بسته سلامت

اختلال گوارشی ‌‌روزه داران

️پرخوری و استفاده زیاد از غذاهای سرخ کرده و یا در روغن طبخ شده و غذاهای حاوی تخم مرغ و نوشابه‌های گازدار در روزه داران باعث ایجاد اختلالات گوارشی می‌شود. ️روزه داران از مصرف نوشیدنی‌های گازدار بسیار خنک، آب یخ و یا نوشیدن چای‌های پی در پی خودداری کنند. ️فاصله بین شام تا خوابیدن مهم است، برای خواب هیچ‌گونه احساس خستگی، خواب‌آلودگی و احیانا تپش قلب، احساس پری و نفخ نباید داشته باشید.

حتما سیر و پیاز بخورید

خواص و فواید سیر و پیاز برای سلامتی آنقدر زیاد است که با علم بر آنها، هرگز از مصرف آنها غافل نخواهید شد. اجزای موجود در پیاز و سیر موسوم به «آلی سولفیدها» و «بیوفلاونوئیدها» عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی هستند. مطالعات نشان داده افرادی که مقادیر زیادی سیر و پیاز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که مقدار کمتری از این سبزیجات مصرف می‌کنند، کمتر به سرطان و بیماری قلبی مبتلا می‌شوند.

غذاهای مناسب فصل بهار

در فصل بهار باید از زیادخوردن غذاهای خون ساز مانند شیرینی ها، آجیل، کیک و خامه زیاد، پرهیز شود. طب ایرانی از غذاهایی مانند آش های ساده، آش مغز ماش یزدی، ترش آش، آش شبدر و قره قروت، خورش ریواس، خورش هویج، خورش کنگر، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، به عنوان بهترین و سبک ترین غذاهای ایرانی برای فصل بهار نام برده شده که انرژی پایه و مواد مورد نیاز بدن را تأمین می کنند.

مصرف مکمل ها در ماه رمضان

پروتئین‌ها و املاح معدنی و ریزمغذی‌ها از برنامه روزانه غذایی تامین شود و هیچ توصیه‌ای برای مصرف مکمل نداریم. مگر برای افرادی که دچار کمبودهایی هستند و برای رفع این کمبودها افراد به مکمل‌های دارویی نیاز داشته باشند. پروتئین در گوشت، تخم مرغ و نان و غلات وجود دارد. باید توجه کرد که اگر مصرف مکمل های پروتئینی به صورت سرخود باشد، مشکلاتی ایجاد می‌کند. زیرا بار زیادی به کبد و کلیه تحمیل می کند.

غذای کامل در سحر بخورید

بهترین غذا در سحر ماه مبارک رمضان، غذای کامل است. بنابراین غذاهایی که از برنج تشکیل شده باشند و خورش یا انواع گوشت داشته باشد و یا می توان جایگزین گوشت از حبوبات استفاده کرد جزء منابع غنی غذای کامل هستند. شیر هم یک غذای کامل است و هم یک نوشیدنی به حساب می آید به طوریکه به جای یک لیوان آب می توان یک لیوان شیر استفاده کرد . و باعث می شود احساس گرسنگی کمتری داشته باشند.
در روزهای کرونایی، چه کنیم با روزه داری؟
صمد پور متخصص تغذیه می گوید: امروزه که در بحران و شرایط کرونا روزگار سپری می کنیم و شایع شده به دلیل این که روزه سیستم ایمنی را ضعیف و آب بدن کم می شود نباید روزه گرفت. اما واقعیت این است که با توجه به جدید بودن این بیماری، این حرفا مبنای علمی ندارد اما به طور کلی افراد سالم که هیچ بیماری زمینه ای ندارند در این دوران هیچ منعی برای روزه گرفتن ندارند.موضوع شایع دیگر اینکه عنوان می شود برای رفع کرونا باید مرتب دهان را شست شو داد تا ویروس خارج شود. این شست و شوی مرتب دهان، منعی بر روزه ندارد و باطل کننده آن نیست چرا که روزه دار می تواند در طول روز، با آب معمولی دهان را شست و شو دهد و اگر ویروسی هم در حفره دهان باشد با این کار خارج می شود.
کرونا از طریق اهدای خون منتقل نمی شود

امیر شیخ الاسلامی فوق تخصص خون و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی:
کرونا باعث کم خونی نمی‌شود، افرادی که فقرآهن دارند در صورت ابتلا به کرونا روند درمان آنها کند‌تر از سایرین خواهد بود.شدت بیماری در گروه خونی A نسبت به سایرین بیشتر و در گروه خونی O شدت بیماری ضعیف‌تر است.تزریق خون برای مبتلایان به کرونا منعی ندارد.
سیستم درمان این روز‌ها و حتی بیش از گذشته به خون و فرآورد‌ه های خونی نیاز دارد.
مبتلایان به تالاسمی‌ها خصوصا تالاسمی ماژور در گروه افراد با ریسک ابتلای بالا به کرونا قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت