بسته موفقیت

محمد جعفر یاحقی استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی

یاحقی فرزند محمد حسن، در سال ۱۳۲۶ خورشیدی در شهرستان فردوس زاده شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه و سپس در مشهد (در ۱۳۴۶هـ .ش) سپری نمود. در همین سال در رشته­ی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد و دوره­ی لیسانس را در ۱۳۵۰ هـ .ش به پایان رساند و در همان سال و همان رشته، دوباره در دانشگاه مشهد به تحصیل پرداخت و دوره­ی فوق لیسانس را سپری نمود. پس از آن دوره­ی سربازی را از مهر ۱۳۵۴ هـ .ش به عنوان مربی در گروه زبان و ادبیات فارسی گذراند و همزمان در آزمون دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی پذیرفته شد. در سال ۱۳۶۷ هـ .ش بار دیگر به دعوت دانشگاه آکسفورد برای مطالعه به انگلستان رفت. در همان سال به کسب درجه­ی دانشیاری نیز نائل آمد. او سپس از مهر ۱۳۶۹ هـ .ش به دعوت دانشگاه مطالعات خارجی، به توکیو رفت و در آنجا به تدریس زبان و ادبیات فارسی پرداخت. سرانجام در ۱۳۷۲ هـ.ش. به درجه استادی رسید و به سمت معاونت پژوهشی دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی و مسئول تحصیلات تکمیلی دانشکده منصوب گردید خلاصه­ای از فعالیت­های علمی و آثار تألیفات وی در ذیل ذکر شده است:
بنیان گذاری و مدیریت گروه فرهنگ و ادب بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس رضوی
تأسیس مرکز خراسان شناسی و انتصاب به عنوان مدیر عامل این مؤسسه (۱۳۷۵هـ .ش)
دریافت لوح تقدیر از رییس جمهور به مناسبت برگزیده شدن کتاب وی فرهنگ نامه قرآنی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی (۱۳۷۵هـ .ش)؛ دریافت لوح تقدیر از رئیس جمهور به مناسبت انتخاب کتاب وی تفسیر ۲۰ جلدی ابوالفتوح رازی به عنوان پژوهش برتر پنجمین نمایشگاه علوم قرآنی انتخاب به عنوان استاد نمونه کشوری و دریافت لوح تقدیر (۱۳۷۸هـ .ش و غیره. تفسیر شنقشی، گزاره‌ای از بخشی از قرآن کریم، اقلیم‌های دیگر، تاریخ سیسیل در دوره­ی اسلامی، راهنمای نگارش و ویرایش، با همکاری دکتر محمدمهدی ناصح.
بهین نامه باستان، خلاصه شاهنامه فردوسی.

در شغل فعلی‌تان مهارت کامل بدست آورید
حتی اگر هیچ گونه علاقه ای به انجام دادن شغل فعلی تان ندارید، سعی کنید آنرا به بهترین نحو انجام دهید. راههایی پیدا کنید، تا از آن طریق بتوانید خلاقیت خود را افزایش دهید. از روش هایی استفاده کنید تا هزینه ها را تا حد ممکن کاهش دهید. انتقادهای سازنده را بپذیرید. همواره آماده رویارویی با موقعیت های پیش بینی نشده باشید تا شکست نخورده، دیگران را سرزنش نکنید و وجهه شغلی تان را به خطر نیندازید. پیشرفت عالی شما در کار، در گرو این است که جهت دهی شده باشد. قید «عالی» را از این جهت بکار بردم که اگر جهت دهی نداشته باشید، با دیدن آموزش‌ها و برقراری ارتباطات سازنده و می‌توانید پیشرفت‌هایی داشته باشید، ولی عالی نخواهند بود، تعالی بخش شما آن طور که شایستگی‌اش را دارید، نخواهد بود.آینده نگری یعنی اینکه بدانی به کجا می‌خواهید برسید، هدف گذاری صحیحی داشته باشید و برای رسیدن به این اهداف تلاش واقعی به خرج دهید. این مورد هم بخشی از هوش عاطفی است اما در محیط کار پذیرا بودن نسبت به بازخوردها و نظرات دیگران نقش مهمی در موفقیت شغلی ایفا می کند. به خصوص در مشاغل جدید. حتما در مورد این موضوع فکر کنید زیرا بازخوردها و نظرات سازنده به شما کمک می کنند بتوانید کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اگر در مقابل نظرات دیگران حالت تدافعی گرفته و نگرشی منفی نسبت به آن ها داشته باشید، مسلما نمی توانید از این نظرات بخوبی استفاده کرده و آن را در استراتژی کارتان بکار ببندید.

آرامگاه بوذر جمهر قائنی

در حاشیه‌ی جنوب این شهر و بر دامنه‌ی رشته‌کوه قهستان، مقبره‌ای قرار دارد که متعلق به یکی از عرفای نامدار و شاعران قرن چهارم و پنجم هجری قمری به نام بوذرجمهر قاینی است. بنای مقبره بوذرجمهر که در قرن ۶ و ۷ هجری قمری، به صورت چلیپایی و با معماری زیبایی ساخته شده است. طاق ایوان‌ها به صورت کلیل اجرا شده اما جرز اصلی طاق‌ها به صورت نیمه بیضی باز کار شده و بعد با استفاده از پوشش کاذب به شکل کلیل درآمده است. برای تزئین داخلی بنا از گچ استفاده شده و نوع کاربندی پیشانی ایوان‌ها به شکل طاق‌نماهای جناقی است. تزئینات گچ‌کاری زیر گنبد نیز یکی از زیباترین بخش‌های این بنا محسوب می‌شود که لچکی‌های ۴ به ۸ آن مقرنس‌ها و گچ‌بری‌های خفیف و هنرمندانه‌ای دارد. در این مکان اتاق‌های بسیار جالبی دیده می شود که یکی از آن ها گنبد زیبایی دارد که با سنگ کار شده است. مصالح اصلی به کار گرفته در ساخت این مقبره سنگ، گچ و آجر است و در پشت بقعه، صفحه‌ای ایجاد شده که بناهای جنبی مقبره روی آن ساخته شده‌اند. همچنین در کنار این مقبره درخت کهنسال بنه‌ای دیده می‌شود که حداقل ۷۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد.
منطقه گردشگری بوذرجمهر حدود ۵۰۹ هکتار وسعت دارد که از سمت شرق و جنوب شرق به ارتفاعات کوه ابوذر و قلعه کوه از جنوب تا انتهای پارک جنگلی قهستان در ضلع شرق جاده قاین- بیرجند کشیده شده است.ین بنا به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی قاین، با شماره ۲۷۵۹ در فهرست آثار می کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. بزرگمهر قائنی سیاستمدار ادیب و عارف و شاعر اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است که در دربار سلطان مسعود غزنوی خدمت می کرده است. وی به زبان فارسی و عربی سخن می‌گفته و از وی اشعار و قصیده‌هایی به جای مانده که قصیده بهاریه او از شهرت خاصی بر خوردار است. بوذرجمهر بعد از مرگ سلطان محمود تا زمان فروپاشی حکومت غزنویان در دربار سلطان مسعود غزنوی به سر برد و سپس به قاین آمد و در این شهر ماندگار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت