نهاد

کاوش- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بر توجه به تخصص گرایی در صدور مجوزهای سازمان های مردم نهاد تأکید کرد. خوش خبر با بیان این مطلب در چهارمین جلسه شورای توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد استان، خاطرنشان کرد: باید در اعطای مجوز به متقاضیان راه اندازی سازمان های مردم نهاد، تحصیلات افراد، با نوع فعالیت شان همخوانی داشته باشد. وی متذکر شد: در این موضوع، نظر سازمان ها و دستگاه های تخصصی مرتبط نیز باید اخذ شود.

100 درصد نیاز بیماران کرونایی خراسان جنوبی به پلاسما تامین شد

ایرنا – مدیرکل انتقال خون استان گفت: 100 درصد نیاز بیمارستانی بیماران کرونایی استان به پلاسما زیر پوشش قرار گرفت و نیاز استان تاکنون تامین شده است. میری مقدم افزود: از ابتدای سال تاکنون 677 واحد پلاسما توسط بهبود یافتگان کرونا در استان اهدا شد که 522 واحد به روش فرزیس و 155 واحد به صورت پلاسمای ریکاور بوده است. وی بیان کرد: همچنین در این مدت 24 واحد پلاسما از مشهد و 6 واحد نیز از زاهدان در بیمارستانهای خراسان جنوبی دریافت شده است.

بهره مندی 8960 نفر از خدمات طرح ناظران سلامت هلال احمر

صداوسیما- هشت هزار و 960 نفر تاکنون از خدمات طرح ناظران سلامت هلال احمر استان بهرهمند شده اند. مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به اهمیت اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی برای قطع چرخه انتقال ویروس کرونا، گفت: در این راستا طرح ناظران سلامت هلال احمر تا پایان آذر امسال در استان اجرایی میشود. وی گفت: در قالب این طرح تیمهایی متشکل از اعضای جمعیت هلال احمر و نماینده دانشگاه علوم پزشکی به مراکز اداری، تجاری و عمومی سرکشی کرده و روند بازرسیها را برابر دستورالعمل به شبکه بهداشت و هلال احمر گزارش میدهند.

سالمندان، بیشتر از همه در معرض خطر دورهمی شب یلدا

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دورهمیهای خانوادگی میتواند به عنوان یک ریسک فاکتور بسیار خطرناک برای افراد سالمند باشد. شریف زاده به شهروندان توصیه کرد از رفتن به منازل یکدیگر و دیدن بزرگترها بویژه در شب یلدا خودداری کنند و با برگزاری مجازی آن، روند کاهشی موارد ابتلاء به کرونا در استان ادامه یابد

انتقال سوپرمارکت های استان به شبکه فروش سراسری سرونا

مهدی آبادی- عصر دیروز در مراسمی با حضور نماینده فروشگاه های سرونا سوپرمارکت ها و خاربارفروش های استان به شبکه فروش سراسری سرونا متصل شدند. مهدی میر هاشمی نماینده فروشگاه های سراسری سرونا در حاشیه این مراسم گفت: فروشگاه‎های سورنا با حمایت گروه صنعتی گلرنگ در راستای جلب حمایت مردم ،خرده فروشان، سوپرمارکت ها و همچنین تولیدکنندگان در عرصه اقتصادی کشور فعالیت خود را دنبال می‏کند. وی تصریح کرد: مجموعه ما یک شرکت خدماتی است و طبق استراتژی که دارد فروشگاه‎ها، سوپرمارکت‎ها و خرده‎فروشی‎ها را حمایت می‎کند. با رشد فروشگاه‎های بزرگ در کشور از میزان فعالیت خرده‎فروش‎ها و …کاسته شده است از این رو ما در راستای حمایت و انسجام خرده فروشی ها و سوپرمارکت ها اقدام به راه اندازی فروشگاه های سورنا نموده ایم. مدیر مرکز مطالعات اتاق بازرگانی نیز در این جلسه گفت: سوپرمارکت هایی که توان رقابت با فروشگاه های زنجیره ای را ندارند، با قرارداد با شرکت سرونا از امتیازات این شرکت بهره مند شوند. ضیائیان افزود: انواع اجناس در این شرکت با تخفیف و کم تر از قیمت شرکت پخش آن محصول در استان می باشد که کمک ویژه ای به فروشندگان خرد می کند. وی صندوق فروشگایی رایگان، امکان جابه جایی جنس قبل از تاریخ انقضاء را از امتیارات این شرکت دانست.

افزایش دوبرابری کمکهای مردمی به مراکز نیکوکاری

صداوسیما- کمکهای نقدی و غیر نقدی به مراکز نیکوکاری استان در هشت ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه پارسال با 103 درصد رشد به دوبرابر افزایش یافت.معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی استان گفت: در این مدت 30 میلیارد و 758 میلیون تومان کمک نقدی و غیر نقدی در مراکز نیکوکاری استان جمعآوری و با همکاری این مراکز، بین نیازمندان توزیع شد. رفیعی افزود: از این رقم 6 میلیارد و 861 میلیون تومان از کمکهای نقدی، 21 میلیارد و 581 میلیون تومان غیرنقدی و دو میلیارد و 343 میلیون تومان خدمات بوده است.

دمای 11 شهرستان خراسان جنوبی به زیر صفر رسید / از شدت سرما کاسته می شود

رییس گروه پیش بینی و پیش آگاهیهای جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: 11 شهرستان استان صبح (سهشنبه) دمای زیر صفر را تجربه کردند و دمای شهر بیرجند به هفت درجه زیر صفر رسید. جواد نخعی افزود: با توجه به بررسی نقشههای هواشناسی در 48 ساعت گذشته بیرجند بعد از بجنورد دومین مرکز استان سرد کشور بوده است. وی بیان کرد: از امروز چهارشنبه تا جمعه از شدت سرما و یخبندان در منطقه کاسته میشود. رییس گروه پیش بینی و پیش آگاهیهای جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: به لحاظ شرایط جوی از پنجشنبه تا اوایل هفته آینده ضمن وزش باد و افزایش ابر در نیمه شمالی استان شاهد بارش پراکنده خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت