تحلیل برنامه ریزان استان از آخرین وضعیت خراسان جنوبی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در نشست تبیین و تشریح اقدامات و دستاوردهای سازمان مدیریت گفته های زیادی از علاقه فرمانداران به حوزه راه، خساست مدیران، بخشی نگری دستگاه ها، توزیع نایکسان اعتبارات، ریسک پذیر نبودن مدیران و ۱۷ پروژه ملی خراسان جنوبی مطرح کرد. پور عیسی در این نشست که با حضور معاونان این سازمان با اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: خراسان جنوبی از استان‌های کم برخوردار کشور است و در سال‌های اخیر برای رشد و توسعه زیرساخت‌های استان پروژه‌های مهمی عملیاتی شده است. وی اظهار امیدواری کرد که با عملیاتی شدن برنامه‌ها و پروژه‌ها در حوزه زیرساخت‌ها در آینده شاهد تحول بزرگی در استان باشیم تا فاصله آن با استان های برخوردار کاهش یابد. وی افزود: یکی از مشکلات ما بخشی‌نگری دستگاه‌ها و عقب‌ماندگی تاریخی استان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و با وجود اینکه در حوزه زیرساخت‌ها کارهایی انجام شده اما نتیجه مطلوب حاصل نشده و برای تحقق این مهم باید دگرگونی فرهنگی شکل بگیرد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی گفت: ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای راه های روستایی خراسان جنوبی در سال جاری در نظر گرفته شد. این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته تاکید کردیم که آب مهم‌ترین شاخص برای تخصیص اعتبار است، اما در نهایت از سوی فرمانداران، ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای آب و ۶۴ میلیارد تومان برای راه اعتبار اختصاص یافت که نشان می‌دهد راه برای فرمانداران اولویت است. وی با بیان اینکه اولویت در روستاها در بخش آب و راه است بیان کرد: اکنون بیش از ۴۰۰ روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌شود و برای راه‌های روستایی علاوه بر اعتبارات راهداری ۲۰ میلیارد تومان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مبلغی اعتبار ملی نیز در نظر گرفته شده است. پور عیسی با اشاره به اینکه آبرسانی پایدار برای روستاها و حذف آبرسانی سیار از برنامه‌های پیگیری این سازمان است گفت: در حوزه آب نیز حدود ۴۵۰ میلیارد تومان فاینانس انجام شده است.

توزیع اعتبارات یکسان نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان‌جنوبی در مورد اعتبارات توازن ملی، تصریح کرد: اعتبارات امسال نسبت به سال گذشته ۹۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. پورعیسی در مورد اولویت‌ها و شاخص‌های توزیع اعتبارات، بیان کرد: برای سال جاری ۲۳۰ شاخص جهت توزیع اعتبارات در نظر گرفته شده اما شاخص و اولویت توزیع اعتبارات در تمام شهرستان‌ها یکی نیست. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: همچنین برای سال جاری ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه راه‌های روستایی در نظر گرفته شده است که در این راستا اولویت با راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به بازنگری در سند آمایش استان افزود: تکلیف شده است که مجدد اسناد آمایش استان با اسناد ملی بازنگری شود. وی یکی دیگر از اقدامات این سازمان را کمک به پیشبرد اهداف مقامات عالی دولت در استان ذکر کرد و گفت: همچنین چهار نهاد معین در چهار شهرستان مرزی استان حضور دارند و در این راستا تلاش می‌شود با کمک مالی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با نهادهای معین برای پیشرفت شهرستان‌ها همکاری شود.

خساست را کنار بگذارید

وی با بیان اینکه تمام پروژه‌های استان باید پیوست منطقه‌ای و قابلیت اجرایی داشته باشد، افزود: برای پیشرفت استان باید اطلس سرمایه گذاری در استان تدوین شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای توسعه زیرساخت‌های استان نباید خسیس بود، بیان کرد: مسائل استان را امنیتی نکنیم و اگر سرمایه گذاری قرار است در استان سرمایه گذاری کند اطلاعات و جزئیات مربوط به استان را در اختیار وی قرار دهیم. وی اظهار کرد: قرار است برای ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان سند تهیه و ظرفیت‌های هر روستا بیان شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی به حضور چهار نهاد معین در چهار شهرستان مرزی استان اشاره کرد و گفت: سعی می‌شود با کمک مالی از سوی سازمان مدیریت با نهادهای معین برای پیشرفت شهرستان‌ها همکاری شود. پورعیسی گریزی به مانده حساب های برخی دستگاه ها هم زد و با بیان اینکه نمی گذاریم بودجه ای به پایتخت برگشت کند گفت عنوان کرد : متاسفانه برخی ادارات بودجه های تخصیص داده شده را مدت ها در حساب نگه می دارند و آن را هزینه نمی کنند که چنانچه این روند ادامه داشته باشد با نظر استاندار محترم تخصیص ها را برگشت و در سایر حوزه ها هزینه خواهیم کرد . رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه سرعت جذب اعتبارات مورد توجه است افزود: در حوزه فرهنگی استان معتقد هستیم پروژه‌های فرهنگی در بخش تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر قیمتی باید به اتمام برسد. وی با تاکید بر اینکه نرخ مهاجرت افراد باسواد و تحصیلکرده خراسان جنوبی زیاد است اظهار داشت: در این راستا باید مانع مهاجرت افراد شویم چرا که نیروی انسانی سرمایه‌های هر استان است که باید حفظ شوند. وی از تصویب طرح تدوین سند توسعه رسانه استان در سال ۹۹ با دستور استاندار خبر داد و گفت: سال گذشته اعتباری در این خصوص نداشتیم اما در سال جاری برای جذب اعتبار پیگیری می‌کنیم.

مدیران ریسک پذیر باشند

پورعیسی با تاکید بر اینکه باید ریسک‌پذیری مدیران استان افزایش یابد گفت: برای توسعه استان به تمامی نهادهای توسعه مشاوره داده می‌شود. وی با بیان اینکه هنوز اخذ بودجه و اعتبارات از طریق چانه‌زنی است تصریح کرد: مدیران باید پای کار باشند زیرا با نشستن کاری انجام نمی‌شود. پورعیسی گفت: در سفر سال ۹۷ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان جنوبی ۹۴۰ میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات استانی قول مساعد داده شد که تاکنون دوسوم آن اخذ شده است و ۲۳۰ میلیارد تومان دیگر مقرر شد تامین شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی افزایش چهار برابری اعتبارات حوزه راه، افزایش چشمگیر اعتبارات آبخیزداری و افزایش ۱۲۰ میلیارد تومانی اعتبارات قنوات را از دیگر دستاوردهای سال‌های اخیر در این استان اعلام کرد. وی از برگزاری جشن پایان گازرسانی در استان خراسان جنوبی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در حوزه مخابرات و دیجیتال هم موفقیت‌های خوبی کسب شده و امضای تفاهم‌نامه‌هایی در استان در دست انجام است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی همچنین به تفاهم نامه های مختلف با سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره کرد و گفت: ۳ هزار فرصت شغلی برای میراث فرهنگی و جذب یارانه برای ۱۷ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن محرومان به عنوان اولین استان‌ها از جمله این تفاهم نامه‌ها است که البته هنوز ایجاد سه هزار فرصت شغلی بحث‌های حقوقی دارد که باید حل شود.

۱۳۳درصد مازاد درآمد داشتیم

پور عیسی افزود: در سال گذشته با بحث افزایش حقوق کارمندان دولت مواجه شدیم که بار مالی حدود ۵۰ درصدی ایجاد کرد. در استان ما نیز حدود ۶۸ میلیارد تومان بار مالی برای استان بود که توانستیم با رایزنی اعتبار را برای استان تامین کنیم. وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۷۵ نفر از کارمندانی که در سال ۱۳۹۸ بازنشست شدند پاداش و مرخصی مالی آنها پرداخت شد. جزو معدود استان هایی هستیم که تا پایان سال ۱۳۹۸ هیچ گونه مانده پاداش و مرخصی در دستگاه های اجرایی که مشمول اعتبارات استانی هستند، نداریم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای سال گذشته رقم پاداش بازنشستگان سرجمع و به تهران ارسال شده است.پورعیسی در مورد درآمدهایی که سال گذشته پیش‌بینی شده بود، گفت: رقم ۴۲۰ میلیارد تومان مصوب قانون بود که در پایان سال گذشته ۵۵۳ میلیارد تومان عملکرد دارایی‌های استان معادل ۱۳۳ درصد مازاد درآمد داشتیم.
وی از وجود دو ظرفیت در استان طی سال گذشته خبر داد و افزود: بحث تهاتر با بانک‌ها در مورد پیمانکارانی که بدهی داشتند یکی از ظرفیت ها بود که ایجاد شد و از این محل خراسان‌جنوبی ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عملکرد داشت. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در بحث اوراق و اسناد مالیاتی نیز حدود ۹ میلیارد تومان عملکرد خراسان جنوبی بود. پورعیسی تصریح کرد: برای سال جاری اعتبار سال را به صورت کلی در زمینه اعتبارات هزینه‌ای و تملک و دارایی سرمایه‌ای ابلاغ کرده و منتظر دستورالعمل برای برگزاری جلسه و توزیع اعتبارات شهرستانی هستیم. وی خاطرنشان کرد: اگر مقایسه ابلاغی اعتبارات سال گذشته با امسال در ابتدای سال را داشته باشیم در بحث اعتبارات هزینه‌ای از رشد ۵۵ درصدی، اعتبارات تملک رشد ۲۵ درصدی، حوزه نفت ۲۳۰ درصد افزایش و در بحث ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز حدود ۴۰ درصد افزایش را شاهد هستیم.

۱۷ پروژه ملی خراسان جنوبی

وی از وجود ۱۷ پروژه ملی در استان خبر داد و افزود: این تعداد پروژه ۹۷ میلیارد تومان اعتبار دارد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: اولویت ما در سال جاری اتمام پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا و دارای اعتبار است. وی بیان کرد: در سال جاری محدودیت آغاز پروژه داریم و ۱۰ درصد اعتبارات استان برای پروژه‌های جدید در نظر گرفته می‌شود. وی یادآورشد: برای سال جاری جهت راه‌های روستایی ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه در بحث فاینانس برای موضوع آب خراسان‌جنوبی حدود ۴۵۰ میلیارد تومان فاینانس در نظر گرفته شده است، افزود: بیش از ۴۰۰ روستا در خراسان جنوبی آبرسانی سیار می‌شود. پورعیسی گفت: تفاهم نامه‌هایی با معاون رئیس جمهور در حوزه مسکن محرومان، انرژی های خورشیدی و ایجاد سه هزار فرصت شغلی داریم که منابع برای پروژه‌ها تا پایان دولت انجام خواهد شد.

ما را استان گردشگری نمی شناسند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: در بحث احداث گلخانه، بارگاه‌های زرشک، زعفران، بوم گردی و … اقدامات جدیدی در استان آغاز شده و موفقیت نسبی داشتیم اما مسیر باید ادامه داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی در بحث ریل، اصلا خطوط ریل به آن معنی نداریم؛ در حوزه گردشگری فکر می‌کنیم باسیاست های مرکز ، استان گردشگری هستیم اما اینگونه نیست. در حوزه مرز نیز اگر قرار است مرزها فعال و منجر به توسعه استان شود باید تمام زیرساخت‌ها فراهم باشد. پورعیسی گفت: در بخش ارتقای شاخص‌ها در برخی از حوزه‌ها از جمله افزایش ۱۱ درصدی تولید ناخالص، برق رسانی به روستاها، گازرسانی، راه روستایی، صنعت، حمل و نقل و افزایش جابجایی بار، حوزه کشاورزی، حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و … پیشرفت‌هایی وجود داشته است. وی از تصویب سند توسعه رسانه استان در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: سال گذشته اعتباری در این خصوص نداشتیم اما در سال جاری برای جذب اعتبار پیگیری می‌کنیم.

پروژه‌های نیمه تمام با قدمت بالا، اعتبار بیشتری می‌گیرند

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به اینکه حداکثر ۱۰ درصد اعتبارات استان به شرط تخصیص یک سوم اعتبار در سال اول به پروژه‌های جدید اختصاص می‌یابد، گفت: پروژه‌های نیمه تمام با قدمت بالا در سال جاری در اولویت تخصیص اعتبار هستند. بهدانی اظهار کرد: ۴۹۰ میلیارد تومان معادل ۵۷.۵ درصد تخصیص از محل‌های مختلف در بحث اعتبارات عمرانی در سال گذشته داشتیم. وی با بیان اینکه تخصیص طی سال‌های اخیر تغییر کرده و در قالب اوراق و نقدی انجام می شود، اظهار کرد: در بحث اعتبارات هزینه‌ای در پایان سال گذشته مبلغ ۳۸۹ میلیارد تومان اعتبار از جمع ردیف‌های مختلف به استان ابلاغ شده که معادل ۹۹.۸۵ درصد تخصیص اعتبار به جز از یک ردیف و دستگاه، تخصیص سایر دستگاه ها کامل شده است. یعقوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در گزارشی که در شورای گفتگوی بخش

بیشتر

اصغری- حامد اکبرپور جانشین ستاد دیه استان اعلام نمود این مادر که بابت بدهی مالی

بیشتر

کاری- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به دو اقدامات تحولی ویژه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت