به مرز واردات پزشک رسیده‌ایم!

قصه کمبود پزشکان متخصص و عدم ماندگاری آنان در مناطق؛ آنقدر تکرار شده و حل نشده که گویی به معضلی بی بازگشت تبدیل شده و اکنون به جایی رسیده‌ایم که پزشک را از خارج از کشور وارد کنیم. سال‌هاست مناطق محروم خراسان جنوبی از کمبود پزشک در رنج هستند؛ از راهروهای شلوغ و پر رفت و آمد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تا بیمارانی که از لباسهایشان مشخص است از غرب و شرق استان به مرکز استان آمده‌اند و حتی در همین مرکز استان هم به آنچه باید نمی‌رسند. به گزارش ایسنا، افرادی را می‌شناسیم که سه ساعت راه را از شهرهای مختلف به بیرحند طی می‌کنند و آخر سر هم به دلیل نبود پزشکان با صرف هزینه‌های دو برابری راهی استان‌های دیگر می‌شوند و این چه درد بزرگی است فراتر از آن بیماری و آن درد جسمی. طی کردن مسافت‌ها برای رسیدن یک پزشک متخصص آن هم با درد بیماری دقیقا همان چیزی است که درد بیماری را بیشتر می‌کند.حالا با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، عدم توازن در دسترسی به پزشک متخصص و فوق تخصص، یکی از چالش‌های نظام سلامت کشور است‌. در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعهد داده که این کمبود ظرفیت پزشکان چه در سطح عمومی و چه در سطح پزشک متخصص را برطرف کرده و این زمینه را ایجاد کنند که مشکل کمبود پزشک نداشته باشیم. اگر روند موجود ادامه یابد، مطمئناً مثل زمان اوایل انقلاب مجبور می‌شویم پزشک از خارج بیاوریم که این قضیه به سود مردم و جامعه نیست.

عدم تناسب پزشکان متخصص با وسعت و پراکندگی جمعیت

فرزاد فیروزی، مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: میزان پزشک متخصص به نسبت زیرساخت‌های مهیا شده و وسعت استان و پراکندگی جمعیت به میزان کافی وجود ندارد.وی با بیان اینکه دائما برای جذب پزشکان در تلاشیم، افزود: مجلس شورای اسلامی، بخشی از تولید درمان مورد نیاز بیمه شدگان را بر عهده سازمان تامین اجتماعی گذاشته و از طرفی دانشگاه علوم پزشکی هم در جذب دچار مشکل است.مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی به بسیاری از رشته‌های تخصصی پزشکی نیاز فوری داریم و لازم می‌دانیم وزارت بهداشت به آن توجه کند؛ همچنین لازم است سهمیه نیروی متخصص برای تامین اجتماعی در برنامه پنج ساله توسعه دیده شود.فیروزی با اشاره به اینکه هم اکنون سه نیروی متخصص و تعدادی متخصص مهمان با تامین اجتماعی در استان همکاری می‌کنند، تصریح کرد: قانون، تأمین زیرساخت مورد نیاز را برای این سازمان درنظر نگرفته است. وی با بیان اینکه اکنون سهمیه استفاده از نیروهای متخصص فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های علوم پزشکی از این سازمان گرفته شده است، اظهار کرد: در ماده ۷۴ قانون پنج ساله ششم مقرر شده که نیروهای متخصص ضریب دوکای دانشگاه‌های علوم پزشکی با تأمین اجتماعی همکاری کنند که در همین راستا تفاهم نامه‌ای بین وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی برای این منظور امضا شد و اگر با هم افزایی شرایط فراهم شود بودجه و زیرساخت‌ را تامین می‌کنیم.مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: این توافق نامه در استان‌های کشور در حال اجرایی شدن است، اما در خراسان جنوبی همت بیشتری می‌طلبد و نیاز به هم افزایی بین دستگاهی دارد.

انگیزه سازی نکردهایم

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه و عضو کمیسیون بهداشت نیز چندی پیش گفت: ما در چند سال اخیر به تربیت نیروهای پزشک متخصص توجه زیادی نداشتیم و همین باعث شده اکنون نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در کشور با این موضوع و کمبود مواجه شویم.وی بیان کرد: ما انگیزه‌های لازم را برای ماندگاری پزشکان در نقاط محروم ایجاد نکرده‌ایم؛ بعد از آنان انتظار داریم در این مناطق خدمت کنند؛ گاهی هم برخی مناطق استان جزء مناطق محروم از نظر خدمت پزشکی محسوب نمی‌شوند و این امر کار را سخت کرده است.

اسحاقی ادامه داد: کاهش مدت زمان تعهد پزشکان؛ از جمله انگیزه‌هایی است که می‌توان به آن‌ها داد تا تخصص خود را پی بگیرند؛ در این حوزه اصلاح بند سه ماده چهار ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تکمیلی و تخصصی در مجلس مورد توجه قرار گرفته است.وی یادآور شد: انتظار داریم وزیر بهداشت دولت سیزدهم نه تنها بیشترین وقتش را برای کرونا بگذارد بلکه بیشتر وقتش را برای نگاه به ارتقای حوزه بهداشت، سلامت و درمان تخصیص دهد که یکی از موارد مهم مورد توجه باید تخصیص پزشک و متخصص به استان‌های محروم و کم برخودار است.

فرآیند جذب پزشکان متخصص

موسوی میرزایی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز اظهار کرد: فرآیند جذب پزشک متخصص از مردادماه هر سال آغاز شده و از استان‌ها اعلام نیاز می‌شود.وی با بیان اینکه امسال برآورد این بود که ۱۲۶ پزشک متخصص نیاز داریم و این امر به وزارتخانه انتقال داده شد، افزود: از سایر استان‌ها نیز این نیازها اعلام می‌شود و وزارتخانه براساس جمعیت، شاخص جغرافیایی، پراکندگی استانی برآورد می‌کند و تعداد نیاز را با ظرف محدود خود تقسیم می‌کند. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه قرار بود ۸۰ متخصص وزارتخانه به عنوان سهمیه امسال تخصیص یابد، بیان کرد: از این تعداد تاکنون ۵۰ پزشک به استان آمده‌اند و پیگیری‌ها برای جذب ادامه دارد. به نظر می‌رسد با نوعی ضعف قانونی در پراکندگی پزشکان متخصص روبرو هستیم؛ از طرفی زیرساخت‌های لازم را برای ادامه تحصیل آنان آماده نکرده و از طرفی شرایط را مهیای کار نکرده‌ایم؛ بنابراین در این شرایط حاضر به کار و ادامه تحصیل نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت