بسته موفقیت

افشای اسرار مردم چه مجازاتی دارد؟

یک حقوقدان گفت: قانونگذار کیفری ایران در ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی صراحتاً مبادرت به جرم‌انگاری افشای اسرار کرده است و افشای اسرار شغلی و حرفه‌ای را به عنوان یک جرم مستقل پیش‌بینی کرده است. ایوب میلکی در خصوص مفهوم رازداری و اسرار، اظهارکرد: رازداری و اسرار در مفهوم لغوی به امور نهان و پنهانی ابلاغ می‌شود که افراد تمایل یا علاقه‌ای به افشا یا هویدا ساختن آن‌ها ندارند؛ این امور محرمانه و سری ضرورتاً امور مجرمانه یاا مذموم و ناپسند نیستند، بلکه قلمرو مشمول اسرار شامل امور مستحسن و پسندیده می‌شود. این حقوقدان با اشاره به اینکه صرف‌نظر از این نوع ضمانت‌های مذکور، قانونگذار کیفری ایران نیز در ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی، صراحتاً مبادرت به جرم‌انگاری این اعمال کرده است و افشای اسرار شغلی و حرفه‌ای را به عنوان یک جرم مستقل پیش‌بینی کرده است، گفت: به موجب ماده ۶۴۸ اطباء، جراحان، ماماها و داروفروشان و تمامی کسانی که به مناسبت شغل و حرفه خود محرم اسرار می‌شوند هرگاه در غیر از موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند، مجرم شناخته شده و به مجازات ۳۳ ماه و یک روز تا یک سال حبس یا به یک میلیون و ۵۰۰ هزار یا ۶ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند. این حقوقدان بیان کرد: جرم موضوع ماده ۶۴۸ از جرایم عمدی است و مرتکب باید با علم و آکاهی به نامشروع بودن عمل ارتکابی خویش و با آگاهی از محرمانه بودن اطلاعات و داده‌هایی که قصد افشای آنها را دارد، عامدانه و عالمانه مبادرت به افشا کند و انگیزه وی در افشا اهمیتی ندارد و آنچه مهم است اینکه بدون حکم و مجوز قانونی اسرار را افشا کند و از این حیث موفق به عمل افشا شود زیرا جرم موضوع این ماده جرم مقید به نتیجه است و لازمه تحقق آن این بوده که مرتکب موفق شود، عملیات اجراییی جرم را به نحو کامل انجام دهد. لذا افشا و انتشار غیرعمدی یا ناشی از قصور مشمول ماده ۶۴۸۸ نبوده و جنبه مجرمانه ندارد.میلکی بیان کرد: در بحث مجازات نیز قانونگذار کیفری مجازات حبس و جریمه نقدی را پیش‌بینی کرده است که قاضی اختیار دارد حسب مورد صرفاً یکی از این ۲ مورد را حکم قرار دهد و امکان تجمیع مجازات با توجه به قید عبارت (ویا) در قسمت اخیر ماده مذکور وجود ندارد.

چند راه حل ساده در جهت مهارت گفتگو
یکی از ضرب المثل های مورد علاقه ی من این است:«اگر حرف نقره باشد سکوت طلاست». بارها اشخاص بدون این که ذره ای فکر کنند هرچه را به ذهن شان میرسد، می گویند و با صحبت های نامعقول شان احترام افراد دیگر را از دست می دهند.این که پیش از نقد کردن یا مخالفت کردن یا مطرح کردن دیدگاهی متفاوت، صحبت طرف مقابل را بشنویم و به روش های گوناگون این پیغام را به او بدهیم که حرف او و منظور او شنیده شده و درک شده است. حتماً تجربه صحبت کردن با یک آدم سرد و بی روح را داشته اید. آدمی که هیچ هیجان و افت و خیزی در گفتار و اندامش حین ایراد سخنرانی وجود ندارد. همان لحظه اگر به محیط اطرافتان هم نگاهی انداخته باشید، متوجه خواهید شد که دیگر حضار هم تمایلی به شنیدن ادامه ماجرا ندارند. گوینده یا سخنران باید در کلام خویش هیجان داشته باشد و حین ایراد سخنرانی مشتاق بنظر برسد. علاوه بر این که باید به زبان بدن خویش توجه داشته باشید به زبان بدن طرف مقابل هم بخوبی توجه داشته باشید و بخوبی آنرا تحلیل نمائید. تا به حال شده است که با افرادی صحبت کنید که در عین این که موضوع صحبت تان ساده و شفاف است، آن شخص با حرف زدنش شما را گیج کند و یک آن ببینید که هیچ چیزی از حرف هایش را نمی فهمید؟اشخاص زیادی هستند که در ارتباطات کلامی خویش روشن نیستند و تنها به مسایل اشاره می کنند و منظورشان را دقیق بیان نمی کنند. این اشخاص بیش از این که به نتیجه ای برسند بیشتر خودشان و دیگران را گیج می کنند و حتی ممکن است نوع بیان شان منجر به سوءتفاهم شود.

موزه مفاخر و مشاهیر ملی بیرجند

موزه مشاهیر در خانه تاریخی پردلی واقع در بافت تاریخی بیرجند دایر شده است. منزل پردلی به عنوان یک خانه تک هسته ای به تبعیت از اهداف مذهبی و اجتماعی خاصی ساخته شده است بطوریکه اجزاء و عناصر بکار رفته در آن نمایانگر این خصوصیات ویژه بوده و منازلی با چنین ویژگی هایی به مراتب در سطح شهر کمتر از منازل مردم عادی یافت
می شده است زیرا ساخت چنین بناهایی بستگی به قدرت مالی و طبقات اجتماعی خاص داشته است. این بنا با رعایت اصل درون گرایی اسلامی ، در دو طبقه و به صورت حیاط مرکزی ساخته شده و دارای ورودی هشتی ، صحن ، طارمی ستوندار و اتاق های متعدد است. سردر بنا با تزئینات آجرکاری با طرح های هندسی و با قوس جناغی ، زیبایی خاصی به بنا بخشیده است. منزل پردلی به عنوان یکی از منازل زیبا و قدیمی بیرجند یادگاری است از معماری دوران قاجاریه که فضای کالبدی و ساختار آن مشخص کننده نوعی فرهنگ معماری بیگانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت