بسته موفقیت

روزگار سخت

کتاب روزگار سخت جدیدترین اثر از نویسنده بزرگ آمریکای لاتین، ماریو بارگاس یوسا است و نویسنده در آن به یک «تحریفِ شگفت‌آور واقعیت» می‌پردازد که تاریخ جلوه داده شده است. در این اثر یوسا به تاریخ کشور گواتمالا و کودتای سال ۱۹۵۴ می‌پردازد و رمانی تاریخی تقدیم خواننده می‌کند.خورخه ماریو پدرو بارگاس یوسا در سال ۱۹۳۶ در پرو به دنیا آمد. سال‌های نخست زندگی‌اش را در بولیوی گذارند و در رشته ادبیات تحصیل کرد. یوسا در گونه‌های مختلف ادبی از جمله نقد، جستارنویسی، نمایشنامه‌نویسی و روزنامه‌نگاری قلم زده و آثار مهمی آفریده است. او جوایز مختلفی را به دست آورده که از جمله آن می‌توان به جایزه سروانتس، مهم‌ترین جایزه ادبی در زبان اسپانیایی، و جایزه نوبل ادبیات اشاره کرد. بارگاس یوسا علاوه بر درخشش در دنیای ادبیات، در قامت چهره‌ای سیاسی نیز در کشورش شناخته‌شده است و در سال ۱۹۹۰ تا آستانه‌ی ریاست‌جمهوری نیز پیش رفت اما درنهایت انتخابات را واگذار کرد.پشت جلد کتاب روزگار سخت خلاصه‌ای از داستان رمان آمده است:
گواتمالا، ۱۹۵۴، کودتای نظامی کارلوس کاستیو آرماس با حمایت ایالات متحده‌ی آمریکا، دولت قانونی خاکوبو آربنس را سرنگون می‌کند. در پس این اقدام، اتهامی دروغین نهفته بود که به صورت حقیقت جلوه داده شد و آینده‌ی آمریکای لاتین را دگرگون کرد: اینکه آربنس باعث ورود کمونیسم شوروی به قاره‌ی آمریکا می‌شود. روزگار سخت داستان توطئه‌های بین‌المللی و تضاد منافع در سال‌های جنگ سرد است.قبل از پرداختن به رمان بهتر است اشاره کنیم که نشر برج در چهارچوب قانون بین‌المللی «حق انحصاری نشر اثر» امتیاز ترجمه فارسی این کتاب را با بستن قرارداد خریداری کرده است. یوسا نیز در دست‌نوشته‌ای بر این موضوع تاکید و به خوانندگان ایرانی درود فرستاده است.نویسنده کتاب را با شرح زندگی دو نفر آغاز می‌کند که به اعتقاد او بیشترین تاثیر را بر سرنوشت گواتمالا و به نوعی سراسر آمریکای مرکزی گذاشتند: ادوارد ال برنیز و سَم زیمورای. برنیز در زمینه روابط عمومی و پروپاگاندا فعالیت داشت و زیمورای تاجر جاه‌طلبی بود که موز صادر می‌کرد.

۱۳ شهریور؛ روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی از دانشمندان بزرگ ایران در علوم حکمت و اخترشناسی و ریاضیات و تاریخ و جغرافیا – در سال ۳۶۲ هجری قمری در اطراف خوارزم متولد شد و به این خاطر به بیرونی یعنی خارج از خوارزم معروف شده است.ابوریحان بیرونی البته یک‌ فیلسوف‌ رسمی‌ که‌ دارای‌ روش‌ خاص‌ فلسفی‌ باشد، نبود، اما‌ دارای‌ آگاهی‌ عمیق‌ فلسفی‌ بوده‌ و این‌ امر از اشارات‌ بسیاری‌ که‌ در ضمن‌ کتاب‌هایش‌ به‌ چشم‌ می‌خورد، مسلم‌ می‌شود.حتی در ضمن‌ این‌ مباحث‌ می‌بینیم‌ که‌ برخی‌ مشکلات‌ کلامی‌ و مذاهب‌ فلسفی‌ را نام‌ می‌برد و با عباراتی پرمعنی‌ و پخته‌ از آن‌ها انتقاد یا استقبال‌ می‌کند. ابن‌ ابی‌ اصیبعه‌ در این زمینه می‌گوید: «او معاصر با شیخ‌الرییس‌ ابن‌ سینا بود و میان‌ آن‌ دو مراسلات‌ و محادثاتی‌ رد و بدل‌ می‌شد و من‌ جواب‌ چند سؤال‌ را از آن‌ ابن‌ سینا که‌ ابوریحان‌ از او پرسیده‌ بود، پیدا کردم‌ که‌ حاوی‌ امور مفید و سودمندی‌ بود». و ازجمله کارهایی‌ که‌ بیرونی کرده‌ این‌ است‌ که‌ «وجوه‌ توافق‌ میان‌ فلسفه‌ فیثاغوری‌ افلاطونی‌ و حکمت‌ هندی‌ و بسیاری‌ از مذاهب‌ صوفیه‌ را بیان‌ کرده‌ است‌».او از اولین کسانی است که به پیدا کردن وزن مخصوص بسیاری از اجسام مبادرت کرد و آن‌چنان این کار را دقیق انجام داد که اختلاف وزن‌های محاسبه‌شده‌اش با وزن‌هایی که دانشمندان در قرن‌های اخیر با توجه به تمام وسایل جدید خود تهیه کرده‌اند، بسیار ناچیز است.ابوریحان در طول عمر خود به شهرهای مختلفی سفر می‌کرد و به اندازه‌گیری طول و عرض جغرافیایی آن شهرها می‌پرداخت و آن را روی کره زمین مشخص کرد.

سنگ‌نگاره لاخ مزار

سنگ نگاره لاخ مزار بیرجند، در مجاورت روستای کوچ و در فاصله ی ۲۹ کیلومتری بیرجند، واقع است. این سنگ نگاره سال ۱۳۷۱ مورد مطالعه قرار گرفته است. این سنگ نگاره با نقش هایی در گروه انسانی، حیوانی و گیاهی و کتیبه هایی شامل خطوط تصویری، پهلوی اشکانی، پهلوی ساسانی، فارسی و عربی و علامتها و نشانه ها و سمبل هایی از مظاهر طبیعت را شامل می شود. در میان انبوه نقش ها به نگاره هایی بر می خوریم که به طور استلیزه و بسیار ساده کشیده شده‌اند.ترسیم اشکالی بدین گونه به اعتقاد باستان شناسان از دوره فرهنگی “ سولوتره ان” آغاز گردیده و تا آخر دوره فرهنگی “ ماگدالنین” ادامه داشته است. در این گزارش ادیتا خطوط ساده صلیبی شکل و کمانی شکل را انسانهایی دانسته و آن نقوش را که با نقوش انسان های استلسزه لاخ مزار شبیه اند با نقوش روی سنگ در نوادا کالیفرنیا مقایسه و هم زمان دانسته و قدمت آن ها را ۵۰۰۰ سال ذکر کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت‌های معدنی نباید

بیشتر

آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت