بسته موفقیت

ضربه ای به روح کودک وارد نکنید

اصل مهم در آموزش بچه ها مخصوصا بچه های دبستانی، علاقمند کردن بچه ها به تحصیلات و کنجکاو کردن بچه ها برای دانستن است. که این هر دو اصل ربطی به نتیجه ی امتحانات ندارند. درست است که دانش آموزان باید از پایه قوی شوند و قوی بالا بروند اما رعایت این مسئله تا جایی باید برای معلم و والدین اهمیت داشته باشد که ضربه ای به روح و قلب کودک وارد نکند.کودکی که با اضطراب و ناراحتی درس می خواند و تکلیف انجام می دهد بعدها تحصیل را رها خواهد کرد یا لااقل برای موفقیت اش تلاشی نخواهد کرد بلکه با تشویق کردن کودک می توان به او انرژی مضاعف داد.

از بین بردن استرس کودکان

زمانی که استرس سیستم دفاعی روانی کودک را به هم بریزد، معمولا خود را به صورت علایم جسمانی و گاهی اوقات علایم روانشناختی نشان می‌دهد: تنگی نفس، تیر کشیدن قفسه سینه، دل درد و تپش قلب از جمله علایم جسمانی، گوشه‌گیری، گیجی، بی‌تمرکزی، بی‌علاقگی به بازی یا صحبت کردن با دیگران و افت تحصیلی از علایم روانشناختیِ ناشی از استرس در کودکان است. بسیاری از والدین در هنگام مواجهه با علایم استرس و اضطراب در کودک‌شان، شروع به سوال پرسیدن از او می‌کنند و با حالت تحکم و بازپرسی از کودک می‌خواهند که دلیل استرس و تنش‌های روانی خود را بازگو کند؛ اما غافلند از اینکه کودکان نمی‌توانند احساسات خود را به خوبی بیان کنند. نخستین قدم برای مدیریت استرس کودک، صحبت کردن با او به زبان خودش، یعنی زبان کودکی است. او می‌گوید: والدین باید سعی کنند از روش‌های کودکانه به دنیای فرزندان‌شان راه پیدا کنند، او را بشناسند و به تدریج با او دوست شوند. تا حد ممکن از جر و بحث‌های خانوادگی، بزرگ‌نمایی مشکلات و بازگویی اخبار حوادث در خانه خودداری کنید. محیط خانه برای کودک باید شاد باشد. سعی کنید برای کودک حدود اختصاصی مشخصی مانند میز یا کمد اختصاصی در نظر بگیرید تا بتواند در این فضا تنها باشد و کمی با خودش خلوت کند. بسیاری از کودکان مضطرب، به مرورِ زمان، وسواسی می‌شوند، مثلا شرایط را مدام چک می‌کنند، سوالات تکراری می‌پرسند
دردسرهای روانی اعتیاد به فضای مجازی

همانطور که اینترنت می تواند پل ارتباطی بسیار خوب بین فردی و گروهی و در واقع اطلاع رسانی آنلاین یا به وقت باشد،‌ در صورت قطع و یا کاهش دسترسی به آن،‌ به راحتی می تواند مشترکین را با چالش اختلال رفتاری و مشکلات روانشناختی و به خاطر اعتیاد به فضای مجازی مواجه سازد.
نخستین کاری که برای رفع مشکل اعتیاد و یا کاهش اختلالات وابستگی به اینترنت باید انجام داد این است مدت زمانی را که صرف حضور در اینترنت و شبکه های مجازی و حتی بازی های رایانه ای می کنید را اندازه گیری و مشخص سازید. با این رویه متوجه خواهید شد چه میزان زمان بیهوده برای حضور در شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای صرف کرده و چه چیزی عاید شده و از این رو تصمیم به کاهش مدت زمان در اینترنت اتخاذ خواهید کرد.
در این ایام کرونایی معمولا بیشتر افرادی که به شبکه های مجازی اعتیاد پیدا کرده اند از آن برای تفریح استفاده می کنند از این رو برای اینکه بتوان راحت تر از آن دور شد بهتر است برای سرگرمی، جایگزین هایی مانند کتابخوانی،‌ نقاشی،‌ گوش دادن به موسیقی و دیدن فیلم و سریال و انجام حرکات مدیتیشن و یا ورزشی خانگی در نظر گرفت و حتما تا حد امکان از گوشی تلفن همراه و یا سایر تکنولوژی ها وابسته به اینترنت دوری کرد.در زمانی که فرد یا افراد نیازمند دسترسی به آخرین اطلاعات و اخبار دستوالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا هستند به این مورد مهم نیز باید توجه کرد که لازم نیست به صورت کامل خود را از اینترنت و یا گوشی تلفن همراه و غیره، محروم کرد بلکه کافی است مدت زمان استفاده از آن را کاهش داد و از طرفی محرومیت کامل ممکن است فرد را بیشتر آزار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت