تحقق آرزوی ١٢ ساله مردم نهبندان

تشکیل بخش سرداران در شهرستان نهبندان به تصویب هیئت دولت رسید. فرماندار نهبندان عنوان کرد: با پیگیری های مستمر مهندس معتمدیان در آخرین لحظات حضور در مسئولیت بعنوان استاندار خراسان جنوبی در جلسه ۲۷ مهرماه هیئت دولت که به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهور محترم برگزار شد، موضوع تشکیل بخش سرداران با مرکزیت دهک (ارتقاء دهستان عربخانه) مطرح و با دفاع مناسب استاندار به تصویت هیات دولت رسید. مجید بیکی افزود: تشکیل بخش سرداران با مرکزیت دهک، از درخواست های دیرینه مردم منطقه بوده که بر اساس طرح تهیه شده قبلی در دهه هشتاد با بروز رسانی در آخرین نوبت در سال ۱۳۹۸ به وزارت کشور و دفتر تقسیمات کشوری ارسال و با نظر مساعد وزیر محترم کشور و استاندار خراسان جنوبی، در جلسه اخیر هیات دولت مطرح و با تحقق آن، با توجه به پراکندگی و وسعت شهرستان، کمک شایانی به تسریع در خدمات رسانی خواهد نمود. فرماندار نهبندان افزود: در مسیر تحقق این خواسته، مجموعه استانداری خراسان جنوبی، فرمانداران اسبق و نمایندگان مجلس در ادوار گذشته و همچنین دکتر نخعی نماینده فعلی شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری ها و زحمات زیادی را متقبل شدند. لازم بذکر است که شهرستان نهبندان دارای ۲ بخش مرکزی و شوسف بوده که با افزودن بخش جدید به ۳ بخش مرکزی، شوسف و سرداران افزایش پیدا می کند.

آیا انسولین در خراسان جنوبی سهمیهبندی میشود؟

ایسنا – معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه سامانههایی راهاندازی شده که افرادی که نیاز به انسولین دارند این نیاز خود را از داروخانههای منتخب دریافت کنند، گفت: با این روش، هرکس براساس نیاز خود انسولین دریافت میکند. از اسفند ۹۸ تاکنون، انسولین قلمی برای بیماران دیابتی به سختی پیدا میشود. بیماران مبتلا به دیابت در برابر ویروس کرونا آسیبپذیرتر هستند و کمبود انسولین، میتواند آسیبهای مرگباری برای این افراد به دنبال داشته باشد. سازمان غذا و دارو میگوید این افراد میتوانند از نمونههای دیگر انسولین استفاده کنند و این کمبود بهزودی برطرف میشود. حال که این کمبود رسانهای شده، رسانههای معاند در آتش این مشکل میدمند و به گونهای جریانسازی کردهاند که بسیاری از بیماران نیازمند انسولین را نگران کردهاند.
غلامرضا آهنی، معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند کرد: میزان انسولین در دسترس به دلیل مسائل ارزی و تحریم مانند قبل نبوده و به وفور پیدا نمیشود. وی با بیان اینکه با تدابیر انجام شده اکنون این موضوع در حال هدفمند شدن است، افزود: انسولین از جمله داروهای وارداتی است که واردکنندگانی که مجوز واردات گرفته آن را تحویل شرکتهای پخش که عمدتا در تهران است، میدهند و سپس در استانها توزیع میشود. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه سامانههایی راهاندازی شده که افرادی که نیاز به انسولین دارند این نیاز خود را از داروخانههای منتخب دریافت کنند، تصریح کرد: این گونه و با این روش، هرکس براساس نیاز خود انسولین دریافت میکند. آهنی با بیان اینکه اگر شرایط به گونهای شود که نیاز به سهمیهبندی شود، براساس نیاز بیماران انسولین توزیع خواهد شد، افزود: واقعیت این است که در برههای که سایر استانها در تامین انسولین دچار مشکل شده بودند، خراسان جنوبی از این حیث مشکلی نداشت، اما اکنون دچار مشکلاتی شدهایم. وی یادآور شد: تمام تلاشها بر هدفمند شدن توزیع انسولین است و سعی خواهیم کرد حتما انسولین مورد نیاز بیماران تامین شود. میرمحمدی، رییس کمیته اقتصاد سلامت کمیسیون بهداشت نیز چندی پیش گفت: بخشی از کمبود انسولین قلمی در کشور به دلیل تحریمهاست که نمیتوان ارز به آن اختصاص داد، یعنی هم کمبود ارز داریم و هم در نوع تخصیص ارز هم دچار مشکل هستیم. انسولینهای وارداتی تحت پوشش بیمه هستند و نسبت به خارج از کشور با قیمت مناسب توزیع میشود همین قیمت پایین نسبت به کشورهای همجوار باعث قاچاق معکوس انسولین قلمی شده است، یعنی این نوع انسولین وارد کشور میشود و بعد به خاطر قیمت کم آن به کشورهای دیگر قاچاق میشود؛ اینها بخشی از علت کمبود انسولین در کشور است. وی ادامه داد: در حال حاضر یک پارت از انسولین قلمی وارد کشور شده و قرار است از طریق داروخانههای معتبر به مردم با ارائهی کارت ملی یا شرایط دیگر انسولین بدهند. انشاءا… پارت دوم و سوم آن نیز در راه است. کارهای آن صورت گرفته است. با وارد شدن این دو پارت بخش قابل توجهی از مشکل انسولین در کشور حل خواهد شد.

کویرتایر گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان گرفت

گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان در سال ۹۸ از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به شرکت کویر تایر اعطا گردید. به گزارش روابط عمومی شرکت کویر تایر؛ سالیانه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان شرکتهای داخلی را ممیزی میکند و بر اساس امتیاز کسب شده ، گواهینامه و یا تندیس اعطا می نماید. بنا بر این گزارش ؛ در بررسی آیتم های مختلف مربوط به مشتریان، از قبیل خدمات پس از فروش، نحوه توزیع ، رعایت قیمتهای مصوب و … بررسی و سپس بر اساس امتیاز ، خیلی از شرکتها حائز امتیاز نمی شوند و برخی گواهینامه و برخی تندیس دریافت می کنند که اعطاء گواهینامه یا تندیس در روز ۹اسفند روز رعایت حقوق مصرف کنندگان به شرکتها طی مراسمی اعطا می گردد. امسال بدلیل شیوع کرونا سازمان حمایت برگزاری مراسم را چندین مرتبه به تاخیر انداخت و در نهایت بدون مراسم گواهینامه به شرکت تحویل گردید.

امام جمعه بیرجند: اهمیت بیشتری برای سلامتمحوری لحاظ شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: در مسائل درمانی که حول دو موضوع درمانمحوری و سلامتمحوری بحث میشود باید به موضوع سلامتمحوری بیشتر اهمیت داد به طوری که برای بیماری کرونا خیلی روی آن تاکید است. به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در دیدار مدیرکل و معاونان اداره کل بیمه سلامت استان با اشاره به اینکه مسئله سلامت به خود انسان بر میگردد، افزود: این رعایت بهداشت و استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن سطوح و دست در مورد کرونا از مقدمات نزدیک پیشگیری از بیماری است اما این بیماری یک مقدمات دور داشته که رعایت نشده و باعث رشد چنین ویروسی در جامعه شده است و اصولا تندرستمحوری و رعایت بهداشت از مقدمات دور است. وی با اشاره به ارائه گزارشهای هر ساله توسعه بیمارستانها توسط مسوولان مربوطه، خاطرنشان کرد: اما نسبت به بسیاری از مسائلی که به تندرست بودن مرتبط است مانند استفاده از مواد خوارکی ناسالم از جمله انواع نوشابهها و مواد غذایی دارای مواد افزودنی که خود مسوولان و کارشناسان ذیزبط به آن نقد علمی دارند و در مورد آن مقاله مینویسند اما فروشگاهها در سطح کشور موجود است و کسی کاری به آن ندارد. وی افزود: امروزه مسائل نگران کننده زیادی برای افراد از جمله مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیش میآید که باعث ایجاد زمینههای انواع بیماری میشود اما در بسیاری از این موارد نسبت به آن بی تفاوتاند و به جای آن به توسعه انواع بیمارستان و داروهایی پرداخته میشود که حتی در میزان و نوع استفاده از داروها نیز نقدهایی وجود دارد اما نسبت به پیشگیری که از مقدمات دور بیماری است؛ کمتر پرداخته میشود وی خاطرنشان کرد: در مورد مسائل بیمه مردم و اموری که در اختیار سازمان بیمه سلامت است، سعی شود هم قانون رعایت شده و هم تا جایی که امکانپذیر است در این مورد مردم دچار سردرگمی نشوند و با تلاش و کوشش بتوانید سلامت روانی جامعه را برقرار کنید.

آغاز کاهش قیمت مرغ در خراسان جنوبی
قیمت مرغ گرم در روزبازارهای خراسان جنوبی از امروز روند کاهشی داشت. به گزارش صدا و سیما؛معاون بازرگانی و توسعه تجارت استان گفت:با توجه به توزیع نهادههای دامی و افزایش جوجه ریزی در مزغ داریهای کشور، قیمت مرغ گرم امروز در روزبازارهای خراسان جنوبی با کاهش ۸۰۰ تومانی در مقایسه با روز پنج شنبه، ۲۳ هزار و ۳۲۰ تومان عرضه شد.جویبان با اعلام اینکه براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده از درب مرغداری ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است افزود: ادامه روند کاهشی قیمت مرغ در استان و رسیدن به قیمت مصوب، منوط به تامین مرغ زنده با این قیمت از سوی جهادکشاورزی است.وی اشارهای هم به کمبود روغن در استان کرد و گفت: فقط روغن جامد به دلیل کاهش تولید این کالا در کارخانجات با کمبود مواجه هستیم، ولی در تامین روغن مایع مشکلی در استان نداریم و سهمیه جدید به وزن ۵۴۰ تن در راه است که در روزهای آینده در فروشگاههای زنجیرهای توزیع خواهد شد.

کشف حدود نیم تُن انواع مخدر در عملیات مشترک پلیسی
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۴۶۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر درعملیات مشترک مأموران پلیس خراسان جنوبی و سمنان در شهرستان شاهرود خبر داد. سرهنگ ناصر فرشید گفت: مأموران فرماندهی انتظامی استان با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی اخباری دریافت کردند که سوداگران مرگ قصد انتقال مواد افیونی به شهرهای مرکزی کشور را دارند که بلا فاصله موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی افزود: مأموران انتظامی خراسان جنوبی با همکاری ماموران انتظامی استان سمنان در یک عملیات هوشمندانه پلیسی ۲ خودروی سواری پژو پارس و پراید قاچاقچیان مواد مخدر را در مناطق کویری استان سمنان حوالی شهرستان شاهرود شناسایی و متوقف کردند. سرهنگ فرشید گفت: ماموران در بازرسی از خودروهای قاچاقچیان ۲۴۱ کیلوگرم تریاک، ۱۷۴ کیلوگرم حشیش، ۱۹ کیلو و ۶۵۰ گرم شیشه، ۱۱ کیلو و ۸۰۰ گرم هروئین و ۲۰ کیلو و ۳۵۰ گرم سایر مواد مخدر کشف کردند. فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این عملیات ۴۶۶ کیلو و ۸۰۰ گرم انواع مواد مخدر کشف، ۲ خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

برداشت مرغوبترین «طلای سرخ» جهان در خراسانجنوبی آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از آغاز برداشت مرغوبترین زعفران جهان در خراسانجنوبی خبر داد و گفت: امسال ۷۰ تن زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت میشود. قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، از آغاز برداشت مرغوبترین زعفران جهان در خراسانجنوبی خبر داد و اظهار کرد: برداشت زعفران از سطح ۱۶ هزار و ۸۰۷ هکتار سطح زیرکشت این محصول در سرزمین طلای سرخ آغاز شد. وی با بیان اینکه کاشت زعفران در خراسانجنوبی قدمت بیش از ۷۰۰ سال دارد، بیان کرد: بیشترین سطح زیرکشت زعفران در خراسانجنوبی به شهرستان قاین با پنج هزار و ۷۹ هکتار اختصاص دارد. رئیس سازمان جهادکشاورزی مطرح کرد: برداشت محصول زعفران در برخی از نقاط استان از اوایل آبانماه آغاز و ۴۵ روز و گاها هم تا پایان آذرماه ادامه دارد.وی با اعلام اینکه سطح زیر کشت زعفران هر ساله ۴۰۰ تا ۴۵۰ هکتار افزایش مییابد، مطرح کرد: امسال ۷۰ تن زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت شود که برآورد میشود تولید زعفران نسبت به سال گذشته سه و نیم درصد افزایش یابد.
رئیس شورای ملی زعفران هم گفت: با توجه به درجه بندی استانداردهای جهانی، زعفران قائنات همچنان مرغوبترین زعفران جهان است و زعفران منطقه قائنات بویژه در مناطق کوهستانی چه بلحاظ قدرت رنگ دهی (کروسین)، چه به لحاظ عطر (اجزاءسافرانال) و چه به لحاظ طعم (پیکروکروسین) همچنان در جهان بی نظیر است. محسن احتشام استفاده از آب شیرین برای آبیاری، استفاده نکردن از کود شیمیایی، مهارت و تجربه کشاورزان، برداشت زعفران در صبح زود و نگهداری مناسب این محصول مهم را از دلایل مرغوب بودن زعفران قائنات اعلام کرد. زعفران تولید شده در خراسان جنوبی، به علت برداشت گل زعفران قبل از طلوع آفتاب و برداشت غنچه قبل از بازشدن از کیفیت، عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است و مشتریان زیادی در کشورهای همچون آلمان، آمریکا، اسپانیا و حاشیه خلیج فارس دارد.پارسال ۶۷ تن زعفران از اراضی زیرکشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت شد.

شناسایی ۱۴۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

صداوسیما- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۲ آزمایش جدید از افراد مشکوک به کرونا در استان گرفته شد که از این تعداد جواب ۱۴۷ آزمایش مثبت اعلام شد. دکتر دهقانی گفت : ۷۸ نفر از مبتلایان جدید مربوط به بیرجند، ۱۶ نفر طبس و قاین، ۱۴ نفر سرایان، ۸ بیمار مربوط به درمیان، ۷ نفر فردوس، ۵ نفر خوسف، نهبندان ۲ نفر و یک نفر مربوط به سربیشه است.وی افزود : همچنین با فوت ۳ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته ، تعداد فوتیهای ناشی از کرونا در خراسان جنوبی به ۲۴۹ مورد افزایش یافت.

بهورز روستای مهموئی اولین شهید مدافع سلامت خراسان جنوبی است

ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اولین شهید مدافع سلامت استان، بهورز زحمتکش روستای مهموئی است که جان خود را تقدیم سلامت مردم کرد. محمد دهقانی روز شنبه با حضور در مزار این شهید مدافع سلامت در روستای مهموئی از توابع شهرستان بیرجند افزود: انشاءا… بعد از این شاهد چنین حوادث غمباری نباشیم که نیروهای ارزشمندی مثل شهیده منصوره حسینی را در سن پایین از دست بدهیم. وی اظهار کرد: امیدوارم هم استانیهای عزیز قدر این زحمات پرسنل بهداشت و درمان را بدانند و در راستای حفظ سلامت فرزندان خود، پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم هرچه زودتر با کمکشان این بیماری را پشت سر بگذاریم.

بیش از ۲۵۲ میلیارد ریال تسهیلات کرونا در بیرجند پرداخت شد

فرماندار بیرجند گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۸۳۷ متقاضی در بیرجند موفق به دریافت تسهیلات دوران کرونا به مبلغ ۲۵۲ میلیارد و هفت میلیون ریال شدهاند. ناصری در سومین نشست گروه کاری اشتغال شهرستان بیرجند، عملکرد این شهرستان را در جذب تسهیلات دوران کرونا قابل قبول ارزیابی کرد و افزود: به همت دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل، ۷۰ درصد تسهیلات درخواستی متقاضیان در این بخش پرداخت شده و بیرجند در جایگاه اول رتبهبندی شهرستانی قرار گرفته است.

۳۰۰ تن مرغ منجمد در خراسان جنوبی توزیع میشود

مهر- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از توزیع ۳۰۰ تن مرغ منجمد به منظور تنظیم بازار استان خبر داد. قوسی گفت: میزان ۳۰۰ تُن از ذخایر مرغ منجمد شرکت پشتیبانی امور دام استان جهت بهرهمندی تمامی خانوارهای خراسان جنوبی توزیع میشود. وی اظهار کرد: برای قیمت گذاری باید تمام زنجیره تولید مرغ را در نظر بگیریم که شامل مرغدار، متولی کشتارگاه و خرده فروش میشود. وی با بیان اینکه از سوی دیگر باید نگاهمان به مصرف کننده به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه باشد، تصریح کرد: با احتساب هزینههای تولید، قیمت مرغ درب شرکت و کشتارگاه ۱۴ هزار تومان و برای مصرف کننده به قیمت ۱۵ هزار تومان توزیع خواهد شد.

همکاری پلیس و شهرداری زمینه ساز ایجاد جامعه ای سالم

شهردار و جمعی از مدیران شهرداری جهت تجلیل از زحمت کشان عرصه امنیت در چهار کلانتری شهر بیرجند حضور یافته و از خدمات ارزنده و تلاشهای نیروی انتظامی در ارتقاء سلامت و استقرار امنیت، تعامل و همکاری با شهرداری تقدیر و تشکر کردند.

۵۴ هزار مشترک خراسان جنوبی مشمول طرح برق امید هستند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۵۴ هزار مشترک برق در این استان مشمول طرح برق امید هستند که از مزایای این طرح برخوردار میشوند. بنابر اعلام این شرکت، مهدی دادگر روز شنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح برق امید، از آغاز اجرای این طرح در خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور از ابتدای آبان ماه امسال خبر داد. وی بیان کرد: مشترکانی که در ماههای گرم خرداد تا شهریور ماه متوسط مصرف ماهانه آنها در یک دوره تا ۱۰۰ کیلووات ساعت باشد در دسته کممصرف، ۱۰۱ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت خوش مصرف و مشترکان با مصرف بیش از ۳۰۰ کیلووات ساعت جزو دسته پرمصرف شمرده میشوند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق افزود: برای سایر ماههای سال نیز مشترکانی که مصرف آنها تا ۸۰ کیلووات ساعت باشد شامل مشترکان کممصرف، بین ۸۱ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت خوش مصرف و بیش از ۲۰۰ کیلووات ساعت طبق تعرفهبندی طرح برق امید، مشترک پرمصرف محسوب میشوند. وی با اشاره به وجود ۳۱۷ هزار مشترک برق خانگی در خراسان جنوبی گفت: براساس مقدار مصرف مشخص شده در طرح برق امید، بیش از ۵۴ هزار مشترک خانگی در استان نیز به تناسب نحوه مصرف خود شامل تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق مصرفی در یک یا چند دوره در طول سال میشوند.

سامانه علمسنجی دانشگاه بیرجند راهاندازی شد

سامانه علمسنجی دانشگاه بیرجند با هدف ارزیابی فعالیتهای علمی و ترسیم نقشه علمی دانشگاه راهاندازی شد. مدیر امور پژوهشی دانشگاه بیرجند گفت: در این راستا به عنوان اولین گام، سامانه علمسنجی دانشگاه راهاندازی شد و با استفاده از این سامانه همکاران میتوانند اطلاعات دقیقتری از وضعیت علمی خود و دانشگاه داشته باشند. به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه و کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد در حال آمادهسازی نسخه نهایی و رسمی این سامانه هستند که در هفته پژوهش راهاندازی خواهد شد. علاقهمندان از طریق نشانی
http://scimet.birjand.ac.ir/University.php?id=۱ میتوانند به سامانه علمسنجی دانشگاه بیرجند وارد شوند.

قطعی ۱۲ ساعتی گاز برخی مشترکین روستاهای خانکوک و حسین آباد

به منظور تزریق گاز، جریان گاز مشترکین روستاهای خانکوک و حسین آباد در تاریخ ۹۹/۸/۶ ساعت ۶ صبح تا ۱۲ ساعت قطع خواهد شد. روابط عمومی شرکت گاز استان از مشترکین واقع در این مناطق خواست تا تمهیدات لازم در این خصوص را لحاظ و بمنظور جلوگیری از بروز خطرات و حوادث احتمالی شیر اصلی گاز را قطع نمایند و در صورت هرگونه مشکل مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۹۴ به امدادگاز اطلاع دهند. شایان ذکر است وصل گاز این مناطق، پس از پایان عملیات، توسط امداد گاز شهر فردوس صورت خواهد پذیرفت.

یک کشته و دو مصدوم در تصادف محور نهبندان – بیرجند

برخورد پراید با سانتافه در محور نهبندان – بیرجند ، یک کشته و ۲ مجروح برجا گذاشت. رئیس پلیس راه استان گفت : این حادثه ساعت ۲:۲۰ بامداد جمعه در برخورد یک دستگاه خودروی پراید با سانتافه در کیلومتر ۶۰ محور نهبندان- بیرجند رخ داد که راننده پراید در دم جان باخت و دو سرنشین خودروی سانتافه مصدوم و بلافاصله به بیمارستان شهید آتشدست نهبندان منتقل شدند. سرهنگ رضایی ، علت حادثه را انحراف به چپ خودروی پراید ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


اصغری- حامد اکبرپور جانشین ستاد دیه استان اعلام نمود این مادر که بابت بدهی مالی

بیشتر

کاری- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به دو اقدامات تحولی ویژه

بیشتر

نسرین کاری- اصفهک از روستاهای قدیمی شهرستان طبس است، که به روستای خشت و آب

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت