برزخ مالکان زمین های فنی و حرفه ای بیرجند

سند ششدانگ زمین های فنی و حرفه ای در سال ۱۳۵۴ صادر و به گفته مالکان بعد از ثبت سند این منطقه باید به محدوده شهری ملحق شود اما بعد ازگذشت سال ها هنوز بلاتکلیف مانده و مالکان سال هاست که در برزخ بی جوابی گرفتارشده اند. شهرداری از عدم طرح تفکیکی و مشخص نبودن حریم و اداره کل راه و شهرسازی نیز معتقد است خارج از محدوده شهری است اما در حریم شهر واقع شده است. از سوی دیگر مالکان در پیج و خم های اداری سرگردان و منتظر نظر نهایی سازمان های مربوطه برای ساختن زمین هایشان هستند.

اعتباری بالاتر از سند ملکی کشور!

یکی از مالکان زمین های فنی و حرفه ای عنوان کرد: سند تک برگی و ششدانگ برای زمین هایمان داریم اما بالاترین سند ملکی کشور را مورد قبول نمی دانند. موسوی با اشاره به اینکه طرح تفکیکی این زمین ها مشخص است یادآور شد: قبل از انقلاب شهرداری به عنوان مالک این زمین ها وعده الحاق این قسمت را به شهر داده بود اما با گذشت سال ها هنوز اندر خم یک کوچه ایم! وی با بیان اینکه مطابق سند ۸۴۳ در سال ۵۵ کروکی چاه عمیق برای استفاده و رفاه مردم در این شهر تعیین شد، ادامه داد: در همین زمان طبق ماده ۹۹ و ۱۰۱ قاون ساخت زمین ها برای شهرک سازی بلامانع اعلام شد. موسوی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۵۶ مقرر شد که جنگل و مراتع و شهرداری موضوع آب و برق شهرک را تامین کنند. وی اظهارکرد: تمام استعلامات لازم را گرفتیم و به استانداری فرستادیم و مقرر شد تامین برق شهرک از چاه معصومیه تامین شود اما آن را قبول ندارند. وی عنوان کرد: شهرک شهید مفتح یا همان کوی شهید مفتح اسمی بود که در ابتدا برای این منطقه انتخاب شد که آن را جز حریم شهر به حساب می آورد اما هیچگاه ساخته نشد!

سند زیر ۵۰۰ متر مسکونی است

یکی دیگر از مالکین نیز عنوان کرد: طبق مراجع قانونی سند ششدانگ زیر ۵۰۰ متر مسکونی است و اجازه ساخت و ساز دارد، اما می گویند برخی از این زمین ها مسکونی نبوده و زراعی است! رضایی با بیان اینکه در سال ۸۹ یکی از مالکان زمینش را با امتیاز آب و برق و گاز ساخت، ادامه داد: اما سه دفعه برای او نامه خلافی صادر شد و چند روز پیش با لودر و سرباز برای خراب کردن منزل او آمدند. وی یادآور شد: از طرف دیگر در همین منطقه خانه ای دیگر ساخته شده و آب و برق گرفته و حتی جلوی خانه آنها نیز آسفالت هم شده است که این یک بام و دو هوای مسئولان را نشان می دهد. وی با بیان اینکه بارها به شهرداری مراجعه و آنها با مراجعه به بایگانی مدارک ما را کامل و قانونی دانسته اند، ادامه داد: اما متولی اصلی این مسئله راه و شهرسازی است اما از این نهاد جوابی نگرفته ایم و پاسخگو نیستند. وی ابراز امیدواری کرد: رسانه ها صدای آنها را به گوش مسئولان برساند تا گره بسته این مشکل باز شود و بتوانند زمین هایی که سند آن را سال ها در اختیار دارند بسازند.

طرح تفکیکی اراضی فنی و حرفه ای در سال ۵۲ تایید شده است

معاون شهرسازی شهرداری بیرجند در این باره گفت: در سال ۵۲ طرح تفکیکی قطعات اراضی فنی و حرفه ای به شهرداری داده شده و طرح جامع تفکیکی در شهرداری متداول بوده و مورد تایید قرار گرفت. فخیم زاده با اشاره به اینکه از سال ۵۶ به این طرف تغییراتی در قانون برای حریم شهر به وجود آمد، یادآور شد: در آن سال ها ساخت و ساز تابع قانون در حریم شهر منعی نداشت و مورد قبول واقع می شد. وی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد ۴۸۰ نفر تقاضای مالکیت و ساخت و ساز این زمین ها را مطرح کرده اند که دسترسی به همه آنها توسط شهرداری امکانپذیر نیست.

لزوم ارسال درخواست کتبی مالکین

وی با بیان اینکه متقاضیان باید درخواست کتبی خود را به شهرداری ارائه دهند تا با مراجع قانونی هماهنگی های لازم را انجام دهیم، ادامه داد: در این زمین ها طرح تفکیک مشخص نشده و هنوز تعیین کاربری در آن دیده نشده است. معاون شهرسازی شهرداری بیرجند یادآور شد: گاهی برخی از مردم تصور می کنند وقتی زمین کاربری ندارد به منظور مسکونی بودن این زمین ها می باشد در حالی که مشخص نبودن محدوده های گوناگون نظیر درمانگاه، مدرسه در آن منطقه مطرح است. فخیم زاده با اشاره به اینکه مالکان پیش بینی و تاییدات طرح جامع کاربری زمین ها را خودشان مدنظر قرار دهند، ادامه داد: پس از آن پیشنهادات به شهرداری ارجاع شود تا با راه و شهرسازی به نتیجه مطلوب برسیم.

حل مشکل تا پایان امسال

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری مالکان و راه و شهرسازی تا پایان امسال این مشکل حل شود و طرح تفکیکی زمین های فنی و حرفه ای به نتیجه برسد.فخیم زاده با تاکید بر اینکه در این منطقه حدود ۵۰۰ قطعه وجود دارد که نیاز به طرح جامع کاربری دارد،‌ خاطرنشان کرد: در این اراضی باید کاربری هایی چون درمانگاه، مدرسه، خیابان و کوچه وخیابان در نظر گرفته شود و بهتر است که خود مالکین طرح مناسب را تهیه کنند.

زمین ها خارج از محدوده است

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، نیز گفت: در گذشته نیز به شهرداری و مالکان اعلام شده که به دلیل مشخص نبودن طرح جامع و نداشتن اطلاعات همه مالکان این موضوع مورد تایید اداره کل راه و شهرسازی نیست. قاسمی با اشاره به اینکه این زمین ها خارج از محدوده شهری است، افزود: تا زمانی که فرآیند های قانونی و تعیین تکلیف ضرورت های لازم از سوی مالکین انجام نشود مطرح کردن درخواست آن در جلسات نیز امکان پذیر نمی باشد.وی یادآور شد: تعدادی از مالکان برای مشخص شدن موضوع به ما مراجعه کرده اند اما تا زمانی که نامه کتبی از نماینده قانونی کلیه مالکان فراهم نباشد عملا کاری انجام نمی گیرد. به گفته قاسمی چند نفر مالک نمی توانند برای کل مالکان این زمین ها تصمیم گیری کنند. این مقام مسئول ادامه داد: در این محدوده خدمات کاربری دیده نشده و وضعیت قطعات مسکونی یا زراعی آن نیز مشخص نیست و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود هیچ اقدامی انجام نمی شود. معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان خاطر نشان کرد: طرح باید فرآیند و روال قانونی خود را در کار گروه زیربنای استان طی کند و در نهایت در شورای عالی شهرسازی کشور نتیجه نهایی به تصویب برسد. قاسمی با اشاره به اینکه برخی از اسناد مالکان مسکونی و برخی دیگر کشاورزی می باشد، افزود: تاریخ اسناد به قبل از انقلاب بر می گردد آن هم در زمانی که محدوده خدمات شهری خیابان انقلاب بوده است. قاسمی ادامه داد: بنابراین طرح تفکیکی برای این محدوده دور از ذهن است.

اسناد ارائه شده شفاف نیست!

این مقام مسئول با بیان اینکه اسناد ارائه شده خیلی شفاف نیست، گفت: صورتجلسه و مصوبه دقیقی نیز ندارد که به آن تاکید کرد. معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در قالب طرح جامع نماینده قانونی مالکین تعیین شود، تصریح کرد: سپس مزایای ورود به محدوده، سهم دولت و شهرداری مشخص شود تا بتوانیم خدمات رسانی به این منطقه را شروع و طرح الحاق را پیگیری کنیم البته این به این معنی نیست که الزاما الحاق خواهد شد! وی عنوان کرد: باید درخواست و توافقات اولیه انجام شود و بخش کاربری برای خدماتی چون مدرسه، پارک و درمانگاه و خیابان نیز تعیین شود. وی با اشاره به اینکه مالکان اسنادی دال بر وجود محدوده کاربری ارائه می دهند، خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه مالکیت این محدوده مشخص نیست، شرایط لازم برای محدوده کاربری را ندارد چرا که ممکن است مالک آن بعدا پیدا شود و نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه بر مشکلات اضافه خواهد شد. صباغی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت