به بهانه پاسداشت روز معلم؛ گفتگو با فاطمه سلطان سلطانی بانوی معلم بازنشسته؛

کاری – فاطمه سلطان سلطانی بانوی معلم بازنشسته که در آستانه ۸۰ سالگی قرار دارد اما همچنان پرانرژی و مهربان در فعالیت های اجتماعی و دوستان مشارکت دارد. این معلم بازنشسته که با عشق و با در طبق اخلاص گذاشتن روزهای خود به کلاسهای درس شهر بیرجند نور خواندن و نوشتن آموخته است. می گوید وقتی شاگردانم را می بینم و آنها در آغوش می گیرم احساس شعف و شوق می کند و سپس شعری را در وصف معلم زمزمه می کند:
درس معلم ار بود زمرمه محبتی جمعه به مکتب اورد طفل گریز پای را
و خرسندتر است وقتی می گوید بعدها دانش آموزم همکارم شده است.

۳۱ یکسال برای بچه های این شهر معلمی کردم
او می گوید: ۳۱ سال برای بچه های این شهر معلمی کردم. ابتدا در مدرسه ابتدایی پسرانه صائب در نقش معلم ابتدایی و سپس در دبیرستان دخترانه خدیجه کبری (ع) مدیر دبیرستان بودم. سلطانی با بیان اینکه در سال سال ۷۴ بازنشست شدم، اضافه می کند: تربیت معلمی را در زاهدان گذراندم و پس از ازدواج به تابعیت از همسر به بیرجند آمدم و اینجا شغل معلمی را برگزیدم. وی یادآور می شود: به واسطه معلم زبان انگلیسی ام سرکار خانم رضایی علاقه زیادی به یادگیری و رشته انگلیسی داشتم، اما بدلیل اینکه ۱۱ فرزند در خانواده بودیم و کمک به هزینه خانواده معلمی را با عشق برگزیدم. این بانوی بیرجندی با بیان اینکه در خانواده ای بزرگ و با عشق بزرگ شدم به همین دلیل عاشق بچه ها هستم ادامه می دهد: من معتقدم معلم و پرستار را باید از خانواده پر عشق و محبت انتخاب کنند. سلطانی تاکید می کند: چرا که برای آینده سازان یک کشور یک معلم دلسوز و برای خوب شدن حال یک بیمار یک پرستار مهربان لازم و ضروری است.وی با اشاره به خاطره ای از یک دوست عنوان کرد: از جوانی در زندان بارها پرسیدم چطور شد که با این سن کم به زندان آمدی جواب نمی داد تا اینکه در یک جلسه اشک هایش سرازیر شد و گفت من از خانواده فقیری بودم و ساعت نداشتم دایی ام برایم یک ساعت خرید سرکلاس با ساعت مشغول بودم که معلم عصبانی شد و ساعت را از پنجره بیرون انداخت و این شد که از معلم و مدرسه زده شدم و الان در زندان می باشم.

شرکت فعال در محافل دوستانه و شب شعرهای کانون هنرمندان
این معلم بازنشسته با بیان اینکه در محافل دوستان و شب شعرهای دوستان کانون هنرمندان شرکت می کنم، ادامه می دهد: همچنین در محافل دوستان شرکت فعالی دارم و بطور مداوم پیاده روی می کنم. وی خاطر نشان می کند: به نظر من یک خانم موفق باید همیشه مرتب و تمیز باشد و حتی پس از بازنشستگی نیز به فعالیت های اجتماعی و ورزشی خود ادامه دهد.وی ادامه می دهد: همچنین عاشق طبیعت و حیوانات هستم و همیشه ته مانده سفره و غذاهایمان رزق و روزقی این آفریده های بی گناه خداوند می شود. وی درباره خاطرات دوران معلمی خود با اشاره به اینکه کودکان خیلی زود باور هستند و باید مراقبت صحبت هایمان جلوی آنها باشیم: یادآور می شود: به من اطلاع دادند یکی از دانش آموزان آرام و قرار ندارد و می خواهد به منزل برود با معلم پرورشی تنهایی با این دانش آموز صحبت کردیم و متوجه شدیم در دعواهای پدر و مادر این کودک مادر گفته این بچه مدرسه برود خودم را آتش میزنم و او نگران مادر است.

خودم را مدیر موفقی می دانم
سلطانی عنوان می کند: خودم را مدیر موفقی می دانم چون بسیاری از شاگردهایم وقتی مرا می بینند با ذوق به آغوش من می آیند و از موفقیت آنها لذت می برم. وی با بیان اینکه ۴ فرزند دارم، خاطر نشان می کند: چون فرزندان من موفق هستند پس من ادم خوشبختی هستم. وی یادآور می شود: پسر اول من رئیس آب ایران، پسر دومم مهندس پلایش اسلویه و کره جنوبی، پسرم سوم کافی شاپ دارد و دخترم نیز کاردرمانی علوم پزشکی تهران قبول شد که به صلاحدید با همسر خانه دار است. سلطانی معلم سال اول خود را به یاد می آورد و می گوید : سرکار خانم ایران شیوایی اولین معلم من بودند و معلم تاثیر گذار و مهربان من سرکار خانم فائزه رضایی بود که خانمی بسیار مهربان و شیک و مرتب بود.

معلم برای هر ملتی یک چراغ روشن است
وی با بیان اینکه معلم برای هر ملتی یک چراغ روشن است، اضافه می کند: به گفته حضرت علی هر شغلی که داشته باشید باید به پدر و مادرو معلم خود احترام بگذارید حتی اگر شاه باشید.این معلم مهربان بیرجندی معتقد است باید از معلم های نمونه مجسمه بسازند زیرا که معلم قهرمان جامعه است و شغل انبیاست. به گفته وی آموزش سعادت و شقاوت جامعه بشری را می سازد کاری کنیم تا نسل آینده نسل پرورش یافته و پر از انرژی و امید باشد.
بیرجندی ها علم پرور
و با فرهنگ هستند
وی با بیان اینکه بیرجندی ها علم پرور و با فرهنگ هستند، ادامه می دهد: وقتی وارد شهر بیرجند می شود تمیزی این شهر در کنار علم و ادب و دانش آنها خودنمایی می کند.سلطانی تاکید می کند: شهرداران موفقی همچون آقای نخعی و مردم فرهنگ دوست بیرجند زحمات فراوانی برای این شهر کشیده اند. وی مشکل شهر بیرجند را نبود امکانات گردشگری مناسب مخصوصا برای جوانان و افراد بازنشسته می داند و می گوید: کمبود فضاهای برای تجمعات افراد که بازنشست شده اند و مکانهای تفریحی در این شهر به خوبی به چشم می آید.
افراد با عشق و محبت را
برای معلمی انتخاب کنید
وی با بیان اینکه قبلا هم گفتم معلم و پرستار باید از خانواده هایی پر از عشق و محبت باشند یادآور می شود: یکی از دانش آموزانم در نقاشی استان رتبه اول را کسب کرده بود و از طرف من به عنوان مدیر و معلم پرورشی سر صف تشویق شد و شادمان به کلاس درسش رفت. وی در ادامه اضافه می کند: اما در کلاس از طرف معلم هیچگونه تشویقی نمی شود آن دانش آموز طی نامه ای گله اش را به من رساند. سلطانی یادآور می شود: زمانی که علت را از معلم جویا شدم گفت: من در کودکی پدرم را از دست دادم و احساسم اینگونه است و تشویق دانش آموزان را دوست نمی دارم. وی تاکید می کند: هیچکاه افرادی که قادر به محبت کردن به دیگران نیستند را برای معلمی فرزندان و پرستاری بیمارهایمان انتخاب نکنیم . کسانی انتخاب شوند که عشق و محبت را خوب درک کرده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت