بسته موفقیت

اسپری که گیاهان را مهندسی می کند!

محققان ژاپنی اسپری ابداع کرده اند تا محصولات کشاورزی را با روشی ارزان تر مهندسی ژنتیک کنند. هرچند محصولات کشاورزی که به طور ژنتیکی مهندسی شده اند، مزیت های زیادی بر همتایان عادی خود دارند، تولید این گیاهان چالش برانگیز است. در همین راستا گروهی از محققان روشی ابداع کرده اند تا گیاهان معمولی را با کمک یک اسپری دگرگون کنند. محصولات کشاورزی برای افزایش بازده محصول به طور ژنتیکی اصلاح می شوند. این نوع گیاهان آب کمتری مصرف می کنند و در برابر بیماری ها و آفات مقاوم تر هستند. مهندسی موفقیت آمیز ژنتیک نیازمند زمان و بودجه زیادی است. علاوه بر آن بسیاری از افراد تمایلی به مصرف محصولات غذایی مهندسی شده ندارند. گروهی از محققان به رهبری ماساکی اوداهارا در مرکز RIKEN ژاپن تصمیم گرفتند روشی ساده تر برای مهندسی محصولات ابداع کنند. محققان به طور خاص تصمیم داشتند یک مولکول زیست فعال بسازند که روی محصولات کشاورزی اسپری می شود و پس از ورود به سلول های گیاه، فعالیت ژن های خاصی را سرکوب یا بیشتر می کند. یکی از نخستین گزینه هایی که محققان برای آزمایش در نظر گرفتند زنجیره ای از آمینواسیدها به نام «پپتیدهای نفوذ کننده به سلول»(CPP ها) بود. تحقیقات پیشین نشان داده بود چنین پپتید هایی می توانند مولکول های مورد نظر را به ساختار موجود در سلول های گیاه مانند کلروپلاست برسانند که عملیات فتوسنتز را انجام می دهد.محققان برای بررسی عملکرد پپتیدها، چند CPP طبیعی و مصنوعی را با سیگنال های زرد برچسب زدند. در مرحله بعد آنها را به برگ های شاهی، دانه سویا و گوجه فرنگی اسپری کردند. پژوهش نشان داد چند پپتید به طور خاص موفق به ورود سلول های این گیاهان شده اند و نور فلورسنت زرد آنها می درخشید. آزمایش های بعدی نشان داد بخش هایی از دی ان ای به نام پلاسمید را می توان همراه CPP به
برگ های گیاهان منتقل کرد. پلاسمید بیشتر اوقات برای انتقال ژن های خارجی به ارگانیسم هایی مانند گیاهان استفاده می شود

این ۳ جمله را به افراد مضطرب نگویید!
نگران نباش! مشکل بزرگی نیست: شاید موضوع موردنظر برای شما جدی نباشد، اما برای فرد مضطرب یک مسئله نگران‌کننده است. گفتن جمله «نگران نباش» باعث کم‌اهمیت جلوه دادن موضوع می‌شود و فرد احساس می‌کند که شما گمان می‌کنید او دیوانه است که چنین مشکلی باعث نگرانی و اضطراب او شده است.این افراد نیاز دارند برای رفع اضطراب خود صحبت کنند تا احساس کنترل بیشتری پیدا کنند؛ پس به آنها گوش کنید.
آرامشت را حفظ کن!: هیچکس دوست ندارد به او بگویند آرام باش! چه اضطراب داشته باشد چه نداشته باشد. گفتن این جمله فقط باعث بدتر شدن شرایط می‌شود و هیچ احساس حمایتی در فرد ایجاد نمی‌کند. وقتی به کسی می‌گویید آرام باشد، در واقع به او می‌گویید که به کارش ادامه دهد و نمی‌خواهید درباره احساساتش چیزی بدانید.به جای اینکه به فرد بگویید چه کاری انجام دهد یا چه احساسی داشته باشد، احساس او را بپذیرید و از او بپرسید که چه کمکی از شما ساخته است. همه چیز درست می‌شود این عبارت می‌تواند مکالمه شما را با فرد مضطرب قطع کرده و باعث ایجاد احساس تنهایی در او شود. این جمله به شخص القا می‌کند که اطرافیانش نمی‌توانند حامی او باشند و احساساتش را تحمل کنند. در نتیجه، احساس درماندگی به او دست خواهد داد.برای کمک کردن به فرد مضطرب، اجازه دهید در مورد نگرانی‌هایش صحبت کند. نداشتن فرصت کافی برای صحبت، باعث افزایش اضطراب می‌شود.

تالاب کجی نمکزار

تالاب کجی نمکزار در شمال‌غربی روستای چاه دراز و در ۷۵ کیلومتری شهرستان نهبندان قرار دارد. با ۲۲۷۶۵ هکتار وسعت، این تالاب از پدیده‌های منحصر‌به‌‌فرد در شرق کشور به‌شمار می‌رود. با توجه به آبگیری خوب تالاب، در سال حدود ۵۰۰۰ گونه از پرندگان آبزی و کنار آبزی از قبیل مرغابی سرسبز و فلامینگو به این تالاب مهاجرت می‌کنند. از پرندگان بومی منطقه می‌توان به زاغ بور، هوبره و عقاب طلایی و از خزندگان به مار قیطانی، مار شتری، مار پلنگی و و بزمجه‌ بیابانی اشاره کرد. حاشیه تالاب نیز زیستگاه ۱۴ گونه پستاندار از قبیل خرگوش، روباه، کفتار، گرگ،، زرده‌بر و تشی است. آب تالاب به واسطه املاح معدنی موجود در آن خواص درمانی بسیاری برای بیماری‌هایی نظیر آرتروز، رماتیسم و بیماری‌های مفاصل دارد. گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است و خشک شدن آن به ویژه در فصول بهار و تابستان باعث تشدید ریزگردها در منطقه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

یادم می آمد که مسئولان ما خوششان آمده بود که هر موضوعی پیش می آمد

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت