بن بست بودجه در ترافیک بیرجند

مهدی آبادی – در قسمت قبل گزارش نشست چالش های ترافیکی معابر مرکز استان، معتمدین و کارشناسان مدعو دیدگاه های خود را مطرح کردند که برآیند آن نبود طرح بلند مدتی برای حل معضلات ترافیکی بیرجند بود اما معاون عمرانی شهردار و معاون اداره کل راه و شهرسازی نیز نقدهایی به این موضوع داشتند و نبود بودجه پیش بینی شده برای طرح ها را سدی برای پیشرفت کار می دانستند. در ادامه پاسخ عدل معاون عمرانی شهرداری بیرجند و قاسمی معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی را مطالعه نمایید.

چشمان را بر روی واقعیت بسته اند

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند در پاسخ به انتقادات در خصوص عملکرد شهرداری در بحث ترافیک با بیان اینکه شرایط کشور مشکلات اجرایی زیادی را تحمیل کرده، گفت: متاسفانه بسیاری چشمان شان را بر روی واقعیت بسته اند و توقعات شان را مطرح می کنند، در حالی که عملکرد بودجه را باید زمان های گوناگون بررسی کرده تا شهروندان متوجه عملکرد شهرداری در زمان های گوناگون شوند.
علی عدل با گلایه شدید از عدم برگشت بودجه های مربوط به جرائم رانندگی گفت: سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جریمه شدیم که قابل مقایسه با سایر استان ها نیست و متاسفانه بیشترین حضور پلیس در کشور در خراسان جنوبی می باشد اما این بودجه به اینجا بر نمی گردد. معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری عنوان کرد: بودجه جرائم حق شهرداری است و باید به حساب این سازمان برگشت داده شود که سال گذشته فقط ۱۰۰ میلیون آن بازگشته است. عدل با بیان اینکه شهرداری بیرجند را با کلان شهری مثل مشهد مقایسه می کنند، تصریح کرد: بسیاری از تجهیزات تخصصی مانند چراغ هوشمند جزو مطالبات راهنمایی و رانندگی است که برای خرید این تجهیزات بودجه جرائم به شهرداری واریز شود. به گفته این مقام مسئول بسیاری از استان های کشور با مطالبه گری بین ۷۰ تا ۶۰ درصد این بودجه را برگشت داده اند.

با این بودجه محدود چکار کنیم

عدل با بیان اینکه بودجه شهرداری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است، افزود: بودجه جاری شهرداری بین ۷۰-۸۰ میلیارد است و برای سایر هزینه ها نیز ۴۰-۳۰ میلیارد تومان باید هزینه پرداخت کنیم. وی اضافه کرد: با هزینه باقی مانده باید همه کارهای عمرانی بیرجند را انجام دهیم که تحقق این بودجه نیز موضوع دیگری می باشد. معاون عمرانی شهرداری با بیان اینکه برخی از پروژه ها مطالبه عمومی شهروندان است، ادامه داد: در مهرشهر ۳۰۰ هکتار به مجموعه شهر اضافه می شود بدون آنکه بودجه ای برای آن تحقق یابد اما با این وجود شهرداری بر اساس وظیفه ورود می کند. عدل اضافه کرد: بزرگ ترین فضای خالی برای ایجاد فضای سبز در مهرشهر ۱۳ هزار متر بود که منتقدان اعلام کنند برای ایجاد پارک کجا هزینه می کردیم. وی با بیان اینکه بودجه شهرداری محدود است، اضافه کرد: برای احداث هر فضای تفریحی باید ۵-۴ میلیارد تومان هزینه کنیم این درحالی است که وقتی در مهرشهر شروع می کنیم باید بدانیم با این بودجه محدود در برخی مناطق نظیر سایت اداری نیز از شهرداری انتظاراتی وجود دارد. معاون عمرانی شهرداری به فرهنگسرای بلوار شهید صیاد شیرازی اشاره و گفت: این فرهنگسرا در دهه فجر افتتاح می شود که شاهکار عمرانی شهرداری بیرجند است. عدل اضافه کرد: مشکلات یکی دوتا نیست به عنوان مثال سیستم صوت این مجموعه شش میلیارد تومان هزینه داشت که برخی دوستان با اعمال نفوذ و بهانه های بیهوده کار را معطل نگه داشتند که در همین فاصله قیمت این سیستم به ۱۰ میلیارد تومان رسید.

لعنت بر کسانی که شهر را فروختند

معاون عمرانی شهرداری تصریح کرد: لعنت خدا بر آن مدیرانی که با تشکیل کمیسیون توافقات باعث دور زدن قوانین شدند و شهر را طبقه طبقه فروختند. وی با بیان اینکه این مشکلات به شهرداری ارث رسیده ، خاطرنشان کرد: پرونده ساختمان های خیابان مدرس را بررسی کنید تا متوجه ساختن بسیاری از خانه ها در معابر ۸ و ۶ متری در سال های گذشته شوید. وی با اشاره به کارشکنی های عده ای خاص، عنوان کرد: در حالی که با کمبود نیروی انسانی مواجه بودیم اجازه جذب نیرو برای فعالیت های خدماتی و عمرانی به شهرداری ندادند و از طرف دیگر توقع تسریع در اجرای پروژه های عمرانی داشتند.
معاون عمرانی شهرداری با پذیرفتن انتقادها درباره بلوار پیامبراعظم (ص)، تصریح کرد: افراد غیر متخصص در جلسه شورای ترافیک اظهار نظر می کنند، بدون آنکه برای اجرای پروژه منابع مالی به شهرداری اختصاص دهند. عدل ادامه داد: برای احداث یک میدان ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کردیم اما فقط برای جابه جایی ۳ تیر برق در میدان عروج مبلغ ۲۹۰ میلیون تومان پرداخت شده است. وی اضافه کرد: منتقدان به راحتی از نبود راست گرد در بلواری انتقاد می کنند اما غافل از آنکه این پروژه عمرانی ساده ای نیست و برای ایجاد آن نیز با مشکلاتی مانند تاسیسات آب و برق مواجه می شویم. معاون عمرانی شهرداری در پاسخ به گلایه سرهنگ حسنی درباره نبود زیرگذر در استان، عنوان کرد: این طرح مصوب شد و فاز اول نیز اجرا شد اما در فاز دوم برای جابه جایی تاسیسات مستقر در محل مبلغ ۷ میلیارد تومان نیاز بود که منابع مالی برای آن نداشتیم.

رتبه نخست استفاده از خودرو

عدل درباره طرح جامع ترافیک نیز گفت: این طرح آماده شده و اجرایی خواهد شد. وی افزود: در بررسی های مشاور طرح ترافیک اطلاعات جالبی مشاهده شد که مهم ترین آن رتبه نخست بیرجند در استفاده از وسیله نقلیه شخصی و تک سرنشین در کشور بود. معاون عمرانی شهرداری با بیان اینکه ۱۸ دستگاه اتوبوس یورو ۵ به ناوگان بیرجند اضافه شد، ادامه داد: در یک ساعت تعداد ۱۲۰ دستگاه اتوبوس از خیابان طالقانی عبور می کند که آمار بالایی برای حمل و نقل عمومی و یکی از عوامل ترافیک در این خیابان است. وی به موضوع طرح انتقال درختان کاج خیابان جمهوری نیز اشاره و گفت: درختان این منطقه به هیچ وجه جابه جا نمی شود، زیرا از نظر علمی چنین کاری اصلا قابل انجام نیست.

کاش نقشه پارک جنگلی را می دیدند

معاون عمرانی شهرداری به انتقادها درباره پارک جنگلی پرداخت و عنوان کرد: در این طرح از بهترین معماران کشور استفاده و کل هزینه تندیس ورودی آن ۱۷۰ میلیون تومان می باشد. وی اضافه کرد: برای ۴۰ هکتار این پارک تاکنون ۷۰ میلیون تومان هزینه شده است. عدل با بیان اینکه اصلا از خیابان اصلی برای ورودی این پارک استفاده نشده، خاطرنشان کرد: کاش منتقدان حتی یک بار نقشه این طرح را می دیدند و سپس درباره آن اظهار نظر می کردند. معاون عمرانی شهرداری گفت: هر کار عمرانی موافقان و مخالفانش را دارد و برای هر پروژه ای نظرسنجی نمی کنند، زیرا با این وضع شهر اداره نمی شود. عدل اضافه کرد: توانایی انتقاد از مسئولان گذشته را داریم اما رویکرد شهرداری اینگونه نیست. وی به موضوع ایجاد تقاطع غیر همسطح در سال ۹۰ اشاره و ادامه داد: بودجه شهرداری در آن زمان ۵۰-۶۰ میلیارد تومان و هزینه اجرای آن ۱۷ میلیارد تومان بود اما اکنون با این قیمت احداث می شود؟ وی با بیان اینکه ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای این حوزه در اختیار شهرداری است، عنوان کرد: منتقدان اگر توانایی بودجه نویسی دارند این لطف را از شهرداری دریغ نکنند و برای همه این کارها بودجه ای اختصاص دهند.

درخواست های فراتر از انتظار

معاون عمرانی شهرداری بسیاری از درخواست ها را فراتر از انتظار دانست که بودجه مورد نیاز در اختیار شهرداری نیست. عدل به دغدغه جدی شهرداری در مهرشهر پرداخت و عنوان کرد: مهرشهر فقط یک ورودی دارد که با وقوع حادثه ای در این منطقه معضل جدی به وجود می آید. وی ادامه داد: فشار زیادی به شهرداری برای حل مشکل ورودی مهرشهر وجود دارد که با فراهم کردن بودجه این معضل را حل کنیم. عدل اضافه کرد: ناوگان اتوبوسرانی بیرجند استهلاک زیادی به دلیل مسیرهای طولانی دارد که در طرح ترافیک اتوبوس های سریع سیر از شمال به جنوب شهر برای حل این معضل تدارک دیده شده است. وی با اشاره به تعریض خیابان ها برای حل مشکلات ترافیک، گفت: تملک ملک در خیابان طالقانی اشتباه و ساختمان های تملک شده مشکلی را حل نکرده است و بهترین راهکار برای این خیابان خطوط ویژه اتوبوس رانی است. به گفته عدل در خیابان های منتظری، جمهوری، ۱۷ شهریور، حکیم نزاری و شیرین طرح هایی پیش بینی شده که با تایید معاون عمرانی استاندار اجرایی خواهد شد.
معاون عمرانی شهرداری به موضوع احداث پارکینگ در بیرجند پرداخت و عنوان کرد: با مسئولان هلال احمر برای احداث ۵-۶ طبقه در خیابان طالقانی توافقات اولیه ای حاصل شده است. عدل اضافه کرد: بررسی ها
در خیابان حکیم نزاری از پارک ۷۵ ماشین در این خیابان حکایت دارد که اوایل آذر پارکینگ طبقاتی حکیم نزاری با بیش از این ظرفیت افتتاح خواهد شد. وی تصریح کرد: برای احداث پارکینگ در خیابان مدرس مشکلاتی چون نبود زمین و قیمت بالای ملک وجود دارد که عملا بودجه ای برای این کار شهرداری در اختیار ندارد. معاون عمرانی شهرداری، اضافه کرد: ملک های مدرس متری حداقل ۱۲ میلیون تومان است که برای احداث یک پارکینگ باید مبلغ زیادی هزینه شود. عدل با بیان اینکه ۶۰۰ میلیون اعتبار برای خط کشی عابر پیاده هزینه شده، افزود: برای تابلو و علائم نیز مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان از اوایل امسال هزینه شده است. معاون عمرانی شهرداری به موضوع بلوار حضرت ابوالفضل(ع) و تملک یک ملک باقی مانده اشاره کرد و گفت: مالک آن خانه این ملک را به شهرداری نفروخت و این پرونده در دادگاه تعیین و تکلیف خواهد شد.

قرارداد ترکمنچای در شهرداری

معاون عمرانی شهرداری از قرارداد ترکمنچای در شهرداری پرده برداشت و با گلایه از اداره کل راه و شهرسازی استان، گفت: در سال ۸۴ قرارداد ترکمنچای با شرکت عمران مسکن سازان برای حدفاصل سه راه اسدی تا کانال موسی بن جعفر (ع) منعقد شد تا علاوه بر انجام این پروژه، ۲میلیارد تومان به شهرداری برای احداث پل موسی بن جعفر (ع)
کمک کند که هیچکدام تحقق نیافت. وی با بیان اینکه ۱۴ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده، اضافه کرد: ملک هایی در خیابان جمهوری باید به شهرداری تحویل داده می شد که حتی یک متر نیز تاکنون ندادند. معاون عمرانی شهرداری با بیان اینکه ۵۲ نقطه در مرکز استان به دوربین ترافیک مجهز می باشد، تصریح کرد: برای تجهیزات ترافیکی به بودجه ۴-۳ میلیاردی نیاز داریم که امیدواریم در ردیف بودجه شهرداری گنجانده شود. وی افزود: مشاور بومی در استان وجود ندارد و چند شرکت در کشور طرح های جامع را بررسی می کنند.عدل به طرح شهرداری برای خیابان قرنی نیز پرداخت و گفت: این خیابان جزو برنامه های اصلی شهرداری است اما اختلافاتی نیز در این باره وجود دارد. وی اضافه کرد: حتی شهرداری برای پیشبرد برنامه ها وسایل مکانیکی آورد که دوستان راه و شهرسازی با پلیس به مقابله با شهرداری برخواستند و مانع اجرای طرح شدند.

سازمان ها همکاری نمی کنند

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در این جلسه گفت: قبل از شروع هر کاری طرح های این سازمان به مشاوران سایر دستگاه های دولتی ارائه
می شود و سپس به برنامه ۱۰ ساله می رسد. قاسمی ادامه داد: متاسفانه خیلی از دستگاه های دولتی با مشاور همکاری لازم را ندارند و بعد از تصویب اجازه اجرایی شدن طرح ها را نمی دهند. وی اضافه کرد: این اداره از نظرات و مشاوره سایر ارگان ها نظیر راهنمایی و رانندگی استقبال می کند تا ضمانت اجرایی طرح ها بالا برود. قاسمی با بیان اینکه طرح جامع در حال بازنگری است، گفت: در گذشته در اجرای طرح ها کارهای غیرقانونی نظیر شهرفروشی انجام شد که در بسیاری از موارد اداره راه و شهرسازی با مکاتبات خود به مقابله با این بی قانونی ها برخاست. معاون شهرسازی و معماری گفت: طرح تفصلی جدول هایی برای تعیین سقف هر منطقه مشخص شده که مجوز ساخت ساختمان بیشتر از این سقف وجود ندارد. وی با بیان اینکه تعریض خیابان مشکلی را حل نمی کند، ادامه داد: این طرح حتی باعث مشکلاتی در آینده برای مرکز استان خواهد شد. قاسمی اذعان کرد: مشاور بر اساس خدماتش مطالعاتی انجام می دهد و نهایتا مشکلاتی را برای حل شدن معرفی می کند اما اینکه چه طرحی اجرایی شود باید در شورای ترافیک بررسی شود و تصمیم گیر نهایی آنها هستند.

انتقاد از تجاری سازی خطی

وی با بیان اینکه تجاری سازی خطی منسوخ شده، عنوان کرد: به خاطر مباحث مالی شهرداری با مالکان توافق هایی برای تغییر کاربری و افزایش تراکم انجام می دهد که باعث مشکلاتی شده است. قاسمی بیان کرد: باید استفاده از مجتمع های تجاری در اولویت قرار گیرد که در عمل متاسفانه اجرایی نمی شود. وی اضافه کرد: بسیاری املاک مسکونی خود را به تجاری تبدیل می کنند که برای حل آن باید چاره اندیشی شود. معاون شهرسازی اداره راه و شهرسازی استان به مهرشهر اشاره و گفت: در بحث الحاق مهرشهر به بیرجند بلوار مسافر و امتداد یکی از خیابان های کارگران پیش بینی شده که متاسفانه تاکنون اجماعی برای انجام آن حاصل نشده است. وی ادامه داد: تهیه طرح های توسعه حمل نقل عمومی نیز در دستور کار قرار گرفته و مبلغ قرارداد نیز مشخص شده است اما هنوز ساز وکارهای اجرایی برای آن مشخص نیست. قاسمی با گلایه از اجرایی نشدن برخی از طرح های مصوب، عنوان کرد: دستگاه های دولتی تاکیدی برای اجرای مصوبه ندارند با اینکه باید برای پیشبرد این طرح ها حمایت و تاکید کنند. وی ادامه داد: در بلوار صنعت و معدن بسیاری از کوچه های فرعی باز و سایت اداری نیز ایجاد شده که بلوار نقش قبلی خود را نمی تواند داشته باشد. قاسمی اضافه کرد: مشاور در طرح تفصیلی پیشنهاد دوربرگردان این کوچه ها را داد و مکاتبات مردمی زیادی نیز داشتیم اما به دلیل مخالفت کارشناسان قبول نکردیم. وی اضافه کرد: اما در مجموعه تصمیم گیری استان برای اجرایی شدن این موضوع اجماعی حاصل شد که در اجرای آن مشکلات زیادی به وجود آمد.

تمرکز تصمیم گیری نیست

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گفت: برخی دنبال بازنگری طرح جامع برای افزایش تراکم هستند که مشکلی حل نمی شود بلکه وضع بدتر نیز خواهد شد.این مقام مسئول اضافه کرد: این کار برای انبوه سازان ایده آل است اما مشکلاتی نظیر سایه اندازی به وجود می آورد. وی به جلسه ای
در شورای شهر اشاره و گفت: دوستان شهرداری و شورای شهر به دنبال افزایش تراکم هستند. قاسمی بیان کرد: تمرکز تصمیم گیری در استان وجود ندارد و هر اداره با نگاه خاص خودش مسائل را می بیند. به گفته قاسمی منافع شخصی قربانی منافع عمومی می شود که باعث نفوذ بسیاری در طرح ها می شود.

شهرسازی مبتنی بر سلیقه

کارشناس اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در این جلسه گفت: شهرسازی به سلیقه تصمیم گیران بستگی دارد که طرحی برای حال برنامه ریزی می شود و در آینده طرح دیگری پیشنهاد می شود. زراعت مقدم با اشاره به انتقادها درباره معابر فرعی سجادشهر، عنوان کرد: شاید برای بسیاری این معابر پیچیده طراحی شده اما ساکنان این منطقه مشکلی با آن ندارند. وی اضافه کرد: منازل مسکونی سجادشهر برای آرامش و امنیت شهروندان طراحی شده است. این کارشناس شهرسازی عنوان کرد: فکر و ایده انسان ها در طراحی معابر شهری باعث نظرات گوناگون می شود که نتیجه آن طرح های متفاوت در شهرسازی است. به گفته وی تفاوت در طرح به دلیل شرایط آن منطقه در زمان ایجاد طرح مد نظر بوده است. زراعت مقدم با بیان اینکه در انتخاب مشاور اصول و ضوابطی وجود دارد، عنوان کرد: در طرح جامع به جزئیات امور پرداخته نمی شود و قاعده کلی از شهر ترسیم می شود. وی اضافه کرد: در جزئیات این طرح ها اختلاف نظر پیش می آید که باعث مشکلاتی می شود. وی ادامه داد: افزایش قیمت زمین و جمعیت ساکن در شهر نیز این مشکلات را زیاد تر می کند. به طور مثال در خیابانی هر متر زمین ۲ میلیون قیمت دارد که به دلیل این شرایط به ۵ میلیون می رسد، در نتیجه باعث افزایش تراکم و طبقه سازی می شود. به نظر این کارشناس خشکسالی نیز باعث افزایش مهاجرت به بیرجند شده که تقاضا را برای مسکن افزایش می دهد. نشست ترافیکی روزنامه آوا بیش از آنکه به موضوع اصلی ترافیک پرداخته شود به روشن شدن چالش هایی انجامید که مسیر برنامه ریزی برای ترافیک شهر را مسدود کرده است. از نبود بودجه گرفته تا تغییر نگاه های مدیریتی در ادوار مختلف موضوعاتی هستند که حل معضلات ترافیکی مرکز استان را به حاشیه برده اند. برآیند کلی از نبود مشاور بومی و به تبع آن مشکلات موجود در طرح های شهری، عدم برگشت اعتبارات جرائم رانندگی و به دنبال آن نبود بودجه مناسب برای طرح های ترافیکی و از همه مهمتر نبود برنامه بلند مدت برای این حوزه نشان می دهد که چالش های زیادی را پیش روی ترافیک استان گذاشته است.
روزنامه آوا سعی خواهد کرد حال که با روشن شدن زوایای محتلف برای مردم
تصویر روشنی از مطالبات نیز روی میز مسئولان قرار گرفته در نشست های آتی بیشتر به این موضوعات بپردازد.شایان ذکر است، نمایندگان محترم مدعو از استانداری خراسان جنوبی، فرمانداری بیرجند و شورای اسلامی شهر به عنوان متولیان اصلی امور علیرغم دعوت چند باره، پاسخگویی به افکار عمومی و حضور در نشست را در اولویت قرار نداده و امکان استفاده از دیدگاه هایشان میسر نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

مهدی آبادی – ماجرای اجاره خانه سال هاست دغدغه شهروندان است و در این چند سال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت