تأکید رهبری بر استفاده از ظرفیت رسانه را جدی بگیرید

بهروزی فر – “عملکرد دو ساله این دولت، موجب تقدیر و تمجید است، اما متأسفانه به علت نارسایی در زبان رسانه‌ای دولت، فعالیت‌های خوب آن، به اندازه لازم و شایسته به اذهان مردم منعکس نشده است”. اینها بخش هایی اندک از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار اعضای هیئت دولت در هشتم شهریور ماه امسال است که به ارتباط مستقیم عملکرد دولت و دستگاه های اجرایی با رسانه ها اشاره دارد، موضوع بسیار مهمی که در نشست دولت‌های مختلف هم مورد تأکید بوده؛ “ایرادی که من به این دولت وارد می‌کنم ، این است که توضیح دادنشان به مردم کم است. این روابط عمومی‌های شما در بخش‌ های مختلف باید فعال عمل کنند. روابط عمومی شماست که از رسانه‌ ملی یا از مطبوعات می‌تواند استفاده‌ بهینه بکند؛ یاد بگیرند راه بیان کردن را…. گزارش‌هایی که امروز داده شد، گزارش‌های بسیار خوبی بود…. این جلسه برای گزارش دادن کافی نیست؛ شما بخشی از وقت امسال را برای گزارش دادن به مردم صرف کنید. این‌که ما گفتیم امسال، سال پاسخگویی است، مظهر این پاسخگویی همین گزارش‌هایی است که شما به مردم خواهید داد. بسیاری از کارهایی را که در بخش‌های شما انجام گرفته – من البته اطلاع دارم، ولی در همین گزارش‌های کوتاه، آنها را ذکر نکردید. این کارهای خوب و مهم انجام گرفته و شما فرصت نکردید که ذکر کنید – خیلی‌ها نمی‌دانند. برنامه‌ سازی کنید و آنچه را که انجام گرفته، ترسیم و بیان کنید؛ من قبلاً به آقای رئیس جمهور هم این مطلب را گفته‌ام. دو ستون درست کنید: کارها و خدماتی که انجام داده‌اید، کارهایی که انجام نداده‌اید، یا ناکام مانده‌اید در انجامش؛ اینها را با مردم در میان بگذارید و بدانید که مردم قدر خدمت و قدر تلاش را می‌ دانند . ما باید هم کارهای کرده‌ خودمان و هم کارهای نکرده‌ خودمان، یا درست نکرده‌ خودمان را با صداقت در میان بگذاریم. مطمئناً آن تلاش و همت و اهتمامی که انجام گرفته برای ستون مثبت ها، عذر خواهد بود برای ما نسبت به ستون ناکرده‌ها… ما اصرار داریم که آنچه انجام گرفته و اهتمامِ به کار رفته، صادقانه، درست و روشن به مردم بیان شود؛ مشخص کنید چه تحویل گرفته‌اید و چه تحویل خواهید داد؛ مثل صورت وضعیت‌هایی که مهندسان در هنگام تحویل و تحول یک کار تهیه می‌کنند ، شما هم صورت وضعیت کار خودتان را حقیقتاً مشخص و معین کنید و سعی کنید که حداکثر دقت را هم در اتقان آن به کار ببرید. حقیقتاً وقتی ما با مردم مواجه می‌ شویم ، می‌توانیم اعتماد مردم را با صدق لهجه و بیانِ واقعیت‌ها کاملاً جلب کنیم. (شهریور ۸۳) “در مورد گزارشی هم که آقای رئیس‌جمهور دادند – که گزارش بسیار خوبی بود – توصیه‌ام این است که این گزارش‌ها منتشر بشود و صداوسیما عین همین بیانات ایشان را منتشر کند تا مردم و نخبگان بشنوند. بسیاری از چیزهایی که در زندگی ما اتفاق می‌افتد و واقعیت دارد، مردم درست در جریان آنها قرار نمی‌گیرند . درست است که ما ان‌شاءالله برای خدا کار می‌کنیم و هدف عمده‌ ما باید رضای الهی باشد و ان‌شاءالله هست؛ لیکن اطلاع مردم از این کارها بسیار کار لازم و مهمی است؛ این هم خودش هدفی است؛ من قبل ها هم همیشه سفارش کرده‌ام، حالا هم سفارش می‌کنم”(شهریور ۸۷) “آخرین نکته‌ای هم که در این زمینه عرض می‌کنم و عرایضم را تمام می‌کنم ، پایش و اطلاع‌رسانی است. بایستی مرکز رصد قوی و بینایی وجود داشته باشد که به‌طور دقیق پیشرفت این کار را پایش کند؛ اطلاعات را گردآوری کنند، پردازش کنند، استنتاج کنند، احیاناً آن حرکتی را که باید در هر مقطعی و هر مرحله‌ای انجام بگیرد مشخص کنند، برای هر بخشی شاخص سنجش معین کنند، و در نهایت اطلاع‌رسانی به مردم انجام بگیرد؛ یعنی مردم دوست دارند بدانند. این مجموعه‌ عرایضی است که ما به شما برادران و خواهران عزیز می‌خواستیم عرض کنیم… کار بزرگی شروع شده، این کار بزرگ را ما می‌توانیم ان‌شاءالله با همت، با توکل به خدای متعال، قدم به قدم، با شتاب متناسب و لازم پیش ببریم، و جوری هم هست که به اعتقاد من آثار و نتایج آن بلندمدت هم نیست؛ برنامه‌ها، برنامه‌ های بلندمدتی است، لکن نتایج آن خیلی زود به دست خواهد آمد ان‌شاءالله؛ یعنی شروع ثمرات این کار و احساس عمومیِ مردم برای شیرینی نتایج این کار ان‌شاءالله دیر و دور از دسترس نیست. ان‌شاءالله امیدواریم در همین دولت، با پیشرفتی که انجام می‌گیرد ، با کاری که انجام می‌گیرد ، مردم این را احساس کنند و ثمرات این حرکت عمومی و بزرگ را بچشند”. (شهریور ۹۲) مشابه این عبارت ها را در دیدارهای مختلف و با تأکید فراوان بارها و بارها شاهد هستیم که البته همه اینها در دیدار شهریور ماه امسال به تذکر جدی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر کارآمدسازی فعالیت‌های رسانه‌ای دولت ختم شد،” برای هر اقدام مهم، یک پیوست تبلیغاتی روشن لازم است”.ضرورت پیوست رسانه ای برای انجام هر اقدام دولت، آن هم به منظور تنویر افکار عمومی، تبیین دستاوردهای ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی و انعکاس اقدامات دولتی که در صدر امور است و در راستای سیاست ها و آرمان های انقلاب در تلاش و تکاپو می باشد. موضوع پیوست رسانه ای، همان قاعده متقنی است که بارها و بارها در نشست های مختلف با حوزه های متولی، توسط رسانه های استان مورد تأکید قرار گرفته و تاکنون کم توجهی برخی مدیران، تنها مانع تحقق این اصل اساسی بوده است. محور بودن رسانه و این که می تواند به عنوان یک پل ارتباطی قوی، اقدامات دولت را تشریح و تبیین کرده و به اطلاع مردم برساند، بر هیچ کس پوشیده نیست و بدون تردید این تذکر جدی و جدید رهبری می تواند خط پایانی بر همه سستی های گذشته باشد، لذا انتظار می رود دستگاه های اجرایی اقدامات فاخر خود را که در هفته دولت، بخشی از آنها رونمایی شد را با استفاده از ظرفیت رسانه ای غنی و قوی استان به سمع و نظر مردم. برسانند، این حق مردم است که بدانند خادمین شان در دستگاه‌های اجرایی برای توسعه استان چه در چنته دارند و بی شک این حق دولت است که گوشه ای از تلاش های شبانه روزی اش که منتج به پیامدهای بسیار ارزنده شده، به درستی اطلاع رسانی شود تا مردم بدانند دولتی که با رأی آنها بر سر کار آمده، سرِ کاری نیسن و برای برون رفت کشور از منجلاب مشکلات برنامه ها و راهکارهایی دارد.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – باران های بی سابقه فروردین و اردیبهشت که به زمین نشستند، تحلیل

بیشتر

سلام. وزیر نیرو آنچنان درباره توسعه برق حرف میزند که انگار هر سال شاهد خاموشی

بیشتر

زمانی – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: برای گذر از تابستان ۱۴۰۳،

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت